۷۱۱۵۷۲
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

افزایش شیوع آسم در استان‌های درگیر با ریزگرد

عضو مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام نتایج مطالعه «شیوع آسم در ایران» گفت: شیوع این بیماری در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه که در معرض ریزگردها و آلاینده ها هستند، بیشتر از سایر استان ها است.

خبرگزاری ایرنا: عضو مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام نتایج مطالعه «شیوع آسم در ایران» گفت: شیوع این بیماری در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه که در معرض ریزگردها و آلاینده ها هستند، بیشتر از سایر استان ها است.

دکتر محمدرضا فضل اللهی متوسط شیوع آسم را در بزرگسالان ایرانی ۹ درصد اعلام کرد و گفت: بیشترین میزان شیوع آسم در بین بزرگسالان در استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان مشاهده می شود که بالاتر از ۱۵درصد است.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که آسم در بین کودکان و بزرگسالان در حاشیه جنوبی و شهرهای بزرگ کشور مانند تهران شیوع بالاتری دارد.

فضل اللهی شیوع این بیماری در گروه کودکان و نوجوانان را حدود ۱۱ درصد اعلام کرد و گفت: استان قم در زمینه شیوع این بیماری در کودکان و نوجوانان، بالاترین رتبه را دارد. مطالعات بیشتری برای یافتن علت شیوع بیماری آسم در این استان باید انجام شود و در حال حاضر علت قطعی آن مشخص نیست.

وی ادامه داد: شیوع آسم در تهران در کودکان ۶ تا ۷ سال ۱۲.۶ درصد و در بین افراد ۱۳ تا ۱۴ سال ۱۶.۶درصد است.

عضو مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، متوسط شیوع کشوری آسم را در بین افراد ۱۳ تا ۱۴ سال ۱۲.۵ درصد اعلام کرد و گفت: این مطالعه نشان می دهد شیوع آسم در تهران در این سنین بالاتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: نتایج این مطالعه شیوع بالای این بیماری را در روستاها مشابه با شهرها نشان می دهد و این موضوع بر تغییر سبک زندگی در مناطق روستایی هم تاکید دارد.

فضل اللهی ادامه داد: بر اساس این مطالعه شیوع بیماری آسم در مردان بیشتر از زنان است و این موضوع با مطالعات قبلی که افزایش آسم بعد از سنین بلوغ را در زنان نشان می داد، متفاوت است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: هرچه سن بالاتر می رود، شیوع این بیماری بیشتر می شود و در این موضوع هیچ تفاوتی در مناطق روستایی و شهری در بین افراد بزرگسال وجود ندارد.

وی، هدف از انجام این مطالعه را تعیین الگوی شیوع بیماری در کشور اعلام کرد و گفت: تاکنون مطالعه جامعی در زمینه شیوع آسم در کودکان و بزرگسالان در کشور وجود نداشت . اکثر مطالعات به شکل مقطعی در برخی شهرها انجام شده بود و در مناطق روستایی هم این کار صورت نگرفته بود.

فضل اللهی گفت: با انجام این مطالعه دسترسی به اطلاعات صحیح و جامع توسط محققان برای انجام فعالیت های پژوهشی و نیز مسئولان به منظور سیاستگذاری برای برنامه ریزی مناسب کنترل بیماری فراهم شده است.

این مطالعه با حمایت دفتر امور بیماری غیر واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و همکاری دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و مراکز بهداشتی و درمانی در سطح کشور انجام شده است.

حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ بزرگسال و حدود ۳۳ هزار کودک ۶ تا ۷ سال و ۱۳ تا ۱۴ سال در این طرح مطالعه مورد سوال قرار گرفتند.

آسم یک بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است که سرفه مزمن، تنگی نفس و خس خس ریه ها از علایم مهم ابتلا به آن است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ممنون به فکرهم وطنانیددولت چرابایداینجوربش افغانستان ضعیف عقب مونده سیستان بلوچستان خشک کنه وحق ابه ایران ونده بازدن سدو۱۶ملیون داریم خرج وروزانه شوازسوبسیدیارانه ومنابع بودجه ملت ومملکت میدیم ۱۰ده ملیون شغلمونم اشغال کرددن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج