۷۱۱۵۷۵
۶ نظر
۵۰۰۲
۶ نظر
۵۰۰۲
پ

سه سناریو پیش روی ترامپ در مورد توافق هسته‌ای

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل در یادداشتی سناریوهای پیش روی دولت ترامپ را برشمرد.

خبرگزاری ایلنا: «زلمای خلیل زاد» سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل در یادداشتی که در «واشنگتن پست» منتشر شده از دولت ترامپ خواست برای زمین زدن ایران از «اقتصاد» این کشور استفاده کند.

وی در این یادداشت با اشاره به اینکه یک فاکتور که می‌تواند اهرم قدرتمندی در دست آمریکا باشد در مباحث مربوط به ایران نادیده گرفته شده که آن وضعیت اقتصادی و سیاسی در ایران است، گفت: «دولت ترامپ باید این فاکتور‌ها را در استراتژی خود لحاظ کند.»

سفیر اسبق آمریکا به نوسانات قیمت ارز در ایران اشاره کرده و نوشت: در هفته‌های اخیر ارزش ریال در برابر دلار به شدت کاهش یافته و تورم بسیار بالاست. ایرانی‌ها با بحران اعتبار شدید روبه رو هستند؛ بسیاری از موسسات مالی ورشکسته شده‌اند. وضعیت اقتصادی در ایران با تردیدهایی در باره آینده روبه رو استست.

خلیل‌زاد مدعی شده دو مشکل اصلی به افول اقتصاد ایران منجر شده است؛ اول سوءمدیریت و فساد گسترده و دوم هزینه‌های مربوط به جنگ‌هایی که نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه در آن حضور دارند.

سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل در یادداشت خود به عدم حمایت اروپایی‌ها از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران و بازگشت رژیم سابق تحریم‌ها در دوران قبل از برجام اشاره کرد و ادعا کرد: حتی تحریم‌های یکجانبه آمریکا هم می‌تواند تاثیرات فلج کننده‌ای بر اقتصاد ایران داشته باشد.

وی مدعی شده وضعیت اقتصادی کنونی می‌تواند بی‌ثباتی سیاسی به همراه داشته باشد. اصلاح طلبان خارج از دولت امیدشان را به تغییرات از دست داده‌اند. میانه‌رو‌های دولت در ایجاد اصلاحات معنادار شکست خورده‌اند.

خلیل زاد با بیان این مقدمه‌های بی‌اساس پیشنهادی را به دولت ترامپ ارائه می‌کند و می‌گوید: در وهله اول دولت ترامپ می‌تواند توافق هسته‌ای را نگه دارد اما این شانس را که بحران ایران را با تهدید به تحریم‌های جدید تشدید کند، از دست خواهد داد.

وی مدعی است گزینه دوم برای ترامپ، تشدید بی‌ثباتی در خصوص آینده برجام و احتمال افزایش تحریم‌ها بعد از ضرب الاجل ماه می‌ است که می‌تواند مشکلات داخلی ایران را تشدید کرده و اهرم جدیدی در اختیار آمریکا قرار دهد. دولت ترامپ همین الان هم از سلاح بی‌ثباتی برای ایجاد تاثیرات ویرانگر استفاده کرده است.

این مقام پیشین آمریکا مدعی شد: «سومین گزینه پیش روی دولت ترامپ خروج از توافق هسته‌ای است که فرصتی در اختیار آن‌ها برای اعمال هزینه‌های بیشتر بر ایران و تقویت مشکلات اقتصادی و سیاسی در ایران قرار خواهد داد. برای اینکه بیشترین تاثیر را داشته باشیم، خروج از توافق هسته‌ای باید بخشی از یک استراتژی جامع باشد. این استراتژی باید شامل تحریم‌های مالی شدید از جمله ممنوعیت استفاده از سوئیفت برای مبادلات باشد. »

وی در ادامه این سناریو مدعی شد: «استراتژی جامع آمریکا بعد از خروج از برجام باید شامل کمک به ایجاد و حفظ موازنه قدرت بین تهران و رقبای آن‌ها و فشار علیه مسئولان ایران باشد.»

خلیل زاد در زمینه سیاست منطقه‌ای نیز به دولت ترامپ پیشنهاد داده و مدعی شد:« آمریکا باید موقعیتش را در عراق و سوریه برای زمانی که ایران به سمت دستیابی به بمب اتم برود حفظ کند. به این ترتیب آمریکا می‌تواند ایران را مجبور به مذاکره برای یک توافق بهتر کند. این اتفاق احتمالا زمانی که ایران با فشارهای داخلی مواجه شود خواهد افتاد.

او مدعی شده روحانی گفته ایران یک هفته با عدم توانایی برای پرداخت حقوق کارمندان دولت قبل از توافق هسته‌ای فاصله داشته است. یک توافق هسته‌ای بهتر در سال ۲۰۱۵ ممکن بود اگر دولت اوباما به اهرم‌های فشاری که در دست داشت احترام بیشتری می‌گذاشت. باید امیدوار باشیم آمریکا نباید‌‌ همان اشتباه را تکرار کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کارمند

      چی میشه مثل کره شمالی دست از سیاستهای اشتباه برداریم وبا دنیا آشتی کنیم.....

    • بدون نام

      آماده حمله گسترده به ایران هستیم .
      بمیرم بهتره است که ظلت را بپذیریم .
      پس حمله کنید ما شما را نشانه خواهیم گرفت
      اگر تحریم کنید ما از برجام خارج می‌شویم .
      ما غنی سازی را بالا می‌بریم . آب سنگین را به رقبا شما میفروشیم .

      پاسخ ها

      • مهدی

        مواد از کجا میگیری؟

    • Ali Haghgoo

      ... در ادامه این سناریو مدعی شد: «استراتژی جامع آمریکا بعد از خروج از برجام باید شامل کمک به ایجاد و حفظ موازنه قدرت بین تهران و رقبای آن‌ها و فشار علیه مسئولان ایران باشد.»
      با سلام نگارنده محترم میتواند به جای تمسخر نظرات ایشان را که عضو سازمانی جاسوسی امریکا است به نقد و بررسی و ارایه راهکارهای عملی توسط صاحبان خرد و اندیشه گذارد اینجور اظهار نظرها سریعا باید مورد نقد و بررسیقراز گیرد تا از گردهای احتمالی دشمن مطلع و با برنمه برخورد کرد

    • بدون نام

      باز هم پای یک افغانی در میان هست

    • بدون نام

      باز هم پای یک افغانی در میان هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج