۷۱۱۶۵۳
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

روحانی به دنبال ترمیم دولت است؟

بعد از اینکه حسن روحانی در دو سخنرانی اخیر خود برخی وزرا را مورد خطاب و انتقاد قرار داد و حتی تلویحا به آنها گفت که دولت را ترک کنند این گمانه زنی به وجود آمد که قرار است در آینده نزدیک شاهد تغییراتی در کابینه دولت باشیم. اما نکته جالب توجه این است که روحانی در دولت یازدهم هم بارها از وزرای خود انتقاد کرده بود و همان زمان هم برخی معتقد بودند تغییراتی در کابینه اعمال خواهد کرد اما اینگونه نشد.

فرارو: بعد از اینکه حسن روحانی در دو سخنرانی اخیر خود برخی وزرا را مورد خطاب و انتقاد قرار داد و حتی تلویحا به آنها گفت که دولت را ترک کنند این گمانه زنی به وجود آمد که قرار است در آینده نزدیک شاهد تغییراتی در کابینه دولت باشیم. اما نکته جالب توجه این است که روحانی در دولت یازدهم هم بارها از وزرای خود انتقاد کرده بود و همان زمان هم برخی معتقد بودند تغییراتی در کابینه اعمال خواهد کرد اما اینگونه نشد.

اینکه به چه دلیل حاضر به ایجاد تغییرات در کابینه نیست تا امروز در هاله‌ای از ابهام باقی مانده و شائبه هایی در افکار عمومی ایجاد کرده است. برخی معتقدند که او تحت فشارهایی کابینه را انتخاب کرده است و حالا امکان تغییر ندارد و برخی دیگر این فرضیه را رد و عنوان می‌کنند که روحانی خودش در بابر اعمال تغییرات مقاومت می‌کند.

با این وجود همچنان این احتمال وجود دارد که در ماه‌های آتی شاهد تغییراتی در کابینه باشیم. گمانه زنی که در نشست خبری سخنگوی دولت هم مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت و نوبخت درباره انتقاد رئیس‌جمهور به برخی از مدیران و اینکه آیا این نقدها زمزمه تغییر برخی از مدیران است، گفت: برخی ممکن است نگران باشند که کاری انجام نشود و برخی به دلیل توانایی‌ها در مهار مشکلات ممکن است بگویند نگران نباشید ما با برنامه‌های خود می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. ما در هیات دولت افرادی را داشتیم که می‌گفتند مشکلات را حل می‌کنند ولی شش ماه بعد مشاهده می‌کردیم که اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: آقای رئیس‌جمهور بسیار زیرک هستند و از مدیران خود شناخت دارند و اگر نیازی به تغییر و اصلاح باشد در هر شرایطی آن را انجام می‌دهد که این رفتار ناشی از تعهد اخلاقی رئیس‌جمهور است و باتوجه به پیمانی که سال گذشته با مردم بسته‌اند، پیگیر مطالب هستند.نوبخت با بیان اینکه مشکلات زیاد است و باید برطرف شود، تاکید کرد: در حال حاضر هم اطلاعی ندارم که تغییراتی در کابینه در حال رخ دادن باشد.

برخی وزرا فرصت طلب و عافیت طلب هستند

در همین خصوص علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات در گفت‌وگو با فرارو عنوان کرد: «بطورکلی رئیس جمهور می‌تواند در مقام منتقد از خود و یا عملکرد دولتش قرار بگیرد و در برخی مواقع اظهارات این چنینی انجام دهد. تا اینجای کار اصلا اتفاق عجیبی رخ نداده است و به هرحال ایشان می‌تواند در جلسات مختلف از جمله جلسه هیات دولت یا نشست‌های خبری و سخنرانی‌ها وزرای خود را خطاب قرار دهند و به عملکردشان انتقاد کنند. زیرا به هرحال برخی وزرا بعضا عافیت‌طلبی می‌کنند و سعی دارند خودشان را درگیر نکنند.»

وی تصریح کرد: «البته یک موضوع دیگری هم در خصوص برخی وزرا مطرح است و آن فرصت طلبی آن‌ها است. این افراد تاحدود زیادی وابستگیشان نسبت به دولت به حداقل رسیده و فکر می‌کنند دیگر دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی است و باید به فکر آینده خودشان باشند. یعنی به دنبال این هستند ببینند کانون قدرتی که قرار است بعد از این دولت شکل بگیرد کدام است و به نوعی خود را به آن‌ها نزدیک کنند.»

او افزود: «اما نکته مهم در این میان آن است که ماجرا به دوران تشکیل کابینه آقای روحانی برمی‌گردد. آن زمان بسیاری از چهره‌های سرشناس به ایشان هشدار داده بودند که کابینه را در راستای رای ۲۴ میلیونی انتخاب کند و از کسانی استفاده کند که دلبسته این جریان باشند، اما آقای روحانی این کار را نکردند به هیچکدام از آن نظرات توجه نکردند؛ بنابراین پایه‌گذار وضعیت موجود در کابینه شخص آقای روحانی است.»

این فعال اصلاح‌طلب تاکید کرد: «وقتی آقای روحانی به رای ۲۴ میلیونی و جریانی که باعث پیروزی ایشان در انتخابات شد پشت کرد و این کابینه را تشکیل داد، طبعا وزرا هم این پیام را دریافت کردند و حالا هرکدام سعی می‌کنند یک روحانی باشند. حالا متوجه نمی‌شوم که آقای روحانی از چه چیزی گله‌مند هستند وقتی خودشان به تعهداتی که به مردم و جریان حامی خود داشت اعتنایی نکرد چگونه می‌توانند انتظار داشته باشند وزرایشان به تعهدات خود به ایشان پایبند بمانند؟»

او ادامه داد: «ایشان خودشان به خوبی می‌دانست که برخی از وزرای دوره قبل چگونه عمل کردند و بار‌ها تاکید کردند که برخی هیچ اقدامی در راستای حمایت از ایشان در انتخابات انجام ندادند. یعنی کاملا بر اقدامی که انجام دادند علم داشتند و یک تجربه چند ساله از وزرای نالایق را همراه داشتند. با اینحال باز هم در انتخاب وزرا همان رویه پیشین را ادامه دادند و حالا این نتیجه همان تصمیمات است.»

و اظهار کرد: «این البته صرفا ماجرای داخل دولت است. اما این موضوع یک سر دیگر هم دارد که در جامعه شاهدش هستیم. آقای روحانی فکر می‌کردند با این اقداماتشان نهایتا برخی دلخور می‌شوند و رابطه دولت با مردم را به خوبی متوجه نشده بودند که تا چه حد شکننده است و اقدامات این چنینی چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد. اما موضوع این است که حتی اگر دلخوری را نادیده هم بگیریم باید بدانیم که این اقدامات باعث ناامیدی در جامعه می‌شود و دیگر پناهگاهی ندارند و خشم و نفرت از دولت و حاکمیت در دلشان ایجاد می‌شود که نمونه‌هایی از آن را در دی ماه پارسال دیدیم.»

صوفی در پایان تاکید کرد: «حالا اگر آقای روحانی به دنبال حرف‌درمانی است و اینکه به مردم بگوید اگر شما ناراضی هستید، من هم ناراضیم؛ باید بگویم که این اصلا مفید نخواهد بود. ایشان اگر ناراضی هستند اقدام عملی انجام دهند. مردم با حرف قانع نمی‌شوند. اگر می‌دانید برخی کم کار هستند چرا تعارف می‌کنید؟ اگر دست ایشان بسته است که من اصلا با آن موافق نیستم، اما باز هم لازم است با مردم شفاف صحبت کند و موانع موجود را تشریح کنند.»

روحانی باید شفاف‌تر صحبت کند

همچنین داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با فرارو اظهار کرد: «موضوع عجیب در خصوص اظهارات آقای روحانی این است که عنوان کردند در میان وزرا برخی ناامید هستند، اما مشخصا اعلام نمی‌کنند که منظورشان کدام یک از وزرا است. به نظر من ایشان باید شفاف‌تر با مردم سخن بگویند و افکار عمومی را درگیر مسائل مبهم نکنند. به هرحال اینکه برخی وزرا ناامید هستند یا روزه سکوت گرفتن و حاضر به ارائه گزارش از عملکردشان به مردم نیستند، می‌تواند پیامد‌های منفی بسیاری داشته باشد.»

وی تصریح کرد: «زیرا این مسئله می‌تواند در عملکرد این افراد تاثیرگذار باشد و به نوعی راندمان کاری را کاهش دهد. حتی اگر ناامیدی در سطح جامعه باشد جای نگرانی دارد. چطور می‌توان به دولتی امید داشت که وزرایش خودشان از ناامیدی رنج می‌برند؟ بنابراین لازم است که آقای روحانی دست به اقدامات عملی بزنند و یک روند اصلاحی را در دستور کار خود قرار دهد و وزرایی که مدنظرشان هست را از کابینه حذف و نیرو‌های بهتر را جایگزین این افراد کنند.»

او افزود: «این روند باید در خصوص افرادی که در دولت حضور دارند، اما تا امروز تلاش نکردند از عملکرد خودشان یا دولت دفاع کنند هم باید اجرایی شود. این یک معضل در دولت است. آقای روحانی در ایام انتخابات هم با چنین افرادی در کابینه خودش مواجه بود که یا اصلا از ایشان حمایت و دفاع نکردند یا حتی بعضا در میان حامیان رقبای ایشان دیده شدند. به همین دلیل هم بود که بعد از انتخابات انتقاد کردند و گفتند به چنین افرادی نیاز ندارند و کابینه بعدی را بهتر انتخاب خواهند کرد.»

این فعال سیاسی تاکید کرد: «اما در کنار این اقدامات لازم است آقای روحانی شفاف‌تر صحبت کنند و معلوم شود منظورشان کدام وزرا است و چه تعداد از وزرا این ناامیدی درونشان وجود دارد. با همه این تفاسیر و با توجه به صحبت‌های اخیر آقای روحانی ایجاد تغییرات در کابینه و ترمیم دولت بسیار لازم است. ایشان باید بدانند که اگر الان دست به چنین اقدامی بزنند زمان کافی برای بهبود اوضاع دارند و می‌توانند دوباره رضایت حامیان مردمی خودشان را جلب کنند.»

قنبری گفت: «واقعیت این است که مردم تا اینجای کار می‌پذیرند که آقای روحانی در سخنرانی‌های خودشان به عنوان یک منتقد سخن بگویند، اما این نباید ادامه داشته باشد. یعنی ایشان نمی‌تواند چند ماه دیگر هم دوباره سخنرانی و از وزرایشان گله کنند و بخشی از مشکلات را بر گردن آن‌ها بی اندازند. مردم دیگر این را قبول نخواهند کرد. زیرا معتقدند که اگر مشکلی در کابینه وجود دارد باید آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور در صدد رفع آن بربیایند و صرفا به انتقاد و سخنرانی اکتفا نکنند.»

وی در پاسخ به اینکه چرا روحانی به جای اقدام عملی صرفا در سخنرانی‌ها انتقاد می‌کند، گفت: «به نظر من ممکن است ایشان قصد اعمال تغییرات در کابینه را داشته باشند و، اما پیش از آن سعی کردند از یک سو با اظهارات اخیرشان افکار عمومی را آماده کنند و از سوی دیگر به نوعی به وزرا اولتیماتوم بدهند تا قبل از تصمیم نهایی آن‌ها در رویکرد خود تغییراتی ایجاد کنند و جنب و جوششان بیشتر شود. حالا باید دید در ماه‌های آینده آقای روحانی چه تصمیمی می‌گیرند، اما به نظرم احتمال ایجاد تغییر در کابینه بسیار زیاد است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روحانی توکه ۵ سال هیچ کاری نکردی این چند روزباقیمانده هم دست به پیکره بی جان دولت نزن تا موعدخداحافظیت فرارسدقول میدیم باسلوم وصلوات بری بسلامت ازتو خیری بکسی و مملکت نرسیده ونمیرسد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج