۷۱۱۶۷۳
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

شیوع بیماری در حیات وحش به دلیل خشکسالی؟

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از احتمال شیوع بیماری در بین حیات وحش به دلیل خشکسالی در این استان خبر داد.

ایلنا نوشت: معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از احتمال شیوع بیماری در بین حیات وحش به دلیل خشکسالی در این استان خبر داد.

حسین اکبری، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان شش الی هفت سال است که با خشکسالی روبروست، گفت: «امسال نیز شدیدترین خشکسالی را در ۵۰ ساله سپری می‌کند که تاکنون بی‌سابقه بوده است. متاسفانه عرصه‌های زیست محیطی نیز متاثر از این خشکسالی هستند و همچنین تولیدات گیاهی که میزان آن به صفر می‌رسد.»

وی با بیان اینکه چشمه‌ها خشک شده و از نظر تامین علوفه با مشکل روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: «تامین منابع آب از دغدغه‌های مهم ما است. همچنین به دلیل خشکسالی احتمال شیوع برخی بیماری‌ها در بین حیات وحش وجود دارد. وقتی خشکسالی شدید در یک منطقه اتفاق می‌افتد و پوشش گیاهی منطقه با مشکل مواجه می‌شود طبیعی است که حیات‌وحش دچار سوءتغذیه شده و حیات‌وحش را با بیماری‌های ناشی از سوءتغذیه مواجه می‌کند.»

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به مهاجرت‌های غیرایمن گفت: «وقتی منطقه‌ای دچار خشکسالی می‌شود وحوش به ناچار مجبور به کوچ از آن منطقه می‌شوند تا به آب و غذا دسترسی پیدا کنند از همین‌رو از مناطق حفاظت شده خارج و در برخی مواقع نیز به مزارع نزدیک می‌شوند. گونه‌هایی مانند قوچ، میش، آهو، جبیر در شرایط خشکسالی ممکن است جابجا شوند و در این جابجایی از مناطق حفاظت شده خارج و احتمال شکار غیرمجاز آنها توسط شکارچیان بسیار زیاد است. از همین‌رو پایش‌های ما در طول فصل گرما بیشتر می‌شود.»

اکبری ادامه داد: «همچنین براثر خشک شدن برخی از چشمه‌ها احتمال شیوع بیماری در منابع آبی باقی‌مانده بیشتر می‌شود. به طور مثال احتمال شیوع بیماری‌های مصری در شرایط خشکسالی پایدار وجود دارد.»

وی به اقدامات سازمان حفاظت محیط‌زیست برای مقابله با خشکسالی اشاره کرد و گفت: «ما در این سال‌ها که استان اصفهان با خشکسالی مواجه بوده تلاش کرده تا گذر موفقی از این خشکسالی داشته باشیم بدون تردید مهمترین‌ و اساسی‌ترین وظیفه ما تامین آب وحوش است تا هیچ زیست‌مندی بدون آب نماند. اگرچه مدیریت خشکسالی کار بسیار سختی است اما در طی‌ این سال‌ها تلاش شده تا با برنامه‌ریزی به موقع با مشکلات کمتری مواجه شویم.»

وی با اینکه تامین منابع آبی به طرق مختلف تصریح کرد: «مهمترین اولویت و راهبرد محیط‌زیست پایداری بخشی به چشمه‌ساران طبیعی است و اگرچه بسیاری از این چشمه‌ساران در معرض خشگیدگی است اما با مرمت، به‌سازی، حفاری و لوله‌گذاری و حوضچه‌سازی می‌توان از این آب استفاده بهینه کرد. همچنین از دیگر اقدامات مهم در پایداری بخشی به چشمه‌ساران لایه‌روبی چشمه‌ساران است. در زمانی که آب چشمه‌ساران کم شده باید روزانه لایه‌روبی شود تا حیات‌وحش به آب دسترسی بهتری داشته باشند و همچنین به انواع بیماری‌ها دچار نشوند.»

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: «در مناطق بسیاری چاه‌هایی حفر شده و سعی می‌کنیم آب این چاه‌ها را در سطح قرارداده و به اصطلاح سطحی کنیم. در برخی مناطق نیز آب‌رسانی سیار صورت می‌گیرد در سال‌های گذشته نیز آب‌انبارهایی احداث و مخازنی در آنها نصب شده است تا از طریق آبرسانی سیار به این آب‌انبارها و مخازن توزیع مناسبی از آب را در حیات وحش داشته باشیم.»

اکبری با اشاره به سدبندهای طبیعی برای مهار آب‌های سطحی خاطرنشان کرد: «با ایجاد بندهای بتونی، خاکی و سنگ‌چین می‌توانیم آب‌های سطحی را در مناطق کوهستانی جمع آوری کنیم در حال حاضر‌ نیز به آب‌انبارها آبرسانی شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. البته سعی ما این است که تا جایی که می‌توانیم حیات‌وحش را براساس طبیعت مدیریت کنیم اما در برخی مناطق آنقدر میزان خشکسالی شدید است که مجبور هستیم به حیات‌وحش علوفه‌رسانی کنیم.»

وی همچنین تصریح کرد: «ارتباط ما با جوامع محلی در حال گسترش است و در چنین شرایط خشکسالی پویش نذر طبیعت می‌تواند به بهبود وضعیت بسیار کمک کند. همچنین استفاده از ظرفیت‌های بینابخشی برای عبور از این شرایط خشکسالی می‌تواند کمک کننده باشد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایران وایرانی روبه نابودی خوب کشورخشکی هستیم ونبایدکشاورزی کنیم خوب بودجه ومنابع کشوربه جای زدن کارخانه وایجادشغل ...برای۱۶مللیون افغانی خارجی هزینه میش نتیجش این میش نابودی و۱۰ملیون شغلمونم اشغال کردن بیکاروخوب هم وطنان مجبورن کشاورزی کنن تاازگشنگی نمیرن وغذا بخورن واین تعدتعدادافغانی که درروز۳۰لیترم مصرف کنن ومیش درروزمیشود۵۰۰ملیون لیتراب مصرف میکنن همین سرویس بهداشتی رفتن وحمام وسبزیجان وحبوبات ومیوجات وغذا وبرق نان بنایی وگاوداری تولیدیها..‌همه اینهااب مصرف میکنه وهمین افغانیا هم مثل ایرانیا دارن استفاده میکنن واندازه جمعیت چنتااستان ۱پنجمجمعیت مصرفشون میش حالا فهمیدین ایران چرادارنابودمیش همه مقصریم ومخصوص دولت اخراج نمیکنندشون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج