۷۱۲۲۳۲
۷ نظر
۵۰۰۷
۷ نظر
۵۰۰۷
پ

بوستون گلوب:

دیدار جان کری با ظریف برای نجات برجام

یک روزنامه آمریکایی گزارش داده وزیر خارجه سابق آمریکا در نیویورک با ظریف دیدار کرده است.

خبرگزاری فارس: منابع خبری بامداد شنبه گزارش داده‌اند «جان کری»، وزیر خارجه سابق آمریکا وارد رایزنی‌هایی مخفیانه برای نجات توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) شده است.

روزنامه «بوستون‌گلوب» نوشت جان کری در راستای تلاش برای نجات دادن یکی از مهم‌ترین دستاوردهایش در زمان حضور در سمت وزارت خارجه آمریکا یکشنبه دو هفته پیش وارد نوعی دیپلماسی غیرمعمول و پشت‌پرده با یکی از مقام‌های ارشد ایرانی شد.

مطابق این گزارش، «جان کری» برای گفت‌وگو درباره روش‌های حفظ توافق هسته‌ای برجام با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران دیدار کرده است. «بوستون‌گلوب» به نقل از یک منبع آگاه نوشته این دومین بار ظرف حدود دو ماه گذشته است که «کری» و «ظریف» برای تدوین راهبردهایی جهت نجات برجام با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی از تلاش کری برای نجات برجام به عنوان «مأموریتی جسورانه، هر چند مخفی» نام برده و نوشته او برای وارد آوردن فشارهای بیرونی روی دولت ترامپ برای ماندن در برجام به فهرست‌هایی از ارتباطاتش متوسل شده که در دوران حضورش در وزارت خارجه آمریکا جمع‌آوری کرده است.

منبع مورد استناد روزنامه آمریکایی ادعا کرده «کری» ماه گذشته هم با «فرانک والتر اشتاین‌مایر»، رئیس‌جمهور آلمان دیدار و با «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو کرده است. وزیر خارجه سابق آمریکا با «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در پاریس و نیویورک دیدار کرده و با وی به دو زبان انگلیسی و فرانسه درباره تهدیدهای هسته‌ای در منطقه رایزنی کرده است.

وزیر خارجه سابق آمریکا تلاشی مخفیانه هم در حمایت از برجام در کنگره این کشور داشته است. او در هفته‌های گذشته با اعضای کنگره از جمله پال رایان، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا در این خصوص گفت‌وگو کرده است.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار است در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفته؛ او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، تهدید کرده کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده است.

«دونالد ترامپ» روز ۲۲ دی‌ماه در جدیدترین اقدام خود ضد برجام تهدید کرد ممکن است آخرین باری باشد که رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به موجب مفاد این توافق را تمدید می‌کند.

او به نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی ضرب‌الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در روز ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام کنند و گرنه آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدرضا بختیار

      البته من این تلاش کری را برای حفظ برجام برای افتخار دوران وزارت خارجه خودش نیست و بیشتر از روی احساس دوستی با دکتر ظریف و حس ایران دوستی کری به دلیل داشتن داماد ایرانی اش که یکی از بزرگترین جراحان دنیا هستش محسوب می کنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فامیل بختیار

    • محمد شریعتمداری

      غلط کرد ترامپ. تا مثام معظم رهبری و بصیرت ایشان است، آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متاسفانه به حرف رهبرمون گوش نمی کنند.روحانی هم داره ساز خودشو میزنه.
        متاسفانه آمریکا فقط داره غلط میکنه از دست ما هم کاری بر نمی یاد.

    • بدون نام

      جان کری زمانیکه وزیرخارجه امریکا بود ودستش بازبود به برجام پایبند نبودوهمانموقع دولت وقت امریکا که کری یکی ازاعضای کابینه اش بودنگذاشتند بانکهای بزرگ با بانکهای ایران ارتباط برقرارکنند ویا برسرخرید هواپیما کلی کارشکنی کردند. الان که ایشان کاره ای نیست دلش برای برجام سوخته

    • بدون نام

      نجات کدوم برچام .مگه وجود داره

    • بدون نام

      رضا شاه را نمیتوانند دفن کنند! رضا شاه زنده ترین مومیایی تاریخ است. ..... چرا که آرامگاه رضا شاه در راه آهن ایران، دانشگاه تهران، پل ورسک، جاده چالوس، آزادی حجاب و زنان ایران و ارتش سازماندهی شده ایران است. بهمین علت ایت که از قریب به ۳۸۰ پادشاه در ایران، هفت تن از آنان لقب کبیر داشتند و رضا شاه کبیر نیز یکی از آنان است. خوشم بیاید یا نه، خوشت بیاد یا نه، چنین است و چنین خواهد ماند. کنار آمدن با واقعیتها هم جگر میخواد، هم شهامت و هم نگرش عمیق و خودشناسی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج