جاباما
۷۱۲۷۰۱
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

بن کتاب هست، کم است

بن کارتهای تخفیفی برای استفاده جمعیت بیش از چهار میلیونی با شرایط اعلام شده و مبلغ مصوب، در اختیار دانشجویان قرار می گیرد و موافقان و مخالفان بسیار دارد؛ برخی در مورد مبلغ آن و گروهی درباره نحوه ثبت نام و توزیع حرف دارند و در این میان بازار تقلب و تخلف هم وجود دارد.

خبرگزاری ایرنا: بن کارتهای تخفیفی برای استفاده جمعیت بیش از چهار میلیونی با شرایط اعلام شده و مبلغ مصوب، در اختیار دانشجویان قرار می گیرد و موافقان و مخالفان بسیار دارد؛ برخی در مورد مبلغ آن و گروهی درباره نحوه ثبت نام و توزیع حرف دارند و در این میان بازار تقلب و تخلف هم وجود دارد.

سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رویداد فرهنگی بزرگی است که تقریبا همه اقشار جامعه مخاطب آن هستند و در این میان، برخی از گروه های اجتماعی از جمله دانشجویان و دانش آموزان که در مسیر آموزش و پرورش قرار دارند، از مزایای آن بیشتر بهره مند می شوند.

طبق آخرین آمارهای موجود، در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۱۴۴ هزار و ۵۴۹ دانشجو و طلبه خواستار دریافت بن خرید کتاب بودند که از این تعداد، ۱۰۴ هزار و ۵۵۳ نفر متقاضی دریافت بن فیزیکی، ۴ هزار و ۴۳۴ نفر متقاضی بن NFC( کارت مجازی) و ۳۵ هزار و ۵۶۲ متقاضی نیز از طریق کارت ملی هوشمند ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند.

واقعیت این است که بن تخفیف کتاب در روزهای نمایشگاه، اقدامی در جهت سیاستگذاری های حوزه کتاب و کتابخوانی است که نیازمند هدفگذاری دقیق و منسجم است و در این میان، مخاطبان اصلی این طرح دانشجویان و طلابی هستند که برای تهیه کتاب به نمایشگاه مراجعه می کنند؛ کسانی که به گفته آنها تهیه کتاب را نیاز اصلی خود می دانند ولی اقدامات حمایتی بیشتری نیاز دارند.

براساس اعلام گروه پژوهش های آماری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعداد کل دانشجویان در همه دوره های تحصیلی در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ برابر با ۴ میلیون و ۸۳ هزار و ۱۲ نفر است و اگر با میزان ثبت نام های بن کارت های تخفیف دانشجویی نسبت بگیریم، در می یابیم که ۳.۵ درصد از دانشجویان از این طرح استفاده می کنند و این در حالیست که به نظر می رسد مبلغ بن ها هم برای خرید کتاب کافی نیست.

**بن های کتاب دانشجویی بسیار ناچیز است

رومینا قدوسی دانشجوی رشته دندانپزشکی می گوید: بن های کتاب دانشجویی بسیار ناچیز است و بسیاری از دانشجویان هم به همین دلیل بن نمی گیرند زیرا کتابها گران است و با این مقدار نمی توان حتی یک کتاب تهیه کرد.

او می گوید: نوسانات ارز، روی قیمت کتاب های انتشارات خارجی تاثیر گذاشته است و با این وضعیت فقط توانستم کتاب تخصصی رشته دندانپزشکی با قیمت ۲۵۰ هزار تومان را خریداری کنم.

این دانشجوی دندانپزشکی درباره پرداخت یارانه کتاب به گروه های خاص می گوید: کسی که کتابخوان باشد یا به کتاب خاص درسی نیاز داشته باشد، به هر طریق تهیه می کند اما بهتر است افراد براساس شرایط و نیاز امکان خرید با تسهیلات داشته باشند.

** سهمیه بن کتاب چهار همکلاسی ام را گرفته ام

محمد الهی فر دانشجوی رشته برق و قدرت دانشگاه اراک نیز که برای بازدید از نمایشگاه آمده، معتقد است میزان بن کتاب دانشجویی کم است.

او می گوید: سهمیه بن کتاب چهار همکلاسی ام را گرفته ام چون آنها قصد استفاده از آن را نداشتند، با این وجود تنها نیمی از هزینه های خرید کتابهای موردنیازم را توانستم از این طریق پرداخت کنم.

**گرفتن بن کتاب به دردسرش نمی ارزد

فرشته صدیقی، دانشجوی رشته مامایی دانشگاه کرج، بن خرید کتاب دریافت نکرده و معتقد است به درگیری و دردسر آن نمی ارزد.

او می گوید اگر مقدار بن کتاب دو برابر شود بازهم شاید بتوان بخشی از خریدها را از طریق بن های تخفیف تهیه کرد مثلا اگر ۱۲۰ تومان بدهیم و بن کارت ۲۰۰ هزار تومانی دریافت کنیم، بهتر است.

این دانشجوی جوان همچنین پیشنهاد کرد که به هر دانشجو با توجه به شاخص های مختلف از جمله نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی، رشته دانشگاهی و معدل، امتیازاتی داده شود و افراد براساس امتیازات دریافتی، تخفیف بیشتری بگیرند.

** فکر نمی کنم بن کتاب برای خرید همه منابع کارشناسی ارشد کافی باشد

فرزانه کلهر دانشجوی رشته جغرافیا در دانشگاه خوارزمی، که به همراه دوستش به نمایشگاه آمده است، می گوید: برای تهیه منابع کارشناسی ارشد به نمایشگاه آمده ام و فکر نمی کنم بن کتاب برای خرید همه منابع کافی باشد.

او که فهرست بلند بالایی از کتاب های مورد نیازش در دست دارد، می گوید: بیشتر این کتاب ها را می توانم از انتشارات سمت و پیام نور تهیه کنم که خیلی گران نیست و البته در نمایشگاه تخفیف هم دارد.

** مقدار بن کتاب طلاب ناکافی است

محمدجواد حسینی طلبه ای که از قم به نمایشگاه آمده است هم میزان بن کتاب را ناکافی می داند و می گوید: مقدار بن کتاب طلاب هم به اندازه بن های دانشجویی است و مقدار آن برای طلاب و دانشجویان کم است.

وی می گوید: از ناشران عربی خرید می کنم و اکنون قیمت یک کتاب خارجی به طور متوسط ۸۰ هزار تومان است و اگر بخواهیم روی بن کتاب حساب کنیم ارزش ندارد که به نمایشگاه بیاییم اما به هر حال خرید برخی منابع برای ما ضروری است و تهیه آنها هزینه محسوب نمی شود.

این طلبه پیشنهاد می دهد که به صورت دوره ای و گردشی همه اقشار از مزایای بن های تخفیف کتاب بهره مند شوند و سیاستگذاری ها به گونه ای باشد که عدالت توزیعی در این مورد رعایت شود.

او می گوید: تحصیل علم و دانش حق همه مردم است و باید افرادی که جویای علم هستند، بتوانند با سهولت بیشتر به منابع علمی دسترسی داشته باشند.

سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از ۱۲ اردیبهشت در محل مصلای امام خمینی (ره) دایر شده است و تا ۲۲ اردیبهشت به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

نمایشگاه امسال در فضایی به مساحت ۱۳۰ هزار متر مربع راه اندازی شده تا دو هزار و ۵۰ ناشر داخلی و ۱۳۲ ناشر خارجی کتاب های خود را عرضه کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من مخالف بن کتاب هستم.
      با این مبلغ فقط وقت مردم گرفته میشه و منتی بیش نیست.
      ضمن این که معمولا در این کارها رانت خواری زیاده و یک عده خاص همیشه بیشترین سهم را می گیرند ولی دانشجویی که در یک روستا زندگی میکنه هیچ بهره ای نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج