۷۱۲۷۷۵
۶ نظر
۵۰۰۷
۶ نظر
۵۰۰۷
پ

چراغ سبز دولت برای تولید مارلبرو در ایران

سرانجام پس از كشمكش‌هاي فراوان بر سر ورود مارلبرو به ايران، ديروز نادر قاضي‌پور، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي امضاي تفاهمنامه توليد مشترك سيگار مارلبرو در ايران را تاييد كرد.

روزنامه اعتماد: سرانجام پس از كشمكش‌هاي فراوان بر سر ورود مارلبرو به ايران، ديروز نادر قاضي‌پور، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي امضاي تفاهمنامه توليد مشترك سيگار مارلبرو در ايران را تاييد كرد.

او گفته است: «هفته گذشته جلسه‌اي با وزير صنعت و معاونان وي برگزار شد كه در آن تفاهمنامه‌ ميان «شركت دخانيات ايران» و «شركت پيشگامان آرمان‌گستر» به عنوان نماينده «شركت فيليپ موريس» به وزير صنعت داده شد و درخواست كردند تا اگر اين تفاهم به نفع توليد كشور و اشتغال و جلوگيري از قاچاق است، نسبت به تاييد آن اقدام شود. وزير صنعت نيز دستور رسيدگي دادند و اين موضوع به مديرعامل شركت دخانيات ابلاغ شده تا پس از طي مراحل اداري، اين تفاهمنامه به مرحله اجرا رسيده و در نهايت همزمان با انتقال تكنولوژي جلوي قاچاق اين برند نيز در كشور گرفته شود.» علي‌اصغر رمزي، رييس مركز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات كشور نيز با تاييد اينكه اين تفاهمنامه ميان دخانيات ايران و نماينده شركت فيليپ موريس امضا شده است، گفت: «كارهاي مقدماتي براي صدور مجوز انجام شده و اميدواريم به زودي مجوز اين همكاري صادر شود. در سيستم وزارت صنعت، معدن و تجارت مراحل اداري صدور مجوز به دليل حساسيت موضوع به‌طور دقيق طي شده و اميدواريم بدون هيچ مشكلي به زودي منتج به نتيجه شود.» فيليپ موريس در حالي توانست مجوز توليد سيگار مارلبرو را در ايران بگيرد كه پيش از اين برخي عنوان كرده بودند اين شركت شائبه صهيونيستي بودن دارد.

آمارهاي رسمي از ميزان مصرف و قاچاق سيگار در داخل كشور نشان مي‌دهد كه مارلبرو يكي از برندهايي است كه سهم زيادي در اين آمارها دارد و شايد همين دليل هم باعث شد تا از ابتداي دولت يازدهم بارها از سوي دولت اعلام شود كه «بخش خصوصي در صورت اخذ مجوز از شركت فيليپ موريس مي‌تواند در ايران اقدام به واردات رسمي و توليد اين برند كند.» حتي در مقطعي هم محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت دولت يازدهم در راس مذاكرات با اين برند قرار گرفت و گفت كه چون مدير مركز دخانيات را تهديد به قتل كرده‌اند خودم مسووليت اين مذاكرات را بر عهده گرفته‌ام. او در شهريورماه سال ٩٤ در توضيح اين اقدام خود گفت: «براي فعاليت قانوني كمپاني توليد‌كننده سيگار مارلبرو، منتظر برداشته شدن تحريم‌ها هستيم تا فعاليت رسمي براي واردات و توليد اين سيگار در ايران آغاز شود چون از نظر ما اين شركت هيچ مشكلي براي فعاليت در ايران ندارد و فقط عده‌اي قاچاقچي هستند كه بر سر راه اين همكاري سنگ‌اندازي مي‌كنند. در جريان اين مذاكرات برخي قاچاقچيان علي‌اصغر رمزي، رييس مركز دخانيات را به قتل تهديد كرده‌اند.

با توجه به اينكه برخي قاچاقچيان از محل قاچاق سيگار مارلبرو سالانه صدها ميليارد تومان سود مي‌برند و حقوق دولتي را نمي‌پردازند در جريان مذاكره با فيليپ موريس براي همكاري در خصوص واردات رسمي و توليد مشترك سيگار مارلبرو، آنها مدير مركز دخانيات را به قتل تهديد كردند به همين خاطر من خود ادامه مذاكرات را بر عهده گرفتم. از زماني كه بنده ادامه مذاكرات را بر عهده گرفته‌ام برخي نمايندگان نسبت به اين موضوع انتقاد كرده‌اند در حالي كه بنده معتقدم نبايد مديران را به دردسر انداخت و زندگي آنها را به هم ريخت و در چنين مواقعي كه تهديدهايي وجود دارد بهتر است خود وزير با جرات بيشتر تن به ادامه مذاكرات تا حصول نتيجه دهد.»

رد صهيونيستي بودن

وزير سابق صنعت، معدن و تجارت در همان زمان هم اعلام كرد كه «بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته و استعلام از كميسيون اصل ٩٠ مجلس و سازمان‌هاي اطلاعاتي - امنيتي، براي ما محرز شد كه شركت توليدكننده سيگار مارلبرو هيچ ارتباطي با رژيم صهيونيستي ندارد و مي‌توانيم براي واردات رسمي و توليد مشترك با اين شركت برنامه‌ريزي كنيم.»

البته در همان زمان زيان‌هاي دخانيات به عاملي براي مخالفت با اعطاي مجوز براي توليد داخلي مارلبرو موجب شد تا دوباره روال بررسي اين برند با تاخير همراه شود. پيش از اين نيز و در دولت محمود احمدي‌نژاد، تلاش‌هاي زيادي براي توليد مارلبرو در داخل كشور انجام شد و در راس همه نام‌هايي كه براي توليد مارلبرو در ايران مطرح بود، برند «العقيلي» امارات پرآوازه‌تر بود اما باز هم اين برند نتوانست مارلبرور را در ليست كالاهاي توليد داخل قرار دهد. در همان زمان سيدمحمود ابطحي، مديرعامل فقيد وقت شركت دخانيات در گفت‌وگو با «اعتماد»، در خصوص متقاضيان توليد مارلبرو در ايران گفته بود: «برخي برادران ارزشي به دنبال كسب مجوز براي توليد مارلبرو در ايران هستند و ما نيز به عنوان متوليان توليد دخانيات در كشور مشكلي براي همكاري نداريم ولي از آنجايي كه شبهه صهيونيستي بودن اين برند همچنان مطرح است تا زمان كسب تكليف و رفع شبهات امكان توليد اين برند وجود ندارد.»

انحصار بازيگران توليد

با توجه به مذاكرات صورت گرفته براي اخذ مجوز توليد مارلبرو در ايران، مي‌توان شركت فيليپ موريس را به عنوان پنجمين بازيگر توليد‌كننده سيگار در كشور به رسميت شناخت، برندي كه قرار است تحت عنوان شركت «پيشگامان پخش آرمان گستر» شناخته شود.

تاكنون بازار سيگار ايران تحت اختيار چهار بازيگر اصلي بود. چهاربرندي كه سهم قابل توجهي را از بازار به دست آورده و با افزايش توليد داخل سهم وارداتي و قاچاق را هر روز كمتر كرده‌اند. اين ليست شامل شركت ژاپني JTI ، توليد‌كننده سيگارهاي وينستون، كمل و مگنا؛ شركت انگليسي و امريكايي BAT توليد‌كننده سيگارهاي كنت، مونتانا و پالمال؛ شركت كره‌اي KT&G توليدكننده سيگارهاي پاين و اسه؛ و شركت دخانيات ايران «ITC» توليد‌كننده سيگارهاي دانهيل، فروردين، زيكا، تير، بهمن، ٥٧، C و هما هستند. از اين پس نيز مي‌توان شركت پيشگامان پخش آرمان‌گستر، نماينده شركت فيليپ موريس را بازيگر پنجم توليد سيگار در ايران براي توليد برند مارلبرو خواند. يكي از چالش برانگيز‌ترين مباحثي كه تاكنون در مقابل نام برخي برندهاي خارجي براي ورود به ايران وجود دارد شائبه صهيونيستي بودن مالك آنهاست كه موجب شده تا حتي بارها در داخل كشور بر سر حضور برخي برندها شاهد جنجال‌هاي خاص باشيم. برندهايي همچون مارلبرو، كوكاكولا و بنتون كه در طي سال‌هاي گذشته محلي براي جنجال‌هاي خاص رسانه‌اي بودند. حالا مارلبرو ثابت كرده صهيونيستي دانستن آن درست نيست و مي‌تواند بر اساس قوانين ايران به توليد محصول مشغول شود.

بنتون و شائبه صهيونيستي

بنتون كه يكي از معروف‌ترين برندهاي پوشاك ايتاليايي است نيز تجربه حضوري خاص در ايران را پشت سر گذراند و متهم به صهيونيستي بودن شد. بنتون فعاليت خود در ايران را به دعوت مقامات وزارت امور خارجه دولت محمد خاتمي در سال‌هاي اول دولت وي در ايران آغاز كرد. اين شركت ضمن بستن قرار داد با برخي تجار ايراني شعبات خود را در تهران و ساير شهرهاي بزرگ ايران گسترش داد. با تغيير كابينه، فعاليت اين شركت با چالش‌هايي مواجه شد. در پي دعوت از مديريت اين شركت براي سفر به ايران، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، سپس روزنامه رسمي دولت مدعي شد كه اين فروشگاه متعلق به صهيونيست‌هاست و در مطلبي اينچنين نوشت: «صهيونيست ميلياردر در كشورمان چه مي‌كند؟» در آن زمان با تومارنويسي و پخش اعلاميه در نمازهاي جمعه رييس مجلس هفتم (حداد عادل) خواستار برخورد با اين شركت شد، اما پس از چندي روشن شد كه دعوت‌كننده بنتون، سفارت ايران بوده است. سخنگوي بنتون نيز در مصاحبه با خبرگزاري‌هاي ايراني تاكيد كرد، كه مدير شركت، كاتوليك است! عده‌اي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، طرحي را براي بستن فروشگاه‌هاي خارجي عرضه‌كننده لباس، مطرح كردند، كه با بازتاب‌هاي منفي گسترده در جامعه مواجه شده و در نتيجه پيگيري نشد. يك‌سال بعد، در پي آغاز تهاجم اسراييل به غزه، شعبه مركزي اين فروشگاه در تهران دچار حريق شد و يك روز بعد پليس ايران تمامي شعب اين شركت در تهران را به ادعاي وابستگي آن به صهيونيسم پلمب كرد. بنتون پيش از پلمب در حال ايجاد دو شعبه بزرگ ديگر در تهران بود.

مارلبرو از كجا آمد؟

ماجراي مارلبرو در ايران به دعوا سر سيگار مارلبرو و شركت توليد‌كننده آن يعني « فيليپ موريس» بازمي‌گردد و برخي نماينده‌هاي مجلس و مخالف معتقدند كه فيليپ موريس صهيونيستي است.

نماينده‌هاي مخالف حضور مارلبرو در ايران معتقدند «اسم مدير شركت مارلبرو به جاي فيليپ موريس در اصل دياموند است و اصليت يهودي آلماني‌تبار دارد، نماد اين شركت يك شيرغران است كه اين تمثيل صهيونيست‌هاي يهودي است كما اينكه بسياري از مديران شركت مارلبرو مانند مدير امور مالي اين شركت از پيشگامان امضاي قرارداد كمپ ديويد و همچنين حمله به طبس بوده‌‌‌اند.» شركت فيليپ موريس (Philip Morris) يك شركت بين‌المللي سيگار و تنباكو‌سازي است كه در خيلي از كشورها محصولات خود را ارايه مي‌كند و ١٥,٦ درصد از بازار بين‌المللي سيگار در خارج از ايالات متحده را در اختيار دارد. دفتر مركزي اين شركت در شهر نيويورك قرار دارد اما به دليل قوانين سختگيرانه در ارتباط با سيگار اين شركت عملا از طريق شعبه خود در سوييس اداره مي‌شود. و حالا بر اساس تازه‌ترين تصميم دولتي‌ها از اين پس اين برند توسط شركت پيشگامان پخش آرمان‌گستر توليد خواهد شد كه البته در خصوص اين شركت نيز اطلاعات زيادي در دست نيست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط بهمن فیلتر کوتاه

    • بدون نام

      بعد چند سال فهمیدید صهیونستی نیست یا بخاطر پول بود؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      چطور شد این سیگار که آمریکای اسراییلی بود بد بود اوف بود حالا که واستون سود داره خوبه ای جان قربون ما مردم برین انشالله شما مسولین که فقط به فکر خالی کردن جیب مردم هستین

    • مرتضی

      اگر می خواهید که جامعه و جوانان سالمی داشته باشیم و هزینه های سرسام آور عوارض مصرف این مواد را تحمل نکنیم، تولید و فروش دخانیات را در کشور متوقف کنید.

      پاسخ ها

      • آبادان سرور هرچی کیسه کشه

        جلو تولیدش رو بگیرن قاچاقش میاد
        جلو فروششم بگیرن زیر زمینیش میاد
        تو همین تولید دخانیات کلی جوون دارن کار میکنن
        تو میگی تعطیلش کنن؟

    • بدون نام

      همه سیگارای اصلی رو خراب کردین وینیستون و کمل و کنت و...رو با توتونای نامرغوب پر میکنینن اسم میزارین روش حالا نوبت ماربلو شد این یکیو دیکه بیخیال شید بزارید یه سیگار خوب بکشیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج