جاباما
۷۱۲۷۸۳
۳ نظر
۵۰۰۰
۳ نظر
۵۰۰۰
پ

سرطان به جان بازار پوشاک افتاد

روزنامه قانون؛ در گزارشی آخرين وضعيت بازار پوشاك را ببرسی کرده است.

روزنامه قانون؛ در گزارشی آخرين وضعيت بازار پوشاك را ببرسی کرده است.

بازار جایی برای گرانی ندارد

مجید نامی، عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران معتقد است بازار پوشاک جایی برای گرانی ندارد و نیاز ارزی تولیدکنندگان باید تامین شود. با توجه به نرخ تورم، نرخ ارز باید سالانه در طول یک روند منطقی با افزایش همراه شود، نه اینکه یک شبه شاهد افزایش ناگهانی قیمت ارز باشیم و فعالیت تمام بخش‌های تجاری و تولیدی با مشکل روبه‌رو شود. بازار پوشاک کشش افزایش قیمت را ندارد. متاسفانه قدرت خرید مردم پایین است و تولیدکننده نيز نمی‌تواند افزایش قیمت را در دستور کار قرار ندهد؛ بنابراین فقط از حاشیه سود خود کم مي‌كند تا در بازار به حیات خود ادامه دهد. سالانه شاهد افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی هستیم و در کنار آن افزایش قیمت مواد اولیه، ماشین‌آلات، حقوق کارگران و تورم را نیز شاهد هستیم؛ بنابراین تولیدکننده نمی‌تواند با عدم افزایش قیمت به حیات خود ادامه دهد، حال در کنار این اتفاقات کاهش قدرت خرید مردم را نیز اضافه کنید و از وضعیت بازار مطلع شوید. در شرایطی که یک چرخ صنعتی حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای تولیدکننده تمام می شود، تولیدکننده توان به روز کردن ماشین آلات خود را ندارد و مجبور است با تکنولوژی کهنه و قدیمی، چرخ تولید خود را بچرخاند.

بازار سوت و كور

از كنار مغازه‌ها كه مي‌گذرم، مي‌بينم كه فروشندگان در حال چاي خوردن و صحبت كردن با يكديگرند و زماني كه مي‌خواهم وارد مغازه شوم، طوري قدم برمي‌دارم كه خلوت آن‌ها را بر هم نزنم. بازار پوشاك هميشه بازار پر رفت و آمد و شلوغي بوده است؛ زماني كه با اين صحنه‌ها مواجه مي‌شوم، كمي تعجب مي‌كنم. البته هميشه صبح‌ها بازار خلوت‌تر است. مي‌توان به اين بهانه دل خوش كرد! زمان صحبت با مغازه‌داران نگراني را از لابه‌لاي حرف‌هاي‌شان مي‌توان فهميد. به‌خصوص زماني كه درباره وضعيت بازار و توليدكنندگان سوالي مطرح مي‌شود. آقاي سليمان‌زاده، يكي از فروشندگان ديگر بازار پوشاك است كه بسيار از وضعيت بازار گلايه دارد. او مي‌گويد افزايش ۲۰ درصدي پوشاك در سال جديد اعمال شده است. توليدكنندگان مي‌گويند اجناس گران شده است و از فروش آن خودداري مي‌كنند. او معتقد است اگر جنس ايراني كيفيت داشته باشد، مردم ديگر به سراغ جنس خارجي نمي‌روند. در صداوسيما اعلام مي‌كنند از كالاي توليد داخل حمايت كنيد اما حقيقت اين است كه مردم از جنس با كيفيت حمايت مي‌كنند و مهم نيست ايراني باشد يا خارجي. بنابراين توليدكنندگان بايد سعي كنند جنس با كيفيت را به بازار تحويل دهند. كيفيت بهترين تبليغ براي توليدكنندگان است. اكنون توليدكنندگان بسيار خوبي در ايران داريم به‌خصوص در حوزه پوشاك كودكان اما لازم است كه از آن‌ها حمايت شود.

توليدكنندگان دست نگه داشتند

«همراه با افزايش نرخ ارز و دلار ساير اجناس در بازار گران مي‌شوند»، اين صحبت را از تمامي توليدكنندگان و فروشندگان بازار شنيدم. بازار ارز اين روزها حال خوبي ندارد. در اين ميان ابزار توليد، ‌توليدكننده و كارگر نيز هزينه بالايي دارد به همين دليل با افزايش قيمت اجناس و ابزارها، توليدكنندگان پاي خود را از عرصه توليد كوتاه كرده‌اند و برخي ديگر سعي دارند براي اينكه متضرر نشوند، خريد و فروش خود را محدود كنند. از فروشنده ديگري مي‌پرسم، انتظار شما از دولت چيست؟ مي‌گويد انتظار ما حمايت از توليدكنندگان است اما اين اميد را هم نداريم.

زماني كه قيمت دلار افزايش پيدا مي‌كند براي مثال يك خياط چگونه مي‌تواند پارچه، چرخ خياطي و كارگر را تامين كند؟ درنهايت اين مي‌شود كه كالاهاي چيني به بازار سرازير و مردم مجبورمي‌شوند ميان كيفيت و قيمت پايين، يكي را انتخاب كنند. البته اكنون حتي با وجود اعلام ارز تك نرخي هنوز دادن سهميه به واردكنندگان مي‌بينيم و افزايش ۱۵ تا ۲۰ درصدي قيمت اعمال شده و اين موضوع مورد اعتراض بيشتري قرار گرفته است.

افزايش پوشاك وارداتي بدون دليل

به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی پیش از اتخاذ سیاست ارزی دولت مبنی بر تک نرخی شدن ارز، افرادی که به صورت غیرمجاز در حوزه پوشاک فعالیت و کالاهای قاچاق به کشور وارد می‌کنند، دوست دارند که قیمت‌ها در بازار افزایش یابد. با توجه به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی به فعالان غیرمجاز تعلق نمی‌یابد، آن‌ها مي‌خواهند قیمت پوشاک در بازار افزایش پیدا کند؛ چراکه ارز را به صورت آزاد از بازار با قیمت بالاتري تهیه می‌کنند. قیمت پوشاکی که به صورت رسمی وارد می‌شود باید کاهش یابد. افرادی که به صورت قانونی پوشاک به کشور وارد می‌کنند، هیچ دلیلی برای افزایش قیمت ندارند؛ چرا که به آن‌ها دلار ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد و این در حالی است که پیشتر از طریق سامانه سنا مشابه بازار آزاد به آن‌ها ارز داده می‌شد. باید به میزان کافی ارز در اختیار تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه قرار گیرد. از سوي ديگر لازم است كه مواد اولیه مورد نیاز در صنعت پوشاک اعم از الیاف وپارچه در اختیار تولیدکنندگان باشد و علاوه بر این بتوانند ماشین‌آلات مورد نیاز کارخانه‌هارا تهیه کنند. پیش از این واردات با قیمت ارز مبادلاتی ۳۷۰۰ تومانی انجام می‌شد اما در حال حاضر این رقم به ۴۲۰۰ تومان افزایش یافته و قیمت مواد اولیه و ماشین‌آلات موجب افزایش قیمت برای تمام صنایع خواهد شد و به تولیدکنندگان فشار خواهد آورد.

تركيه در صدر

در حال حاضر هنوز هم پوشاک ترک به دلیل کیفیت مناسب و جنس مرغوب مورد استقبال خریداران لباس قرار دارد. اين در حالي است كه لباس‌های چینی هنوز جايگاه خود را در بازار حفظ كرده‌اند و به دلیل قیمت پایین‌تر محبوب‌تر به نظر مي‌رسند. به جز پوشاک چینی که در انواع زنانه، بچگانه و مردانه آن در بازار يافت مي‌شود، اجناس پاکستاني، بنگلادشي، تایلندي، فیلیپیني و برخی دیگر از کشور‌های جنوب شرقی آسیا نیز در بازار لباس و پوشاک ایرانی عرضه می‌شوند. اكنون بخش عمده‌ای از بازار پوشاک را وارداتي‌ها پر كرده‌اند، با اين وجود همراه با افزايش قيمت دلار قیمت پوشاک نيز افزايش پيدا مي‌كند. اتفاقی که در دو سه ماه اخیر شاهدش بودیم. مشاهدات نيز نشان می‌دهد که بیشترین افزایش قیمت مربوط به پوشاک ترکیه است و پس از آن پوشاک کشور‌های شرق آسیا از جمله چین، کره و تایلند، بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند. فروشنده‌ها تاكيد مي‌كنند، با وجود اينكه لباس‌های ایرانی از جایگاه قابل قبولی در بازار برخوردارند اما اجناس خارجی از جمله کار‌های ترک و چین بخش قابل توجهی از بازار پوشاک را به خود اختصاص داده‌اند.

قاچاق؛ بلاي جان بازار

«مجید افتخاری» عضو هیات مدیره اتحادیه پوشاک نیز بالا بودن قیمت تمام شده را چالش اصلی فعالان این صنعت ذکر کرد و گفت: زمانی که هزینه تامین مالی چند برابر استاندارد جهانی است، چگونه می‌توانیم با تولیدکنندگان سایر کشورها رقابت کنیم؟ شرایط به وجود آمده در صنعت پوشاک، جذابیت سرمایه‌گذاری در این بخش را کاهش داده و به همین دلیل، ضروری است که دولت توجه ویژه‌اي به این بخش داشته باشد. قاچاق یکی دیگر از چالش‌های پیش روی صنعت پوشاک است. برندهای خارجی بدون هیچ گونه نظارتی در بازارهای ما عرضه می شوند و این مساله عرصه رقابت را برای تولیدکنندگان ایرانی تنگ کرده است.

پوشاک وارداتی، 30 درصد ارزان‌تر

«خدابخش رضایی» رییس اتحادیه صنف پوشاک شیراز نیز مي‌گويد: هزینه‌های مالیات بر ارزش افزوده، بیمه و کارگر، قیمت تمام شده پوشاک ایرانی را نسبت به مشابه خارجی خود افزایش داده است و تا زمانی که قیمت پوشاک وارداتی ۳۰ درصد ارزان‌تر از پوشاک تولید داخلی است، رقابت نمی‌تواند معنی داشته باشد. پایین بودن قیمت تمام شده پوشاک وارداتی، به تولیدکننده داخلی اجازه نمی‌دهد جنس با کیفیتي تولید کند؛ چرا که جنس با کیفیت، قیمت بیشتری خواهد داشت و جنس گران‌تر، قدرت رقابت در بازار را نخواهد داشت.

در صورت حمایت و همراهی دولت، تولیدکنندگان ایرانی می توانند اجناس با کیفیتي را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند. اکنون تولیدکنندگان ما با ماشین آلات کهنه و فرسوده کار می‌کنند؛ بنابراین ناگزیریم برای تولید کالای باکیفیت‌تر، واحدهای تولیدی خود را با حمایت دولت به ماشین آلات به روز مجهز کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ملت پول ندارن چون کارندارن چون بیش از۳۰درصدسرپرست خانوادبیکارن وفقیروجوانان حالابرین بودجه ومنابع کشورشغلهاروبرایحدود۱۶ملیون افغانی خارجی هزینه کنیدو۱۰ملیون شغلمونم اشغال کنن وبیکارنتیجش این میش ازماست برماست

    • بدون نام

      آره جون عمه ات همش دروغ خسته نشدیدازاین همه لاف زدن.

    • بدون نام

      وقتی دختر وزیر برند پوشاک وارد میکند تولید کنند داخلی بیچاره شده وجوانان بیکار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج