۷۱۳۶۳۲
۳۱ نظر
۵۰۱۶
۳۱ نظر
۵۰۱۶
پ

سرنوشت مبهم مومیایی مرموزِ شهرری

حدود دو هفته از کشف پیکر مومیایی مرموز در شهر ری می‌گذرد، اما هیچ یک از مقام‌های مسئول در این باره توضیحی ارائه نکرده اند. شواهد نشان می‌دهد این پیکر مومیایی شده متعلق به رضا خان است. امروز بلاخره پس از دو هفته رییس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد پیگیر موضوع است.

فرارو: حدود دو هفته از کشف پیکر مومیایی مرموز در شهر ری می‌گذرد، اما هیچ یک از مقام‌های مسئول در این باره توضیحی ارائه نکرده اند. شواهد نشان می‌دهد این پیکر مومیایی شده متعلق به رضا خان است. امروز بلاخره پس از دو هفته رییس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد پیگیر موضوع است.

فرمانداری ری هم چندی پیش در اظهار نظری تلویحا از دفن پیکر مومیایی خبر داده بود. اما آستان حضرت عبدالعظیم حسنی تاکنون هیچ موضعی گیری نداشته شاید مسئولان آن اعتقادی به ارائه توضیح در این باره به مردم و افکار عمومی ندارند.

دو هفته پیش در محوطه آرامگاه حضرت عبدالعظیم حسنی پیکری کشف شد که شواهد نشان می‌داد یک مومیایی است. در همان ساعت اولیه کشف آن در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها این گمانه مطرح گردید که احتمالا این پیکر متعلق به رضاخان است.

انتشار تصاویری از این مومیایی توسط کارگرانی که آن را کشف کرده اند این گمانه را تقویت کرد. عکس‌های منتشر شده از این جسد به تصاویر منتشر شده از مومیایی رضاشاه در زمان انتقال به ایران از مصر شبیه است.

پس از انتشار تصاویر جنجال بزرگی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد. اظهار نظر‌های مختتلفی از سوی مردم و فعالان رسانه‌ای صورت گرفت. حتی خاندان پهلوی نیز در این باره اعلام موضع کردند و رضا پهلوی گفت که پیکر مومیایی شده به احتمال قوی به رضا شاه تعلق دارد.

برخی کارشناسان تاریخ نیز از نشانه‌های تعلق این مومیایی به رضا خان سخن گفتند. با این حال مقامات دولتی و رسمی در این باره اظهار نظر جدی و مشخصی نداشته اند. آستان حضرت عبدالعظیم که مومیایی در آنجا کشف شد نیز هیچ موضع گیری نکرده است.

کشف مومیایی منتسب به رضا شاه آنقدر سروصدا به پا کرد که حتی رسانه‌ها به نبش قبر وقایعی که بر سر جسد رضاشاه آمده، پرداختند. گزاش‌ها و تحلیل‌ها مختلفی درباره اتفاقات رخ داده برای جنازه رضا شاه منتشر شد.

عطش افکار عمومی برای پی بردن به حقیقت و اینکه سرنوشت مومیایی مرموز چه شده است همچنان بالاست. حالا پس از دو هفته سکوت علی اصغر مونسان معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: «در حال پیگیری هستیم تا ببینیم قضیه منسوب به مومیایی چه بوده است.»

او درباره علت این سکوت اظهار کرد: «حوزه میراث فرهنگی به‌نوعی حوزه کارشناسی است. از ما باید خواسته شود تا در این زمینه وارد شویم. ما آمادگی کار کارشناسی را داریم.»

مونسان در پاسخ به این پرسش که اکنون وضعیت این مومیایی چه شده است؟ گفت: «به‌نظرم باید از بخش‌هایی که الان به آن‌ها مربوط می‌شود و در اختیار آن‌هاست، بیشتر این پرسش را بپرسید.» او توضیحی در این باره نداد که این مسئله به کدام بخش‌ها مربوط می‌شود.

پیشتر دلاور بزرگ‌نیا - مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران - اعلام کرده بود: «این مسئله در حیطه‌ی میراث فرهنگی نیست، و "اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی" قرار شده تصمیم نهایی را درباره‌ی این مومیایی اعلام کند.»

تاکنون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این باره اعلام موضع نکرده است.

مومیای مرموز دفن شد؟!

مراجع رسمی حتی تائید نکرده اند که یک مومیایی کشف شده است. فقط در ساعات اولیه انتشار خبر برخی از اعضای شورای شهر این موضوع را تائید کردند. در طول این مدت معاون استاندار تهران و فرماندار ری تنها کسی بوده که در این باره سخن گفته است.

هدایت‌الله جمالی‌پوردر اظهارنظری دوپهلو و مبهم به ایسنا این‌طور گفت: «در محدوده ری، به‌ویژه در آرامستان‌های آن، گاهی با توجه به تاریخ پرافتخار این شهر در هنگام گودبرداری‌ها اجساد یا بخشی از اجساد قدیمی پیدا می‌شوند که این اجساد با رعایت مسائل شرعی در مکان‌های مناسب دفن می‌شوند.».

شاید از همین اظهارنظر هم بتوان این‌طور نتیجه گرفت که مومیایی کشف‌شده دوباره در همان محل دفن شده است. درهمین‌حال یکی از اعضای شورای شهر نیز چندی پیش گفته است: «جسد کشف‌شده قطعا متعلق به رضاخان است که پس از احراز هویت مجددا دفن شده، محل دفن آن نیز کاملا مشخص و در دسترس است تا در صورت لزوم و همچنین توافق مسئولان مجددا نبش قبر و به موزه انتقال داده شود.»

محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران است، نیز درهمین‌باره اظهار کرد: «شنیده‌ام مومیایی شهرری را دفن کرده‌اند» او در ادامه هم از منتشرنکردن اطلاعات دقیق و درست دراین‌باره انتقاد کرد و گفت: «معمولا نوع نگاه برخی بر پوشاندن برخی خبرهاست و متأسفانه مردم را خیلی محرم نمی‌دانند.»

حق شناس افزود: «ما منتظریم اطلاعات دقیق‌تری در خصوص این پیکر که اخیرا اظهار شده در شهرری و حرم حضرت عبدالعظیم پیدا شده دریافت کنیم، اما متأسفانه هیچ اطلاع رسمی و دقیقی نه توسط آستان حرم عبد‌العظیم در اختیار ما و مردم قرار گرفته و نه توسط مقامات قضائی و مسئولان مرتبط در این حوزه اطلاعاتی داده شده است.»

درخواست برای بررسی مومیایی

در این شرایط افکار عمومی تشنه اطلاع از سرنوشت مومیایی کشف شده است، این پرسش اساسی که با مومیای رضا شاه چه کنیم؟ در روز‌های گذشته بسیاری را درگیر خود کرده بود. حالا این پرسش افکار عمومی را درگیری کرده که با مومیایی رضا شاه چه کردند؟ بیشتر کارشناسان و متخصصان باستان‌شناسی کشور خواستار صدور دستور و مجوز‌های لازم برای بررسی این مومیایی به‌عنوان بخشی از میراث تاریخی کشور شده‌اند. درخواست‌هایی که با بی توجهی همراه بوده است.

جامعه باستان‌شناسان ایران روز نهم اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای خواستار بررسی و پیگیری حرفه‌ای و تخصصی این موضوع شده بود. در بخشی از این بیانیه آمده است: «تاکنون مدرکی به دست نیامده که نشان دهد سنت مومیایی کردن اجساد، پیشینه‌ای در تاریخ ایران زمین دارد و از این نظر جسد مومیایی مذکور، حتی اگر هویت آن غیرقابل تشخیص باشد و یا به رضاشاه تعلق نداشته باشد، از نظر علمی، تاریخی و میراث فرهنگی نمونه‌ای منحصربه‌فرد محسوب می‌شود و ضروری است که از آن محفاظت کامل به عمل آید.»

کامیار عبدی، باستان‌شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با ایلنا عنوان کرد که مسأله این مومیایی موضوعی نیست که آنقدر حساسیت برانگیز باشد. او گفت: «رسیدن به یک نتیجه علمی کار پیچیده‌ای نیست. اما جالب‌تر از همه واکنش دولت به این مسأله است. تاریخ ایران آنقدر فراز و نشیب داشته که ما خواهی نخواهی یک بخش‌هایی‌اش را می‌پسندیم و بخش‌هایی‌اش را هم نمی‌پسندیم. ما نمی‌توانیم تاریخ کشورمان را بنا به میل خودمان پاستوریزه کنیم.»

رضا شاه پهلوی در پی اشغال ایران توسط نیرو‌های متفقین در جریان جنگ دوم جهانی از سلطنت کناره گرفت و پس از چند سال تبعید، در آفریقای جنوبی درگذشت. جنازه او مدتی در مصر به امانت گذاشته شد، اما حدود ۷۰ سال پیش از قاهره به تهران منتقل و در اردیبهشت ۱۳۲۹ در مقبر ه‌ای که در شهرری برای او طراحی و ساخته شده بود، دفن شد.

مقبره رضا شاه در کنار حرم عبدالعظیم ساخته شده بود. این مقبره در اوایل انقلاب به دست صادق خلخالی تخریب شد. خلخالی در خاطرات خود گفته است از اینکه نتوانسته بود در جریان تخریب آرامگاه رضاشاه به پیکر او دست پیدا کند، متعجب و در حسرت بوده است.

پس از خروج محمدرضا شاه پهلوی از ایران در دی ماه ۱۳۵۶ و حدود یک ماه پیش از انقلاب اسلامی، شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه آخرین شاه جسد پدرش را همراه خود از ایران خارج کرده است، اما فرح پهلوی، همسر شاه که همراه او ایران را ترک کرد و تا پایان عمر شاه در کنار همسرش بود، این موضوع را تکذیب کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ارش فرهادی

      بابا.الان رضا شاه تو بهشته.چون ی ملت براش خدابیامرزی میفرستن....

      پاسخ ها

      • ایرتنی

        ولله نمیشهخدماتش رو نادیده گرفت روحش شاد شاد

      • بدون نام

        آخرش ما نفهمیدیم سرنوشت این مومیایی چی شد؟ چکارش کردن؟
        خیلی متعجبم از این مردمی که وقتی خبر رو شنیدن فریاد رضا شاه روحت شاد میزدن و 2 روز که اخباری ازش بیرون نیومد کلا فراموشش کردن
        مردم فراموش کاری هستیم
        ولی نمیدونستم اینقدر فراموشکاریم

    • بدون نام

      بهتراست ارامگاهی برای پیکر مومیایی بسازند این طوری منبع درامدی هم میشود درتاریخ هم از مسولین به نیکی یاد میشود .همانطوری که او برای فردوسی ارامگاه ساخت الان یاد میشود.

    • بدون نام

      بر روح پلید رضاخان لعنت که هزاران دموکراسی طلب راعدام وتیرباران کرد رضاخان پالانی هزاران خیانت را علیه دمکراسی در ایران انجام داد وجای تعجب ایجاست که دولت انگلیس بشدت از رضاخان حمایت میکرد

      پاسخ ها

      • ملت ایران

        بر تو لعنت که با پول این ملت داری خارج از کشور حال میکنی وبه معمار بزرگ ایرران رضاشاه کبیر تو هین میکنی

      • بدون نام

        بر روح کثیف خودت لعنت که حالیت نشده و نخواهد شد

      • علی

        بر جد آبادت لعنت

      • بدون نام

        هزاران نه، میلیونها دموکراسی طلب از جمله بنجامین فرانکلین و ژان ژاک روسو را اعدام کرد.

      • بدون نام

        معمار بزرگ؟؟/
        نکنه با شاه عباس اشتباه گرفتی

      • بدون نام

        یکی از خدمات ارزنده رضاشاه ساخت راه آهن بود که آن هم برای خوش امد انگلیس بود.

      • بدون نام

        ای کاش تاریخ را بخوانیم، تا بدانیم خدمت یعنی چه؟

    • اهوازی

      خدا بیامرزه همه را چه خوب چه غیر خوب تشخیص گناه با خداس

    • بدون نام

      رضا شاه یک وطن پرست کم سواد بود , اونایی ک میگن کشف حجاب کرد تحقیق کنن میبینن ک رضا شاه میخواست بانوان رو تو جامعه بیاره ولی بلد نبود چطور , اون موقع هم ک جامعه شناس و روان شناس ب این شکل نبود (الان ک هست میبینین ک استفاده نمیشن) , پس مجبور بود پلیسی عمل کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونهمه آدم را توی مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید که فقط بانوان را وارد جامعه کنه؟؟

      • بدون نام

        تحقیق

        ای کاش شما هم کمی بیشتر تحقیق کنی

    • بدون نام

      درودخدا بربزرگ مرد ایران زمین رضا شاه پهلوی که هنوز هم خدمات او فراموش نمی شودوملت قدردان قدر و ارزش او را می دانند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میشه فقط دوتا از خدماتش را بگی ما هم بدونیم؟

    • محمدرضا بختیار

      تو کشور برای سلفی گرفتن از جسد تیتر زده می شود ولی از احترام به جسد و آداب مذهبی آن سخن نیست متاسفانه مسئولین بدون توجه به سرمایه های تاریخی ایران دست در دست نابودی آثاری که می تواند هویت و اصالت ایران و ایرانی را بازگو و زنده نگه دارد به راحتی نابودش می کنند سال شصت و یک هم به جان پاسارگاد افتادند سال هشتاد و یک هم منارجنبان اصفهان و سال هشتاد و شش حمام شیخ بهایی و همین اخیرا هم می خواستند یادگار نیما را تخریب کنند و چه دخل و تصرف هایی که در کاخ های سعادت آباد نکردند و چه بی توجهی هایی که همبن الان هم به مکان های تاریخی و تمدنی ما انجام می دهند ذهنیت این تخریب بر می گردد به تفکر پادشاهی !!!کدام بی خبر و بی سواد از شخصیت پادشاه مستبد و دیکتاتور ساخت پادشاه حبشه یاران پیامبر را امان و نجات داد مستبد بود تازه او در برابر پادشاهان هخامنش ایران تار مو هم نیست

    • بدون نام

      مگر هرکی ،هر جا ، هر کس را که دلش خواست میتونه نبش قبر کنه ؟ آیا اگر به جای مومیائی ،کوزه هائی پر از طلا پیدا شده بود ،میراث فرهنگی همینجور بی تفاوت میماند ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مومیایی رضا شاه کم از کوزه طلا نیست

      • بدون نام

        از کاخهاش دارن استفاده میکنن ولی خودش بده بنده خدا تا زمانی که بود کارهای به روز رو انجام میداد

      • بدون نام

        از کاخهاش دارن استفاده میکنن ولی خودش بده بنده خدا تا زمانی که بود کارهای به روز رو انجام میداد

    • بدون نام

      از جنازه رضاشاه فقید هم میترسنن

    • بدون نام

      درودخدا بربزرگ مرد ایران مدرن رضا شاه پهلوی اول که هنوز هم ازاوبه نیکی یادمیشودومردم عاقل قدر و ارزش او را می دانند

    • بدون نام

      مسوولین محترم خواهشا با مردم رو راست باشید مردم باید همه چیز را بدونن همه ما حاضریم تا اخرین قطره خونمون را برا ایران بدهیم . ترا خدا مردم را سمت بیگانگان سوق ندید همهم ما عاشقانه وطنمون را میپرستیم ی موضوع ساده نباید تبدیل به جنجال بشه و بیگانگان و وطن فروشان سو استفاده بکنن

    • بدون نام

      هرکی ،هر جا ، هر کس را که دلش خواست میتونه نبش قبر کنه ؟ این یکی از زشتی ها است که بعضی بی عقلان پس از اقلاب اسلامی اموخته اند و میکنند. نه تنها به زنده بلکه به جسد او هم ستم می کنند. لعنت خدا براین شیاطین

    • بدون نام

      درودخدا بربزرگ مرد ایران مدرن رضا شاه پهلوی اول تا زمانی که بودایران به روز بودیادش گرامی بادافسوس چه بی توجهی هایی که الان به مکان های تاریخی و تمدنی ما انجام می دهند

    • بدون نام

      درودخدا بربزرگ مرد ایران زمین رضا شاه پهلوی اول که هنوز هم خدمات او (ساخت راه اهن ،ثبت احوال ،داشتن نام خانوادگی وهویت برای اشخاص ،ثبت اسناد،اولین بانک سپه،تاسیس دنشگاه ،اوردن زنان به جامعه وشاغل کردن انها،به روزومدرن کردن ایران و...)،فراموش نمی شودوملت قدردان قدر و ارزش او را می دانند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاری نکن شدیدا باهات برخورد بشه.بفهم.

    • بدون نام

      مگرمسولان به همه ارزش قایلند تا نظر دهیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج