جاباما
۷۱۳۸۳۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

آخرین برنامه ۹۰ با شفر و جهانبخش

عادل فردوسی‌پور در برنامه نود پایانی فصل گفت‌وگوهای جذابی با وینفرد شفر و علیرضا جهانبخش داشت و به حواشی فینال جام حذفی پرداخت.

ورزش سه: برنامه نود دوشنبه شب(هفدهم اردیبهشت ماه) از ساعت ۲۲:۴۶ آغاز شد که در ابتدا آیتم‌هایی به مصاحبه با امیر قلعه‌نویی و مهدی ترابی اختصاص داشت و در ادامه به حواشی فینال جام حذفی و نابینا شدن یک هوادار استقلال در گفت‌وگوی تلفنی با سعید فتاحی پرداخته شد؛ آنالیز داوری‌ها و پدیده‌های لیگ هفدهم بخش دیگری از این برنامه بود اما جذاب‌ترین بخش آخرین نود فصل به مصاحبه ضبط شده با وینفرد شفر، سرمربی استقلال و مصاحبه تصویری زنده با علیرضا جهانبخش، ستاره ایرانی آلکمار و آقای گل لیگ اردیویسه هلند اختصاص پیدا می‌کرد که مشروح این اتفاقات را در زیر می‌خوانید:

نظرسنجی

مخاطبان برنامه نود می‌توانند در پاسخ به سوال «نماینده یا نماینده‌های ایران در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا؟»، یکی از گزینه‌های «استقلال»، «استقلال و پرسپولیس»، «پرسپولیس و ذوب‌آهن» و «ذوب‌آهن» را انتخاب کنند.

آخرین برنامه ۹۰ با شفر و جهانبخش


آنچه در برنامه نود امشب (۹۷/۰۲/۱۷) می‌بینید:

- قهرمانی استقلال در جام حذفی و حاشیه‌های جشن قهرمانی و اتفاقات عجیب آن.
- مصاحبه با وینفرد شفر، سرمربی استقلال.
- مروری بر پدیده‌ها، ترین‌های فصل و داوری‌های لیگ.

قلعه‌نویی: می‌توانستیم در کورس قهرمانی باشیم

امیر قلعه‌نویی، سرمربی ذوب‌آهن که برای دومین بار به‌عنوان مربی برتر ماه نود انتخاب شده بود، در گفت‌وگویی ضبط شده عنوان کرد: این جایزه و هدیه را که کمترین سهم را در آن دارم، به کارگران زحمت‌کش کارخانه ذوب‌آهن تقدیم می‌کنم.

او ادامه داد: عقیده دارم ذوب می‌توانست در کورس قهرمانی باشد که این اتفاق نیافتاد ولی خدا را شکر در نیم‌فصل دوم مشکلات تیم ما حل شد؛ پرسپولیس در تنها مسابقه‌ای که در چهار، پنج هفته پایانی لیگ تمام نفراتش را داشت و محکم بازی کرد، مقابل ما بود و خوشحال هستم که بازیکنانم با زحمت زیاد توانستند به برد برسند و باخت یک بر صفر را با پیروزی ۲ بر یک تغییر دهند.

قلعه‌نویی تصریح کرد: نزدیک ۲۰ سال است مربیگری می‌کنم و بیش از ۳۰ سال است در فوتبال حضور دارم ولی امسال شرایط سختی داشتیم که همدلی اعضای تیم موجب شد از شرایط سخت عبور کنیم؛ اگر یک بازی را واگذار می‌کردیم شاید الان چهارم، پنجم بودیم.

سرمربی ذوب‌آهن یادآور شد: از مهندس عبدالله‌پور، سردار مومنی و دکتر تقوی تشکر می‌کنم که به ما کمک کردند؛ یک سری مشکلات هم با آقای فردوسی‌پور بود که کدورت‌هایی وجود داشت و لازم است از ایشان حلالیت بطلبم؛ اگر هم کاری کردم و ناراحتی بوده، حلالیت می‌طلبم؛ این فوتبال‌ها می‌آید و می‌رود.

او اضافه کرد: همسرم یار و یاورم بود؛ فرزندانم طی این چند سال اخیر سختی‌های زیادی کشیدند که از همه آنها حلالیت می‌طلبم و عذرخواهی و تشکر می‌کنم.

مرور 10 گل برتر فصل 97-96

گل‌های قاسم حدادی‌فر(برابر سایپا)، علی علیپور(مقابل پیکان)، مهدی ترابی(برابر سپاهان)، داریوش شجاعیان(مقابل سپیدرود)، آگوستو سزار(برابر ذوب‌آهن)، آرمان قاسمی(مقابل استقلال تهران)، حمیدرضا علی‌عسگری(برابر استقلال تهران)، میلاد جهانی(مقابل سایپا)، صابر حردانی(برابر تراکتورسازی) و توحید غلامی(مقابل سایپا) ۱۰ بازیکنی بودند که گل‌های‌شان به‌عنوان ۱۰ گل برتر لیگ هفدهم از نگاه برنامه نود انتخاب شد.

ترابی: تلاش می‌کنم تا کی‌روش من را ببیند

مهدی ترابی، مهاجم ملی‌پوش سایپا که به‌عنوان برترین بازیکن ماه از نگاه برنامه نود انتخاب شده بود، در گفت‌وگویی ضبط شده اظهار کرد: این عنوان تلاش تمام بازیکنان و تیم سایپا بوده است؛ تیم ما امسال خوب کار کرد؛ یک تیم پشت ما بازی می‌کرد ولی ما در گل زدن یا پاس گل بیشتر دیده شدیم.

او با بیان اینکه تلاش همه تیم بود که امروز بازیکن ماه شدم، ابراز کرد: امیدوارم این روند را تا جام جهانی ادامه دهم و جزو لیست آقای کی‌روش باشم.

بازیکن سایپا اضافه کرد: علی آقا(دایی) امسال انگیزه زیادی به تمام تیم داد و برای من و تیم سایپا موثر بود؛ ما جوان‌ترین تیم لیگ را داشتیم ولی علی آقا در کنار زمین انگیزه خاصی به ما می‌داد؛ اگر در برهه‌ای از لیگ از سوی باشگاه حمایت می‌شدیم، نتیجه بهتری می‌گرفتیم ولی باز هم نتایج خیلی خوبی کسب کردیم و توانستیم به‌عنوان تیم چهارم راهی لیگ قهرمانان آسیا شویم.

ترابی تصریح کرد: قطعا اگر تلاش بیشتری کنم آقای کی‌روش می‌تواند من را بیشتر ببیند؛ همه تلاشم را انجام می‌دهم ابتدا در لیست تیم ملی قرار بگیرم و بعد در ترکیب حضور داشته باشم؛ امیدوارم همراه تیم ملی در جام جهانی نتایج خوبی کسب کنیم.

* گزارشی از دیدار فینال جام حذفی که با برتری یک بر صفر استقلال تهران مقابل خونه به خونه بابل همراه بود، پخش شد.

- دراگان اسکوچیچ: دو روز استراحت ما نسبت به استقلال کمتر بود؛ آیا غیبت ۱۰ بازیکن ما کافی نبود که این داوری را هم گذاشتند؟؛ چیزهایی که اینجا دیدم، واقعا خجالت‌آور بود.

شفر: کار باشگاه استقلال هم نیاز به تغییرات دارد!

وینفرد شفر، سرمربی استقلال تهران گفت‌وگویی ضبط شده با فردوسی‌پور انجام داده بود که مشروح بخش اول اظهارات او در زیر آمده است:

- در تیم کارلسروهه که سرمربی بودم، جدای از کاریزما، ما فوتبال خوبی بازی می‌کردیم و بارها توانستیم بایرن مونیخ و تیم‌های بزرگ را شکست دهیم؛ ۱۰ سال در آن تیم بودم و تیم را از لیگ دو به لیگ یک آوردم و به لیگ اروپا رفتیم.
- بایرن مونیخ هفت بازیکن از ما(کارلسروهه) جذب کرد؛ در فینال اروپا مقابل والنسیا 4 بازیکن از تیم ما در ترکیب بایرن بود؛ اولی هوینس پول می‌داد و بازیکنان ما را می‌خرید چون تیم ما وضع مالی خوبی نداشت؛ از پِی تا سقف خانه را ساختیم ولی حالا همه چیز خراب شده و تیم به لیگ سه رفته است.
- آیا شما(فردوسی‌پور) در آلمان زندگی می‌کنید که تا این اندازه اطلاعات دارید؟؛ مهمت شول را نخستین بار برابر کلن بازی دادم که یک گل زد؛ فوتبال واقعا عجیب و غریب است؛ دومین بازی اولیور کان و نخستین بازی مهمت شول بود؛ مردم اصتلاحا می‌گفتند باید کتم را در بیاورم؛ روی کاغذ تیم ضعیف‌تری از کلن بودیم ولی در نهایت ۴ بر یک بردیم و آنطور خوشحالی کردم اما حالا سردم است و آن کت را می‌خواهم.
- جام حذفی ساده نبود.
- بزرگترین مشکل همین است که خیلی از اطرافیانم می‌گفتند باید در بازی‌های حذفی با اختلاف سه، چهار گل برنده شویم، اما من این حرف‌ها را از این گوش می‌شنیدم و از گوش دیگر در می‌کردم.
- اگر حریف ببازد، می‌گویند تیم لیگ پایین‌تر از استقلال شکست خورد و مشکلی نیست ولی اگر استقلال مغلوب شود، حرف‌های زیادی پیش می‌آید.
- همه تیم‌ها جلوی استقلال انگیزه دارند؛ وقتی گل نزنیم تیم حریف رفته رفته به خودش می‌آید؛ در فینال لازم نیست خیلی زیبا بازی کنید و باید برنده شوید.
- مشابه مراسم قهرمانی استقلال را دیده بودم؛ وقتی مردم بیرون زمین هستند مشکلی نیست ولی در خرمشهر تماشاگران از چپ و راست وارد زمین می‌شدند که این اتفاق خوبی نیست؛ ما هم عکس می‌گیریم و مشکلی نیست ولی اینکه دست آدم را می‌کشند، درست نیست.
- بدون طرفداران، موفقیت امکان‌پذیر نیست؛ بهترین هواداران را در ایران و یکی از بهترین‌های آسیا را داریم؛ یک آقایی به نام اسماعیل در خرمشهر سنگ به چشمش خورد؛ به او می‌گویم باشگاه می‌خواهد به تو کمک کند و بهترین آرزوها را برای تو و خانواده‌ات دارد.
- تعریف فلافل را خیلی شنیدم ولی شاید دیگر باید مراقب وزنم نیز باشم؛ پسرم آنجا(خرمشهر) غذا خورد و گفت خوشمزه است!
- اینطور نبود که بگویم افراد داخل باشگاه نمی‌خواستند جام را ببریم؛ من اطراف باشگاه را گفتم؛ من عاشق ایران هستم که مردم با محبتی دارد و ما نیز طرفداران خوبی داریم.
- ایران فرش، خاویار، کباب، زعفران و همچنین شایعات خیلی خوبی دارد؛ از داخل باشگاه اینطور نبود که نخواهند قهرمان شویم چون در داخل باشگاه همه می‌خواستند ما قهرمان شویم؛ همه از قهرمانی تیم خوشحال بودند و می‌خواستند با جام عکس بگیرند.
- همیشه این شایعات وجود دارند و همه جا هستند؛ برای من مهم نیست ولی دوست ندارم وارد حریم شخصی من شوند.
- من درباره اردوی پیش فصل اخیر ارمنستان اطلاعات کامل دارم؛ تک ضرب و دو ضرب بازی می‌کنیم و کمتر توپ بلند می‌فرستیم؛ در امر تاکتیکی بهتر شدیم ولی در باشگاه هم نیاز است تغییراتی انجام شود؛ باید تعهدات به موقع عملی شود و پرداخت‌ها در زمان مقرر باشد؛ من از جان برای باشگاه و تعصب مایه می‌گذارم؛ می‌خواهیم تیم در دراز مدت در سطح اول آسیا باشد و به جایگاه واقعی خود برگردد.
- فوتبال ایران را خوب می‌شناختم؛ قبل از حضورم در استقلال از بازیکنانی مثل علی دایی، علی کریمی، وحید هاشمیان، مهدوی‌کیا و ... شناخت داشتم.
- استقلال یک برند است؛ مثل رئال مادرید و بایرن مونیخ؛ بازیکنان باید بدانند در کدام تیم بازی می‌کنند؛ جوانانی که از آکادمی به تیم بزرگسالان می‌آیند، قلب‌شان آبی می‌شود و باید آکادمی باشگاه درست شود.
- زمان آمدنم به استقلال مستقیما به من نگفتند که هدف اصلی تیم نگه داشتن در لیگ است ولی این مسئله برای عده‌ای مهم بود.
- نمی‌خواهم از مربی قبلی بد بگویم ولی در جلسه اول تمرین فهمیدم بازیکنان خوشحال نبودند و روحیه نداشتند که به دنبال تغییر شرایط بودند؛ روز به روز دیدیم لبخند بازیکنان بزرگ و بزرگتر می‌شود.
- ابتدا چند برد داشتیم و بعد از باخت به پرسپولیس، متحول شدیم؛ وقتی می‌بازی همه ناراحت هستند ولی بازیکنان ما بعد از مسابقات خوشحال بودند.
- اول سر تمرین حاضر می‌شوم و آخرین نفر به رختکن می‌روم و با تمام بازیکنان حرف می‌زنم؛ وقتی یک بازیکن خوب نیست، او را به حال خودش رها نمی‌کنم و مدام با او حرف می‌زنم؛ شاید بازیکن مشکل آمادگی جسمانی دارد که برای او تمرین اختصاصی می‌گذارم.
- پژمان(منتظری) یک رهبر است؛ امیدوارم بیشتر لبخند بزند و از او می‌خواهم؛ امید ابراهیمی هم مثل یک ژنرال و فرمانده است؛ وریا هم همینطور؛ امید نورافکن جوان هم خوب است؛ امروز به اسماعیلی گفتم تو که ۲۰ دقیقه آخر عالی بودی، چرا از اول اینطور کار نکردی؟
- به بازیکنان می‌گویم باید در زمان مناسب منتقل شوید و آمادگی مناسبی داشته باشید؛ علی کریمی در دبی بازی می‌کرد و سال 2005 بهترین بازیکن سال آسیا شد؛ در تعطیلات کریسمس او را در دبی دیدم و (بخاطر بیشتر شدن وزن او) گفتم این بازیکن سال آسیاست؟
- گفتم علی کریمی این نبود و سه، چهار کیلو وزن اضافه‌تری دارد؛ سطح فوتبال امارات مثل ایران نیست؛ اینجا به قدرت و آمادگی بیشتری نیاز دارد.
- به علی کریمی گفتم شنیدم بهترین بازیکن آسیا شدی؛ او بعد به بایرن رفت و با ماگات کار کرد؛ ماگات با کسی شوخی ندارد و هر روز اجبار می‌کند 20 کیلومتر بدوید ولی بازیکن خیلی خوبی بود؛ باور کنید.
- وقتی به آلمان می‌روید، باید اعتماد به نفس داشته باشید؛ باید بگویید می‌خواهم برنده شوم؛ وقتی یک بازیکن جدید می‌آید، رهبران تیم می‌بینند با او می‌توانند به موفقیت برسند یا خیر؛ وقتی یک بازیکن خودش را نشان نمی‌دهد، تضمینی نیست او را قبول کنند.
- ما با کادرمان خیلی حرف می‌زنیم؛ سانی، ساشا و ... حرفشان را می‌زنند و ما یک تیم هستیم و با بازیکنان صحبت می‌کنیم.

* گزارشی به هوادار استقلال که در جریان دیدار فینال جام حذفی برابر خونه به خونه از ناحیه چشم آسیب دیده و نابینا شده بود، اختصاص داشت و مصاحبه‌ای تلفنی با او انجام گرفت؛ این تماشاگر عنوان کرد بعد از گل استقلال یک جسم عجیبی به چشم او برخورد کرد و چرا مسؤولان نظارتی روی هواداران صنعت نفت و خونه به خونه نداشتند که این اتفاق برای او رخ داده است.

* آنالیزی به بازیکنان جوان و سورپرایزهای جدید لیگ هفدهم اختصاص داشت که در آن یونس دلفی، محمد نادری، ایمان سلیمی، میلاد بدرقه، محمد شریفی، امیر روستایی، مهدی رحیمی، سید مجید حسینی، مهران درخشان‌مهر، طاها شریعتی، مصطفی سالاری، عارف غلامی، عارف آقاسی و ... به‌عنوان پدیده‌های لیگ معرفی شدند.


ترین‌های بازیکنان در لیگ هفدهم

امید ابراهیمی(پاس)، عیسی آل‌کثیر(شوت)، مهدی ترابی(پاس کلیدی)، فرناندو دخسوس(مهار)، علیرضا عزت‌کرامت(قطع پاس)، حجت حق‌وردی(دفع توپ)، محمدرضا حسینی(دریبل)، محمد ایران‌پوریان(تکل موفق)، کی‌روش استلی(نبرد هوایی) و ابراهیم صالحی(خطای متحمل شده).

* گزارشی از جشن قهرمانی پُر حاشیه تیم استقلال که با حواشی زیاد و ورود تماشاگران به زمین بود، پخش شد.


فتاحی: شاید فینال جام حذفی از خرمشهر برود

سعید فتاحی، مسؤول برگزاری مسابقات سازمان لیگ در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه نود پیرامون حواشی جشن قهرمانی استقلال در جام حذفی اظهار کرد: ابتدا لازم است بگویم آقای تاج با وزیر هماهنگ کردند تا مشکل استخدام رسمی هوادار آسیب دیده استقلال حل شود.

او ادامه داد: چهار سال قبل که تاج رییس سازمان لیگ، در جلسه‌ای عنوان کردیم تا مثل همه جای دنیا، ورزشگاه ثابتی برای فینال جام حذفی باشد؛ مسابقات جام حذفی، یادواره آزادسازی خرمشهر نامگذاری و برگزار شده است؛ به همین دلیل با پیگیری‌های انجام شده، وقتی متوجه شدیم چنین ورزشگاهی در خرمشهر در حال ساخت است، از سه سال پیش فینال جام حذفی را در این شهر برگزار کردیم.

فتاحی تصریح کرد: خرمشهر سه سال قبل در لیگ سه هم تیم نداشت ولی شور و هیجانی که با رفتن فینال جام حذفی، در این شهر به وجود آمد در این موفقیت تاثیر گذاشت!

مسؤول برگزاری مسابقات سازمان لیگ تصریح کرد: پارسال گفتیم اگر کیفیت زمین چمن و نور ورزشگاه خرمشهر بهبود پیدا نکند، دیگر فینال در این استادیوم نخواهد بود که این مشکلات رفع شد.

فتاحی تاکید کرد: امسال هم تا زمانی که آقای رحمتی جام قهرمانی را بالا برد و بعد از او امید ابراهیمی این کار را کرد، همه چیز خوب پیش رفت، اما وقتی 5 نفر به زمین پریدند، بقیه تماشاگران چنین کاری کردند؛ ضمنا باید بگویم در سه، چهار روز گذشته که منچسترسیتی قهرمان شد، تماشاگران به زمین ریختند؛ لطفا به اتفاقات سال اولی که فینال جام حذفی در خرمشهر برگزار شد، اشاره کنید که همه گفتند اتفاق خوبی رخ داد.

او عنوان کرد: نیروی انتظامی ورزشگاه خرمشهر، همان نیروی انتظامی‌ای است که در اهواز هر هفته دو بازی بزرگ را می‌رود؛ مشکل را تماشاگران به وجود آوردند که به زمین پریدند.

فتاحی یادآور شد: برای برگزاری فینال جام حذفی در سال بعد شهرهای دیگر را هم بررسی می‌کنیم چون تمام شهرهای ایران در جنگ تحمیلی شهید داده‌اند.

مسؤول برگزاری مسابقات سازمان لیگ ابراز کرد: از مردم و تماشاگران خواهش می‌کنم سنگ پرتاب نکنند چون این سنگ‌ها به سر هموطنان برخورد می‌کند!

فتاحی در خصوص ساخت سکوی قهرمانی برای استقلال از اواسط نیمه دوم فینال جام حذفی گفت: همان سکوی قرمز پرسپولیس را آوردیم چون تیم خونه به خونه هم اگر قهرمان می‌شد، باید رنگ قرمز روی سکو می‌زدیم!؛ برای قهرمانی دو تیم تدابیر لازم را داشتیم.

مسؤول برگزاری مسابقات سازمان لیگ درباره مصدومیت تیام در زمین چمن ورزشگاه نفت و گاز اروند خرمشهر عنوان کرد: دفعه اول تیام بود که مصدوم شده است؟؛ جای دارد از آقای قلعه‌نویی تشکر کنم چون سال قبل تراکتورسازی سال گذشته بخاطر کیفیت بد زمین چمن ضرر کرد ولی آقای قلعه‌نویی گفتند بخاطر احترام به خون شهدای خرمشهر حرفی نمی‌زنم و اعتراضی ندارم.

او اضافه کرد: شک نکنید تذکر و پیشنهادی که موجب پیشرفت فوتبال شود را بنده و همکارانم با جان و دل قبول می‌کنم ولی شما هم فرهنگ‌سازی داشته باشید.

* آیتمی به از یاد رفتن و روزهای نه چندان خوبی که تیم باسابقه شموشک نوشهر پیدا کرده، اختصاص داشت و طی آن گفت‌وگویی با مدیران و بازیکنان سابق و همچنین مردم این شهر انجام گرفته بود.

* کارشناسی داوری بازی استقلال و خونه به خونه

خطای پنالتی حاج‌محمدی روی روزبه چشمی اعلام نشد که داور تصمیم اشتباهی داشت.
مجید حسینی، مدافع استقلال روی حمید کاظمی مرتکب خطا شد و داور به اشتباه برای خونه به خونه پنالتی نگرفت.
خطای پنالتی روی علی قربانی اعلام نشد و زرگر تصمیم اشتباهی داشت.
خطایی روی جپاروف رخ نداد و تصمیم داور در ادامه بازی درست بود.
حاج‌محمدی، پای نورافکن را زد و باید به سود استقلال پنالتی اعلام می‌شد.

* آنالیزی از داوری‌های لیگ هفدهم پخش شد که در آن عنوان شد کوپال ناظمی، علی صفایی، حسین زرگر و اشکان خورشیدی داورانی بودند که کمترین اشتباهات بزرگ داوری را داشتند؛ همچنین کمترین درصد بازی بدون اشتباه بزرگ را حمید حاج‌ملک، وحید کاظمی و علیرضا فغانی داشتند که در نوع خود عجیب بود؛ مهدی مرجان‌زاده در چهار بازی قضاوت کرد ولی فقط یک اشتباه بزرگ داشت؛ گسترش فولاد بیش از همه تیم‌ها در اشتباهات داوری سود برده و پس از آن سپاهان، استقلال خوزستان و پارس جنوبی قرار دارند؛ ضمنا سایپا، پرسپولیس و فولاد سوت‌ها به ضررشان بود و بیشترین ضرر را کردند.

حرکات تکنیکی برتر لیگ هفدهم

علی قلی‌زاده(3 بار)، لوسیانو پریرا(2 بار)، مهدی ترابی(2 بار)، امین قاسمی‌نژاد، امیرمحمد پناهی، سرور جپاروف، روزبه شاه‌علی‌دوست، جورجی ولسیانی، سجاد شهباززاده، محمدعلی فرامرزی، محمدصادق بارانی.، سینا خادم‌پور، مهدی کیانی، رضا جبیره، داریوش شجاعیان، رحیم زهیوی، امید جهانبخش، کمال کامیابی‌نیا، حسن بیت‌سعید، ربیع عطایا، صابر حردانی، محسن کریمی و امید سینگ.

شفر: رییس استقلال من هستم!

بخش دوم و پایانی مصاحبه ضبط شده فردوسی‌پور با وینفرد شفر، سرمربی استقلال هم پخش شد که متن اظهارات سرمربی استقلال در زیر آمده است:

- بهترین عملکرد استقلال در این فصل بازی در تهران مقابل الریان بود.
- در استقلال باید در تمام بازی‌ها برنده شوید؛ اول ترس سقوط وجود داشت ولی همان آدم‌هایی که ترس داشتند الان می‌گویند باید قهرمان آسیا شویم؛ ما فقط تیام را گرفتیم؛ در استقلال باید ببریم و ببریم.
- هر دو دروازه‌بان ما خوب هستند؛ اول که به استقلال آمدم، رحمتی کنار گذاشته شده بود و مشکلاتی با سرمربی سابق تیم داشت؛ با او صحبت کردم و گفتم می‌تواند برگردد؛ نمی‌دانستم ولی شنیده بودم گلر خوبی است؛ در جام حذفی به او بازی دادیم؛ مقابل الهلال که منتظری از ترکیب رفت، به یک فرد با تجربه در زمین نیاز داشتیم؛ حسینی گلر خوبی است و می‌داند باید چه کاری انجام دهد ولی رحمتی خودش یک مربی است و با بازیکنان صحبت می‌کند؛ معلوم بود حسینی از این شرایط راضی نیست؛ حسینی فاکتورهای لازم برای گلری را دارد و دروازه‌بانی برای آینده است؛ کارلوس کی‌روش بهترین‌ها را به روسیه می‌برد و حسینی را هم خواهد برد؛ به حسینی گفتم ما در زمین 11 بازیکن در زمین نیاز داریم نه 1+10 بازیکن و باید بازی کنی، با بازیکنان حرف بزنی و این کارها را انجام دهی؛ او دو سال دیگر بهترین گلر آسیا خواهد شد و خیلی مسائل را یاد گرفته است.
- متوجه نمی‌شوم وقتی دو گلر خوب در یک تیم باشد، چرا یکی از آنها ضربه می‌بینید؛ ما دو گلر خیلی خوب داریم؛ قبل از دربی حسینی دو اخطاره بود و محروم شد؛ اگر رحمتی نبود باید یک دروازه‌بان جوان بازی می‌دادیم؛ اگر دربی را می‌باختیم، همه می‌گفتند چرا باختی؟ چرا؟ ما می‌خواهیم دو گلر خوب داشته باشیم چون به یکدیگر کمک می‌کنند.
- هر دو دروازه‌بان می‌مانند؛ رییس من هستم؛ چه کسی می‌خواهد برود؟ برای چه برود؟؛ نه؛ اگر قرار باشد گلر خیلی خوب را تقدیم یک باشگاه دیگر کنم، باید مبلغ زیادی برای جذب یک گلر دیگر بدهیم.
- حسینی، امید ابراهیمی یا وریا غفوری بروند، من نمی‌مانم؛ اگر حسینی برود، شاید آن وقت باشگاه مجبور شود یک و نیم میلیون دلار هزینه کند.
- مشکل سر تمرین با قرارداد این بود که بخاطر موفقیتم پیشنهادهایی از سایر کشورها داشتم؛ دو دلیل مهم که ربطی به پول نداشت.
- اینجا ماندم چون این تیم را دوست داشتم؛ اگر به الهلال یا یک تیم اماراتی می‌رفتم، می‌دانم نمی‌توانستم چنین شخصیتی پیدا کنم؛ می‌دانم که می‌توانیم تیمی قدرتمند پیدا کنیم.
- دلیل دوم ماندنم طرفداران بودند؛ وقتی در فینال حذفی به ورزشگاه رفتم، دیدم همه جا آبی است؛ مقابل العین تمام ورزشگاه 90 هزار آبی پوش بودند؛ از محمد پرسیدم این چیست؟ بدون طرفداران هیچ شانسی برای موفقیت نداریم؛ یکی از دلایل ماندم همین هواداران بودند.
- ساشا در چند باشگاه و تیم ملی تایلند با من بود؛ ساشا پسرم است و با هم کار می‌کنیم؛ رابطه‌ام با او مثل رابطه‌ام با دیگر مربیان است؛ با خود ساشا حرف بزنید؛ او رابطه خیلی خوبی با بازیکنان دارند.
- خیلی دوست دارم که خانواده‌ام(و دخترم) فوتبالی هستند؛ طبق فرهنگی که در آلمان است، نمی‌شود بگوید درباره این و آن حرف نزن؛ اصلا نمی‌شود؛ امروز فهمیدم (دخترم) در ایران هم طرفداران زیادی دارد.
- قبل از آمدنم به استقلال خیلی‌ها در شبکه‌های اجتماعی گفتند اگر به استقلال بیایی، خودت و خانواده‌ات را می‌کشیم ولی الان خبری از آنها نیست.
- یک بازیکن خیلی خوب پیدا کردم که یک ایجنت ایرانی به او زنگ زده و گفته بود به ایران نرود ولی واقعا اینجا هیچ دردسری ندارد.
- خیلی از روزنامه‌های آلمانی راجع به استقلال می‌نویسند؛ ما در هشت ماه اخیر فقط دو بازی را باختیم و سوم جدول شدیم؛ تیم صدرنشین گروهی لیگ قهرمانان آسیا بودیم؛ کسی پرسپولیس را در اروپا نمی‌شناسد ولی وقتی می‌گویم استقلال را می‌شناسی می‌گویند بله؛ نمی خواهم علیه پرسپولیس حرف بزنم؛ ما در حال حاضر مهم‌ترین سفیر فوتبال ایران در آلمان، اروپا و حتی آسیا هستیم.
- به آلمانی‌ها گفتم به ایران بیایید تا ببینید در این کشور چه می‌گذرد؛ ایران زیباست و مردم خوبی دارد.
- بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ بحث حضورم در تیم ملی ایران بود؛ با یک نفر در ایران در تماس بودم.
- ایران در جام جهانی گروه سختی دارد؛ ایران هم مثل مراکش تیم خوبی است.
- جام جهانی حس خوبی دارد و بنده در جام جهانی کره و ژاپن همراه تیم ملی کامرون بودم.
- باید بتوانید مراکش را شکست دهید و بدانید در فوتبال همه چیز ممکن است چون اگر اسپانیا، پرتغال را شکست دهد، پرتغال صفر امتیاز بعد از بازی اول دارد و ایران 3 امتیاز؛ باید مراکش را ببرید اما آنها هم تیم خوبی دارند؛ باید بدانید همه چیز در فوتبال ممکن است.
- رابطه‌ام با کارلوس کی‌روش خوب است و دو دیدار با یکدیگر داشتم؛ یک بار وقتی گفته بود لیگ ایران خوب نیست، حرف زدم؛ صحبت‌های خوبی مطرح کردیم.
- مربی تیم ملی و باشگاه باید در کنار هم کار کنند چون خیلی خیلی مهم است؛ باید جلسات زیادی همراه تمام سرمربیان لیگ برتری با مربی تیم ملی و فدراسیون داشته باشیم؛ فدراسیون باید این جلسات را ترتیب دهد؛ همه باید بیایند و نباید کمک مربی در این جلسات بیایند؛ این کار در آلمان عادی است و اگر خودِ سرمربی در این نشست‌ها نباشد، پروانه مربیگری او به مشکل می‌خورد.
- اهمیتی ندارد سرمربی ایران فردی پرتغالی است؛ من هم جاماییکایی، تایلندی یا کامرونی نبودم ولی در تیم ملی این کشورها کار کردم و الان می‌خواهم همه مربیان دور هم جمع شوند تا صحبت کنیم.
- حضور فرهاد مجیدی در کادر فنی استقلال؟ نه نه!
- نمی‌توانم فارسی حرف بزنم ولی پسرم خیلی خوب و سریع فارسی را یاد گرفته است؛ او نیازهای فارسی من را برطرف کرده است.
- مترجمی که اشتباه حرف‌هایم را ترجمه کرد یک بار همراه بود که به او گفتم خداحافظ!
- من همیشه برنامه نود را می‌بینم ولی متوجه حرف‌ها نمی‌شوم؛ آن آنالیز بحث‌برانگیز برای شما بود؟ خیلی دردسر درست کرد.

* آیتمی به گل‌های تماشایی علیرضا جهانبخش در لیگ هلند اختصاص داشت.

جهانبخش: به زودی اتفاقات خوبی برایم می‌افتد

علیرضا جهانبخش، ستاره ایرانی آلکمار که موفق به کسب عنوان آقای گلی لیگ اردیویسه هلند شده، در گفت‌وگویی تصویری با برنامه نود در فرودگاه امام خمینی، اظهار کرد: این تعریف کردن‌ها مسؤولیت من را سخت می‌کند؛ خدا را شکر بعد از پروازم این شانس را داشتم جلوی دروبین شما باشم و با مردم کشورم صحبت کنم.

او ادامه داد: واقعیت این است در شروع فصل انتظار آقای گلی نداشتم چون مهاجم کناری بودم؛ انتظار پاس گل از من بود و هدف داشتم جزو برترین پاسورهای لیگ باشم، اما به‌عنوان مهاجم گل زدن همیشه قشنگ است و به چشم می‌آید.

جهانبخش با بیان اینکه همیشه سعی کردم برای تیمم مثمر ثمر باشم، گفت: امسال آزادی عمل بیشتری داشتم که تمام این عوامل در افزایش گل‌هایم موثر بود؛ هدف اصلی‌ام آقای گلی نبود ولی یک مقطعی فهمیدم می‌شود آقای گل شوم؛ تلاش کردم هر بازی نمایش خوبی داشته باشم؛ در مسابقات پایانی هم که حساس بود، خدا را شکر توانستم به روند موفقیت‌هایم ادامه دهم و آقای گل شوم.

ستاره ایرانی آلکمار با اشاره به اینکه سال به سال شرایطم در باشگاهم بهتر شد، ابراز کرد: فصل اول با مصدومیت به این تیم آمدم؛ فصل دوم سعی کردم نمایش خوبی ارائه کنم اما امسال هدف بزرگتری برای گلزنی و پاس گل به همراه مثمر ثمر بودن برای تیم داشتم که خدا را شکر توانستم به اهدافم برسم.

جهانبخش یادآور شد: فصل فراز و نشیب زیادی داشتیم اما سعی کردم در تمام مقاطع شرایط خوبم را حفظ کنم؛ وقتی فصل به آقای گلی ختم می‌شود، خستگی‌ام در می‌رود؛ حسی که از هوادارانمان گرفتم، در این چند سال در فوتبال هلند نگرفته بودم؛ سعی کردم همیشه برای تماشاگران آلکمار بازیکن خوبی باشم.

او پیرامون پیشنهادش از باشگاه ناپولی عنوان کرد: سخت است راجع به این مسئله حرف بزنم؛ فکر می‌کنم مسؤولان این باشگاه در ورزشگاه و بازی‌های ما بودند ولی اینکه چه مقدار این مباحث جدی است، نمی‌دانم؛ واقعا اگر اتفاقاتی پیش می‌رود، در جریان نیستم. نه با مدیر برنامه و نه با باشگاه راجع به این مسئله صحبت کردم چون هدفم مسابقات لیگ بود؛ حالا هم بعد از مسابقات زمان بلندی است تا بتوانم راجع به اهداف بعدی‌ام حرف بزنم؛ امسال فصل فوق‌العاده بهتری از قبل بود؛ حالا نیز عنوان کردم دوست دارم در شرایط بهتری خودم را محک بزنم.

آقای گلی ایرانی آلکمار درباره جدی شدن شایعات پیوستنش به ناپولی گفت: نمی‌توانم درصد یا چیزی برای آن بگذارم؛ نه صحبت جدی شده، نه پیشنهادی از باشگاه رسیده است؛ خیلی حرفه‌ای نیست راجع به آن صحبت کنم ولی فکر می‌کنم اتفاقات خوبی در هفته‌های آینده رخ می‌دهد و امیدوارم انتخاب خوبی داشته باشم.

جهانبخش اضافه کرد: نمی‌دانم قبل از جام جهانی انتقالم اتفاق می‌افتد یا بعد از آن؛ الان به تعطیلات آمدم تا کمی استراحت کنم و بعد تصمیم بگیرم.

مهاجم ایرانی آلکمار اظهار کرد: به باشگاه گفتم می‌خواهم قدم بعدی را بردام؛ باشگاه و هواداران آلکمار هم درک کردند؛ هر فوتبالیستی یک روز می‌آید و یک روز می‌رود؛ به آلکمار آمدم تا پیشرفت کنم و الان به هدفم رسیدم؛ تلاشم این است انتخاب خوبی داشته باشم.

جهانبخش بعد از طعنه فردوسی‌پور برای یاد گرفتن زبان ایتالیایی گفت: بد نیست آدم یک زبان بیشتری یاد بگیرد؛ ایتالیایی یا یک زبان دیگر.

ستاره ایرانی آلکمار ادامه داد: چیزی که از اطرفیان، مردم و طرفداران آلکمار و تیم‌های دیگر می‌شنوم این است که همه دوست دارند قدم خوبی برای فصل بعد بردارم؛ حس خوب و ساپورت خوب از طرف مردم ایران گرفتم و همیشه انرژی مثبتی دریافت کردم.

جهانبخش تصریح کرد: از مردم ایران ممنون هستم؛ آنها انتظارات را از من بالا بردند و من هم سعی می‌کنم قدم خیلی بزرگ بردارم؛ می‌خواهم شرایطی باشد که قدم رو به جلو و باشگاهی بزرگ‌تر از آلکمار بروم؛ دوست دارم با طمانینه و حس بهتر قدم بعدی را بردارم.

او درباره جدال لفظی‌اش با کاپیتان آلکمار در مسابقه پایانی فصل گفت: در فوتبال این مسائل طبیعی است؛ این بازی آخر بیشتر به چشم آمد ولی خیلی از بازی‌ها شد که این شرایط بود؛ خیلی از اوقات من یا او ناراحت می‌شدیم چون هر دو شانس آقای گلی داشتیم، اما مسابقه آخر چون من در صدر جدول گلزنان بودم، شرایط بهتری داشتم؛ قبل از بازی پایانی لیگ بازیکنان به من گفتند تلاش می‌کنیم این اتفاق برای تو بیافتد؛ حس خوب و اعتماد به نفس را از بچه‌های تیممان گرفتم ولی نصف پاس گل‌های وقورست که مهاجم نوک بود را من دادم.

جهانبخش درباره اینکه بهترین پاسور لیگ اردیویس هلند هم یک مراکشی بود، ابراز کرد: زییخ در سطح خیلی خوبی بازی می‌کند و امسال جزو بهترین‌های لیگ بود؛ خیلی‌ها راجع به پرتغال و اسپانیا حرف می‌زنند ولی مراکش کیفیت بالایی دارد و بازیکنانش در سطح خوب اروپایی بازی می‌کنند؛ حکیم بازیکن خوبی است و جام جهانی خوبی دارد؛ به‌عنوان بازیکن تیم ملی تمام انرژی‌ام را می گذارم تا عملکرد خوبی ارائه دهم.

او یادآور شد: جای دارد از تمام مردم تشکر کنم که این مقدار حمایت داشتند؛ از پدر، مادر، خانواده و دوستانم تشکر می‌کنم که هفته به هفته به من انگیزه دادند؛ هدفم این بود در آلکمار به موفقیت برسم؛ خیلی دوست دارم بازیکنان بیشتری از ایران به اروپا بیایند؛ وقتی پرچم ایران را در استادیوم می‌بینم، به آن افتخار می‌کنم ولی مسئله‌ای که برایم سخت است، حضور کم بازیکنان ایرانی در اروپا است چون استعدادهای خیلی خوبی داریم؛ امیدوارم باز هم پرچم ایران را بالا ببرم و بیشتر لبخند را روی مردم ایران بیاورم.

* گزارشی از عملکرد لژیونرهای فوتبال ایران طی یک هفته اخیر پخش شد.

* آیتمی به جشن صعود لیگ برتری شدن تیم نساجی در قائمشهر اختصاص داشت.

* گزارشی از صعود تیم شاهین شهرداری بوشهر به سرمربیگری مهدی پاشازاده به لیگ دسته اول پخش شد که جریان آن مصاحبه‌ای هم با مهدی طارمی، بازیکن ملی‌پوش بومی این شهر انجام گرفته بود.

نتیجه نظرسنجی

بیش از یک میلیون و ۶۶۲ هزار نفر در نظرسنجی این هفته برنامه نود شرکت کردند که ۵۳ درصد از آنها اعتقاد به صعود تیم‌های استقلال و پرسپولیس به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا داشتند.

آخرین برنامه نود فصل ساعت ۰۲:۱۷ بامداد روز سه‌شنبه، هجدهم اریبهشت ماه خاتمه یافت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج