۷۱۳۸۶۳
۱۱ نظر
۵۰۰۲
۱۱ نظر
۵۰۰۲
پ

اتاق بازرگانی:

دلیل دلار ۷۰۰۰ تومانی ترس از ترامپ است

اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: به اعتقاد کارشناسان اصلی‌ترین عاملی که در ماه‌های گذشته باعث افزایش قیمت دلار شده است؛ ترس مردم و سرمایه گذاران نسبت به خروج آمریکا از برجام و افزایش قیمت‌ها است.

خبرگزاری تسنیم، اتاق بازرگانی تهران در گزارشی نوشت: "در حالی که خبر‌ها از بازار ارز نشان می‌دهد که دلار و ارز‌های دیگر مانند یورو، پوند و... بدون ترمز درحال افزایش قیمت هستند و بازار زیر زمینی گسترده‌ای برای خرید و فروش انواع ارز‌ها شکل گرفته است؛ مجلس بار دیگر به فکر ارائه طرح دو فوریتی برای سامان دادن به بازار ارز افتاده است. طرح دو فوریتی که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که با هماهنگی با رئیس مجلس ارائه خواهد شد.

به گفته محمدرضا پورابراهیمی این طرح دو فوریتی بعد از جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با معاون اول رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود.

صبح دیروز کمیسیون اقتصادی مجلس با علی لاریجانی رئیس مجلس جلسه‌ای برگزار کرد و خروجی این جلسه به گفته پور ابراهیمی این بود: «در جلسه امروز موضوعات مختلف و کارشناسی درباره طرح دوفوریتی مجلس برای ساماندهی بازار ارز مطرح و بررسی شد. مقرر شد نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با تیم ارزی دولت با موضوع طرح دوفوریتی مجلس برای ساماندهی بازار ارز برگزار شود تا جمع بندی‌های نهایی در این خصوص صورت بگیرد که براساس آن، نقاط قوت طرح تقویت و نقاط ضعف طرح مذکور رفع شود.».

اما رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در شرایطی از طرح دو فوریتی برای سامان دادن بازار ارز خبر می‌دهد که دو هفته پیش و قبل از اینکه ارز از سوی دولت تک نرخی و قیمت آن ۴۲۰۰ تومان اعلام شود هم این کمیسیون طرح دو فوریتی برای سامان دادن به بازار ارز را تهیه کرده بود، اما در نهایت بعد از جلسه اعضا کمیسیون با وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی طرح مسکوت ماند و دیگر ارائه نشد.

از ابتدای هفته جاری و باتوجه به نزدیک شدن به تاریخ اعلام تصمیم رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با باقی ماندن این کشور در برجام و یا خروج از برجام؛ موج جدیدی از افزایش قیمت دلار و ارز‌های دیگر را در بازار شاهد هستیم به صورتی که حتی خبر از خرید دلار هفت هزار تومانی هم منتشر شده است. البته باتوجه به ۱۱ بخشنامه ارزی دولت هم اکنون خرید و فروش هر گونه ارزی خارج از سیستم بانکی در کشور قاچاق محسوب می‌شود، اما نکته مهم این است که باوجود تهدید‌های دولتی و ممنوع کردن هرگونه خرید و فروش ارز عملا بازار‌های زیرزمینی گسترده‌ای شکل گرفته است و شاهد رو آوردن بسیاری به بازار‌های قاچاق برای تامین ارز هستیم.

پیش از این رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با غیر منطقی دانستن افزایش قیمت ارز دلیل اصلی رشد قیمت را «عدم نظارت بانک مرکزی» دانسته بود. به اعتقاد کارشناسان اصلی‌ترین عاملی که در ماه‌های گذشته باعث افزایش قیمت دلار شده است؛ ترس مردم و سرمایه گذاران نسبت به خروج آمریکا از برجام و افزایش قیمت‌ها است. قیمت دلار سال گذشته (۹۶) و بعد از تعطیلات نوروز در بازار تهران بین ۳۶۵۰ تا ۳۷۰۰ تومان خریده و فروش می‌شد، قیمتی که حالا در بازار‌های زیر زمینی حتی تا ۷ هزار تومان هم رسیده و دولت آن را روی عدد ۴۲۰۰ تومان تک نرخی کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دلار را حماقت و خودخواهی ملت گران کرد

      دلیلش اینه که ما ملتی احمق و ساده لوح و زودباور شده آیم که هر چی شبکه های ماهواره ای دشمن بهمون میان باور میکنیم لیاقت ما همینه که واژه خرید دلار 9000 تومانی خودمان رو هلاک کننیم

    • بدون نام

      نه خیر پر کردن جیب آقایون ... از آب گل آلود ماهی میگیرن

    • بدون نام

      اگر مبنای قیمت دلار قدرت اقتصادی باشه قیمت دلار .....؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      ترس از تصمیماتش وگرنه خودش که ترس نداره

    • عنثا

      خب اگر میترسین مجبور نیستین به کارهای مختلف ربط بدین چرا یودحه در نظر گرفتین این نقشه کشسدن شما مملکت به باد فنا برده اصلا باید به دیوار گفت که‌ما کاری با دلار نداریم ترس چیز خوبیست از خدا نمیترسین توراخدا قبول کن

    • بدون نام

      باز بگید تحریمها هیچ تاثیری روی ایران نداشته و نداره. باز بگید ..........

    • بدون نام

      این طرحها مانند بسیاری از طرحهای شکست خورده شکست میخورد چون با این طرح بازار قاچاق ارز ودلالی رونق میگیرد افرادپول پرست گردن کلفت وارد این بازار میشن وسودهای نجومی بجیب میزنن حالا بشین تا قیمت بیاد پایین

    • بدون نام

      به صورت عام , وقتی قراره یک کار " صحیح " در کشور صورت بگیره انقدر حاشیه و حرف و حدیث برای اون طرح , از طرف گروه های فشار. ,دلال ها , واسطه ها , مراکز قدرت , خرده پاها , بزرگ پاها ...ایجاد می کنند تا اون طرح یا کار , بی اثر و در نهایت از بین برود نمونه اش فروش ارزه /.

    • بدون نام

      این اقتصاددانان نابغه کشور چه خیالی کردند؟؟؟مردمی هستند که واقعا نیاز به ارز دارند ومجبورند تهیه کنند ازبازارسیاه!!!وقتی که فروش ارز درصرافی ها را ممنوع کردید باید فکر همچین روزی را می کردید!!!صورت مساله را پاک کردید فقط. عملا هم که دلار 4200نمی دهید به مردم!!!

    • بدون نام

      یادش بخیر یه روزایی مردم نمیدونستند دلار چیه اما حالا مردم حتی دلار را هم تو خواب میبینند یعنی شده عین یه کابوس

    • بدون نام

      ترامپ. آخ ترامپ چکار مردم کردی .بدبختمون کردی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج