۷۱۳۸۸۸
۹ نظر
۵۰۰۸
۹ نظر
۵۰۰۸
پ

زید آبادی: هدف آمریکا تحمیل «برجام ۲» است

احمد زيدآبادي فعال رسانه ای و روزنامه نگار؛ استراتژي غرب مبني بر «برجام-٢» را درگفت وگو با «آرمان» تبيين كرد.

احمدزيدآبادي فعال رسانه ای و روزنامه نگار؛ استراتژي غرب مبني بر «برجام-٢» را درگفت وگو با «آرمان» تبيين كرد.

بخشی از این گفتگو را در ادامه می خوانید:

با توجه به متزلزل شدن وضعیت برجام و رویکرد مخاصمه‌جویانه ترامپ علیه ایران دولت آقای روحانی در ادامه مسیر خود با چه چالش‌هایی مواجه خواهد بود؟

مهم‌ترین چالش دولت آقای روحانی این بود که پیش‌بینی‌های لازم را برای چالش‌های احتمالی برجام در نظر نگرفته بود. این در حالی است که از یک تاریخ به بعد این مسأله برای همگان مشخص شده بود که بقای برجام دیگربا رویکرد فعلی امکان‌پذیر نیست و باید رویکردی دیگری در پیش گرفته شود.

آیا کشورهای غربی و آمریکا در واقع به دنبال متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران بودند و یا اینکه انگیزه‌های دیگری نیز در این زمینه وجود داشت؟ چرا این روزها ترامپ به شکل‌های مختلف از ضرورت مذاکره مجدد با ایران سخن می‌گوید؟

انگیزه کشورهای غربی از امضای برجام وارد کردن ایران به یک معاهده تسلیحاتی و امنیتی بود تا در گام‌های بعد، ایران سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی خود را تغییر بدهد. در همان مقطع امضای برجام نیز در درون ساختار سیاسی آمریکا دو بحث وجود داشت. نخست اینکه ایران همه رویکردهای خود را به صورت یکجا تغییر بدهد و دوم اینکه ایران به صورت تدریجی و به مرور زمان در سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی خود تغییر ایجاد کند.

چرا ترامپ در هر مقطعی که قرار است برجام را تمدید کند با سیاست «چماق و هویج» و ایجاد بازی‌های روانی در رسانه‌ها تلاش می‌کند فضا را متشنج کند و سپس درباره تمدید و یا عدم تمدید برجام تصمیم‌گیری کند؟

به دلیل سیاستی که در شرایط کنونی کشورهای اروپایی در پیش گرفته‌اند خروج و یا عدم خروج آمریکا از برجام تأثیر چندانی در سرنوشت برجام نخواهد داشت. به نظر می‌رسد آمریکا و کشورهای اروپایی روی این مسأله اجماع کرده‌اند که باب مذاکره باز شود. این در حالی است که اگر ایران به صورت داوطلبانه پای میز مذاکره بنشیند شرایط به صورت کجدار و مریز ادامه پیدا خواهد کرد تا توافق جدیدی صورت بگیرد. از سوی دیگر اگر ایران همچنان که اعلام می‌کند حاضر به مذاکره مجدد درباره برجام نباشد فشارها برعلیه ایران تشدید خواهد شد. در چنین شرایطی آمریکا از برجام خارج خواهد شد و برخی از مکانیزم‌های تحریم‌ها را مجددا فعال خواهد کرد.

با توجه به رویکردی که ترامپ در پیش گرفته به چه میزان احتمال دارد که آمریکا به صورت رسمی از برجام خارج شود؟ در چنین شرایطی واکنش ایران وجامعه جهانی چه خواهد بود؟

این مسأله که چه کسی رئیس جمهور آمریکا است در این تصمیم‌گیری نقش ندارد. شاید اگر خانم کلینتون نیز در آمریکا به قدرت می‌رسید این تصمیم گیری صورت می‌گرفت. با این وجود اگر کشورهای اروپایی در مذاکره با ایران به نتایج خوبی دست پیدا کنند احتمال اینکه آمریکا از برجام خارج نشود نیز وجود دارد. این در حالی است که اگر این اتفاق رخ ندهد ترامپ برای اینکه فشارهای بین‌المللی نسبت به ایران افزایش پیدا کند از برجام خارج خواهد شد.

به نظر می‌رسد آمریکا و کشورهای اروپایی در مقابل ایران تقسیم کار انجام داده‌اند. آمریکا فشارهای خود را نسبت به ایران افزایش داده و در مقابل کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند در شرایطی که ایران تحت فشار است با ایران وارد مذاکره شوند تا نتیجه دلخواه هر دو گروه حاصل شود. همه کشورهای غربی نیز به دنبال این هستند که ایران از مواضع خود عقب نشینی کند تا شرایط برای شکل‌گیری یک «برجام۲» و یا اضافه کردن مکمل به برجام به وجود بیاید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین

      بهرحال متن برجام احتمالا"با توجه به رفتار طرفین قابل تغیر خواهد بود ولی بنظر میرسد بحث فعلی عدم پایبند ی آمریکا به برجام نیست این حرفها بقولی مصرف داخلی دارد موضوع مسایل دیگر است

    • بدون نام

      حالا برجام 1 چه نفعی برای مردم داشت اما پول برای دولت داشت که 2 چی باشه

    • بدون نام

      آمريكا اولين ابرقدرت دنيا ميباشد.اولين قدرت بلامنازع دنياست همه بايد مطيع آمريكاييها باشيم.نگاه كنيد كره شمالي با اين كبكبه و دبدبه اش آخر مطيع شد.

    • بدون نام

      راه نجات از مشكلات و گرفتاريها ارتباط با آمريكاست.

    • بدون نام

      خوب چه اشکالی داره. هرچیزی که به نفع مردم ایران باشه بایدانجام بشه. برنامه ای هسته ای مهمه یا آینده80 میلیون ایرانی؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هردوش مهمه

    • سعید

      تا زمانی که وجدان کاری و دلسوزی وجود نداره کار بدتر میشه که بهتر نمیشه اخرش هم یه جایی میترکه

    • بدون نام

      خیلی فکر کردی ها

    • یا مهدی

      مگه پایتخته که یک و دو داشته باشه!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج