۷۱۴۵۷۴
۵ نظر
۵۰۱۳
۵ نظر
۵۰۱۳
پ

دلار سبزه میدان یا دلار چهارراه استانبول!

بیش از بیست روز از ممنوعیت خرید و فروش ارز در صرافی‌ها می‌گذرد و صرافی‌ها در حالت اغما به سر می‌برند. برخی از آن‌ها کار را تعطیل کرد‌ه‌اند و برخی دیگر نیز همچنان منتظرند ثبات به بازار بازگردد تا رونق به صنف‌شان بازگردد.

رویداد ۲۴ نوشت: بیش از بیست روز از ممنوعیت خرید و فروش ارز در صرافی‌ها می‌گذرد و صرافی‌ها در حالت اغما به سر می‌برند. برخی از آن‌ها کار را تعطیل کرد‌ه‌اند و برخی دیگر نیز همچنان منتظرند ثبات به بازار بازگردد تا رونق به صنف‌شان بازگردد.

دولت دستور می‌دهد؛ بازار درست شو!

نوسان قیمت دلار آنقدر ادامه داشت که پای دولت را به ماجرا کشاند، ابتدا عده‌ای به عنوان اخلالگر ارز دستگیر شدند. معاون بانک مرکزی اعلام کرد «صدور حواله ارزی خارج از شبکه بانکی، ممنوع خواهد بود و همچنین بانک‌ها ملزم به خرید اسکناس خرد افراد هستند و صرافی‌ها نمی‌توانند خرید و فروش اسکناس انجام دهند.» سپس معاون اول دولت تصمیم تک نرخی شدن ارز را اعلام کرد و خط و نشان کشید که اگر کسی ارز را به قیمتی بیش از ۴۲۰۰ تومان به فروش برساند، قاچاقپی است و با او مانند مجرم برخورد خواهد شد.

رشد بازار سیاه به جای درست شدن بازار

پس از ممنوع شدن خرید و فروش ارز در صرافی‌ها، بازارهای غیررسمی یا همان بازار سیاه به شدت رشد کرد و باعث شد متقاضیان ارز را به این سمت سوق بدهد، زیرا بانک‌ها یا میزان ارز مورد نیاز مردم را پرداخت نمی‌کنند یا اصلا ارزی برای پرداخت کردن ندارند.فعالیت‌ غیررسمی صراف‌‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که بسیاری از صراف‌ها برای عدم پرداخت مالیات و ادامه فعالیت خود، خرید و فروش ارز را در خانه‌هایشان انجام می‌دهند.

تعادل از دست رفت اما مردم نگران نباشند

رشد بازار سیاه در روزهای اخیر، بار دیگر باعث شد تعادل و ثبات بازار بیش از گذشته از دست برود و نوسان‌ها شدت گرفت، تا جایی که نرخ دلار حتی تا ۷ هزار تومان هم مبادله شد. جالب آنکه قیمت‌ها در حالی تعیین می‌شوند که تقریبا صرافی‌ها در حالت نیمه تعطیل هستند یا ارزی برای فروش ۴۲۰۰ تومان ندارند. در این فضا آنچه مهم بود قیمت‌گذاری شبکه‌های اجتماعی بود که کماکان نرخ ارز را از کانال‌های خود تعیین می‌کنند.

دلار سبزه میدان یا دلار چهارراه استانبول!؟

نرخ ارز در بازار آزاد به جز قیمتی که در دو کانال تلگرام دیده می‌شود، به فروش نمی‌رود. آنچنان که پیگیری خبرنگار رویداد۲۴ به عنوان یک مشتری نیز فایده‌ای نداشت نرخ دلار چهارراه استانبول با قیمت ۶۴۸۰ تومان به فروش رفت و دلار سبزه میدان با قیمت ۶۵۰۰ تومان. این قیمت تا ۷۰۰۰ تومان نیز پیش رفت.

حاتمی یزد: اسکناس موجود نیست، فقط حواله

احمدحاتمى يزد كارشناس مسائل بانكى در گفت‌وگو با رويداد٢٤، با اشاره به آخرين وضعيت صرافى‌ها پس از ممنوعيت خريد و فروش ارز، گفت: صرافى‌ها اسكناس در اختيار ندارند كه به متقاضيان بدهند اما حواله‌جات در حال انجام است. يعنى با توجه به پول‌هاى كه در خارج از كشور دسترسى دارند، مي‌توانند به افرادى كه مي‌خواهند حواله بدهند. عمدتا اين موضوع مربوط به صادرات كالا از ايران است كه صادركنندگان پول‌ها را به داخل ايران نمى‌آورند و در بانک‌هاى خارج از كشور نگاه مي‌دارند و به افرادى كه مي‌خواهند واردات انجام بدهند می‌فروشند.

صرافی‌ها گزارش حواله‌های ارزی را به دولت داده نمی‌دهند

حاتمى يزد، در ادامه با بيان اينكه صرافى‌ها اكنون در خصوص حواله‌جات هيچ مشكلى ندارند، تصريح كرد: صرافى‌ها کارهای مربوط به حواله‌جات را انجام می‌دهند اما شايد گزارش آن را به دولت ندهند. دولت اعلام كرده معامله بالاى ٤٢٠٠تومان به معناى قاچاق است و به همين دليل صرافان گزارش کار خود را به دولت نمی‌دهند.

اين فعال اقتصادى ادامه داد: تاكنون صرافى‌ها اسكناس دلار را از بانک مركزى دريافت مى‌كردند و بانك مركزى هم اسكناس را از خارج از كشور مى‌آورد. اين روزها اما به بانک مركزى کشورمان دلار نمى‌دهند و قرار شده بانک مركزى به جاى دلار، يورو دريافت كند كه آن هم مشخص نيست كه آيا این آمادگى لازم وجود دارد يا نه.

خرید ارز در بازار غیر رسمی برای خروج ثروت از کشور

حاتمى يزد، با اشاره به اينكه حجم معاملات در بازارهاى سياه و غيررسمى بسيار كم است، خاطرنشان كرد: با نرخ‌هاى اعلام شده طبيعتا حجم معاملات پايين است زيرا هرکسی نمى‌تواند با اين نرخ، ارز خريدارى كند. آن دسته از افرادى كه دلار را در بازارهاى غيررسمى با اين نرخ مى‌خرند به اين دليل است كه مى خواهند سرمايه‌هايشان را از كشور خارج كنند. اگرنه كسانى كه با اين نرخ ارز می‌گیرند نه دانشجو هستند، نه مسافر و نه بيمار. اين افراد عمدتا كسانى هستند كه مى خواهند ثروتشان را به فروش برسانند و به خارج از كشور بروند.

اين كارشناس امور بانكى، با بيان اينكه نوسان‌های اخير بازار ارز عوامل سياسى دارد نه اقتصادى، گفت: ريشه اين نوسان‌ها اقتصادى و عرضه و تقاضا نيست، ريشه اين اتفاقات سياسى است و بخشى از آن به اظهارات ترامپ در خصوص وضعیت برجام برمى‌گردد.

صرافی مجازی کیش قبلا تعیین کننده قیمت ارز بود

حاتمى يزد، با اشاره به برخى از كانال‌هاى غيررسمى در شبكه‌هاى مجازى كه نرخ ارز را تعيين مى‌كنند، گفت: در گذشته نيز يک صرافى به نام صرافی «كيش» وجود داشت كه بسيار تعيين كننده نرخ ارز بود كه متوقف شد. اما اکنون به طور کلی بايد بگويم معاملات جدى در بازارهاى غيررسمى صورت نمی‌گيرد. به طور مثال به صورت صورى با یک صرافی تماس گرفتم و گفتم مى‌خواهم هزار دلار به فروش برسانم اما هيچكس حاضر به خريد نشد، يعنى خريدارى به صورت جدى وجود ندارد.

حاتمى يزد، ادامه داد: بانک‌ مركزى عملا خودش را از موضوع نوسان‌های ارزى كنار كشيده است. بانک مركزى اعلام كرده به كسانى كه ارز را براى معاملات مجاز نياز دارند، دلار را با قيمت ٤٢٠٠ تومان مى‌دهيم و روى ديگران نظارتى نداريم، به معناى ديگر بانک‌ مركزى قرار نيست بر ارز ٦يا ٧ هزار تومان نظارتی داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به وارد كننده ها دلار 4200 ميديد البته اگر بديد گور باباي ديگر متقاضيان !!!!

    • بدون نام

      بانک مرکزی باید شرایط فعالیت مجدد صرافان را بصور ت مطلوب،مثل همه کشورهای دنیا برای صرافان ایجاد کند.

    • بوف

      پس نظارت دارد این برچسب قاچاقچی چیه به مردم میزنه .بروند تو خانه های 70میلیاردیشان ...اونا که قاچاقچی نیستن عوام قاچاقچی میشن لزوما

    • بدون نام

      دلارجهان گیری ۴۲۰۰دلارامریکا۷۵۰۰نبود

    • ایرانی بدبخت

      به معناى ديگر بانک‌ مركزى قرار نيست بر ارز ٦يا ٧ هزار تومان نظارتی داشته باشد.

      خدا به دادمون برسه.با نظارت به این رقم رسیده حالا بی نظارت به کجا میخواهد برسه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج