۷۱۴۷۵۶
۳ نظر
۵۰۰۱
۳ نظر
۵۰۰۱
پ

عبدی: پیامد نقض برجام، متوجه جهان است

عباس عبدی از روزنامه نگاران اصلاح طلب راجع به مواضع احتمالی دیگر کشورها در برابر خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام گفت: این اتفاق مخصوص ایران نخواهد بودومخالفت های اروپا با آمریکا برای دفاع از ایران نیست بلکه آنها مخالف اقدامات آمریکا در شکل دادن به روند جدید جهانی هستند.

خبرگزاری ایرنا: عباس عبدی از روزنامه نگاران اصلاح طلب راجع به مواضع احتمالی دیگر کشورها در برابر خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام گفت: این اتفاق مخصوص ایران نخواهد بودومخالفت های اروپا با آمریکا برای دفاع از ایران نیست بلکه آنها مخالف اقدامات آمریکا در شکل دادن به روند جدید جهانی هستند.

عبدی از رهبران دانشجویان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال ۵۸ روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام، بازتاب اتفاقی است که در این کشور رخ داده است ، افزود : یکی از این بازتاب ها، خروج ترامپ از برجام است و پیامدهای این اتفاق مخصوص ایران نیست بلکه به جهان ارتباط دارد.

وی می گوید : خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس و سیاست های این کشور در برابر مکزیک و سایر نقاط جهان معنای مشخصی دارد و مخالفت های اروپا با آمریکا صرفا برای دفاع از ایران نیست بلکه آنها مخالف اقدامات آمریکا در شکل دادن به روند جدید جهانی هستند.

سردبیر اسبق روزنامه توقیف شده 'سلام' ارگان رسمی مجمع روحانیون مبارز معتقد است : خروج آمریکا از برجام، این توافق نامه را ضعیف می کند ولی این قضیه تمام نشده است و جهان هم اگر بخواهد جلوی آمریکا کوتاه بیاید، این کشور 'حد یقفی' نخواهد داشت و این مبارزه اروپایی ها، روسیه و چین و همه جهان علیه امریکا ادامه خواهد داشت.
این روزنامه نگار اصلاح طلب گفت : اروپایی ها با سیاست های آمریکا مخالف هستند که این امر منحصر به برجام نیست بنا بر این نمی شود برجام را تمام شده یا در حال تداوم دانست باید دید در آینده بازیگران چطور رفتار می کنند و نقش ایران نیز در ادامه این مساله خیلی اهمیت دارد.

عبدی در پاسخ به پرسشی درخصوص ادعای ترامپ راجع به پایبند نبودن ایران به برجام، افزود : مرجع تشخیص پایبندی یا پایبند نبودن ایران به توافق هسته ای در برجام مشخص شده و یک فرایند «فرا کشوری» دارد و این طور نیست که کشور خاصی دراین مورد بتواند نظر بدهد و این همان نکته ای است که اروپایی ها به آن اعتراض دارند چون آمریکا خود را فراتر از چارچوب قانونی در دنیا تعریف می کند.

به اعتقاد وی، تردیدی نخواهد بود که اروپایی ها میان ایران و آمریکا، ایالات متحده را انتخاب می کنند اما مساله برجام و خروج آمریکا از آن، انتخاب میان ایران و آمریکا نیست، بلکه انتخاب بین خودشان و آمریکا است چرا که برجام وضعیتی را ایجاد کرده که اعتبار اتحادیه اروپا و نظم کنونی و هر توافقی را زیر سوال می برد.

وی تصریح کرد: پرسش این نیست که آیا اروپایی ها، ما را راحت می فروشند یا خیر؟ اروپایی ها و سایر کشورها در مورد این نوع زیاده خواهی ها و خط مشی جدید آمریکا مجبورند، مقاومت کنند.

وی افزود: مهمترین مساله امروز ما اختلافات سیاسی داخلی بر سر برجام است و به میزانی که در ایران اتحاد سیاسی وجود داشته باشد به همان میزان دولت و حکومت می توانند از توافق هسته ای دفاع کند و هم آمریکا را منزوی کند. هر نوع مقابله با خطر خارجی مستلزم این است که در داخل چقدر اتحاد و انسجام داشته باشیم.

به اعتقاد وی، تهدیدی که با خروج آمریکا از توافق هسته ای بوجود آمده است می توان به فرصت تبدیل کرد تا سطح منازعات در این زمینه را در داخل پایین بیاوریم و همبستگی و انسجام را بالا ببریم و در این صورت می توان مطمئن بود که خروج آمریکا به بهبود شرایط ما در آینده کمک می کند.

رئیس جمهوری آمریکا شامگاه سه شنبه در بیانیه ای به بهانه پایبند نبودن ایران به توافق هسته ای و حمایت از تروریسم، از برجام خارج شد. در واکنش به اقدام یکجانبه ترامپ، رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «شرّ یک بدعهد کم شد»، گفته است از این لحظه توافق هسته ای میان ایران و 5 کشور است.

مقامات اروپایی هم با ناخرسندی از خروج ایالات متحده از برجام، بر حفظ توافق چندجانبه هسته ای تاکید کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یاران

      آمریکا گردنکشی به روسیه و چین و اروپا و دنیا میکنه برجام ابزار گردنکشی آمریکا به دنیا هست،، حالا این کشورها هستند یا از حیثیت خودشون دفاع کنند، یا سر تعظیم فرود آورند، ایران ب تنهایی هم درمقابل زورگویان وستمکاران ایستاده است هیهات من الذله

    • بدون نام

      تمام اروپا نقش بازی میکنن و میخوان ایران رو وادار به مذاکره مجدد بکنن ایران باید حواسش جمع باشه

    • بدون نام

      عبدی دخالت نکند بهتر است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج