۷۱۵۱۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

اعداد عجیب فوتبال ایران

با وجود صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی، فوتبال ما در رده‌های سنی و بخش‌های دیگر در چند سال گذشته موفق نشده عنوان چشمگیری را کسب کند؛ تا جایی که بعضی از این ناکامی‌ها خودش را به ۵۰ سال نزدیک کرده است. این ناکامی ها شامل صعود نکردن تیم امید به بازی های المپیک، قهرمان نشدن تیم جوانان و لیگ قهرمانان آسیا و جام ملت های آسیا می‌شود که در مجموع نزدیک به ۱۵۰ سال ناکامی است!

خبرگزاری مهر: با وجود صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی، فوتبال ما در رده‌های سنی و بخش‌های دیگر در چند سال گذشته موفق نشده عنوان چشمگیری را کسب کند؛ تا جایی که بعضی از این ناکامی‌ها خودش را به ۵۰ سال نزدیک کرده است. این ناکامی ها شامل صعود نکردن تیم امید به بازی های المپیک، قهرمان نشدن تیم جوانان و لیگ قهرمانان آسیا و جام ملت های آسیا می‌شود که در مجموع نزدیک به ۱۵۰ سال ناکامی است!

هر چقدر که تیم‌های ملی فوتسال و فوتبال ساحلی ایران در سال‌های گذشته در آسیا عملکرد چشمگیری داشته‌اند و حتی در مسابقات جهانی هم خودی نشان داده‌اند، سایر تیم‌های فدراسیون فوتبال در خلق ناکامی برای کسب عناوین قهرمانی در آسیا حماسه سازی کرده‌اند؛ به گونه‌ای که تعداد سال‌های ناکامی بعضی از تیم‌ها به حدود نیم قرن می‌رسد.

قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، قهرمانی تیم جوانان در آسیا و همچنین صعود تیم امید به مسابقات المپیک از جمله مواردی است که از سال ۱۹۷۶ به بعد برای ایران اتفاق نیفتاده است و مردم ایران را در حسرت موفقیت خود گذاشته‌اند.

خبرگزاری مهر به بهانه حذف تیم فوتبال استقلال در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا و ۲۰ ساله شدن حسرت ایران برای بالا بردن جام این مسابقات و همچنین در پیش بودن مسابقات مقدماتی جام ملت های آسیا نگاهی به آخرین موفقیت‌های سایر رده‌های سنی فوتبال در رقابت‌های مختلف داشته است.

تیم امید ایران - ۴۰ ساله

داستان صعود تیم فوتبال امید ایران به مسابقات المپیک، داستان عجیبی است. تیم امید ایران با احتساب المپیک ۲۰۱۶ برزیل، ۴۰ سال از المپیک دور بوده است. آخرین حضور تیم ایران در المپیک به سال ۱۹۷۶ مونترال کانادا بر می‌گردد. بعد از آن هم ایران مجددا در سال ۱۹۸۰ به مسابقات المپیک صعود کرد ولی این رقابت‌ها را تحریم کرد تا فوتبال ایران در این بخش، تجربه ناکامی در حدود نیم قرن داشته باشد.

آخرین باری که تیم ملی برای صعود به المپیک شانس زیادی داشت، با اشتباهات غیر فنی و مسائل سرپرستی خارج از زمین از صعود به مسابقات ۲۰۱۲ لندن بازماند.

جام ملت‌های آسیا - ۳۹ ساله

اولین حضور ایران در مسابقات جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۶۸ بود که اتفاقا ایران در اولین دوره حضورش به عنوان قهرمانی رسید. با این حال آخرین قهرمانی ایران در مسابقات جام ملت‌های آسیا به سال ۱۹۷۶ بر می‌گردد که تیم ملی موفق شد کویت را با نتیجه یک بر صفر شکست داد. با وجود اینکه ایران در این مدت چهار بار به جام جهانی صعود کرده است، با این حال در قهرمانی در مسابقات جام ملت‌ها ناکام بوده. پس از آن ایران در سال‌های ۱۹۸۰، ۱۹۸۶، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴ به عناوین سوم دست یافت ولی حتی صعود به فینال جام ملت‌ها هم برای ایران طلسم شد تا با احتساب دوره بعد حسرت ایران برای قهرمانی در جام ملت‌ها ۴۰ ساله شود. یکی از نکات جالب توجه اینکه در ۵ دوره اخیر ایران در مرحله یک چهارم نهایی با تیم کره جنوبی مواجه شده است که در سال‌های ۱۹۹۸ امارات و ۲۰۰۴ چین پیروزی‌های فراموش نشدنی برابر این تیم به دست آوردیم ولی در سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ مقابل این تیم شکست خورد و از صعود به جمع چهار تیم برتر بازماند.

تیم فوتبال جوانان - ۳۸ ساله

نخستین دوره مسابقات فوتبال قهرمانی جوانان آسیا در سال ۱۹۵۹ در مالزی برگزار شد و کره‌جنوبی با پیروزی ۲ بر یک در دیدار نهایی برابر مالزی نخستین قهرمان این رقابت‌ها لقب گرفت، مسابقاتی که در عمر ۵۳ ساله خود با روش‌های مختلف برگزار شد و تاکنون ۱۳ تیم توانسته‌اند به تنهایی یا مشترکا فاتح این مسابقات شوند.

مسابقات قهرمانی جوانان آسیا تا سال ۱۹۷۸ هر یک سال برگزار می‌شد اما از آن سال به بعد این مسابقات هر دو سال یکبار انجام شده که در این بین تنها در سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۵ وقفه سه ساله در انجام این جام صورت گرفت. تیم جوانان کشورمان هم در این سال‌ها تنها در سال ۱۹۷۶ که مسابقات در تهران برگزار می‌شد، با پیروزی ۲ بر صفر برابر ژاپن به عنوان قهرمانی دست یافت ولی در سال‌های ۱۹۷۴، ۱۹۷۵و ۱۹۷۶ به ترتیب با تیم‌های هند، عراق و کره شمالی مشترکا عنوان قهرمانی را بدست آورد.

در سال ۱۹۷۷ تیم ایران با شکست ۴ بر ۳ برابر عراق، به عنوان نایب قهرمانی دست یافت که این مقام پایان دوران طلایی فوتبال جوانان ایران در آسیا بود.

در سال ۱۹۶۹ تیم جوانان کشورمان با پیروزی برابر رژیم اشغالگرقدس در دیدار رده بندی به عنوان سوم دست یافت و در سال ۲۰۰۰ با شکست برابر چین در ضربات پنالتی عنوان چهارمی این جام را در کارنامه اش ثبت کرد. ضمن اینکه تیم فوتبال جوانان ایران، پس از آنکه در سال ۲۰۰۰ به جام جهانی صعود کرد، تاکنون موفق به تکرار آن موفقیت نشده و صعود به جام جهانی نشده است. همچنین فوتبال ایران ۳۵ سال است در رسیدن به قهرمانی این مسابقات ناکام مانده است.

لیگ قهرمانان آسیا - ۲۰ ساله

حذف تیم فوتبال استقلال ایران برابر تیم اف‌سی سئول کره جنوبی حسرت ایران برای قهرمانی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را ۲۰ ساله کرد. تاکنون تیم‌های فوتبال سپاهان اصفهان (هشت مرتبه)، استقلال تهران (شش مرتبه)، پرسپولیس، ذوب‌آهن اصفهان، صبای قم (هرکدام سه مرتبه) و پاس تهران، فولادخوزستان، سایپای کرج، مس کرمان و تراکتورسازی تبریز نمایندگان ایران در دوره‌های گذشته این جام بوده‌اند که تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن با کسب عنوان نایب قهرمانی، تنها افتخارات تیم‌‎های باشگاهی ایران در این جام را بدست آورده‌اند.

آخرین قهرمانی تیم‌های ایرانی در مسابقات باشگاهی آسیا به سال ۱۹۹۲-۹۳ باز می‌گردد که طی آن تیم پاس ایران موفق شد با پیروزی برابر الشباب عربستان عنوان قهرمانی آن رقابت‌ها را از آن خود کند.

بازی‌های آسیایی - ۱۲ ساله

هرچند قهرمانی در بازی‌های آسیایی نسبت به رقابت‌های نام برده اهمیت کمتری دارد ولی به هر حال تیم ایران همیشه به این مسابقات توجه جدی داشته است. آخرین قهرمانی ایران در بازی‌های آسیایی به سال ۲۰۰۲ بر می‌گردد که با هدایت برانکو ایوانکوویچ به دست آمد. در آن دوره، تیم ایران با شکست ژاپن در فینال برای آخرین بار قهرمانی را از آن خود کرد. بهترین عنوان ایران در این رقابت‌ها بعد از سال ۲۰۰۲، در سال ۲۰۰۶ به دست آمد که ایران به عنوان سومی بسنده کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج