۷۱۵۴۸۲
۳۳ نظر
۵۰۱۲
۳۳ نظر
۵۰۱۲
پ

بررسی وزن ترامپ در بازار مسکن ایران

بررسی تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد اثر نوسانات بازارهای رقیب همچون سکه و ارز، فشار تقاضا و تغییرات قیمتی در نهاده‌های ساختمانی مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت مسکن است و خروج ترامپ از توافق هسته‌یی تاثیری در این بازار نخواهد داشت.

خبرگزاری ایسنا: بررسی تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد اثر نوسانات بازارهای رقیب همچون سکه و ارز، فشار تقاضا و تغییرات قیمتی در نهاده‌های ساختمانی مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت مسکن است و خروج ترامپ از توافق هسته‌یی تاثیری در این بازار نخواهد داشت.

بازار مسکن بر اثر تحولات بین‌المللی همچون خروج آمریکا از برجام دچار تلاطم نمی‌شود؛ چرا که نهاده‌های ساختمانی تماما ساخت داخل است و ایران در تولید فولاد، آهن، سیمان، گچ، آجر، سرامیک و کاشی کاملا خودکفا است. با این وجود اثر عوامل بیرونی همچون نوسانات نرخ ارز، سکه و تورم عمومی بر بخش مسکن غیر قابل انکار است.

بازار مسکن نشان داده به فاصله‌ زمانی از تحولات ارزی تاثیر می‌گیرد. بازارهای سکه و دلار، بازارهایی کوتاه مدت هستند. اما بنا به گفته‌ کارشناسان اگر الان ارز سرمایه‌ها را به سمت خود می‌کشد، در آینده با یک ارزش افزوده به سمت مسکن و ساختمان برمی‌گردد و این بخش چون بیشتر متکی به داخل است رونق می‌گیرد.

از سوی دیگر تجربه نشان داده تاثیر رشد مصالح ساختمانی بر بازار مسکن در کوتاه مدت خود را نشان نمی‌دهد، اما در فاصله‌های زمانی بر رشد قیمت مسکن سر جمع می‌شود. پاییز سال ۱۳۹۶ میانگین قیمت مصالح ساختمانی شهر تهران ۱۲ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن رشد کرد. این در حالی است که بنا به گفته‌ فعالان صنعت ساختمان قیمت فولاد تا ۷۰ درصد، شن و ماسه ۳۰ تا ۳۵ درصد و سیمان ۱۵ درصد افزایش نشان داد اما رشد قیمت مسکن در پایان سال گذشته ۲۶ درصد ثبت شد.

فشار طرف تقاضا تعیین‌کننده‌ترین محرک بخش مسکن است. از نیمه دوم سال گذشته با تاثیرپذیری بازار مسکن از تسهیلات بانکی و رسیدن قیمت مسکن به کف شاهد افزایش تدریجی متقاضیان این بازار بودیم. همزمان قیمت‌های پیشنهادی تا ۴۱ درصد رشد یافت و به همین دلیل در پایان سال گذشته، بازار مسکن شاهد ریزش مشتریان واقعی خود شد و از سوی دیگر تقاضای سرمایه‌گذاری در این بازار رشد کرد. به طور مثال اسفندماه ۱۳۹۶ در شهر تهران خانه‌های ۲۰۰ متر به بالا ۴۸ درصد و خانه‌های بالای ۶۰۰ میلیون تومان ۵۲ درصد رشد معاملات را تجربه کردند که این نشان می‌دهد عمده خرید و فروش در ماه پایانی سال گذشته مربوط به تقاضای سوداگری بوده است.

اما رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه از برجام خارج شد. این تصمیم ترامپ سوالاتی را درخصوص چشم‌انداز بازار مسکن ایجاد کرد. بیت‌الله ستاریان ـ کارشناس اقتصاد مسکن ـ تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را در بازار مسکن بی‌تاثیر می‌داند. او می‌گوید مسکن یک بازار طولانی مدت است. در بازارهای کوتاه مدت مثل طلا و ارز، تاثیرات مقطعی وجود دارد ولی در درازمدت برعکس است. اگر الان ارز سرمایه‌ها را به سمت خود می‌کشد، در آینده با یک ارزش افزوده به سمت مسکن و ساختمان برمی‌گردد و این بخش چون بیشتر متکی به داخل است رونق می‌گیرد. ستاریان معتقد است: اگر آمریکا در برجام حضور می‌یافت پیش‌بینی رکود در مسکن را داشتیم ولی با خروج ترامپ از برجام با توجه به منطقه‌ای بودن صنعت ساختمان، رکود در سال ۱۳۹۸ از بین می‌رود.

هم‌چنین محمدرضا رضایی ـ رئیس کمیسیون عمران مجلس ـ در پاسخ به این سوال که بازار مسکن چه تغییراتی را در پی این موضوع شاهد خواهد بود، می‌گوید: بازار مسکن بدون هیچ تغییری به ادامه مسیر خود ادامه خواهد داد؛ زیرا فرآورده‌های ساختمانی از خارج تهیه نمی شود که حواشی برجام بتواند تاثیری در قیمت مسکن داشته باشد.

رضایی با بیان اینکه مسکن و پروژه های عمرانی هیچ ارتباطی به خروج آمریکا از برجام ندارد، افزود: با توجه به پایبندی سایر کشورهای طرف برجام به این توافق خللی در روند مراودات ایران با کشورهای دیگر صورت نمی‌گیرد.

به گزارش ایسنا، در فروردین ماه ۱۳۹۶ معاملات مسکن شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۳ درصد کاهش یافته اما قیمتها با کاهش ۳.۹ درصدی نسبت به ماه قبل ۲۹.۵ درصد رشد را نسبت به ماه مشابه سال قبل به ثبت رساند. در این ماه متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی شهر تهران ۵ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۹.۵ درصد افزایش یافته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شکیبه

      رفتم بازار چغندر بخرم قیمتش بالا رفته بود پرسیدم چرا ؟ جواب داد دلار بالا رفته ! چغندر که از خارج وارد نمی شه حالاشماصغری کبری بگین که قیمت مسکن بالا نمی ره !!!! کیه باور کنه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        علت افزایش قیمت چغندر یا هر محصول داخلی دیگه بی ارزش شدن ریاله یعنی تاثیر ثانویه افزایش دلار که روی اجناس غیر وارداتی و داخلیه
        وقتی ارزش پول از دست میره شما برای خرید همون مقدار قبلی از یک محصول باید پول بیشتری بدی

      • بدون نام

        مسکن با حرف ساخته نمی شه که بشینین هی تحلیل کنین , با میلگرد و سیمان و تیرآهن و ... ساخته می شه نرخ دلار روی اونها تاثیر داره یا نه ؟

      • بدون نام

        غیر از ریال که هر روز افت میکنه شما هر کالایی که داشته باشی شامل افزایش قیمت میشه....به داخلی بودن و وارداتی بودن هم ربط نداره چون مردم میخوان از تورم عقب نمونن

    • بدون نام

      رونق و قیمت مسکن رو خریدار تعیین میکنه، و چون در حال حاضر قیمتها غیر واقعی و هیجانی از سمت خریدار ارائه میشه، هیچ خریدی با این قیمتها اتفاق نمیافته، البته اوضاع خراب اقتصادی هم دخیله توی این موضوع، با این شرایط فروشنده پی به غیرواقعی بودن و خارج از عرف بودن ملک خود میبره و اگر تصمیم قطعی برای فروش داشته باشه باید قیمت واقعی روی ملک خودش بزاره تا مشتری داشته باشه، با این اوضاع تا شهریور ریزش قیمتها در راه هستش و مسکن دیگه کشش سابق رو نداره، توی این بازار خربد کردن احتمال ضرر رو خیلی بیشتر از سودش میکنه، چون وقت خرید ملک در زمانه رکوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک .
        میدونی دیه یه ادم نمیتونه یو واحد هفتاد متری باشه ‌.
        خداوند لعنت کند مدیران این مملکت که چکار کردن .
        مردم والله باالله تالله تحمل کنید .مسکن در هم شکسته میشه
        فقط نخرید.نه کلا داخلیه نه چیز دیگه ..و هیچ ربطی به اقتصاد و تدلید ندارد.
        یک سواداگری قانونی

    • یعقوب

      برنج پاکستانی دربندرعباس ۱۲۰هزارتومان شد

    • محمد

      بله نهاده های ساختمان مثل سیمان و .... ساخت داخل است ولی با افزایش دلار و افزایش هزینه های تولید صد در صد افزایش تمام کالاها حتی کالاهای بی ربط به مسکن گران خواهد شد.

    • بدون نام

      خروج ترامپ از بر جام، احتمال جنگ موشکی و اتمی و ویرانی خانه ها را بیشتر میکند که باعث کاهش شدید قیمت مسکن میشود.

    • بدون نام

      مگر ترامپ می خواهد به مستاجران پول بدهد که توان خریدشان بالا برود و به قیمت مسکن تاثیر بگذارد ؟.

    • بدون نام

      ولي من در وضعيت كنوني از خريد مسكن منصرف شدم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مطمین باش ضرر نمیکنی..

      • بدون نام

        بله ضرر نمیکنی...فقط دیگه نمی تونی خونه بخری...هر کس قصد خرید داره امروز هم‌دیره

    • بدون نام

      قيمتها تغييري نداشته يعني معاملات واقعي كه انجام شده بر مبناي قيمت بهمن ٩٦ بوده، فقط واحدهاي نوساز كوچيك ،تو مناطق متوسط تا شمال تهران ده بيست درصد بعد عيد گرون شده

    • بدون نام

      وزن ترامپ باعث کاهش. ششدید قیمت میشود. چطور زمانیکه قمیت دلار افزایش یافت کارشناسان ابله مسکن ادعا کردند افزایش قیمت مسکن ناشی از افزایش قیمت دلار است؟! ولی حالا که با اراجیف خود باعث افزایش دو برابری قیمت مسکن شده اند می گویند ربطی به آن ندارد جون مصالح از خارج وارد نمی شود. آنموقع هم مصالح از خارج وارد نمی شد.

    • بدون نام

      دولت اونقدر گرانی و بدبختی نازل کرده که ما مستاجران باید یواش یواش بریم تو لانه سگها و با سگها زندگی کنیم ۰ والا به خدا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم من از سیاست حسودان و فرصت طلبی یک مشت نونشناس خدانشناس بیزارم نوشته اتقلبم را شکست وضعیت کنونی محرومان و مستضعفان میراث دار فردایی روشن است اوناامروزدنبال لونه موش در به درمیگردن لانه سگ کجای دنیا وارونه موش کجای قصه های ایکبیری تمام شد تاج سر می

    • بدون نام

      با توجه به قيمت مصالح ، و عدم امكان فروش آپارتمان ،مشتري براي زمين وجود نداره، قيمت زمين تغييري نكرده

    • بوف

      بازار ساز به توان و قدرت خرید مردم کاری ندارد مسکن کالایی ست لوکس هر قشری با توجه به در امدی که دارد در این بازار حضور دارد .قیمتهای این کالای لوکس فضایی و فضایی تر میشه ...تنها مشکلی که هست اینه که قشر مرفه قدرت خرید بالا دارد و در خانه هایی چندین ده میلیاردی زندگی میکند و پول برایش بی معناست در هزینه کرد ...ولیکن قشر ضعیف از واحدهای حدود صد متری رسیده به شصت متر و پنجاه متر ودر آینده نه چندان دور فقط امکان اقامت در سوئیت را دارد ...در چین مردم دیگر خانه ندارند بلکه اتاق و تخت خواب دارند برای زندگی و درحد ده متر هست.ما هر چه بیشتر سالهایی رو طی کنیم که مردم با حدود هشتادرصد زیر باشند دور از انتظار نیست که نیاز به تخت جهت مکان زندگی امری عادی در زندگی مردم می‌شود.درسالهایی نه چندان دور با پنجاه تا صد میلیون میتوانستیم آپارتمانی معقول بخریم که همان واحدها اکنون به قیمتهایی بالای هفتصد میلیون تا یک میلیارد رسیده که این یعنی فاجعه ملی که هوش از سر هر آدمی می پراند ...باید برای دیوانگی فقط چند تا خبر از این دست را مطالعه کرد فقط ....

    • علی کرمانشاه

      تمام بدبختی مردم و گرانی پی‌در‌پی مایحتاج عمومی از گوشت ونان و کرایه ماشین و حمل بار و آهن وسیمان و کچ و کاشی و لوله و شیرآلات و هر عنصری که در طبیعت وجود دارد همه مربوط به گران کردن دلار و ارزهای خارجی و پایین آوردن ارزش پول ملی توسط دولت فعلی است که یکباره چند روز عرضه دلار را در صرافی‌ها قطع کرد و با بالابردن قیمت آنبعد از چندروز دلار را ۸۰۰تومان گران کرد و دلار ۳۴۰۰تومانی را به ۴۲۰۰تومان افزایش داد و تازه بعد از افزایش به فکر قاچاق بودن و توقیف و جریمه مردم افتاد که آن را کنترل کند به نفع خود و بیچاره نمودن بیشتر مردم چرا دولت دلار را در همان قیمت ۳۴۰۰تومان ثپت نکرد با چه منطق و دلیلی برای مردم به یکباره ۸۰۰تومان به قیمت دلار افزود وباعث پریشانی و نارضیتی مردم دامن زد این دولت کی میخواهد دست خود را از جیب مردم بیرون بیاورد۵%به حقوق کارمندان و ۹%به کارگران افزوده که هنوز هیچکس دریافت نکرده ولی هزینه های خدمات دولتی و قیمت دلار را ۴۰%افزایش داده‌مردم چگونه امورات خود را سامان دهند

    • سعیدطهمورثی

      نبایدخودمان بابرخی القاعات غلط موجب بروزتنش شویم یا آنها راانکارکنیم، آنچه که مهم است قبول روال طبیعی اتفاقاتی است که ازمحیط بخاطربرخی واکنش هادریافت می کنیم واین روال طبیعی رابا دخالت های بی مورد برهم نزنیم

    • بدون نام

      تغيير نكرده

    • بدون نام

      به زودی مسکن پشیزی ارزش نخواهد داشت

      رکود مرگ آوری بر بازار مسکن حکمفرماست

      مسکن ورشکسته شده است

    • بدون نام

      اتفاقا عدم امنیت بیشترین تاثیر را بر قیمت مسکن دارد و تحولات سیاسی داخلی و خارجی نشان از نوعی بی ثباتی مبهم دارد که هیچ کس حاضر به سرمایه‌گذاری مسکن که از نقد شوندگی پایینی برخوردار است، نیست. به این ترتیب ملک در امنیت بالا می رود و در عدم امنیت دچار بحران و رکود می گردد.

    • بدون نام

      بازار مسکن خیلی وقته تو کما رفته من 6 سال است میخوام خونومو بفروشم خبری نیست

    • رضا

      متشكريم از بابت اين همه اسايش. سرمايه دارها تا بتونن خون مردم را تو شيشه ميكنن.

    • بدون نام

      با پاره شدن برجام و تشديد تحريم و تنش خطرهاي احتمالي سرمايه گذاري در بخش مسكن اشتباه بزرگ و اسيب پذير است .

    • بدون نام

      درصورت وقوع جنگ مسكن دارايي به شدت آسيب پذير است .....

    • بی نام

      من یه مقدار پول جمع کردم.خودم را کشتم تا اینقدر جمع شد...می خواستم یه آپارتمان کوچک بخرم.حالا نمی توانم...با پولم چکار کنم که ارزشش کم نشود؟شاید برای خیلی ها کم باشد اما برای من همه زندگیم است!خیلی کار کردم و صرفه جویی کردم تا این مبلغ را جمع کنم.حدود صدتومن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم سکه‌های طلا و طلا ی کماجرت بخرضررنمیکنی هموطن

      • یو سیف کریمی

        آقای مهترم اگر با پولهایت سگه می خریدی پس از چند سال پولت چهار برابر فعلی میشد .....!!!!!!

    • بدون نام

      حتی زمان جنگ هم خیلی قیمت خونه در تهران و شهرهای بزرگ تغییر نکرد الان وضعیت همونه کلا تو این مملکت نباید پول تو دست ادم بمونه چون سریع بی ارزش میشه در ثانی اگر در حال حاضر خرید و فروش به کندی صورت میگیره بخاطر اینکه هنوز قیمتا مشخص نشده همه دست نگهداشتن برای فروختن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه سی سال صبر کنی قیمتی که تو می خوای مشخص میشه. ولی الان قیمت مسکن بیش از دو سوم افت می کنه!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج