۷۱۵۶۲۷
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

حاج‌رضایی: تمرین با ۵ -۴ بازیکن حاصلی ندارد

تمرينات تيم‌ملي فوتبال خلوت‌تر از هميشه برگزار مي‌شود؛ به گونه‌اي كه گاه تعداد كادرفني از تعداد بازيكنان حاضر در تمرين بيشتر است.

روزنامه قانون: تمرينات تيم‌ملي فوتبال خلوت‌تر از هميشه برگزار مي‌شود؛ به گونه‌اي كه گاه تعداد كادرفني از تعداد بازيكنان حاضر در تمرين بيشتر است. اتفاقي كه نگراني اهالي فوتبال را در پي داشته و با توجه به فرصت حدود يك ماهه تا جام‌جهاني به نظر مي‌رسد شرايط براي شاگردان كارلوس كي‌روش دشوارتر از هميشه شده است. ديدارهاي نمايندگان ايران در ليگ قهرمانان آسيا باعث شده بازيكنان استقلال، پرسپوليس و ذوب‌آهن اجازه حضور در تمرينات تيم‌ملي فوتبال را پيدا نكنند و همين موضوع باعث شده سرمربي پرتغالي تيم‌ملي فوتبال تصميم بگيرد با حضور چند بازيكن، تمرينات را برگزار كند. مجموعه «پك» جايي است كه هر روز چند بازيكن تيم‌ملي فوتبال در آن حاضر مي‌شوند و با كارلوس كي‌روش تمرين مي‌كنند. گاه اين تمرينات با حضور سه بازيكن و گاه با حضور پنج بازيكن برگزار مي‌شود؛ اتفاقي كه با توجه به درپيش بودن جام‌جهاني نگران كننده به نظر مي‌رسد. در پرونده امروز قصد داريم روند تمرينات تيم‌ملي را بررسي كنيم، تمريناتي كه خلوت است و نشاني از القاي حس برتري بر حريفان در آن ديده نمي‌شود.

امير حاج‌رضايي: تمرين با 5 -4 بازيكن حاصلي ندارد

تيم ملي ايران براي اولين بار موفق شد تا صعودي راحت به جام جهاني داشته باشد. در مورد اين موضوع بارها و بارها مطلب نوشته شد و از آن به عنوان نقطه روشني در كارنامه كي روش نام برده مي‌شود. اين صعود بي دردسر، اهالي فوتبال را براي حضور تيمي قدرتمند و آماده در جام‌جهاني آماده كرد. تيم ملي برخلاف دوره‌هاي قبل، زمان بسياري را در اختيار داشت تا خودش را به بهترين شكل براي يك نمايش چشمگير در روسيه آماده كند اما در عمل اين‌گونه نشد. اين تيم مانند دوره‌هاي قبلي با حواشي بسياري خودش را براي جام جهاني آماده‌مي كند و دوباره قصه تكراري بازيكنان باشگاهي و مربي تيم ملي به وجود آمده‌است! به نظر مي‌رسد بايد با اين موضوع كنار بياييم كه تيم ملي فوتبال ايران نيز مانند بسياري از بخش‌هاي ديگر كشور، دقيقه نودي است؛ همان‌گونه كه بسياري از ما شب امتحاني هستيم! تيم اول آسيا ۳۳ روز ديگر بايد مقابل قهرمان آفريقا قرار بگيرد، در حالي‌كه تمرينات ايران در آستانه بزرگ‌ترين تورنمنت فوتبالي با حداقل نفرات برگزار مي شود! براي بررسي بيشتر اين موضوع يا در واقع مشكل، با اميرحاج رضايي، كارشناس با تجربه فوتبال ايران گفت‌وگو كرديم تا نگاهي دقيق‌تر به آن داشته باشيم.

تيم ملي ما در حال پشت سر گذاشتن تمرينات آماده سازي جام جهاني است. برگزاري اين تمرينات را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

خود شما مي دانيد كه با ۵-۴ بازيكن نمي شود تمرين كرد و حاصلي نيز ندارد. با توجه به اينكه زمان عليه ماست، اين اتفاق، اتفاق خوبي نيست. ما ‌تنها ۹ روز از اين ماه و ۲۵روز از ماه بعدي فرصت داريم تا براي اولين بازي تيم ملي در جام‌جهاني آماده شويم. در حال حاضر نه ل‍ژيونرها مي توانند به اردو ملحق شوند و نه بازيكنان سه نماينده ايران در جام باشگاه هاي آسيا. بنابراين چاره اي نيست،بايد صبر كنيم تا اين نفرات آزاد و به تمرينات تيم ملي اضافه شوند. به نظر من كادرفني تيم ملي راهكارهايي دارد تا زمان هاي از دست رفته جبران شوند اما ممكن است با اجراي اين برنامه‌ها به بازيكنان فشار وارد شود و در بازي هاي جام‌جهاني به مشكلاتي بربخوريم. به هرحال بخشي از اين مشكل به تقويم AFC كه تقويم خوبي نيست، مربوط مي شود. مسابقات اين كنفدراسيون چند پاره است و مي بينيم كه پس از اتمام آخرين بازي در اين مرحله ليگ قهرمانان، مسابقات تا شهريور تعطيل مي شوند. البته كادرفني تيم ملي ما پيشنهاد داده بود كه بازي هاي اين مرحله را به بعد از جام جهاني موكول كنند. پيشنهاد خوبي بود اما متاسفانه به آن توجهي نشد.

كارلوس كي روش، در اين مورد معتقد است اسير ديكتاتوري AFC شده ايم.

اين مورد با اين لغت و با اين عنوان براي من سازگار نيست اما مي توانم بگويم با برنامه ريزي غلط AFC‌ دچار اين مشكل شده ايم.

عده اي معتقدند اكنون كه تمرينات با اين شرايط برگزار مي شود، بهتر است بازيكناني از تيم اميد و جواناني كه احتمال ملي پوش شدن‌شان در آينده زياد است، به تمرينات تيم ملي دعوت شوند تا با نوع و روش تمريني تيم ملي آشنا شوند.

پيشنهاد خوبي است و مي توان با اين روش برگزاري تمرينات و اجراي برنامه ها را بهتر انجام داد اما فراموش نكنيم، راهكار مناسبي براي حال حاضر نيست. ما بايد با بازيكناني تمرينات را برگزار كنيم كه در جام جهاني حاضر هستند. نفرات جوان مي توانند برنامه تمريني تيم ملي را مرتب كنند اما نمي توانند كمكي به تيم ملي كنند، چون بازيكنان اصلي نيستند. به عنوان مثال، فرض كنيد از تيم اميد چند بازيكن را گرفتيم و كي روش خواست در تمرين يك ديوار دفاعي تشكيل دهد. اين چند بازيكن را داخل ديوار دفاعي قرار داد و ضربات ايستگاهي را تمرين كردند، مساله اينجاست كه اين ديوار در روسيه وجود نخواهد داشت! بنابراين براي تمرينات بايد از بازيكنان اصلي استفاده كرد و اين روش نمي تواند راه حل و راه درمان باشد.

علاوه بر اينكه تمرينات ما ناقص برگزار مي‌شوند، زماني هم كه بازيكنان ليگ برتري به اردو ملحق شوند، عده اي از بازيكنان‌مان مصدوم خواهند بود. آيا راهي وجود داشت كه اين شرايط براي تيمي كه بسيار به آن اميد داشتيم به وجود نيايد؟

حتي بعضي از بازيكنان نيز با خستگي زياد وارد اردوي تيم ملي مي شوند. سرمربي تيم ملي ما در مسائل فني، انسان آگاهي است و تجربيات بسياري در روبه‌رو شدن با معضلات و مشكلات دارد اما نبايد از او انتظار معجزه داشته باشيم. نه تنها كي روش بلكه مربيان بالاتر از او نيز نمي توانند با اين شرايط كار زيادي از پيش ببرند. ما در فوتبال سه سر فصل داريم؛مديريت، برنامه ريزي و سرمايه گذاري. اين سه موضوع مانند حلقه هاي زنجير به يكديگرمتصلند. اگر با دقت نگاه كنيم، مي بينيم كه ما در برنامه ريزي مان چه در ليگ داخلي و چه توسط آقاياني كه در كوالالامپور نشسته‌اند، دچار مشكل شديم. در واقع برنامه ريزي غير اصولي كار دست ما داده است و نمي توانيم كاري انجام دهيم. باشگاه ها هزينه مي كنند و AFC‌ برنامه اي را آماده كرده تا آن ها موفق باشند. ما نيز دوست داريم باشگاه هاي فوتبال‌مان در عرصه باشگاهي آسيا موفق باشند اما مساله اينجاست كه تيم ملي ما كمتر از ۴۰ روز ديگر بايد در جام جهاني بازي كند. اين مشكل ناشي از برنامه ريزي ناكارآمد، به ويژه از سوي كنفدراسيون فوتبال آسياست. معتقدم در اين مورد پيش بيني هاي لازم نشده و اي كاش آن ها مي پذيرفتند كه بازي هاي يك هشتم نهايي را بعد از جام جهاني برگزار كنند، نه اينكه يك مرحله در آستانه جام جهاني برگزار شود و پس از آن بازي ها تا اواخر تابستان تعطيل شوند! چه اشكالي داشت مرحله يك هشتم نهايي اوايل مرداد برگزار مي شد تا به مرحله نيمه نهايي در اوايل شهريور نزديك باشد؟ اگر هدف‌شان كمك به گسترش فوتبال است، بايد اين مسائل و موارد را در نظر مي‌گرفتند. شما ببينيد همين تقويم باعث شد تا دو بازيكن استقلال مصدوم شوند و جام جهاني را از دست بدهند كه در اصل دود آن به چشم تيم ملي ما رفت. متاسفانه در كنفدراسيون فوتبال آسيا نيز آقاياني نشسته اند كه جاي‌شان در فوتبال ما خالي است!

آيا بهتر نبود كه تصميم گيرندگان فوتبال ما، از چهار سال پيش يا حداقل يك سال پيش، در مورد زمان‌بندي و تقويم AFC‌ برنامه ريزي مي كردند؟

نمي‌توان به اين صورت نگاه كرد و من با اين موضوع موافق نيستم. ما به طور كلي، تا رسيدن به برنامه هاي استاندارد فاصله داريم و اين‌طور نيست كه بگوييم فدراسيون ما در اين چهار سال به فكر نبوده و مقصر است.در ۱۰ سال گذشته، دو فدراسيون بر سر كار قرار داشته اند. بخشي از كار آن ها مثبت بوده و بخشي ديگر مثبت نبوده است. ما با برنامه ريزي‌هاي غلط مانند برگزاري فينال جام حذفي روبه‌رو هستيم يا به جايي مي‌رسيم كه تيم ملي نفري ندارد كه تمريناتش را درست و استاندارد برگزار كند. به همين دليل بدون شك در برنامه ريزي ها نياز به يك تجديد نظر كلي داريم يا به زبان خودمان نياز به يك خانه تكاني داريم. نمي خواهم در آستانه جام جهاني معضلات فوتبال ايران را باز كنم، چون ثمري نخواهد داشت اما بايد بگويم برنامه ريزي كه نيازهاي فوتبال ما را پاسخ بدهد، نداشته و نداريم. تمام اين مشكل متوجه مديران و تصميم گيرندگان داخلي نيست و بخشي از آن به برنامه ريزي كنفدراسيون فوتبال آسيا مربوط مي شود كه از عهده فدراسيون ما خارج است.

با اين شرايط برگزاري تمرينات و اينكه روند آماده‌سازي تيم ملي با مشكل روبه‌رو شده، فكر مي‌كنيد تيم ملي ما در جام جهاني كيفيت لازم را خواهد داشت و آن نمايشي را كه از اين تيم انتظار داريم ، خواهيم ديد؟

زماني مي توانم پاسخ اين سوال را بدهم كه دو بازي تداركاتي از تيم ملي ببينم. مرحله نهايي اردوي تيم ملي آغاز شده اما هنوز بازيكنان اصلي به تمرينات اضافه نشده اند تا در روند آماده سازي قرار بگيرند. همان‌طور كه گفتم ممكن است با برنامه و تمرينات فشرده، اين نقيصه جبران شود؛ بنابراين بايد صبر كنيم تا دو بازي ايران مقابل ازبكستان و تركيه انجام شود. پس از آن مي توان در مورد كيفيت تيم ايران در جام جهاني راحت تر صحبت كرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج