۷۱۵۶۶۸
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

آیا «جمنا» شبیه «حزب‌الله» است؟

شرق نوشت: نگاهي به كنش سياسي حزب‌الله لبنان از قضا حاكي از اين است كه آنها از نظر رفتاري بيشتر به اصلاح‌طلبان ايراني نزديك‌ترند تا اصولگرايان. آنچه اين روزها حزب‌الله لبنان به آن باور دارد و در كنش سياسي او مي‌توان ديد، حد قابل قبولي از تساهل و تسامح، تعامل و پذيرش و تن‌دادن به تكثر سياسي، فرهنگي و سبك‌هاي متفاوت زندگي در لبنان است.

مهسا جزینی در شرق نوشت: عزت‌الله ضرغامي هفته گذشته در کانال خود در شبکه‎هاي مجازي نوشته بود: «حزب‌الله لبنان، با اقتدار برنده انتخابات پارلمان لبنان شد و دنياي مقاومت را بيش از گذشته به ادامه راه اميدوار کرد. حريف هم شکست را پذيرفت و با صداي بلند اعلام کرد. پيشنهاد مي‌کنم جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي (جمنا) يک دوره کارآموزي نزد برادران لبناني بگذرانند». جمنا قرار بود نقش يك شبه‌حزب يا شبه‌پارلمان را براي اصولگرايان بازي كند، اما نه در انتخابات مجلس (به‌ويژه در تهران) و نه رياست‌جمهوري به توفيق موردنظر نرسيد. دلايل شكستشان هم بسيار است، اما حالا رئيس پيشين صداوسيما به چه دليلي مشخص نيست، به تشابهاتي ميان حزب‌الله لبنان و اصولگرايان ايراني رسيده و پيشنهاد كارآموزي نزد آنها را داده است.

اين درحالي است كه نگاهي به كنش سياسي حزب‌الله لبنان از قضا حاكي از اين است كه آنها از نظر رفتاري بيشتر به اصلاح‌طلبان ايراني نزديك‌ترند تا اصولگرايان. آنچه اين روزها حزب‌الله لبنان به آن باور دارد و در كنش سياسي او مي‌توان ديد، حد قابل قبولي از تساهل و تسامح، تعامل و پذيرش و تن‌دادن به تكثر سياسي، فرهنگي و سبك‌هاي متفاوت زندگي در لبنان است. اين دقيقا معكوس آن چيزي است كه جريان اصولگرايي و عقبه فكري آن به آن باور دارند. در واقع دعواي اصلي جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا در همين عدم باور و پايبندي اصولگرايان به تكثر فكري، سياسي و فرهنگي در جامعه ست.

حزب‌الله لبنان در تعامل و ائتلاف با جريان‌هاي سياسي ديگر به‌خوبي عمل كرده است. به گونه‌اي كه اين تعامل را نه‌تنها با احزاب و جريان‌هاي شيعي، بلكه حتي با سني‌ها و مسيحي‌ها هم به‌خوبي نشان داده است. آيا مي‌توان مورد مشابه آن را در منش سياسي اصولگرايان ديد؟ جرياني كه عقبه فكري‌اش در نهادهاي ديگر حتي حضور يك زرتشتي را در شوراهاي شهر برنمي‌تابد و حتي با جريان سياسي اصلاح‌طلب هم سرناسازگاري دارد كجا و حزبي شيعي كه با يك حزب مسيحي ائتلاف مي‌كند يا از يك رئيس‌جمهوري مسيحي حمايت مي‌كند كجا. آنچه امروز تحت عنوان پيروزي حزب‌الله مطرح است، در واقع پيروزي حزب‌الله و هم‌پيمانانش است. اين هم‌پيمانان شامل احزاب سني و مسيحي هم هستند.

درست مانند رفتاري كه اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس اخير داشتند. فهرستي از اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل بيرون دادند. يا تلاش كردند كه يك رئيس‌جمهور اعتدالگرا روي كار بيايد. مانند كاري كه حزب‌الله در لبنان كرد و نقش مهمي در روي كارآمدن ميشل عون مسيحي در سمت رياست‌جمهوري لبنان داشت. آيا مشابه چنين سطحي از تسامح سياسي در جريان اصولگرايي قابل پيش‌بيني است؟ آن هم درحالي كه درون خود جريان اصولگرايي عده‌اي به ايده‌اي تحت عنوان «انتخاب اصلح» فارغ از امكان رأي‌آوري معتقدند و آن‌قدر روي اين ايده خود پافشاري مي‌كنند كه به كل بازي را مي‌بازند!

حد و سطح تعامل حزب‌الله لبنان با گروه‌هاي ديگر تا آنجاست كه حاضر مي‌شود در دولتي حضور پيدا كند كه برخي كرسي‌هاي آن در اختيار حزب قوات معروف به فالانژترين حزب لبنان است همان حزبي كه رد پايش در ربايش ديپلمات‌هاي ايراني وجود دارد. در حوزه فرهنگي و سبك زندگي هم اساسا اصولگرايان ايراني هيچ نسبتي با حزب‌الله ندارند. حزب‌الله تكثر جامعه لبنان را پذيرفته و رعايت مي‌كند و هيچ‌گاه حتي در قلمرو شيعي‌نشين‌، نه‌تنها نوعي خاصي از سبك زندگي را اجبار نكرده بلكه حتي براي تغيير آن تلاش هم نكرده است. اين مدل از سياست‌ورزي را مقايسه كنيد با مدل سياست‌ورزي‌اي كه عقبه فكري جريان اصولگرايي دنبال مي‌كند. يك بار مشهد و بار ديگر قم را به عنوان واتيكان ايران مطرح مي‌كند و خواستار اين است كه كنسرت، توريسم و... در اين دو شهر به حالت تعليق درآيد.

نكته آخري كه افتراق مهم حزب‌الله با جريان اصولگرايي را نشان مي‌دهد، حركت حزب‌الله بر مدار منافع ملي يا نقش‌آفريني ملي است آن‌گاه كه با مخالفان سياسي خود رويارو مي‌شود. گفته مي‌شود كه وقتي سعد حريري استعفانامه سراسر انتقادي و اعتراضي‌اش به حزب‌الله و ايران را خواند همه منتظر بودند كه تحركات تندي در سمت حزب‌الله رخ بدهد. اما سيدحسن نصرالله در سخنراني‌اش گفت ما با سعد حريري اختلاف نظر داريم اما آقاي سعد حريري نخست‌وزير لبنان است و توهين به او توهين به ملت لبنان است. گفته مي‌شود كه اين سخنان تصوير بسيار مثبتي را از سيدحسن نصرالله حتي بين اهل سنت شكل داد.

ضرغامي بهتر است قبل از اينكه از جمنايي‌ها بخواهد نزد حزب‌الله لبنان كارآموزي كند، به اين پاسخ دهد كه آيا آنها حاضر هستند روزگاري با اصلاح‌طلبان براي كسب قدرت ائتلاف كنند؟ اگر چنين دورنمايي در سياست‌گذاري‌هاي جمنا پيش‌بيني شده است، آن وقت شايد بتوان حرف از كارآموزي نزد حزب‌الله هم زد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اقای ضرغامی میشه بفرمایید خدماتی که جنابعالی به کشور کردی چندتا نام ببری .این ده سالی که رییس صدا و سیما بودی چه کردی به جز خفقان. کاری به چپ و راست نداریم اگه خدمات ارایه داده بودید که الان اقتصاد به این وضع و روزگار نبود خواهشا اول املای خودتون را صحیح بنویسیدبعدا از املای بقیه غلط بگیرید وقتی من میگم انف شما ها نگید انف عجب حکایت آشنایی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج