جاباما
۷۱۵۷۹۰
۶ نظر
۵۰۰۵
۶ نظر
۵۰۰۵
پ

عضو کمیسیون بهداشت مجلس؛

دارو تحریم نمی‌شود

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: بر اساس کنوانسیون‌های جهانی، دارو به عنوان محصول استراتژیک در لیست تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد.

خبرگزاری مهر: محمد حسین قربانی، با اشاره به رویکرد اخیر آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، افزود: درکنوانسیون‌های بین‌المللی حتی در بدترین شرایط همچون جنگ بسیاری از اقلام و محصولات استراتژیک اعم از دارو شامل تحریم‌ها نمی‌شود، ضمن اینکه ما واردات دارو از آمریکا نداریم و اگر هم باشد مانعی نیست، چرا که اگر نیاز به دارویی خاص باشد که باید از این کشور وارد شود، شرکت‌های دارویی بهسازمان غذا و دارو اعلام نیاز می‌کنند سپس واردکنندگان دارو پروفایل آن را باز کرده، ثبت سفارش می‌کنند و با کسب مجوز دارو‌های مورد نیاز وارد کشور می‌شود، اما اینکه به طور مشخص یک نوع دارو را به صورت مداوم از آمریکا به کشور وارد کنیم، وجود ندارد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بالغ بر ۸۵ درصد اقلام دارویی در داخل کشور تولید می‌شود و ۱۵ درصد نیاز به وارداتی که در این حوزه وجود دارد از قبیل: داروی بیماری‌های صعب‌العلاج مثل برخی سرطان‌ها و بیماری‌های خاص از کشور‌های اروپایی وارد می‌شود.

قربانی افزود: البته دارو‌های آمریکایی در بازار جهانی از جمله دارو‌های برتر نیستند و بسیاری از کشور‌های دنیا مطابق با استاندارد‌های جهانی که برای تولیدات دارویی تعریف شده دارو تولید می‌کنند، کما اینکه در ایران نیز برای تولید دارو این استاندارد‌های جهانی رعایت می‌شود.

وی یادآورشد: هم‌اکنون بسیاری از کشور‌ها حتی در آسیا در زمینه تولید دارو توانایی رقابت با آمریکا را دارند، بنابراین ما در تامین داروی مورد نیاز کشور مشکلی نداریم، اما مشکل کنونی سیستم تولید و پخش دارو در کشور عدم تامین نقدینگی است، چرا که واردکنندگان، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان داخلی مطالباتی دارند که البته اعتبارات لازم برای این بخش را در قانون بودجه ۹۷ تعیین کردیم و پیش از این نیز در برنامه ششم توسعه بر آن تاکید شده بود، بنابراین انتظار داریم در شرایط کنونی دولت این منابع را به حوزه دارو تخصیص دهد.

قربانی در مورد تاثیر تلاطم ایجاد شده در بازار ارز بر واردات دارو تصریح کرد: دولت باید نرخ ارز را ثابت نگه دارد و با وجود اینکه قرار بود برای واردات نرخ ۴۲۰۰ را تعیین کند، ولی برای واردات کالا‌های استراتژیک همچون دارو دولت را موظف کردیم یارانه‌ای را به این بخش تخصیص دهد که برای سیستم دارو نرخ ۳۸۰۰ تومان تعیین شد و اگر دولت ارز مورد نیاز این بخش را با همین نرخ در اختیار واردکنندگان دارو قرار دهد مشکلی در روند واردات دارو ایجاد نخواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید کرد: کمیسیون بهداشت هم نهایت تلاش خود را در جهت رفع موانع در جهت تامین داروی مورد نیاز مردم بکار گرفته است، به این صورت که دولت منابع لازم برای تسهیل روند تامین دارو را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بابا دست بکشید از دروغ گفتن

    • شکیبه

      هر آنچه که تحریم نشه خودمون افزایش قیمت می دیم و ده ها دلیل هم براش می تراشیم

    • شکیبه

      هر آنچه که تحریم نشه خودمون افزایش قیمت می دیم و ده ها دلیل هم براش می تراشیم

    • علی احمدی

      دارو ب هیچ عنوان تحریم نمیشود مردم اینا خودشون نمیدن تا قیمتش بره بالاتر بعد ب اسم تحریم گرونتر بفروشن لعنت به همتون لعنت

    • پیری

      شرگت دارو سازی ایران داریم که دیگه چرا از انجا بخواد بیاد ولش کنید اصلا همه چی خوبه بعدا بهانه میارن میگن دارو گران نمیشود عحب چه راباور کنیم

    • سعید

      خخخخخخخ هیچی تحریم نمیشه چرتو پرت تحویل مردم میدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج