۷۱۵۸۰۰
۴ نظر
۵۲۶۵
۴ نظر
۵۲۶۵
پ

۱۰ فیلم برتر سیاسی تاریخ سینما (۱)

در این فهرست از بهترین فیلم های سیاسی تاریخ سینما می توانید فیلم تریلر، کمدی، درام و یا جنگی بیابید اما تمامی آن ها با یک موضوع بسیار جذاب و منحصر به فرد به نام «سیاست» سروکار دارند و نقش این مقوله در زندگی ما را به تصویر می کشند.

برترین ها - ترجمه از حسین علی پناهی: سیاست یکی از جالب ترین و مطلوب ترین ژانرها در سینما از زمان پیدایش آن است. ابتدا این فیلم ها به عنوان یک ابزار پروپاگاندای قدرتمند مورد توجه قرار می گرفتند اما رفته رفته هنر و نوآوری نیز وارد این ژانر شده و از آن برای نقد و تشریح عناصر مختلف قدرت سیاسی استفاده می کردند. کارگردانان خیلی زود توانستند دیدگاه ها و ایدیولوژی های سیاسی خود را از طریق فیلم هایشان بیان کنند. در این فهرست از بهترین فیلم های سیاسی تاریخ سینما می توانید فیلم تریلر، کمدی، درام و یا جنگی بیابید اما تمامی آن ها با یک موضوع بسیار جذاب و منحصر به فرد به نام «سیاست» سروکار دارند و نقش این مقوله در زندگی ما را به تصویر می کشند. با ۱۰ فیلم برتر سیاسی تاریخ سینما آشنا شوید. پیشاپیش از این که ناچاریم بخشی از داستان فیلم را اسپویل کنیم از شما خواننده عزیز پوزش می طلبیم.

10- مرگ استالین

۱۰ فیلم برتر سیاسی تاریخ سینما (۱)
کسانی که از طرفداران کمدی های سیاسی هستند باید فیلم «در درون حلقه» (In the Loop) ساخته آرماندو یانوچی در سال ۲۰۰۹ را می شناسند. این فیلم اولین تجربه کارگردانی این کارگردان اسکاتلندی بود. او پس از ۸ سال ورود به دنیای کارگردانی، فیلم کمدی سیاسی دیگری به نام «مرگ استالین» (The Death of Stalin) ساخت. این فیلم دوره ای بسیار حساس و پیچیده در تاریخ اتحاد جماهیر شوروی را به تصویر می کشد، داستان مرگ نابهنگام جوزف استالین، دیکتاتور این کشور در سال ۱۹۵۳ در دفتر کارش.

با مرگ او تلاش برای بدست گرفتن قدرت در کشور آغاز شد و در این میان اعضای برجسته کمیته مرکزی حزب کمونیست هر یک خود را شایسته رسیدن به این مقام می دانستند. ظاهراً غیرممکن به نظر می رسد که چنین موضوع جدی و تاریک تاریخی بن مایه یک فیلم کمدی شود اما یانوچی موفق شده از این داستان یک کمدی تاریک بی نقص و دیدنی بسازد. کمدی و ملاحت فیلم در سناریو آن و دیالوگ های هوشمندانه ای است که بین سیاستمداران روسی رد و بدل می شود و همچنین پوچی مرگباری که با زندگی روزمره و سیاست اتحاد جماهیر شوروی در آن دوران همراه بود.

9- سگ را بجنبان

۱۰ فیلم برتر سیاسی تاریخ سینما (۱)
وقتی رییس جمهور ایالات متحده تنها دو هفته قبل از روز انتخابات به بدرفتاری جنسی متهم می شود. در این میان سخنگوی کاخ سفید (رابرت دنیرو) با کمک یک تهیه کننده سرشناس هالیوودی (داستین هافمن) سعی می کنند برای دور کردن افکار عمومی از این رسوایی، جنگی ساختگی را در آلبانی ایجاد کنند. فیلم سیاسی «سگ را بجنبان» (Wag the Dog) یک کمدی هوشمندانه و هجوآمیز است که با ارتباط ناگسستنی بین رسانه ها و سیاست سروکار دارد و به آسانی کار این دو حوزه در دستکاری و سوء استفاده از افکار می پردازد که با در دست داشتن منابع و ایده ها و اطلاعات می توانند براحتی افکار عمومی را به سمتی که می خواهند متمایل سازند. این فیلم باعث می شود که بینندگان چشم هایشان را باز کرده و به گفته های سیاستمداران و رسانه ها با دیده شک و تردید بنگرند. بی دلیل نبود که این فیلم را «دکتر استرنجلاو» (Dr. Strangelove) دهه ۹۰ نامیده اند. این فیلم بسیار مفرح با شوخی های جالب است و همزمان نیز بسیار ترسناک است اگر بفهمید که چنین سناریویی اتفاق افتاده یا می افتد.

8- سقوط

۱۰ فیلم برتر سیاسی تاریخ سینما (۱)
الیور هیرشبیگل زمانی که با اولین فیلم خود با عنوان «آزمایش» (Das Experiment) به بررسی تاریک ترین زوایای خوی طبیعی انسان پرداخت بسیاری را شوکه کرد. دومین فیلم او با نام «سقوط» (Der Untergang) سقوط نازیسم را به تصویر می کشد که یک ایدیولوژی سیاسی افراطی در آلمان دوره هیتلر بود. بخش اعظم داستان فیلم در داخل یک پناهگاه زیرزمینی در برلین و در آوریل ۱۹۴۵ می گذرد، جایی که آدولف هیتلر و گروهی از نزدیکان او، که افسران و سیاستمداران طراز اول نازی هستند، با درماندگی تمام سعی در ادامه نبرد نابرابر و از قبل باخته علیه نیروهای روسی را دارند. این فیلم بعد از انتشار بسیار جنجال آفرین شد زیرا در این فیلم تصویری متفاوت و دلسوزانه نسبت به هیتلر اتخاذ شده است که بسیاری آن را دروغ می دانند.

در این فیلم، هیتلر مردی درمانده و نابود شده اما دارای خصایص کاملاً انسانی است که تفاوت زیادی با آن چه که تاکنون از او تصویر شده دارد. بدین ترتیب هیتلر این فیلم تصویری بسیار واقعی تر از آنچه که از او در پرده سینما دیده ایم دارد و این موضوع بر ترسناک بودن فیلم می افزاید. توانایی های بازیگری برونو گانز در نقش هیتلر به زیبایی هر چه تمام تر خشم و درماندگی هیتلر در ساعات آخر زندگی خود به تصویر کشیده به طوری که گانز توانسته به شیوه ای کاملاً باورپذیر حتی از نظر حرکات و ژست های بدنی این درماندگی و زوال شخصیتی و عقلی را به تصویر بکشد بدون این که وارد مرحله تمسخر یا زیاده روی شود.

7- تمام مردان پادشاه

۱۰ فیلم برتر سیاسی تاریخ سینما (۱)
ماجرای واترگیت یکی از بزرگ ترین رسوایی های سیاسی تاریخ ایالات متحده است که گستاخی و غرور بی دلیل ریچارد نیکسون و دولت او را نمایان می سازد. رفتار سیاسی نامناسب و قابل سرزنش نسبت به حزب مخالف شباهت بسیاری با سیاست های بلوک شرق دارد تا یک جامعه دموکراتیک. بزرگ ترین فیلم آلن جی پاکولا با نام «همه مردان پادشاه» (All the President's Men) داستان واقعی دو روزنامه نگار از روزنامه واشنگتن پست با بازی داستین هافمن و رابرت ردفورد را روایت می کند که علیرغم اینکه شانسی ندارند اما تلاش می کنند معمای ورود به مجموعه هتل واترگیت را حل کنند که در آن دوران مرکز فرماندهی کمیته ملی دموکرات ها بود.

آن ها در طول تحقیقات خود با کمک شخصی به نام «دهان گشاد» با بازی هال هالبروک، موفق می شوند واقعیات تاریک و تلخی در مورد فعالیت های دولتی کشف کنند که می توانستند به راحتی منجر به سقوط دولت نیکسون شوند. این فیلم بازسازی بی نقص تحقیقات آن هاست و با دقت تمام و سیر روایی بسیار درگیر کننده خود فرآیند پی بردن به واقعیات در عصری پر از دروغ را به تصویر می کشد.

6- کاندیدای منچوری

۱۰ فیلم برتر سیاسی تاریخ سینما (۱)
در دوران جنگ کره، سرگرد بنت مارکو (فرانک سیناترا)، سروان ریموند شاو (لارنس هاروی) و تیم آن ها در یک عملیات معمول نگهبانی ربوده شده و در نهایت به یک مرکز بسیار امنیتی در شوروی فرستاده می شوند تا با یک تکنیک بسیار جدید کاملاً شستشوی مغزی داده شوند. آن ها بدون این که از حادثه ربوده شدن و اتفاقات بعد از آن چیزی به یاد داشته باشند به ایالات متحده بازگشته و همه به اشتباه و بر اثر خاطرات دروغینی که به ذهن آن ها تزریق شده، بر این باورند که هاروی با رشادت تمام همه آن ها را از دست دشمن نجات داده است. در حالی که شاو قرار است بخاطر رشادت هایش مدال شجاعت دریافت کند رفته رفته دچار شک و تردید می شود زیرا رویاهایی ترسناک در مورد شاو دارد. فیلم «کاندیدای منچوری» (The Manchurian Candidate) بر اساس رمانی از ریچارد کوندون به کارگردانی جان فرانکنهایمر یک شاهکار پرتعلیق و نفسگیر از دوران جنگ سرد است.

ادامه دارد...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      معما شاه پس کجاست خخخخخخخخخخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        معمای شاه خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ.کی بشه فیلم معمتی بعضیا رو ببینمیم

    • بدون نام

      معمای شاه چون حل گشت آسان سد! خخخخخخخخخ

    • بدون نام

      فهرست شیندلر اوله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج