۷۱۵۸۶۲
۱۵ نظر
۵۰۰۵
۱۵ نظر
۵۰۰۵
پ

آخوندی خطاب به اروپایی‌ها: از آمریکا نترسید!

وزیر راه و شهرسازی ایران نخستین واکنش خود پس از تصمیم رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا را با انتشار یادداشتی در یک روزنامه بین‌المللی اعلام کرد. یادداشتی که خطاب اصلی آن به سیاستمداران اتحادیه اروپا است.

خبرگزاری ایسنا: وزیر راه و شهرسازی ایران نخستین واکنش خود پس از تصمیم رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا را با انتشار یادداشتی در یک روزنامه بین‌المللی اعلام کرد. یادداشتی که خطاب اصلی آن به سیاستمداران اتحادیه اروپا است.

یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی که پس از نهایی شدن خروج آمریکا از برجام آینده آن با تردید‌های جدی مواجه شده، حوزه حمل و نقل و به طور خاص قرارداد‌هایی است که ایران برای خرید هواپیما‌های برجامی نهایی کرده است.

در شرایطی که از حدود ۲۰۰ فروند هواپیمایی که قراردادشان نهایی شد که تا کنون ۱۱ هواپیما وارد ناوگان شده است، خروج آمریکا از برجام این گمانه‌زنی را ایجاد کرده که شاید بار دیگر پس از تنها چند ماه از سرگیری روابط تجاری ایرلاین‌های ایرانی مجبور شوند از بازار‌های رسمی بین‌المللی خارج شوند.

به دنبال این ابهامات، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران در یادداشتی به مسئولیت سنگین اتحادیه اروپا در باقی ماندن برجام و اجرایی بودن آن تاکید کرده است.

آخوندی معتقد است سیاست‌های تجاری که دولت ترامپ آن‌ها را پیگیری می‌کند، نه در مسیر اقتصاد بازاری و رقابتی که در مسیر اقتصادی است که تنها به قدرت گرفتن آمریکا بدون در نظر گرفتن شرایط دیگر کشور‌ها می‌اندیشد. در این فضا اتحادیه اروپا در یک دو گانه مهم قرار گرفته که از سویی می‌خواهد به حفظ اصول تجارت آزاد پایبند بماند و از سوی دیگر نگران تنبیه از سوی آمریکاست.

وزیر راه ایران به تردید‌های اروپایی‌ها در جریان مذاکرات پس از اجرایی شدن برجام اشاره کرده و گفته که بسیاری از کشور‌ها و شرکت‌های اروپایی در طول این سال‌ها همواره ترس آن را داشته‌اند که مذاکرات اقتصادی‌شان با ایران پوشش سیاسی و حفاظتی کامل داشته باشد و در این بین واکنشی را از سوی آمریکایی‌ها به دنبال نداشته باشد.

وزیر راه همان شرایط گذشته را به امروز نیز مرتبط کرده و از مقامات اروپایی خواسته بدون آنکه ترسی از آمریکا داشته باشند به اصول خود در این حوزه پایبند بمانند. در این بین ایران دو پیشنهاد مهم برای اروپایی‌ها خواهد داشت. آن‌ها باید از یک سو دستورالعمل‌های تجاری و بانکی برای تعامل با ایران را با پشتوانه و حمایت‌های سیاسی دنبال کنند و از سوی دیگر مقر اتحادیه اروپا که نماینده تمام کشور‌های عضو در این اتحادیه به شمار می‌روند، به طور مستقیم در این گفت‌وگو‌ها حضور داشته باشد.

وزیر راه ایران در پایان یادداشت خود اعلام کرده که در صورتی که یک اراده سیاسی قوی از جانب اروپا وجود داشته باشد، دلیلی بر ناامیدی و دست برداشتن از تلاش‌ها میان طرفین وجود نخواهد داشت.

پس از اعلام تصمیم ترامپ مقامات اتحادیه اروپا و مسئولان سیاسی ایران اعلام کرده‌اند که خروج آمریکا به معنی پایان یافتن برجام نیست و هر دو طرف بر لزوم حفظ این تفاهم بین‌المللی تلاش خواهند کرد.

در حوزه حمل و نقل ایران همکاری‌های قابل توجهی را به طور خاص در دو حوزه هوایی و ریلی با اروپا آغاز کرده، اما به نظر می‌رسد برخی از این همکاری‌ها در نبود آمریکا با، اما و اگر مواجه خواهد بود.

برای مثال شرکت هواپیماساز ایرباس که مقر آن در فرانسه قرار دارد، در حالی به دنبال حفظ قرارداد خود با ایران ایر است که به دلیل محدودیت‌های مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا نیاز به یک تغییر رویکرد یا دور زدن تحریم‌ها خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده ایران در یک برنامه ۱۰ ساله برای نوسازی ناوگان خود نیاز به ۵۰۰ فرورند هواپیمای جدید مسافربری دارد که پس از برجام قرارداد‌ها و توافق‌هایی برای خرید بیش از ۳۰۰ فروند آن‌ها به امضا رسیده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      جناب مهندس من پدرخانمتون وباجناقتان جناب ناطق را قبول دارم بپرسید ایاایرانی از امریکامیترسد؟!هرگزترسی نداشته ونداریم ازامریکا ولی از هدر رفتن انرژی دولتمردان که به موضوع امریکافقط بپردازندمیترسیم که مبادا از خدمت به ملت غافل بشوند!!!هرگزبه امریکا نترسیدیم ولی نگران اینده کشور هستیم که همه مسئولان بخصوص نمایندگان مجلس مشغول تیکه پرانی بهم ودرگیر امور جناحهای خود هستندواز انجام وظیفه درقبال رای ملت عافل هستند!

    • بدون نام

      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      اروپا زمانی که آمریکا در برجام بود با ایران همکاری اقتصادی خوبی نداشت حالا هم آنها آمریکا را فدای ایران نمیکنند و اروپا هم که حرف ترامپ را میزند و بحث از توافق جامع تر را میزند دیگر به چه چیز امیدوارید و دل خوش کرده اید اروپا پس از اجرائی شدن تحریمها از آن خارج میشود و فقط دنبال اتلاف وقت و تضعیف ایران هست مسئولان باید به جوانان و توان داخلی تکیه کنند چون اروپا پیشرفت و رفاه را پبشکش ما نمیکند و برای آن خودمان باید به خودباوری برسیم و زحمت بکشیم ولاغیر

    • بدون نام

      بنظرمن هرچه بامردم شفاف بگویید بهترهست و نصایح شماکارایی برای غربی ها واروپایی ندارد ! این قبلا ثابت شده ، پیشنهادمیکنم روی سخن بامردم باشد

    • بدون نام

      چشم منتظر دستور تو بودن

    • بدون نام

      چشم منتظر دستور تو بودن

    • بدون نام

      چشم از امریکا نمی ترسند بلکه از تو می ترسند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چندساله مسکن مهر در پرندخریدم همین وزیرتاامد قیمت اضافه کرداجاره کمرموشکسته بخدا قسم که کارش بد بود منم نفرینشمیکنم تاکمرش مثل من بشه

    • کاردوک

      این حرفارو کاشکی قبلا هم میگفتین
      تا دیروز امریکا کدخدا بود همه ازش حساب میبردن ،حالا که دیدید حرف رهبر و بقیه درست از اب در اومد به مردن خودمون که هیچ به اروپاییا هم میگید امریکا فلان و بهمانه و هیچی نیست و .....
      فقط دودش میره تو چشم مردم بیچاره

    • بدون نام

      قدرت آمریکا پوشالی است.همه میدانیم ومیدانن که ایران یک کشورمقتدر ویک امپراطوری بزرگ جهان اسلام است که قدرتش ازمنبع خدای یکتاست.وعده اوحق است وما ازکسی نمی هراسیم.آمریکا هیچ غلطی نمی کند.اینجا عراق وافغانستان ولیبی نیست .اینجا ایران است که برای ظهورامام عصرشان لحظه شماری میکند.درآینده ای نه چندان دور اسرائیل وکلیه منافع وپایگاه های آمریکا با ناوهای پوشالی اش درخاورمیانه متلاشی خواهندشد.

      پاسخ ها

      • Javad

        تکبیر مرگ بر...مرگ بر...،خخخخخ.اینای که گفتی از کجا گفتی مطمئنم حرف خودته نیستا خیلی از این شعارهای پوشالی شنیدیم اما وقتی به نتایج نگاه مکنیم متاسفانه یا خوشبختانه چیزی دیگری هست خخخخ

    • علی

      از امریکاییها نترسید ایران از شما حمایت میکند

    • بدون نام

      ما از آمریکا نمیترسیم از امسال تو میترسیم

    • بدون نام

      نترسید،نترسیدماهمه باهم هستیم

    • بدون نام

      باشه بهشون میگم نترسن آخوندی جان عزیز!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج