۷۱۵۸۷۶
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

زشت و زیبای انتخابی کشتی

رقابتهای انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی برای حضور در بازی‌های آسیایی اندونزی و مسابقات جهانی مجارستان حواشی ریز و درشتی داشت که نقطه تاریک مسابقات جنجال آفرینی برادران عبدولی بود.

ایسنا: مرحله نهایی انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی برای حضور در بازی‌های آسیایی اندونزی و مسابقات جهانی مجارستان طی سه روز در سالن ۶۰ ساله هفتم تیر تهران برگزار شد. استقبال بسیار خوب علاقمندان به کشتی از این رقابت‌ها و اوج هیجان در رقابت‌های کشتی که حتی برخی حواشی را نیز به دنبال داشت باعث شد بار دیگر این سالن پیر پایتخت که روزگاری میزبان بزرگانی همچون غلامرضا تختی بود، زنده شود و هیجان کشتی در جنوب تهران به جریان بیفتد.

اما برگزاری این رقابت‌ها با نقاط تاریک و روشنی همراه بود. از جمله نکات مثبت این مسابقات می‌توان به جذابیت بیش از حد در برخی اوزان کشتی آزاد و فرنگی اشاره کرد اما درگیری برادران عبدولی در این مسابقات و حمله آنها به ایمان انصاری در رختکن و یا پرتاب بطری آب به سوی داور اوکراینی در مبارزه حساس یدالله محبی و پرویز هادی در سنگین وزن کشتی آزاد از جمله صحنه‌های زشت این دوره از رقابت‌ها بود که با واکنش منفی مردم و کارشناسان روبرو شد. حرکت ناپسند شربی نیازی که پس از باخت مقابل بلفکه در وزن ۷۷ کیلوگرم کشتی فرنگی با دست به سینه داور کوبید از دیگر زشتی های مسابقات انتخابی بود.

در این حساسیت رقابت‌ها کار را به جایی رسانده بود که بزرگان کشتی همچون محمدحسن محبی عموی یدالله محبی پس از باخت این کشتی‌گیر مقابل پرویز هادی خود را به کنار تشک رساند و با داد و فریاد شدیدا به داوران معترض شد و اگر یداله محبی وارد نمی‌شد تا او را به رختکن ببرد مشخص نبود چه اتفاقاتی می‌افتاد.

بدون شک فدراسیون کشتی باید برخورد جدی با رفتارهای غیرورزشی داشته باشد چرا که در ورزش کشتی که الگویی مانند جهان پهلوان تختی را به ورزش ایران معرفی کرده، چنین رفتارهایی جایی ندارد و یک عذرخواهی نمایشی از سوی افراد خاطی نمی تواند سبب بخشش آنها شود.

اما در بحث مسائل فنی شاهد شکست دور از انتظار چهره‌های مطرحی همچون عزت‌الله اکبری و مجتبی گلیج در کشتی آزاد و محمدعلی گرایی و بهنام مهدی زاده در کشتی فرنگی بودیم،چهره‌هایی که سال‌هاست در اردوهای تیم ملی حضور دارند و اینکه چرا تا این حد تنزل پیدا کرده‌اند موضوعی است که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

زشت و زیبای انتخابی کشتی

اعتراض محمدحسن محبی به داوری کشتی برادرزاده اش مقابل پرویز هادی

جدا از نتایج بدست آمده، برگزاری این رقابت‌ها نشان داد هنوز کشتی ایران با نبود کشتی گیر ششدانگ و کامل به غیر از حسن یزدانی که فقط برای رسیدن به پیروزی به روی تشک می‌آید، مواجه است؛ کشتی گیرانی که از اجرای فن و نمایش کشتی ایرانی هراس دارند و همین امر می تواند مانعی جدی برای کسب نتیجه این نفرات مقابل کشتی گیران مطرح جهان باشد. کادر فنی تیم های ملی در فاصله کم باقیمانده تا بازی های آسیایی و مسابقات جهانی کار بسیار سختی برای رساندن این نفرات به حد قابل قبول برای کسب نتیجه مطلوب خواهد داشت.

در ادامه به صورت خلاصه نتایج آزاد و فرنگی‌کاران حاضر در این رقابت‌ها آورده شده است.

کشتی آزاد:

در وزن ۵۷ کیلوگرم این رقابت‌ها رضا اطری در غیاب حسن رحیمی این بار نیز عنوان قهرمانی را به دست آورد تا بخت نخست پوشیدن دوبنده تیم‌ ‌ملی باشد. شانس اطری برای حضور در مسابقات جهانی یا بازیهای آسیایی زیاد به نظر می رسد چرا که وضعیت حسن رحیمی نامشخص است. اما اطری باید از فرصتهایی که در اختیارش قرار می‌گیرد این بار نهایت استفاده را ببرد.

زشت و زیبای انتخابی کشتی

رضا اطری

در وزن ۶۱ کیلوگرم باقر یخ کشی چهره گمنام اما پرتلاش مازندرانی به عنوان قهرمانی رسید و ایمان صادقی، کشتی‌گیر پای ثابت اردوهای تیم‌ ‌ملی و بسیاری از رقابت‌های بین‌المللی، به عنوانی بهتر از سومی نرسید تا شانس رسیدن به دوبنده تیم‌ ‌ملی را از دست بدهد. یخ کشی یک ماه قبل در فینال مرحله نخست انتخابی تیم ملی شکست خورده بود اما روند رو به رشدش را ادامه داد و به قهرمانی رسید.

در وزن ۶۵ کیلوگرم حسن مرادقلی، کشتی‌گیر کهنه کار تهرانی توانست بالاتر از رقبای جوان خود بر سکوی نخست بایستد. یونس امامی، دارنده مدال برنز جوانان و امیدهای جهان در این مسابقات نمایش خوبی نداشت و در جایگاه سوم قرار گرفت. پیمان بیابانی نیز پس از یک باخت به دلیل مصدومیت حاضر به مبارزه نشد.

در وزن ۷۰ کیلوگرم نیما اشقاقی از مازندران در رقابت با دیگر چهره‌های نه چندان مطرح این وزن بر سکوی نخست ایستاد. اشقاقی باید با میثم نصیری که از حضور در این مرحله معاف شده بود در تورنمنت خارجی برای رسیدن به دوبنده تیم‌ ‌ملی مصاف کند.

در وزن ۷۴ کیلوگرم که رقابتی حساس میان مصطفی حسین خانی نفر سوم جهان و سعید داداش پور برای رسیدن به دوبنده تیم‌ ‌ملی حاکم بود، مصطفی حسین خانی در مجموع با کسب دو پیروزی از سه مسابقه در دیدار فینال موفق به ایستادن بر سکوی نخست شد. حسین خانی با این قهرمانی، شکست یک ماه قبل خود از داداش پور در مرحله اول انتخابی تیم ملی را نیز جبران کرد.

در وزن ۷۹ کیلوگرم امید حسن تبار بالاتر از علیرضا قاسمی، نفر پنجم جهان ایستاد و عزت الله اکبری، چهره شاخص این وزن با نمایشی ضعیف در رده پنجم قرار گرفت. البته اکبری پس از یک شکست به دلیل مصدومیت حاضر به ادامه‌ رقابت ها نشد.

زشت و زیبای انتخابی کشتی

امید حسن تبار

اما در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی، شاخص‌ترین چهره مسابقات هر چند مانند همیشه نتوانست کار رقبایش را در همان دقایق نخست تمام کند، اما باز هم با توجه به این که در اوج آمادگی نبود، کشتی‌های قابل قبولی گرفت. یزدانی مقابل بذری و قاسم پور که جدی‌ترین رقبایش بودند به برتری رسید و بر سکوی نخست ایستاد.

در وزن ۹۲ کیلوگرم علیرضا کریمی ، دارنده مدال برنز جهان نمایش خوبی داشت و با کسب پیروزی مقابل رقبا به عنوان قهرمانی رسید. رضا بیات و ارشک محبی هم در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.محمدجواد ابراهیمی با نظر شورای فنی از حضور در این رقابت‌ها معاف شد و باید با علیرضا کریمی در تورنمنت خارجی محک بخورند تا نفر اول تیم ملی مشخص شود.

در وزن ۹۷ کیلوگرم علیرضا گودرزی بر خلاف انتظارات بسیار خوب ظاهر شد و توانست مقابل مجتبی گلیج جدی‌ترین بخت رسیدن به دوبنده تیم‌ ‌ملی که در این رقابت‌ها نمایش بدی داشت به برتری برسد و بخت نخست پوشیدن دوبنده تیم‌ ‌ملی شود. باید دید در این وزن وضعیت رضا یزدانی چگونه است و آیا گودرزی پس از چندین سال، دوباره ملی پوش می‌شود؟

زشت و زیبای انتخابی کشتی

علیرضا گودرزی

اما در سنگین وزن جدال حساس بین پرویز هادی و یدالله محبی به سود هادی تمام شد و هادی با استفاده از تجربه‌اش توانست مقابل محبی به برتری برسد. در این وزن کمیل قاسمی دارنده مدال‌های نقره و برنز المپیک غایب بود.

زشت و زیبای انتخابی کشتی

پرویز هادی در مصاف با جعفر شمس ناتری

* کشتی فرنگی

در وزن ۵۵ کیلوگرم کشتی فرنگی، رضا خدری قهرمان شد تا به همراه مسلم نادری خادم در تورنمنت بین‌المللی و یا مسابقه درون اردویی رقابت کند.

در وزن ۶۰ کیلوگرم مهران مردانی بسیار خوب ظاهر شد و در فینال با برتری مقابل محمد فقیری کهنه کار به عنوان قهرمانی رسید. فقیری که پس از مدت‌ها به تشک کشتی باز گشته بود، عملکرد خوبی داشت و مقابل جوانان این وزن موفق به کسب برتری شد.

در وزن ۶۳ کیلوگرم شاهد رقابت‌های جذاب و دیدنی بودیم، که در نهایت محسن حاجی پور در جدالی دیدنی مقابل محمد نوربخش در فینال در مجموع به برتری رسید و صاحب دوبنده تیم‌ ‌ملی شد. سامان عبدولی ، کشتی‌گیر پر حاشیه این رقابت‌ها هم نمایش ضعیفی داشت و به لحاظ اخلاقی نیز نتیجه‌ را واگذار کرد. عبدولی در دیدار مقابل نوربخش با ضربه سر عمدی، حرکتی غیر اخلاقی انجام داد.

زشت و زیبای انتخابی کشتی

پیروزی حاجی پور مقابل نوربخش

در وزن ۶۷ کیلوگرم محمدرضا گرایی بالاتر از حامد تاب قهرمان شد و کرامت عبدولی نیز با نمایش ضعیف چهارم شد. گرایی روند رو به رشدی داشته و می خواهد در این وزن به مهره اصلی تیم ملی تبدیل شود.

زشت و زیبای انتخابی کشتی

محمدرضا گرایی

در وزن ۷۲ کیلوگرم علی ارسلان بازگشت خوبی داشت و توانست بالاتر از فرشاد بلفکه به عنوان قهرمانی برسد. مجید خلیلی که با نظر علی اشکانی بر خلاف نظر اعضای شورای فنی در این رقابت‌ها مجوز گرفته بود، این بار نیز بسیار ضعیف ظاهر شد و در جایگاه پنجم قرار گرفت تا بار دیگر اعزام او به مسابقات قهرمانی آسیا مورد سوال قرار گیرد.

در وزن ۷۷ کیلوگرم محمدعلی گرایی ، نفر سوم جهان مقابل پژمان پشتام از تهران در فینال شکست خورد و نایب قهرمان شد. رسول گرمسیری با تجربه نیز در جایگاه سوم قرار گرفت. البته گرایی امسال نیز به روند افزایش وزنش ادامه داده و یک وزن بالاتر آمده اما در این وزن شرایط برای گرایی متفاوت است.

در وزن ۸۲ کیلوگرم یوسف قادریان، دارنده مدال برنز جهان در سال ۲۰۱۵ پس از مدت ها افت این بار نمایش نسبتا خوبی داشت و به عنوان قهرمانی رسید. قادریان که یک ماه قبل در مسابقات مرحله اول حذف شده بود، به خوبی پاسخ اعتماد شورای فنی که به او سهمیه دادند را داد. کیوان رضایی، کشتی‌گیر با آتیه تیم‌ ‌ملی نیز در رده دوم قرار گرفت.

زشت و زیبای انتخابی کشتی

یوسف قادریان

اما در وزن ۸۷ کیلوگرم سعید عبدولی پس از یک پیروزی پر حرف و حدیث، در دیدار مقابل ایمان انصاری که ۲-۰ نیز عقب بود دست به حرکات غیر اخلاقی زد تا در نهایت به همراه انصاری از این رقابت‌ها اخراج شود. در این وزن حسین نوری به قهرمانی رسید و مهدی فلاح ، کشتی‌گیر با آتیه تهرانی نیز به عنوان نایب قهرمانی رسید. عبدولی که چند ماه به دعوت شدنش به اردوهای تیم ملی بی اعتنا بود، با افزایش وزنی عجیب وارد مسابقات انتخابی شد و در دو وزن بالاتر نتیجه ای گرفت که غیر منتظره هم نبود.

در وزن ۹۷ کیلوگرم علی اکبر حیدری بالاتر از امیرحسین حسینی به عنوان قهرمانی رسید و صاحب دوبنده تیم‌ ‌ملی شد.

بالاخره در وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی مهدی نوری بالاتر از شهاب قوره جیلی و بهنام مهدی زاده در سکوی نخست قرار گرفت. باید دید کادر فنی به این کشتی گیر سن و سال دار اردبیلی اعتماد می کند و از کنار نام مهدی‌زاده که قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد به راحتی می گذرد یا اینکه فرصتی دوباره به او داده می شود. البته در کشتی نوری و مهدی‌زاده امتیاز فنی رد و بدل نشد و نوری مسابقه را ۱-۱ و به دلیل گرفتن امتیاز آخر برنده شد. هر دو امتیاز این مسابقه بخاطر اخطار کم کاری داده شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج