جاباما
۷۱۶۴۷۴
۶ نظر
۵۰۰۸
۶ نظر
۵۰۰۸
پ

دست‌هایتان در مورد سلامت شما چه می‌گویند؟

دست‌ها یکی از اولین قسمت‌های بدن هستند که علائم پیری را نشان می‌دهند، اما می‌توانند نشاندهنده‌ی یک سری از مشکلات در سلامتی هم باشند. در این مطلب با ما باشید تا بگوییم به چه علائمی در دست‌های خود باید توجه داشته باشید.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: دست‌ها یکی از اولین قسمت‌های بدن هستند که علائم پیری را نشان می‌دهند اما می‌توانند نشاندهنده‌ی یک سری از مشکلات در سلامتی هم باشند. به گفته‌ی پزشکان وضعیت دست‌های شما می‌تواند نتیجه‌ی تغییرات متعددی باشد که در جاهای دیگر بدن‌تان در حال روی دادن است. در این مطلب با ما باشید تا بگوییم به چه علائمی در دست‌های خود باید توجه داشته باشید.

دست‌هایتان در مورد سلامت شما چه می‌گویند؟

قرمزی کف دست‌ها

پزشکان توضیح می‌دهند که قرمزی کف دست‌ها می‌تواند بیانگر مشکلات کبدی باشد، مخصوصا اگر سن‌تان بالای 50 سال باشد. معمولا قرمزی در قسمت لبه‌های بیرونی کف دست دیده می‌شود. احتمال ممکن قرمزی کف دست‌ها، تغییر در تعادل هورمون‌هایی است که موجب گشاد شدن رگها می‌شود. آرتریت روماتوئید هم می‌تواند باعث قرمزی کف دست‌ها شود. اگر قرمزی کف دست‌های‌تان لکه‌ یا نقطه مانند است باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن تشخیص داده شود. ضمنا سعی کنید رژیم غذایی خود را اصلاح کنید.

عرق کف دست‌ها

عرق کف دست‌ها چند علت می‌تواند داشته باشد: تعریق بیش از حد، استرس و پُرکاری تیروئید.

در مورد تعریق زیاد می‌توانید از ضد تعریق‌های قوی استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای درمان پزشکی به پزشک مراجعه کنید. سعی کنید استرس خود را کنترل کنید (با روش مدیتیشن، تنفس عمیق و ...). اگر کارساز نبود در این مورد نیز باید به پزشک مراجعه کنید.

بی‌حسی و گز گز دست‌ها

گاهی بعد از بیدار شدن از خواب متوجه می‌شویم بخش‌هایی از بدن‌مان بی‌حس است و وقتی شروع می‌کنیم به حرکت دادن آنها، گز گز می‌کنند. معمولا علت آن است که عصب حسی برای مدت طولانی تحت فشار بوده است. گز گز هم زمانی است که عصب می‌خواهد به عملکرد و وضعیت خودش برگردد. در برخی موارد این علائم در دست‌ها می‌توانند نشاندهنده‌ی مشکل جدی‌تری باشند، مثلا استئوکندریت، سندرم تونل کارپال، ترومبوز وریدی دست و پا، آسیب شبکه بازویی، کمخونی یا دیابت. اگر معمولا دست‌های‌تان کرخت می‌شوند بدون اینکه دلیل خاصی پیدا کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

خشکی دست‌ها

شایع‌ترین علل خشکی پوست دست‌ها، دهیدراته شدن و کمبود استروژن است که همراه با یائسگی است. برای پیشگیری از دهیدراته شدن بدن به مقدار کافی آب بنوشید و از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید. در رژیم غذایی‌تان نیز روغن ماهی، دانه‌ها و آجیل را بگنجانید.

لرزش دست‌ها

گفته می‌شود که لرزش دست‌ها می‌تواند علامت مشکلات جدی چون بیماری پارکینسون باشد. اگر از این بابت نگران هستید به پزشک مراجعه کنید. ضمنا مصرف قهوه و الکل را محدود کنید زیرا این مواد می‌توانند موجب لرزش دست‌ها شوند. سایر علت‌های ممکن نیز شامل اضطراب و استرس می‌شود.

ناخن‌های ضعیف

ناخن‌های سست یا ترک خورده می‌توانند نشاندهنده‌ی کمبود روی باشند. روی واقعا برای سلامتی مهم است؛ به التیام زخم کمک می‌کند، به تقسیم سلولی کمک می‌کند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. مواد غذایی سرشار از روی مانند جو و گوشت قرمز را بیشتر در رژیم غذایی خود جا دهید.

انگشتان سر گِرد

اگر سر انگشتان دست‌تان گرد شده، یعنی ناخن‌ و انگشت شکلی گرد و گوشتالو پیدا کرده‌اند معمولا به دلیل کمبود اکسیژن در بدن است. این حالت می‌تواند علامت بیماری جدی‌تری چون سرطان ریه یا بیماری قلبی نیز باشد. اگر انگشتان‌تان چنین فرمی گرفتند به پزشک مراجعه کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرشته ناز

      سلام.ممنونم بابت مطالب جالب و مفیدتون...

    • آیدا

      من ناخونم سست و شکننده هستن
      میشه بگید بجز گوشت قرمز و جو چه چیزی بخورم.یا کلا چیکار کنم محکم بشن و رشدشون خوب باشه..مرسی از دوستان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من هم ناخنام مثل شماست آیدا جون؛ چند ماهه هر روز تقریبا روزی ۲بار(وسط روز و شبها موقع خواب) کمی روغن زیتون به ناخونام میزنم و چند ثانیه ماساژ میدم. جالبه که از وقتی اینکارو میکنم دیگه به راحتی میتونم ناخونامو بلند کنم(قبل خیلی سریع از کناره ها ترک میخوردن و میشکستن و هیچوقت به بلند شدن نمیرسیدن). این تجربه من بود؛امیدوارم کمکی بکنه:)

      • ف ج

        من محلول تقویت کننده ناخن "رسپینا"از داروخانه گرفتم خیلی خوبه. روی لاک هم میشه زد. فقط تا یکساعت نباید دست رو شست که اینش یه کمی سخته

    • بدون نام

      داداش اینجا کلینیک نیست که...یه مقاله ای یه جایی بوده این بنده خدا ترجمش کرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بعضی وقتا کاربرا سوالی رو میپرسن به امید اینکه کاربرای دیگه تجربه ای داشته باشن و این تجربه رو به اشتراک بذارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج