۷۱۷۲۴۰
۶۵ نظر
۵۱۴۰
۶۵ نظر
۵۱۴۰
پ

سرگذشت مرد کودتا؛ از رضا سوادکوهی تا رضاشاه کبیر! (۱)

آغازین روزهای اردیبهشت سال جاری، یک عکس عجیب در شبکه های پیام رسان موبایلی دست به دست شد که زیرش نوشته شده بود: «کشف جسد مومیایی شده رضاشاه در شهر ری». یک روز اول پس از انتشار این تصاویر هیچ مقام رسمی واکنشی به خبر نشان نداد. بار دیگر بهانه یک بحث داغ قدیمی شد؛ بحثی که با توجه به اتفاقات دی ماه سال گذشته و بعضی شعارهای معترضين، به شکل جدی تری پی گرفته شد.

هفته نامه کرگدن - مجتبا پورمحسن: آغازین روزهای اردیبهشت سال جاری، یک عکس عجیب در شبکه های پیام رسان موبایلی دست به دست شد که زیرش نوشته شده بود: «کشف جسد مومیایی شده رضاشاه در شهر ری» از آنجا که خبرهای جعلی در شبکه های مجازی زیاد پیدا می شوند، یک روز اول پس از انتشار این تصاویر هیچ مقام رسمی واکنشی به خبر نشان نداد. در کشور ما که هنوز شایعه قوی ترین رسانه است، به سختی می توان خبرهای عجیب را زود باور کرد اما باز هم در کشور ما از آنجا که مردم اعتقاد دارند «تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها» کشف مومیایی منتسب به رضاشاه به یکی از معماهای مورد علاقه مردم تبدیل شد و از آن روز بود که سیل تاییدها و تكذيب ها به رسانه ها جاری شد. نکته جالب توجه این بود که کشف جسد منتسب به رضاشاه، بار دیگر بهانه یک بحث داغ قدیمی شد؛ بحثی که با توجه به اتفاقات دی ماه سال گذشته و بعضی شعارهای معترضين، به شکل جدی تری پی گرفته شد.

سرگذشت مرد کودتا؛ از رضا سوادکوهی تا رضاشاه کبیر! (۱)

از رضا سوادکوهی تا رضاشاه کبير

رضاشاه پهلوی زندگی پر فراز و نشیبی را گذراند تا برای خودش نامی در تاریخ دست و پا کند. او 24 اسفند سال 1256 هجری در روستای آلاشت به دنیا آمد. آلاشت از توابع سوادکوه مازندران است. پدر او (عباسقلی خان) داداش بیک سوادکوهی بود. مادر رضاشاه یک زن قفقازی بود که نوش آفرین نام داشت و زن دوم پدر رضاشاه محسوب می شد. رضاشاه در نوجوانی به فوج سوادكوه پیوست. او کودکی سختی داشت. مادرش در هفت سالگی از دنیا رفت و بعد از مرگ مادر، دایی اش، ابوالقاسم، سرپرستی او را بر عهده گرفت. پس از مرگ ناصرالدین شاه، رضاخان که 19 سال داشت، به نگهبانی مراکز دولتی گمارده شد.

او در همین سال ها مسئولیت های نگهبانی دیگری نیز گرفت و در دوره ای که به درجه گروهبانی رسید، به دلیل استفاده از مسلسل های موسوم به ماکسیم، لقب رضا ماکسیم را گرفت. رضاخان پیش از آن که مهم ترین پله برای ارتقائش را با سرکوب نهضت جنگل پشت سر بگذارد، با گروهی از سواران بختیاری و ارامنه برای سرکوب قیام های محلی به اردبیل و زنجان رفت. مرد کودتای سال های پایانی سده گذشته اولین بار با هماهنگی احمدشاه کودتایی علیه سرهنگ کلرژه، فرمانده بریگاد، انجام داد. محلل این کودتا، استاروسلسکی، معاون کلرژه بود. پس از کودتا اگرچه استاروسلسکی فرمانده قزاق ها شد، اما رضاخان تقريبا همه کاره بریگاد بود.

سرکوب جنبش جنگل

مهم ترین فصل زندگی رضاخان برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی، سرکوب جنبش جنگل به رهبری میرزا کوچک خان جنگلی بود. جنبش جنگل قیامی علیه اشغال کشور توسط قوای نظامی کشورهای دیگر و به خصوص روس و انگلیس بود. عده ای از مورخان و تحلیلگران وقایع تاریخی، جنبش جنگل را در ادامه جنبش مشروطه ارزیابی می کنند. ضعف شدید دولت مرکزی در اداره کشور باعث شد میرزا کوچک خان جنگلی و یارانش در سال 1293 جنبشی مسلحانه را در گیلان راه بیندازند که خیلی زود آوازه اش به سراسر ایران رسید.

با وقوع جنگ جهانی اول، روسیه که سیاست های جاه طلبانه اش را در استان های شمالی ہی می گرفت، همچنان در شهرهای شمالی جولان می داد. بحران حاکمیتی، وقوع قحطی و جولان نیروهای خارجی در کشور، به خصوص قزاق ها که به عنوان نیروهای نظامی در گیلان عمل می کردند، باعث شکل گیری جنبش جنگل در گیلان شد. جنبش جنگل در پی بروز اختلافات درونی و با توافق روسیه و انگلیس به دست بریگاد قزاق ها در ایران، به فرماندهی رضاخان سرکوب شد.

سرگذشت مرد کودتا؛ از رضا سوادکوهی تا رضاشاه کبیر! (۱)

دومین کودتای مرد کودتا

اگر رضاخان پیش از این با یک کودتا سرهنگ کلرژه را از فرماندهی بریگارد قزاق کنار زد، این بار گام بلندتری برداشت و در کودتایی به وسعت سرنوشت مردم ایران شرکت کرد. در سوم مرداد آخرین سال از قرن سیزدهم هجری شمسی رضاخان با هماهنگی سیدضیاء طباطبایی، سیاستمدار و نخست وزیر سابق ایران، با هماهنگی دولت انگلستان و با طراحی ژنرال ادموند آیرونساید، عليه احمدشاه، آخرین پادشاه قاجار، کودتا کرد.

در روز سوم مرداد ماه، قوای قزاق مراکز دولتی و نظامی را اشغال کردند. احمدشاه و ولیعهدش به کاخ فرح آباد فرار کردند. در این میان سپهدار رشتی، آخرین نخست وزیر قاجار، به سفارت انگلیس پناهنده شد. در نتیجه این کودتا، سیدضیاء طباطبایی به سمت ریاست وزرا رسید و رضاخان بعد از مدت کوتاهی به سمت وزیر جنگ مصوب شد. در نتیجه کودتا بیش از هفتاد شخصیت مهم سیاسی از جمله احمد قوام دستگیر و زندانی شدند. اعتراض ها به کودتا نیز با مشت آهنین مواجه شد و ده ها نفر از روزنامه نگاران و سیاستمداران معترض راهی زندان شدند. فرخی یزدی و ملک الشعرای بهار نیز بین دستگیرشدگان بودند.

از بسیاری از زندانیان سرشناس خواسته شده بود در ازای پرداخت پول آزاد شوند که بسیاری از آنها امتناع کردند. داستان کودتای سوم مرداد بسیار عجیب بود تا بدانجا که پس از کنار گذاشته شدن سیدضیاء، احمد قوام که خود از زندانیان بود به نخست وزیری رسید و دستور آزادی همه زندانیان سیاسی را صادر کرد. رضاخان در این ایام ضمن درگیری با نخست وزیرهای منصوب احمدشاه، با تشکیل ارتش ملی و سرکوب قیام های محلی توانست امنیت را که گمشده ای در زمان حکومت آخرین پادشاه قاجار بود به کشور بازگرداند.

سوم آبان ۱۳۰۲، رضاخان عملا وارد چرخه رجال سیاسی شد. در این روز احمدشاه او را به عنوان نخست وزیر منصوب کرد. دیری نگذشت که او فکر سرنگونی سلطنت قاجار افتاد و سودای جمهوری خواهی سر داد. تاسیس جمهوری در کشور با مخالفت افراد سرشناسی همچون مدرس و بهار به سرانجام نرسید تا نهم آبان ۱۳۰۴ یعنی حدود دو سال پس از نخست وزیری، مجلس شورای ملی، احمد شاه را خلع کردند. یک ماه و نیم بعد نیز مجلس موسسان انتقال سلطنت از قاجار به پهلوی و پادشاهی رضاخان را تصویب کرد و بدین ترتیب رضاخان میرپنج، رضاشاه پهلوی شد.

ادامه دارد...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روحش شاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حقتون همینه همیشه یه آقا بالا سر داشته باشین هر چی دارین بخوره و بزنه توسرتون

        همین که این مرتیکه که هیچی نداشته چطور تونسته آخر عمرش با یه هزینه گزاف - خرج سالانه چندین هزار خانوار بوده- خودشو مومیایی کرده یه سنگ قبر 16 تنی گذاشته رو گورش؟
        بعضی مرده شون هم شره

      • بدون نام

        لعنت لله عليهم

      • بدون نام

        8 تن بوده سنگش برادر

    • بدون نام

      خداوند لعنتش کند خونخوار خاین را

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مجید دلبندم خاین نه خائن

      • بدون نام

        خدا هم لعنت کنه بابات رو

      • ایرانیان

        خدا وند تو وهمفکرانت رو لعنت کنه خاین شمایید نه کسی که با دست خالی کشور ویران رو آباد کرد .ولی شما کشور آباد رو به ویرانه تبدیل کردین خیانتی که شما به ملت کردین در تاریخ زبانزد خواهد شد

      • بدون نام

        لعنت به انسان قدر نشناس

      • ....

        کاش یادبگیریم که هیچکس رو لعنت نکنیم.مخصوصا کسایی که فوت شدن

      • مونا

        اشتباه مثبت زدم

    • بدون نام

      همه تصاوير مومياييرو ديدن جالبه هنوزم شما ميگين شايعه واقعا تاسف بار مردمو مثل يه گوسفند ميبينين

      پاسخ ها

      • ....

        اخه احمق فرض کردن مردم هم حدی داره، انگار مومیایی کردن یه روش عادی بین همه مردمه واون جنازه یه جنازه عادی مث همه مردم بوده.خودتونو احمق فرض نکنید خواهشا

      • بدون نام

        آخه من و تو جونتون هم بر اساس زر زر هاي فرح اين رو رد كرد حالا شما شديد كاسه داغتر از آش
        ان شالله همتون با رضا قلدر محشور شيد همين دعا رو براتون ميكنم

    • بدون نام

      چند نمونه از دستاوردا و از دست داده های رضا شاه رو میشه نام ببرید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پل ورسک رو سرچ کن ملتفت میشی

      • بدون نام

        معلومه که خیییلی بیسوادی یا شایدم ایرانی نیستی برو از یه بچه مدرسه ای بپرسی بهت دستاوردهاشو میگه

      • محمود

        دستاورد تا دلت بخواد از جاده چالوس و راه آهن و پل ورسك و شناسنامه و مدارس و دادگاههاي نوين و ادارات دولتي و دانشگاه و ... خوبيه سري هم از زمين از امثال شاهزاده هاي قاجار گرفت كه دستش درد نكنه و نوش جونش

      • بدون نام

        راه اهن سراسری از دریای خزر تا خلیج همیشه فارس

    • بدون نام

      اقای خاین | شما اول برو سوادت رو یاد بگیر

    • بدون نام

      خدماتش هیچ وقت فراموش نمی شود حتی با نبش قبر و گمنام دفن کردن چون در دل مردم جا دارد بدون هیچ تبلیغ

      روحت شاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امام زاده واقعی بود

      • بدون نام

        همتون مرده پرستید همین ۲۲ بهمن شعاراتون یادتون رفته؟
        رضا شاه خیلی کارا کرد اما خیلی هم ظلم کرد
        چون الان مرده شما ها سنگشو به سینه میزنید
        چرا نمیگید محمدرضا بیعرضه بود

    • بدون نام

      جز شاهان و تاریخ ایران حساب میشن ،خوبی ها و بدی هایی داشتند مثل همه ی انسانها ،خدماتی داشتند و کوتاهی هایی !

      اما نمیشه به خودش و پسرش خائن گفت ،میشه گفت بعضی امور از اختیارشون خارج بوده ،به هر حال انگلیس همیشه در ایران بوده و خواهان پیشرفت بنیادین ایران نبوده تو هیچ دوره ای !!!و واقعا نمی ذاشتند مثل الان .

      مطمئنا کشف حجاب و اعدام مدرس از اشتباهاتش بوده .
      والبته کسانی که عزیزانشون در زندان های ساواک آزار و اذیت شدند از پهلوی ها دل خوشی ندارند .

      به خداوند بسپاریم دیگه مردند ،خداوند احکم الحاکمین است .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین

      • ....

        کاش همه همینقدر بفهمنن

    • بدون نام

      خیلی تعجب کردم که نوشتید "رضا شاه کبیر" ، در حالی که این یه مزدور خیانت کار بی سواد بیش نبوده است ، جنایاتی رو که پهلوی ها در حق ایران کردن هیچ وقت فراموش نمیشه و تا ابد دامانشون از خون هایی که ریختن لکه دار خواهد ماند .
      اینا ایران رو ویران کردن ، تا میتونستن خوردن،بردن و چپاول کردن (البته منظورم هم با غارتگرهای امروزی هم هستش)...
      حالا هی روغنفکر ها بیان بگن روحش شاد(نشاد)

      پاسخ ها

      • محمود

        مزدور خائن بيسوار كسي هست كه از راه آهن و جاده و بيمارستان و شناسنامه و دستاوردهاي رضاشاه استفاده مي كنه و پشت سرش فحش ميده

      • بدون نام

        اون زمان سواد نبود ولی میهن پرستی و خدمات رضاشاه با دست خالی و آباد کردن ایران بعد قاجار خیلی بیشتر از خدمات اربابان دزدت بوده

      • ....

        کاش جنایت هاشونو بگید بقیه هم بدونن. الان مملکت همه چیزش عالیه و ما هم نمی فهمیم

    • بدون نام

      12:51خدماتش چی بوده؟ سوالم واقعا جدیه بابا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته كاملا بستگي داره شما "خدمت" رو چي معني كني.
        از نظر يكي ممكنه ساخت پل و راه آهن مدرسه و دانشگاه و بيمارستان براي مملكت خدمت باشه،‌از نظر يكي هم ممكنه مبارزه مسلحانه با دشمنان حافظ اسد در سوريه يا كمك به ارسال سلاح به حزب الله و حوثي هاي يمن خدمت حساب بشه.
        شما بگو جزو كدوم دسته اي تا بهت بگم رضا شاه چه نوع خدمتي به ايران كرده.

      • .....

        کاربر 03:08 عالی بود

    • ایران

      چه افتخاراتی مرد کودتا سرکوب کننده قیام جنگل
      واقعاااااااا روحش شاااااااد
      یک وطن فروشش که راهش را بر ترین ها وامثالش ادامه میدهند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ادم احمق کشتن ازادی خوهان و میگی دستاورد؟اون که یکی از لکه های ننگین رضا خانه
        لطف از رضا خان تعریف نکن که مردم و ازش متنفر میکنی

      • بدون نام

        جنگلیها که داشتن ایران رو مینداختن تو دامان شوروی! خدا بیامرزه رضاشاه رو که نشوندشون سر جا

      • بدون نام

        ی طوری میگی آزادی خواهانو می کشت
        !!!!!!!!!!انگار الان زیر پای آزادی خواهان فرش قرمز پهن می کنن

    • بدون نام

      او زنده هست در دل ما مردم ایران

    • صمد

      اگرچه شما معذورید از نوشتن تمام حقایق چون رسانه ها در ایران کاملا آزادن!
      اما بگین که خوب بود اجازه میداد هرکسی از هرجایی بلند بشه یه بخش ایرانو جدا کنه؟ خوب بود میذاشت یه عده ... کشور رو مانند 1400 سال قبل اداره! کنن؟ اگر رضا شاه بزرگ نبود قطعا ما الان سرنوشتمون مثل افغانستان بود. وقطعا انگلیسیا چشم دیدنشو نداشتن چون نمیخواستن ایران از اون حالت عقب افتاده خارج بشه. و و و
      بله او هم مثل هر انسان دیگه ای اشتباهاتی داشت ولی قطعا میهن پرست و ایران دوست بود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا درسته، موافقم

    • محمد

      هههه
      خاااااین ن ن؟؟
      واقعا ک خیلیی خایییین بود . راه ساخت. جاده ساخت. ریل آهن زد. دانشگاه . بیمه . بیمارستان... کوفت زهرمار
      خیلیییییی خاییییین بود اقا

    • حسین

      کاش باز یه همچنین آدمای پیدا بشه کشور رو از این همه دزد،خیانتکار،رو که به اسم دین، مردم رو، فریب میدن، مال، زندگی شون رو غارت میکنن،نجات بده..

    • ناشناس

      پهلوی ایران را به نابودی برد تا اینکه امام خمینی پرچم اسلام را برافشاد و مردم را از بدبختی و دربدری نجات داد حالا یکسری حالیشون نیست و نمک نشناسن لعنت به اونها.

      پاسخ ها

      • ....

        کاش مث قبل بدبخت بودیم نه مثل الان خوشبخت

      • بچه مسلمون دود دود

        اره خیلی در حالی که قاجار داشت مملکت رو گسترش می داد
        داشت قمه زنی زنجیر زنی و سینه زنی رو رواج میداد که تنها راه نجات ایران بودند داشت مرز ایرانو گسترش میداد و اینقدر قوی بود که انگلیسی ها و روس ها جرات نداشتند از صد مایلی ایران رد بشن
        تا اینکه رضا شاه خاعن آمد و بیمارستان و شناسنامه و دانشگاه رو آورد که مایع فساد در جامعه بود
        بیمارستان را آورد که اونم مایع فساد بود چون باید مردم با دعایی ملاها درمان شوند
        (دانشگاه را آورد که امام خمینی( ص
        گفت همه ی فساد ها از دانشگاه بلند می شوند
        ولی به حول قوه ی الهی با پیروزی جمهوری اسلامی
        ما قدرت اول اقتصاد دنیا هستیم
        و حتی حتی یک گدا در سراسر ایران وجود ندارد
        مالیات ها هم در راه درست خرج می شوند
        سی در صدشان در جیب مسعولین می روند
        و بقیه هم به فلسطین و عراق و سوریه و یمن می روند
        در حالی که شاه آنها را خرج جشن های دوهزار و پانصد ساله می کرد

        حالا برترین ها اگه یکم مردانگی دارین
        اگه یکم معرفت دارید این پیامو پخش کنین

    • بدون نام

      امان از این شبکه های ماهواره ای که بدون اینکه سند و مدرک بدن ذهنتونو شستو شو میدن
      گلم کسی نگفت وضع الان مملکت خوبه... ولی اینکه تو رضا شاهو واسه خودت اودیسه کردی ته خندس... یه کم برو فکر کن ببین چند درصد این عقیدت رو با فکر و تحقیق کردن به دست آوردی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        صددرصد

    • بدون نام

      بگین اوباما به ایران خدمت کرده باور میکنم ولی رضا شاه... فقط میخندم بهتون خاک خورده ها!
      اگه الآن شما نمیتونی بی روسری بیای بیرون اونموقع با روسری نمیتونستی
      اگه الآن نمیتونی بری ورزشگاه اونموقع نمیتونستی بری مدرسه و دانشگاه با حجاب
      اگه اونموقع یه سریا تو وان شیر می خوابیدن و خوشگل و با کلاس بودن مردم داشتن از فقر می مردن
      اگه الان مخالفا نمیتونن صحبت کنن اونموقع امثال امام خمینی رو می بردن ساواک با کابل برق ...
      آره... آره... رضا شاه خیلی خوب بود. فقط میدونی مردم حوصلشون سر رفته بود که قیام کردن!

    • بدون نام

      اگه قرار به کار کردنه امیر کبیر رو چرا نمیگید...رضا خان اگه هم کاری (بالفرض اگه کرده باشه) ،به خاطر منافع استعماری بوده راه آهن زد تا حمل و نقل برای انگلیسی های خبیث بوده راحت تر رفت و آمد کنن نه برای توی عزیز،چرا از قحطیی نمیگین که خدا میدونه چندنفر بر اثر قحطی مردن چون همین مرتیکه تریاکی همه ی غلات و نان و و اصلا لقمه رو از دهن مردم در میاورد میداد به انگلیسی ها،،،،،چرا نمگید مردم برا یه تکه نان چه ها باید میکردن
      اینا رو از خودم نمیگم اینارو تاریخ میگه

    • بدون نام

      زمانی که رضاشاه شناسنامه را اجباری کرد مردم اونقدر جاهل بودن که علما فتوا دادند شناسنامه حرام است نیرنگی برای دانستن نام زنان و دختران شما اونوقت بعضی از مردم هنوزهم این بزرگ مرد و یک چپاولگر می دونن در حالی که راه آهنی که اون ساخت تو اون زمان ساختنش سال ها طول می کشید و اون تو چند سال تمومش کرد اون حرامسرا هارا تو روز اول بست هنوز هم می گی دست اوردش و نام ببر چه بد در حقش نامردی شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدابیامرزه رضا شاه رو

    • بدون نام

      بزرگش نخوانند اهل خرد
      که نام بزرگان به زشتی برند

    • علی

      سلام بر همه هموطنانم
      لطفا یکی اموال رضا شاه را بعد خلع ید توسط اربابانش بنویسد
      دوم یکی بنویسه چرا این همه افتخاراتش فقط توسط دول غربی انجام شده آیا اول طرف آلمان بوده و روباه پیر توطعه کرد او را برداشت ووووو
      البته
      1-زحت کشید کوه آرارات را به آقای اتاترک تقدیم کرد 2-قسمتی از آذربایجان را به شوروی داد 3-قسمتی از شرق ایران را به افغانها داد 4-کشتی رانی اروند را نیز به عراقیها
      البته خیلی عادل بود با کینه ای که به مردمش داشت و احساس قدرت زیاد ( مثل داعش امروز خودمان )راحت بدون محاکمه!!!!!!!!! و در همان جا نانوای خطا کار را در تنور گذاشت شاید مردم ما هم لایق همان سلطان باشند شاید . هر چند همگان به سوی خدا می رویم و هر که طرفدار هر امامی باشد به او ملحق می شویم زود باشد زود دوستداران رضا شاه به او ملحق می شوند این روز خواهد آمد خیلی زود این سنت کسی است که این نظم در دست اوست

      پاسخ ها

      • مینا

        علی آقا مطمینی که درس تاریخ را خوب خواندی؟اینا که نوشتید در زمان قاجار اتفاق افتاد!!!کمی به قبل از رضاشاه برگردید!!!

    • بدون نام

      نمیدونم چی بگم فقط متاسفم که کشورم تو مسیر درستی نیست

    • بدون نام

      اگر واقعا خائن بود هیچ وقت انگلیسیا خواهان این نبودن که رضاشاه رو از سلطتنت دور کنن. می گذاشتن ایران رو ویران کنه و به سلطنت ادامه بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درسته

    • بدون نام

      در مملکتی زندگی میکنیم
      که یک روزش شعار می دادند.با خون خود نوشتیم یا مرگ یا مصدق
      فرداش فریاد میزدند.مصدق کله کدو سیاستش رفت لا پتو
      ی روز مرگ بر رضا شاه بود
      الان م روحت شاد
      اینجاست که معلوم میشه همیشه ایران در دست قدرت های بی گانه بوده و هست و خواهد بود

    • بدون نام

      خدا ببخش مارا

    • بدون نام

      و

    • دریا

      شما چقدر عاشق ترکها هستین میشه ی فارس خالص رو پرستش کنین

    • دریا

      شما چقدر عاشق ترکها هستین میشه ی فارس خالص رو پرستش کنین

    • دریا

      شما چقدر عاشق ترکها هستین میشه ی فارس خالص رو پرستش کنین

    • بدون نام

      واقعا بی انصافی است اگه بخواهیم خدمات رضا شاه به ایران را انکار کنیم. روحت شاد رضاشاه پدر ایران نوین.

    • تارا

      متاسفم برای اون یه مشت اشغالی که به خاطر منفعت خودشون همه مردم رو زیر پا میزارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج