۷۱۷۲۶۱
۵ نظر
۵۰۱۰
۵ نظر
۵۰۱۰
پ

درباره هفت چهره تاثیرگذار در توئیتر که متخصص موج سازی های سیاسی هستند

سیاسی‌های توییترباز ایرانی

دنیای روزنامه نگاران و کارشناسان سیاسی و فعالان فضای مجازی بدل به سلبریتی هایی می شود که هرگونه اظهارنظرشان می تواند موج آفرین باشد و تبعاتی در فضای مجازی و واقعی داشته باشد. ما هفت نفر را برایتان انتخاب کرده ایم که این روزها به طور عمده در توئیتر فعالند و هر یک، از مسلک مورد علاقه خود دفاع می کنند.

روزنامه هفت صبح - مصطفی آرانی: سلبریتی های دنیای جدید ما، نه چشم زاغی دارند و نه مقابل هیچ دوربینی فیلم بازی کردند و نه حتی پای شان به توپ خورده است. در جامعه سیاست زده و خبرزده ما، طبیعی است که روزنامه نگاران و کارشناسان سیاسی و فعالان فضای مجازی هم بدل به سلبریتی هایی شوند که هرگونه اظهارنظرشان می تواند موج آفرین باشد و تبعاتی در فضای مجازی و واقعی داشته باشد.

ما از میان این دنیا هفت نفر را برای تان انتخاب کردیم و درباره هر یک پرتره ای به شما تحویل دادیم. این هفت نفر، این روزها به طور عمده در توئیتر فعالند و هر یک، از مسلک مورد علاقه خود دفاع می کنند. با این حال نقطه اشتراک شان علاوه بر استفاده از آن شبکه اجتماعی فیلتر شده، این است که هر موضع گیری شان با موافقت و مخالفت بسیاری روبرو است و زیر پست های شان در توئیتر پر است از نظرهای قطبی موافقان و مخالفانی که دنیا را سفیدت و سیاه می بینند و گوینده کلام را دیو یا فرشته. این هفت نفر عبارتند از فتوره چی، علیزاده، دهباشی، ضرغامی، صادقی، درخشان و حسام الدین آشنا.

سیاسی‌های توییترباز ایرانی

1. نادر فتوره چی متولد سال 1356 است. به عنوان روزنامه نگار، مترجم و نویسنده شناخته می شود. شش کتاب به نامش در کتابخانه ملی ثبت شده است. دیماه 1393، جدال لفظی او با بهاره رهنما در فیس بوک بسیار سروصدا کرد و حتی باعث شد که پایش به دادگاه باز شود. او البته روند نقدهای تند و تیز خود را ادامه داد و حتی با کلیدواژه «میانمایگی» که خیلی از آن استفاده می کند یک کتاب نوشت، فتوره چی ابتدا از فیس بوک استفاده می کرد و این روزها بیشتر در توئیتر فعال است. در مورد عقاید سیاسی فتوره چی معمولا این اشتباه می شود که او را یک اصولگرا می دانند اما او در واقع نه یک اصولگرا، که فردی ضدساختار است و از این رو به طور مثال، ابایی از مصاحبه با رسانه های بیگانه مثل رادیو زمانه هم ندارد.

سیاسی‌های توییترباز ایرانی

۲. حسین دهباشی متولد سال ۱۳۵۰ است. کار اصلی اش پژوهش در حوزه تاریخ است و البته مستندسازی اولین باری که اسمش به طور جدی مطرح شد، وقتی بود که در آمریکا بازداشت و زندانی و البته بعد از مدت کوتاهی آزاد شد. در همان سفر آمریکا بود که پروژه تاریخ دوره پهلوی به روایت سردمداران آن دوران را پیش برد که بعدها هم کتاب شد و هم فیلم. با این حال توجه عمومی به دهباشی مربوط به سال ۱۳۹۲ است و ساخت فیلم تبلیغاتی حسن روحانی. بعد از انتخابات، اما دهباشی به دلیل آنچه اختلاف در برخی مواضع بیان کرد از دولت کناره گرفت و چند سمتش در دولت را هم واگذار کرد یا کم کم، مدت آن به پایان رسید. دهباشی در جریان انتخابات ۱۳۹۶ تلاش زیادی کرد تا به سهم خود مانع رای آوردن حسن روحانی شود و به طور مثال انتشار فیلم موضع گیری حسن روحانی درباره ارتش در آستانه انتخابات کار او بود.

سیاسی‌های توییترباز ایرانی

3. عزت الله ضرغامی متولد سال 1338 است مهم ترین سمش ریاست سازمان صداوسیما بوده از سال 1383 تا 1393، بعد از آن عضو شورای عالی فضای مجازی شده است. البته او ظاهرا به دلیل میلش برای حضور در رسانه ها، بعد از اینکه سمت رسمی خود را از دست داد، تلاش کرد تا به صورت غیر رسمی سیاست ورزی خود را ادامه دهد و در عین حال از فرصت فضای مجازی برای ارتباط با مخاطب خود استفاده کند. جالب اینکه بدانید ضرغامی صرفا به حضور با نام کاربری رسمی در تلگرام و توئیتر اکتفا نکرده و در تلگرام کانالی هم به نام «خمیازه» دارد که در آن طنز قرار می دهد.

سیاسی‌های توییترباز ایرانی

۴. محمود صادقی متولد سال ۱۳۴۱ و ۵۴ ساله است. او در قم متولد شده است. پدرش حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین صادقی است که نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس اول شورای اسلامی بوده و در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در تیرماه سال ۱۳۶۰ به شهادت رسیده است. او دکترای حقوق خصوصی را از دانشگاه تربیت مدرس کسب می کند و در حال حاضر هم عضو هیات علمی این دانشگاه است. صادقی، پروانه وکالت دادگستری هم دارد. صادقی فعالیت در عرصه اجرایی را از دانشگاه تربیت مدرس آغاز می کند و دو سال مسئول دفتر حقوقی این دانشگاه بوده است. آخرین سمت او قبل از نمایندگی مجلس هم مدیریت اداره کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم در دولت حسن روحانی بوده است.

صادقی از توئیتر خود به طور عمده برای اعتراض به مسئله حساب های مربوط به قوه قضائیه استفاده کرد و در آن دوران بسیار مورد توجه قرار گرفت و در نهایت هم در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، به خاطر برخی از فعالیت هایش در این شبکه تذکر گرفت. او البته به انتقادات تند و تیز خود در این شبکه و البته زیر سایه مصونیت پارلمانی اش ادامه می دهد. هرچند که گاهی با بی دقتی مثل آنچه در مورد خارجی بودن ساخت درهای سرویس های بهداشتی حرم امام رضا(ع)، اتفاق افتاد، اطلاعاتی را منتشر می کند که صحیح نیست و همین موضوعات برایش دردسرساز می شود.

سیاسی‌های توییترباز ایرانی

5. حسام الدین آشنا متولد سال 1343 است و حالا مشاور فرهنگی رئیس جمهور است و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در فیس بوک فعال بود و حالا بیشتر در تلگرام می نویسد و توئیتر، پیش از این روحانی بوده و سابقه اطلاعاتی دارد؛ همین دو موضوع باعث می شود که استاد سخنان دو پهلویی باشد که هم وجهه اصولگرا بودن او را حفظ کند و هم البته بدنه اصلاح طلب دولت را. آشنا البته بیش از هر چیزی از تریبون فضای مجازی برای پیغام و پسغام های پنهان یا به قول توئیتری ها برای «هوایی زدن» به سیاسیون جناح های دیگر استفاده می کند تا اینکه به فکر رساندن پیام خود به گوش مخاطبین باشد. این هوایی زدن ها گاه پست های او را به معماهای لاینحل چند مجهولی بدل می کنند.

سیاسی‌های توییترباز ایرانی

۶. حسین درخشان متولد سال ۱۳۵۳ است. اولین کار بزرگش وبلاگ نویسی بود؛ به نوعی که او را پدر وبلاگ نویسی در ایران می دانند. بعد از آن به دلیل دو سفر به اراضی اشغالی فلسطین و برخی از اظهارات علیه نظام، مورد توجه رسانه های معاند نظام قرار گرفت اما حدود سال ۸۷ بود که به ایران بازگشت و به اتهاماتی مثل «همکاری با دول متخاصم، تبلیغ علیه نظام اسلامی، تبلیغ به نفع گروهک های ضد انقلاب، توهین به مقدسات و ...» به ۱۹ سال و نیم حبس و مجازات های دیگر محکوم شد. با این حال او پس از گذراندن شش سال حبس خود، مورد عفو رهبر انقلاب قرار گرفت و بعد از آن به روزنامه نگاری و ترجمه و البته حضور مستمر در فضای مجازی پرداخت. او یکی از افرادی است که در حال حاضر دیدگاهی نزدیک به دولت حسن روحانی را در توئیتر نمایندگی می کند.

سیاسی‌های توییترباز ایرانی

7. علی علیزاده متولد سال 1357 است. از حدود سال 2010 کم کم مورد توجه قرار گرفت. هم به خاطر اینکه دانشگاه محل تحصیلش رشته فلسفه را تعطیل کرد و علیزاده مجبور شد تحصیلات خود را جای دیگری ادامه دهد و هم به خاطر اینکه از آن زمان کم کم، به عنوان کارشناس مسائل ایران در بی بی سی فارسی شرکت می کرد و از آنجایی که ظاهرا علاقه ای به منش و روش چپ ها داشت، تلاش می کرد تا از مقاومت ایران در برابر آمریکا ستایش کند و از این رو بود که کم کم، ویدئوهای او با عنوان طرفداری کارشناس بی بی سی از نظام در رسانه های داخلی دست به دست شد و کار به جایی رسید که او حتی در شبکه افق سازمان صداوسیما هم حضور پیدا کرد.

سیاسی‌های توییترباز ایرانی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجید

      بابا اینا ( به غیر از محمود صادقی و عزت اله ضرغامی ) هر کدومشون ادعا پدر بلاک توییتر فارسی رو هم یدک می کشن . کمترین مخالفتی با این چهره ها منجر به بلاک شدن میشه .
      و در توییتر فارسی اصلا" چهره سیاسی معروف مهم نیست چون اینا جریان ساز نیستن . خاصیت توییتر اینه هر کاربری میتونه حرفش رو بیان کنه .

    • بدون نام

      میخوام از این آقایون بپرسم از چه فیلترشکنی واسه تویت کردن وپیام گذاشتن تو تلگرام استفاده میکنند؟لطفا راهنماییم کنند هرچی نصب میکنم بعد ی روز فیلتر میشه
      شایدم اینا هرکدوم نورچشمی یک جناحند وغیر قابل فیلترند؟؟!!

    • بدون نام

      فقط علیز

    • بدون نام

      عليزاده يه رد داده اس، جدي نگيريدش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو خوبی پس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج