جاباما
۷۱۷۵۴۱
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

راهی برای کاهش قبض برق تهرانی‌ها

نزدیک شدن به فصل گرما، افزایش مصرف برق و دغدغه‌های خاموشی را به دنبال دارد، اما مسوولان برقی راهکاری برای کم شدن هزینه‌های مشترکان در نظر گرفته‌اند؛ به‌گونه‌ای که اگر مشترکان مصارف خود را به ساعت ۱۱ شب به بعد منتقل کنند، تعرفه آن‌ها یک‌چهارم تعرفه خواهد بود.

خبرگزاری ایسنا: نزدیک شدن به فصل گرما، افزایش مصرف برق و دغدغه‌های خاموشی را به دنبال دارد، اما مسوولان برقی راهکاری برای کم شدن هزینه‌های مشترکان در نظر گرفته‌اند؛ به‌گونه‌ای که اگر مشترکان مصارف خود را به ساعت ۱۱ شب به بعد منتقل کنند، تعرفه آن‌ها یک‌چهارم تعرفه خواهد بود.

در حال حاضر چهار میلیون و ۳۷۰ هزار مشترک در تهران وجود دارد که در این بین مشترکین صنعتی بزرگ ولتاژ اولیه ۴۰۱ اشتراک، مشترکین اداری - تجاری ولتاژ اولیه ۲۰۸۶ اشتراک و مشترکان منابع آب شرب ولتاژ اولیه ۱۰۲ اشتراک را شامل می‌شود، در این بین سهم مشترکان خانگی و کسبه سه میلیون و ۸۸۲ هزار و ۷۶۳ اشتراک و سایر مشترکان نیز ۲۵۴ هزار و ۴۷۷ اشتراک است.

مقدار پیک بار در تهران ۴۱۵۹ مگاوات تخمین زده شده که سهم صنایع بزرگ ۲۵۰ مگاوات، ساختمان‌های اداری ۸۹۰ مگاوات و سهم تامین منابع آب شرب ۴۰ مگاوات ثبت شده، علاوه بر این سایر مشترکین ۲۴۰۹ مگاوات و سهم تلفات شبکه ۵۷۰ مگاوات تخمین زده شده، اما در بخش ساختمان‌های اداری برنامه‌ریزی برای کاهش ۲۰۰ مگاوات به صورت غیرهمزمان صورت گرفته است.

به طور کلی باید گفت که ۱۰ درصد مصرف برق کشور یعنی حدود ۲۱ میلیارد کیلووات ساعت در شهر تهران مصرف می‌شود. این در شرایطی است که در سال گذشته پیک مصرف برق تهران ۴۷۰۰ مگاوات بود و امسال پیش‌بینی می‌شود که این عدد به ۵۰۰۰ مگاوات برسد که همین مساله منجر شده مسئولان وزارت نیرو تأکید کنند که به لحاظ خشکسالی، میزان تولید انرژی توسط نیروگاه‌های برق‌آبی را نخواهیم داشت، بنابراین رشد پنج تا شش تا درصدی مصرف برق نیز باعث شده تا امسال سال حساسی از بابت تأمین برق باشد.

یکی از اقدامات شرکت توزیع برق در این شرایط این است که اجازه ندهند پیک مصرف برق از ۴۵۰۰ مگاوات بالاتر برود، بنابراین ۳۵۰ مگاوات مدیریت مصرف برق در دستورکار شرکت توزیع برق تهران قرار دارد که بر اساس گفته‌های صبوری مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران اوج مصرف برق کشور حداکثر ۳۰۰ ساعت است، بنابراین این ۳۰۰ ساعت اوج مصرف از ۸۷۶۰ ساعت در طول سال تخمین زده شده، ‌ لذا وقتی فصل تابستان می‌رسد، ساعات اوج مصرف برق از ساعت ۱۲ تا ۱۶ و از ۱۹ تا ۲۳ است.

وی با بیان اینکه اگر بتوان حداقل ۱۰ درصد در این بازه زمانی مدیریت مصرف انجام شود و بارهای حساس و تجهیزات پرمصرف را در این بازه استفاده نکنیم، بدون هیچ مشکلی از تابستان عبور خواهیم کرد، تصریح کرد: مصرف برق تهران ۲۷۰۰ مگاوات تخمین زده شده اما در اوج تابستان این مصرف به ۵۰۰۰ مگاوات می‌رسد که نشان می‌دهد ۲۰۰۰ مگاوات مصرف برق مربوط به وسایل سرمایشی است.

به‌گفته وی مشترکان تهرانی اگر در بازه‌های زمانی مورد اشاره که اوج مصرف است، از وسایل برقی مثل جاروبرقی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی استفاده نکنند و یا یک یا دو درجه میزان دمای سرمایشی خود را افزایش دهند، مصرف به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

وی در خصوص نوع تعریف تعرفه های برق اظهار کرد: تعرفه‌های عادی برق به صبح و عصر مربوط می‌شود، یعنی در ساعات اوج اگر مصرف برق افزایش یابد، تعرفه پلکانی برای مشترکان محاسبه می‌شود، لذا مشترکان اگر مصارف خود را به ساعت ۱۱ شب به بعد منتقل کنند، تعرفه آن ها یک‌چهارم تعرفه خواهد بود.

به‌طور کلی باید گفت که دو الگوی مصرف برای خانگی‌ها تعریف شده است که در زمستان ماهانه هر مشترک ۲۰۰ کیلووات ساعت و در تابستان ۲۵۰ کیلووات ساعت مصرف کند، اما آمارها نشان می‌دهد که نزدیک ۵۰ درصد مشترکان این الگو را رعایت نمی‌کنند.

از سوی دیگر یک درصد مشترکان تهرانی که عمدتاً مشترکان دیماندی هستند، ۴۰ درصد برق تهران را مصرف می‌کنند؛ یعنی صنایع، ادارات، تجاری‌ها و دولتی‌ها این موضوع برای آنها صدق می‌کند و مابقی که ۹۹ درصد مشترکان می‌شوند، ۶۰ درصد مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهد.

علاوه بر این براساس آمار میزان مصرف برق در سال ۱۳۹۶ در تهران نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۵.۸ درصد افزایش داشته است که در سال ۱۳۹۴ میزان رشد مصرف برق نسبت به سال ۱۳۹۳ تنها نیم درصد بوده اما در سال ۱۳۹۵ شاهد ۶.۲ درصد و در سال کگذشته شاهد رشد ۵ درصدی مصرف برق نسبت به سال قبل بودیم.

برای کاهش مصرف توسط ادارات و سازمان‌ها امسال ۱۱۰۰ تفاهم‌نامه به امضاء خواهد رسید، همچنین مصوبه‌ای در این مورد سال گذشته توسط دولت ابلاغ شد که مصارف دولتی ۱۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند، بنابراین تمام دستگاه‌های دولتی این موضوع را رعایت نکردند و تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد دستگاه‌های دولتی مصرف برق خود را کاهش دادند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رحیم جاوید

      چرا اینقدر خائن وخود بدید شما توان صادرات برق دارید و برق اتمی نیروگاه بوشهر وپتانسیلهای نیروگاهای خورشیدی ولی تمام نیرویتان را متمرکز میکنید در اینکه کولرها راه میفتند مصرف میرود بالا این همه سال نتوانستید ای اشکال را رفع کنید ما دومین ذخایر گاز دنیا را داریم زمستان میشود شروع میشود که افت فشار داریم چطور از ترکیه پاکستان واروپا گاز را به تاراج میدید افت فشار پیدا نمیکنید ولی به داخل میرسد هیاهو وفشار به مردم آوردن شروع میشود عجب خائنید

      پاسخ ها

      • جعفری

        احسنت و واقعا افرادی خائن و بی سواد و رانت خوار راس امور کشور ( آب و برق و گاز) را با هرزگی اداری در اختیار خود گرفته اند، اصلا اینها توان فکر برتر را در جهت راحتی مردم ندارند ( بازنشسته فلان اداره مخفی رو چکار به برق و گاز و تلفن و.امور اجتماعی و کار و مشاور رییس جمهور و بازرگانی و دادگستری و ....) الخ

      • ایرانی

        اب وبرق وگاز ونفت وخاک وووووصادر میکنید اونوقت یکسره میگید صرفه جویی بابا پدرپون درومد اینقدر صرفه جویی میکنیم اونوقت چی عایمون میشه بیکاری گرسنگی فقر وفساد ودزدی!!!

    • احسان

      ساعت 11 شب ماشین لباسشویی روشن کنیم،جارو برقی کنیم و بیخیال فرهنگ آپارتمان نشینی و ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج