۷۱۹۶۴۱
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

گواردیولا؛ مردی که می‌خواهد فرگوسن شود

پپ گواردیولا كه به تازگی و در دومین فصل حضورش در منچسترسیتی توانسته این تیم را قهرمان لیگ برتر كند، حالا مسیر خوبی پیش‌ رویش می‌بیند تا برگی از تاریخ فوتبال انگلیس را به نام خودش كند.

خبرورزشی: پپ گواردیولا كه به تازگی و در دومین فصل حضورش در منچسترسیتی توانسته این تیم را قهرمان لیگ برتر كند، حالا مسیر خوبی پیش‌ رویش می‌بیند تا برگی از تاریخ فوتبال انگلیس را به نام خودش كند. تأثیر او بر موفقیت‌های این روز سیتی، خیلی‌ها را به یاد حضور سرالكس فرگوسن در منچستریونایتد انداخته است. پپ با «همشهری‌ها» قراردادش را تا سال ۲۰۲۱ تمدید كرده و ابزار لازم برای تبدیل شدن به یكی مثل سرالكس فرگوسن در لیگ برتر را دارد.

باشگاه سیتی در این فصل و تحت هدایت پپ گواردیولا برای سومین بار از زمان ورود اعراب به مدیریت این باشگاه (از سال ۲۰۰۸) دستش به جام قهرمانی رسید. قهرمانی‌شان در لیگ آن‌قدر هم قاطعانه بود كه شایعات تمدید قرارداد گواردیولا با این باشگاه خیلی زود سر زبان‌ها بیفتد. این شایعات البته رنگ واقعیت هم به خود گرفت و گواردیولا همین روز پنج‌شنبه قراردادش را به مدت دو سال دیگر با سیتی تمدید كرد. او كه پیش از این تا سال ۲۰۱۹ با «همشهری‌ها» قرارداد داشت، حالا به ماجراجویی‌‌اش در این تیم تا سال ۲۰۲۱ ادامه می‌دهد. دو فصل بیشتر برای درخشیدن و تلاش برای گذاشتن پا جای پای مردی بزرگ به نام سرالكس فرگوسن، مربی سابق منچستر یونایتد!

گواردیولا شكارچی جام‌ها

تكرار كاری كه «فرگی» اسكاتلندی در یونایتد كرد كار سختی است ولی درست مثل سرمربی سابق «شیاطین سرخ»، پپ گواردیولا هم استعداد رسیدن به موفقیت‌های بزرگ را دارد. او از زمانی كه كارش را به عنوان سرمربی در بارسلونا شروع كرده تا همین حالا با سه تیم بارسا، مونیخ و سیتی ۲۳ جام قهرمانی به دست‌ آورده است. بعد از اولین سال حضورش در سیتی كه دستش از رسیدن به جام‌ها كوتاه ماند، او حالا برای دومین فصل، دو جام را به دست‌ آورده است: لیگ برتر و جام اتحادیه.

تقریباً غیرقابل دسترسی

پپ گواردیولا ۴۷ ساله همزمان نماینده نسل ۹۰ میلادی فوتبال و فوتبال امروزی است. این مرد كاتالونیایی تعدادی از افراد نزدیك و قدیمی به باشگاه بارسلونا را حفظ كرده است‌؛ یكی مثل فران سوریانو (مدیركل) كه از او به عنوان مرد كلیدی در موفقیت‌های ورزشی و تجاری سیتی نام می‌برند. عمر برادا (مدیر توسعه)، تكسیكی بگریستاین (مدیر ورزشی)، میكل آرتتا و رودولفو بورل (كمك‌مربی) هم كنار او ایستاده‌اند تا پپ برنامه‌هایش را با موفقیت تمام در سیتی سپری كند. كمی شبیه همان كاری كه فرگوسن در زمان‌های قدیم كرد. به عبارت ساده، پپ هم مثل فرگی جای پایش را در تمامی سطوح باشگاه سفت كرده و حمایت همه‌جانبه را دارد.

فلسفه فوتبال

مهم‌ترین چالشی كه گواردیولا برای تبدیل شدن به سرالكس فرگوسن پیش ‌رو دارد، جنگیدن و دوام آوردن در رقابت‌های طولانی‌مدت است. درست است كه در زمان حضور فرگی در یونایتد، آرسن ونگر با آرسنال كمی برای این تیم تهدید بود ولی سرالكس در نهایت ۱۳ بار عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست ‌آورد. حالا اگر قرار باشد سطح رقابت در لیگ برتر از چیزی كه هست فشرده‌تر شود، گواردیولا می‌تواند كاری كه سرالكس در درازمدت كرد را تكرار كند؟ «بله، گواردیولا صدها میلیون دلار هزینه كرد و بازیكنان فوق‌‌العاده‌ای جذب كرده است». این را جوی رویل، بازیكن و مربی سابق سیتی به دیلی‌میل می‌گوید و ادامه می‌دهد: «البته همه‌‌اش فقط مربوط به خرید بازیكن نمی‌شود چون تاكتیك و سبك بازی‌ای كه او برای این باشگاه در نظر گرفته، باعث شده سیتی الان در سطح بالاتری فوتبال بازی كند. به نظرم گواردیولا می‌تواند مثل سرالكس فرگوسن در یونایتد، سلطنتش در لیگ برتر را بسط دهد. او فلسفه بازی و البته ابزار لازم را برای انجام چنین كاری را دارد. به خاطر هواداران هم كه شده، امیدوارم او سال‌های زیادی در سیتی بماند». با توجه به فوتبال هجومی كه پپ گواردیولا پیاده می‌كند، تیم منچسترسیتی‌‌اش در همین فصل ركوردهای زیادی را در لیگ برتر شكست و بسیاری از ركوردها كه تا پیش از این در اختیار شیاطین سرخ بود را جابه‌جا كرد.

به اوج رساندن جوانان

گواردیولا همین حالا به خوبی خودش را با فوتبال مدرن وفق داده است. او به همراه برادر و مدیربرنامه‌هایش توانسته استعدادهای جوان زیادی را پیدا كند. حالا با توجه به قدرت مالی منچسترسیتی او می‌تواند از همین امروز، استعدادهای آینده فوتبال را جذب تیمش كند. به این ترتیب، درست مثل فرگوسن در اوایل دهه ۹۰ میلادی كه هزینه بسیار زیادی برای آكادمی یونایتد كرد تا در آینده از نسل فوق‌‌العاده آكادمی‌‌اش بهره ببرد، پپ گواردیولا هم بازیكنان جوان و مستعدی كه قادر به بازی كردن و جنگیدن برای عنوان قهرمانی هستند را زیر نظر گرفته و اطراف خودش نگه داشته است. لروی سانه، رحیم استرلینگ و برناردو سیلوا را در نظر بگیرید كه می‌توانند دیوید بكام، پل اسكولز و رایان گیگز دیگری در فوتبال انگلیس شوند. فرگوسن بعد از بهره‌‌برداری از آكادمی‌‌اش توانست با چندین نقل و انتقال (ریو فردیناند، ویدیچ، رونالدو) تیمی بسازد كه تا سال‌ها در حد و اندازه‌های قهرمانی بجنگد. بدون تردید گواردیولا هم به خوبی انجام چنین كاری را بلد است.

گواردیولا رودرروی اروپا

تنها موضوعی كه توانایی‌های پپ گواردیولا در سیتی را تا حدودی تأثیر قرار داده، لیگ قهرمانان اروپاست. اتفاق بد اینكه پپ گواردیولا در این دو سال در لیگ قهرمانان دو بار در یك‌چهارم نهایی تحقیر شده است‌؛ ابتدا با شكست برابر موناكو و همین فصل هم با شكست برابر لیورپول ِ یورگن كلوپ. البته از یاد نباید برد كه فرگوسن هم برای رسیدن به قله فوتبال اروپا در سال ۱۹۹۹، ۱۳ سال صبر كرد. آن سال، شیاطین سرخ در بردن جام‌ها هت‌تریك كرد. گواردیولا از همین حالا برای اسطوره شدن در سیتی، می‌داند باید چه كاری انجام دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج