۷۱۹۷۱۶
۲۶ نظر
۵۰۰۰
۲۶ نظر
۵۰۰۰
پ

ایرانیان و بی‌اعتمادی به سرزمین تزار‌ها

رابطه میان ایران و روسیه هرچند بسیار مورد توجه و اعتماد مقامات کشور است اما در میان افکار عمومی اینگونه نیست و همیشه نوعی سوظن و بی‌اعتمادی به طرف روسی وجود داشته است و معتقدند که این کشور با توجه به سابقه تاریخی، همیشه در بزنگاه‌ها ایران را تنها گذاشته و از اعتماد طرف ایرانی سوءاستفاده کرده است

فرارو: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و فروپاشی اتحاد شوروی، ایران و روسیه در موقعیتی قرار گرفتند تا بتوانند مناسبات جدیدی را پایه‌ریزی کنند و این مسئله طی سال‌های اخیر بیش از گذشته مورد توجه مقامات دوطرف قرار گرفته است و این زمینه همکاری‌های بیشتر را فراهم کرده و در این مورد می‌توان به ساخت ۸ واحد جدید برق هسته‌ای، تقویت بنیهٔ دفاعی ایران، موافقت دو کشور برای جابه‌جایی ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز، همکاری‌های دو کشور برای پایان دادن به هرج‌ومرج ناشی از دخالت نیروهای خارجی در سوریه، همکاری‌های منطقه‌ای در آسیای مرکزی و قفقاز، همسویی مواضع دو کشور در مسائل افغانستان و عراق و نظر مشترک دو کشور در مورد اصلاح نظام نوین جهانی اشاره کرد.

اما این تنها یک طرف ماجرا است و رابطه میان ایران و روسیه هرچند بسیار مورد توجه و اعتماد مقامات کشور است، اما در میان افکار عمومی اینگونه نیست و همیشه نوعی سوظن و بی‌اعتمادی به طرف روسی وجود داشته است و معتقدند که این کشور با توجه به سابقه تاریخی، همیشه در بزنگاه‌ها ایران را تنها گذاشته و از اعتماد طرف ایرانی سوءاستفاده کرده است.

در همین خصوص علی بیگدلی استاد روابط بین‌الملل اظهار کرد: «سال‌هاست که روس‌ها، ایران و سوریه را به گروگان گرفته اند و به وضوح می‌توان دید که روس‌ها با ایران در حال بازی هستند و به همین دلیل نباید مقامات ما خیلی دلباخته روسیه شوند و تصمیماتشان را با اتکا به پوتین اتخاذ کنند. آن‌ها پیش‌تر هم در مواردی پشت ایران را خالی کرده بودند و ثابت کردند که طرفشان را رها می‌کنند. نمونه آن تنها گذاشتن عرب‌ها در جنگ ۱۹۷۳ است؛ بنابراین باید خیلی حواسمان جمع باشد که اگر روسیه بر سر ما و سوریه دست به معامله‌ای با آمریکا و اسرائیل زد، ما در یک شرایط پیش‌بینی نشده‌ای قرار نگیریم. متاسفانه ما از استقلال سیاسی خودمان تا حدودی فاصله گرفته ایم و دلباختگی به روسیه از حد گذشته است و به نوعی موجب شده استراتژی‌های ما تا حدودی تغییر کند.»

البته این تحلیل بی‌راه نیست و با نگاهی به تاریخ رابطه میان ایران و روسیه می‌توان نمونه‌های مشابه زیادی در این زمینه دید و موجب شده تا امروز به واسطه مواردی مانند عهدنامه‌های ننگین ترکمنچای و گلستان، مداخله ویرانگر روسیه تزاری در انقلاب مشروطه ایران در حمایت از استبدادگران حاکم، حمایت اتحاد شوروی از جریان‌های تجزیه‌طلب در شمال و شمال غربی ایران در پایان هر دو جنگ جهانی اول و دوم، تخلیه نکردن خاک ایران در پایان جنگ جهانی دوم از سوی نیرو‌های نظامی اتحاد شوروی، حمایت اتحاد شوروی از حزب توده ایران، حمله اتحاد شوروی به افغانستان و اشغال این کشور مسلمان‌نشین در همسایگی شرقی ایران، حمایت ﻣﺆثر شوروی از عراق در طول جنگ با ایران؛ ایرانیان همواره نسبت به کشور شمالی خود بیم داشته باشند.

البته این‌ها مواردی بود که در دوران پیش از فروپاشی شوروی رخ داده بود و همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد بعد از فروپاشی شوروی رابطه میان ایران و روسیه به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد، اما این رابطه هم با اتفاقات و تصمیمات عجیب مسکو مواجه بود و نخستین مسئله ماجرای دریای خزر بود. زیرا در پی تجزیه اتحاد شوروی، شمار همسایگان ایران در دریای خزر به چهار کشور افزایش یافته بود که در مورد چگونگی تقسیم دریای خزر و بهره‌برداری از ذخایر نفتی آن با یکدیگر اختلاف داشتند.

در سال ۸۰ و ۸۱ روسیه با قزاقستان و سپس با آذربایجان پروتکل دو جانبه‌ای را امضا کرد که با وصل کردن دو سر نقاط ساحلی این دو کشور عملاً حدود ۲۷ درصد دریا سهم قزاقستان و حدود ۱۹ درصد دریا سهم روسیه می‌شد. سهمی حدود ۱۸ درصد هم با همین فرمول برای آذربایجان در نظر گرفته شد و درواقع ۶۴ درصد بستر دریا را این سه کشور میان خود تقسیم کردند و سهم ایران در این فرمول تنها ۱۳ درصد درنظر گرفته شد، اما ایران و ترکمنستان این نوع تقسیم‌بندی دو جانبه را به رسمیت نپذیرفتند. با اینحال برخی اخبار حاکی از آن است که در آخرین توافق‌ها سهم ایران از دریای خزر ۱۳ درصد از روی آب است.

بعد از این ما‌جرا دوران حضور مدودیف در کاخ کرملین آغاز شد و رابطه ایران و روسیه را وارد فاز جدید کرد و با وجود اینکه قرارداد یک میلیارد دلاری فروش موشک‌های اس ۳۰۰ به ایران را امضاء کرده بودند، ولی با صدور قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران، روسیه تحویل آن را به حالت تعلیق درآورد. پس از آن با صدور قطعنامه ۱۷۳۷ علیه ایران در سال ٢٠١٠ تحریم‌های روسیه علیه ایران رخ داد. دمیتری مدودیف در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۰ فرمانی با عنوان «اقدام‌های مربوط به اجرای قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل مورخ ۹ ژوئن ۲۰۱۰» صادر کرد که بر اساس آن صدور تانک، خودرو‌های زرهی، توپ‌های کالیبر بزرگ، هواپیما‌های جنگی، بالگرد، ناو جنگی و سیستم‌های ضدهوایی «اس‌۳۰۰» به ایران و همچنین واگذاری خدمات مالی در رابطه با «برنامه هسته‌ای» ایران از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی روسی به طرف‌های حقیقی و حقوقی ایرانی ممنوع شد. بر اساس این فرمان، حتی فعالیت مشترک با بانک‌های ایرانی در روسیه منع و اعلام شد شعبه‌های بانکی جدید و بنگاه‌های بیمه جدید ایرانی در روسیه افتتاح نشد؛ بنابراین مجموع این‌ها موجب شد که همیشه بی‌اعتمادی خاصی نسبت به روسیه وجود داشته باشد و مداوم به این نکته اشاره کنند که روزی خواهد رسید و روسیه، ایران را در یک شرایط مهم تنها می‌گذارد. اما این نگاه طی ماه‌های اخیر بیش از پیش افزایش پیدا کرده است و ماجرا از حمله هوایی اسرائیل به مواضع ایران در سوریه آغاز شد. زیرا این اتفاق در حالی رخ می‌داد که وظیفه حفظ امنیت آسمان سوریه بر عهده روسیه قرار داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خنجر از پشت میزند دشمن

      پاسخ ها

      • ملت ایران

        خدایی مردمان آگاه ودانایی داریم ولی متاسفانه کسانیکه در راس کارن یا زیادی خوشبین هستن یا دانسته با این دشمن آب زیر کاه همکاری میکنن

      • بدون نام

        چو دانی وپرسی سوالت خطاست میگن ادمی که داره غرق میشه به هر دستش برسه چنگ میندازه

    • ارش جهانی

      مرگ بر روسیه چرا فقط مرگ بر امریکا اگر قراره مرگی گفته بشه باید به روسیه گفت خواهشن سانسور نشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینقدر که روسیه به ایران ضربه زده آمریکا نزده وملت متعجبن چطور مرگ بر روسیه نمییگن !!؟؟!!؟؟!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      اگر به تاریخ ایران باستان نگاهی بیاندازیم آنقدر که از روسها بد عهدی وخیانت دیده ام از دیگر کشورها ندیده ایم

    • بدون نام

      نامردترین کشور جهان هیچ کشوری کنار روسها رنگ خوش بختی بخودش نمیبینه

    • علی

      عیب ندارد از دشمنی دلواپسان که بیشتر نیست

    • بدون نام

      روس هیچوقت دوست ایران نبوده منتها چهل ساله نفهمیدن و بازهم نمیفهمن

    • آزادمنش

      مرگ بر روسیه و آمریکا.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        روسیه و آمریکا به یک اندازه به وطنت آسیب زدن؟

    • بدون نام

      هیچ کشوری دوست نمیش چه همجوارچه دوست همه کشورهادنبال منافع خودشونن وهرکاری کنن باملت خودشون خوبن ومیرسن ولی ایران برعکس منافع کشورومردمش به خارجیها میده مثل همین افغانیا هم داریم بودجه ومنابع کشوروبرای افغانیاهزینه میکنیم وهم ۱۰ملیون شغلمون اشغال بیکارکردن وایران وایرانی ودارن نابودمیکنن ۱۶ملیون میش بودجه۲۰۰سال کشورحالا فهمیدین ایران چرابه این روزسیاه افتاده

    • علی جباری

      حالا کی تو دنیا تنها شد ? آمریکا یا ایران ?
      عراق ,سوریه و روسیه همه پشت کردن .همون نه شرقی نه غربی فقط تنهای تنها .....

    • بدون نام

      جمهوری اسلامی بهتر از هرکسی میدونه که روسیه خیانتکاره اما با وضع موجود کسی بجز روسیه حاضر به همکاری با ایران نیست مجبورن باروسیه همکاری کنن به هر حال بهتر از اینه که تنها بمونن البته من هم متاسفم که روسیه در آینده نزدک بدجوری ایرانرو میفروشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسولان ایران ضمن همکاری با همه کشورها از جمله روسیه منافع ملی را باید در نظر بگیرن و ضمن هشیاری و دقت کافی در معادلات بین المللی همیشه طرح های از قبل داشته باشند برای مواقعی که اجانب اگر رویکردشون درباره ما عوض شد بتوانیم با حفظ منافع و بموقع از اسیب پذیری بیشتر در امان باشیم ضمن اینکه هر مسولی باید عرق ملی میهنی و دینی داشته باشد تا بتواند حافظ منافع مشور و مردم باشد

    • بدون نام

      روسها هیچ وقت به هیچ کشوری کمک نکردن مگر اینکه چندین برابر از قبالش سود ببرن حواسمون باشه روسها هیچ دوست استراتژیکی در دنیا ندارن و نخواهند داشت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لعنت به روسیه کثیف که فقط دلارهای ما و رسیدن به آبهای گرم رو میخاد

    • بدون نام

      الان بعد از گذشت 4 سال و نابودی کلی سرمایه و ریخته شدن خون پاکترین انسانها این خبرها رو می گذارید چرا قبلا از این خبرها نبود. شرم بر شما باد

    • بدون نام

      روس ها فقط به فکر منابع ایران هستند.و مانهتنها تمام کشور را در اختیار روس ها گذاشتیم بلکه روش آنها را الگوی خود قرار دادیم.

    • بدون نام

      اینکه روسیه رو با آمریکا مقایسه می کنن اشتباه محضه.احمقانس که آمریکا رو با این همه بلاهایی که سر ایران آورده و میاره با روسیه مقایسه کرد.مقایسه روسیه با شوروی سابق هم آنچنان احمقانه است که بعید می دونم از روی عمد و غرض ورزانه نباشه.مثل اینکه آمریکاس که داره ایرانو تحریم می کنه.
      اما اینکه نباید به روسیه چشم بسته اعتماد کرد هم شکی نیست.هیچکس هم از مسئولین گرفته تا مردم این حماقت رو انجام نمیدن.
      اما درشرایطی که دشمنی آمریکا به طور کامل ثابت شده و از هر اقدامی برای ضربه زدن به ایران و ایرانی دریغ نمی کنه و دشمنان این کشور رو تا دندون مسلح کرده لااقل روسیه ایرانو ساپورت کرده.
      این اختلاف اندازی بین ایران و روسیه عامدانس.چون بعد فروماشی برجام همکاری روسیه و چین برای ایران الزامیه
      بازم میگم نباید به روسیه و یا هر ابرقدرت دیگه ای اعتماد کامل کرد اما مقایسه این کشورها با آمریکای منفور احمقانه و گاها غرض ورزانس.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با خودت چند چندی بوقچی روسیه؟

    • بدون نام

      همکاری یا بیگاری؟؟ تقویت بنیه دفاعی؟؟ با سوخو 27 ؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بعد واگذاری s300به ایران احتمال حمله هوایی به ایران تا حدود زیادی پایین اومده .این ی نمونه.
        حتما می خوایین بگین بعدچند سال و به زور به ایران تحویل دادن.اما بالاخره تحویل داده شد.آیا آمریکا حاضره ای کارو کنه؟
        آمریکا حتی خواهان نابودی برنامه موشکی ایرانه
        روسیه دوست ایران نبوده و نخواهد بود.اینو همه می دونن
        همکاری ایران با روسیه بر اساس منافع مشترکه.اینو روس ها هم گفتن
        ایران هم هنین نظرو داره

    • رهگذر

      چرا نظر منو حذف کردین
      آخه حماقت تا کجا
      حقیقت محض رو گفتم
      دیر و زود خودتون هم به همین نتیجه میرسین

    • بدون نام

      به نظر من همین فردا پس فرداست که روسیه به بشار اسد بگه کار داعش تو سوریه تموم شده وقتش رسیده به ایران بگی نیروهاش رو از سوریه ببره بیرون وگرنه اسرائیل به بهانه ایران و پایگاهاش سوریه رو موشک باران میکنه.انشاالله مسؤلان حواسشون به همه حرکات و رفتارهای روسیه هست

    • satanicheel

      همه کشورها هرکاری میکنن تامردمشون در رفاه باشن مسولین ما هرکاری میکنن که مردم ازگرسنگی وبدبختی هلاک شن ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج