۷۱۹۷۴۶
۷ نظر
۷۴۱۴
۷ نظر
۷۴۱۴
پ

دراپ شیپینگ؛ سراب کسب درآمد از اینترنت

«با هر سن و شرایطی، با کمترین هزینه صاحب فروشگاه مجازی خودتان شوید و با فروش کالای دلخواه تان، درآمد بی نظیری را تجربه کنید» جملاتی شبیه به این، که در یک سال اخیر در سایت ها و کانال های ایرانی به اسم یک کسب و کار جدید در حال پخش شدن است. کسب و کاری که به آن Drop Shipping گفته و قرار است همه زحمت ها را از روی دوش شما بردارند تا راحت فروش آنلاین را تجربه کرده و سود زیادی کسب کنید. اما حقیقت چیز دیگری است.

روزنامه هفت صبح - علی هادی زاده: «متفاوت ترین شغل اینترنتی که تا حالا دیده اید»، «با هر سن و شرایطی، با کمترین هزینه صاحب فروشگاه مجازی خودتان شوید و با فروش کالای دلخواه تان، درآمد بی نظیری را تجربه کنید»، «یک فروشگاه مجازی بدون این که محصولی داشته باشید یا بخرید یا برای مشتری ارسال کنید»؛ اینها جملاتی است که در یک سال اخیر در سایت ها و کانال های ایرانی به اسم یک کسب و کار جدید در حال پخش شدن است. کسب و کاری که به آن Drop Shipping گفته و قرار است همه زحمت ها را از روی دوش شما بردارند تا راحت فروش آنلاین را تجربه کرده و سود زیادی کسب کنید.

دراپ شیپینگ؛ سراب کسب درآمد از اینترنت

دراپ شیپینگ چیست؟

دراپ شیپینگ نسلی جدید از کسب و کار است که مبلغانش، آن را در حد آمازون بالا برده و از آن تعریف می کنند. از طرفی بعضی هم آن را نوعی دلالی اینترنتی می دانند که قرار است فقط کلاه شما را بردارد. برای اینکه با این روش کسب و کار آشنا شوید به سراغ تعاریف معمول این کسب و کار رفته ایم تا ببینیم با چه چیزی سر و کار داریم. ساز و کار این کسب و کار به این شکل است که شما روی وب سایت خود کالا و اجناس سایر شرکت ها و تولید کنندگان را به فروش می رسانید و پس از پرداخت وجه توسط مشتری، وب سایت شما به شرکت مورد نظر سفارش می دهد تا محصول را برای مشتری بفرستد.

در واقع شما و وب سایت تان نقش یک واسط بین شرکت و خریدار را ایفا می کنید. به قول افرادی که در این حرفه فعالیت می کنند، دراپ شیپینگ را می توان نوعی تکنیک مدیریت زنجیره تامین کالا دانست که در آن خرده فروشان اجناس و محصولات را در انبار خود نگهداری نمی کنند و در عوض سفارشات و جزئیات مربوط به حمل و نقل را به شرکت واگذار می کنند.

در این نوع کسب و کار صاحب وب سایت از اختلاف قیمت بین عمده فروشی و خرده فروشی سود می برد. البته فعالان این کسب و کار این روش به سود رسیدن را به گونه ای دیگر تعریف می کنند. آنها می گویند که سود به صورت دلالی نیست، بلکه درآمد فروش بین تامین کننده و فروشنده تقسیم می شود. البته داستان این کار فقط به وب سایت ختم نمی شود. بعضی افراد برای اینکه مشتریان بتوانند محصول را از نزدیک دیده و بتوانند آن را تست کنند، ممکن است اقلامی تستی (یا نمایشی) را در یک فروشگاه ملموس و واقعی در معرض بازدید قرار داده یا کاتالوگ هایی از محصولات را به صورت کتابچه یا به صورت آنلاین تهیه کنند.

کسب و کار دراپ شیپینگ چه مزیتی دارد؟

فعالان این صنعت می گویند راه اندازی یک کسب و کار دراپ شیپینگ بدون هزینه با با هزینه کم قابل انجام است: برای راه اندازی این شغل نیاز به سرمایه میلیونی برای خرید کالا از عمده فروش نبوده و تنها نیاز به مقداری سرمایه برای طراحی سایت ، پشتیبانی آن و تبلیغات نیاز است. از طرفی وقتی نیاز نباشد که شما به طور عمده خرید کنید این امکان برای تان فراهم است که از برندها و دسته های مختلف برای فروش استفاده کنید. با توجه به اینکه راه اندازی این کسب و کار نیاز به سرمایه اولیه ندارد به نسبت ریسک آن نیز پایین می آید چون در صورت شکست سرمایه هنگفت اولیه ای نیست که بر باد برود.

همچنین راه اندازی این کار محدودیت مکانی و زمانی ندارد. در این کار تنها کافی است که به اینترنت دسترسی داشته باشید چون وظیفه ای جز وساطت به شما محول نشده؛ انبارداری، ارسال، حمل و نقل و ... همگی به عهده شرکت ارائه دهنده محصول است. در این میان شما به انبار نیازی نداشته و لازم نیست خسارت های ناشی از آن همچون خرابی و فساد، هزینه های انبارداری و نگهداری و غیره را گردن بگیرید. در کل شما با مراحل مختلف فروش کمتر درگیر شده و زمان آزاد بیشتری برای تمرکز روی افزایش فروش خواهید داشت. با این تعاریف به نظر این کار کسب و کار رویایی هر کسی است. ولی همیشه پشت این پیشنهادهای وسوسه کننده یک «اما»ی بزرگ وجود دارد.

دراپ شیپینگ؛ سراب کسب درآمد از اینترنت

آیا واقعا این کسب و کار آنگونه که تعریف می کنند است؟

واقعا با این کسب و کار در گوشه خانه لم داده و پولدار خواهیم شد؟ جواب این سوال یک «نه» بزرگ است. این روش کسب و کار به شما وعده می دهد تا بدون هزینه و کمترین هزینه ممکن کسب و کار را راه بیندازید. اول اینکه چیزی به اسم بدون هزینه وجود ندارد. هزینه ای هم که از شما دریافت می شود برای طراحی و راه اندازی یک سایت است تا در آن محصول خود را قرار داده و با تبلیغات آن را به فروش برسانید. به صورت معمول برای این سایت که قالب آن از قبل طراحی شده است. از شما ۵۰۰ هزار تومان دریافت می کنند. تا اینجا به نظر قضیه مشکلی ندارد. چرا که شما بدون نیاز به دادن پولی برای برنامه نویسی یک سایت ارزان قیمت برای فروش گرفته اید. ولی بیایید قضیه را از طرف فروشنده دنبال کنیم.

این سایت ها همه قالب مشترکی دارند و به نوعی کپی یکدیگرند. تنها کاری که فروشنده می کند خرید یک دامین است. این دامین ها مبلغی حدود ۱۰ هزار تومان دارند. اگر فرض بگیریم یک هاست ساده هم برای شما تدارک دیده باشند، در حقیقت هزینه ای که متقبل شده اند حدود ۵۰ هزار تومان در مجموع است. این ۵۰ هزار با ۱۰ برابر افزایش قیمت به شما ۵۰۰ هزار تومان فروخته می شود و این تازه ابتدای ماجراست.

در این میان بعضی به همان ۵۰۰ هزار تومان بسنده کرده و بعضی دیگر از شما هزينه انبارداری را هم دریافت می کنند. البته به اسم حق عضویت برای انبار. با توجه به اینکه محصولات این شرکت ها معمولا در حد عینک، کلاه و ادکلن است، به نظر نمی رسد انبار بزرگی وجود داشته باشد و شما در این قسمت نیز هزینه بی جهتی پرداخت می کنید. بعد از این مسئله می رسیم به هزینه خرید محصولات. در اینجا روش ها کمی متفاوت است. بعضی می گویند شما محصول را با قیمتی که خودتان در نظر دارید در سایت گذاشته و بعد از فروش سودش را با شما تقسیم می کنند. بعضی محصول را با قیمت پایینی به شما می فروشند و می گویند قیمت فروش آن در بازار چه مقدار است.

مثلا در یکی از کانال های این نوع فروش یک ساعت مچی را به قیمت حدود ۳۰ هزار تومان به شما می فروشند. بعد لینکی از سایت های فروش آنلاین معتبر برای شما می فرستند که قیمت فروش آن را تا ۱۵۰ هزار تومان بیان می کند. در این میان شما وسوسه می شوید که ساعت را خریده و با قیمتی زیر قیمت بازار به فروش برسانید و در عین حال سود زیادی ببرید. ولی همانطور که متوجه شده اید، ماجرا به این سادگی نیست! و اما می رسیم به یکی دیگر از منابع درآمدزایی این شرکت ها. فرض کنیم شما اکنون یک سایت داشته و محصول ۲۰ هزار تومانی خود را با قیمت منصفانه ۱۰۰ هزار تومان برای فروش در آن قرار داده اید.

برای اینکه محصول شما دیده شود و کسی آن را از شما بخرد باید تبلیغات کنید. در اینجا دوباره کار شما به همان فروشنده اولیه می افتد. او به شما می گوید که پکیج های خاص آموزشی را تهیه کرده و به رمز و راز بازاریابی پی ببرید. پکیج هایی که در آن فردی روش های آماتوری و ساده بازاریابی را با زبانی شیرین بیان کرده و به شما وعده جذب تعداد مخاطب بالایی را می دهد. این پکیج ها نیز قیمتی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان دارند. حال فرض می کنیم که شما غیر از این روش ها به سراغ روش های نوین بازاریابی بروید تا ترافیک را روانه سایت خود کنید.

ولی تبلیغات هزینه بسیار زیادی دارد و اگر بخواهید کمترین ترافیک را هم داشته باشید، شاید مجبور شوید چند میلیون هزینه کنید. این در حالی است که افرادی مثل شما همان قالب سایت و محصول را داشته و تقریبا از همان روش های بازاریابی شما هم استفاده می کنند. حتی محصول آنها هم مثل شماست و فقط شاید در قیمت گذاری با شما متفاوت باشند. بگذارید یک شرایط ایده آل تر را هم بررسی کنیم تا بیشتر با مشکلات این کسب و کار آشنا شویم. فرض می کنیم سایت شما دیده شده و فروش خوبی دارید. شما که نمی توانید سایت را با دو محصول اداره کنید. باید به چند دراپ شیپر مختلف وصل شوید تا تنوع داشته و به قولی جنس تان جور شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا خیرتون بده که اینقدر شفاف در مورد این موضوع صحبت کردید و مردم رو آگاه کردید. من نزدیک بود یکی از مشتریانشون بشم اومدم تحقیقی کنم در موردش که مقاله شما رو خوندم و الان منصرف شدم
      مجددا سپاس

      پاسخ ها

      • مهندس خوشبخت

        با یه سرچ ساده از خدکاتی که شرکت های دراپ شیپینگ می دن می تونید ببینید که این مقاله کلا از اساس اشتباهه کدوم شرکت دراپ شیپینگی سایت 500 هزار تومانی می فروشه؟ کلا دراپ شیپینگ رو بدون
        داشتن هیچ سایتی هم می شه انجام داد

      • پویا

        اولا که شما اساسا نیازی به ایجاد سایت ندارید و با یه کانال تلگرام هم میتونید این کارو انجام بدید .
        ثانیاً تو این مقاله اساس کار دراپ شیپینگ رو به گند کشیدن و میگن کلاه برداریه در حالی که اصلاُ اینجوری نیست و تو کشور های زیادی از این روش
        . استفاده میکنن .
        دراپ شیپینگ یعنی یک محصولی رو شما به قیمت خودتون میفروشید و خود شرکت به ادرس مصرف کننده ارسال میکنه .
        حالا شما میخوای از طریق سایت بفروش یا با کانال تلگرام یا با بلندگو تو خیابون داد بزن . شما اگه بخوای یه سایت شیک و درست حسابی داشته .
        باشی باید خیلی بیشتر هزینه کنی
        البته کلی کارای دیگه هم باید برای تبلیغ و بالا بردن سایت تو سرچ گوگل انجام بدی ولی خب هر کاری زحمت های خودشو داده .
        حالا چون چند تا سایت اومدن تبلیغ های اغراق آمیز در مورد دراپ شیپینگ کردن دلیل نمیشه کلاً کار دراپ شیپینگ کلاه برداری باشه .

    • مهندس خوشبخت

      دوست عزیز که رسانه دستتونه
      کمی بیشتر تحقیق کنید بد نیست
      دراپ شیپینگ روش تامین کالاست
      یعنی حتی شخص می تونه بدونه خرید هیچ سایتی هم این کار رو بکنه
      خدمات تامین کالا و بسته بندی و ارسال و پیامک و تماس تلفنی همه از طرف برند خرده فروش یکسال براش وجود داره که با یک دهم هزینه شرکت های دراپ شیپینگ خارجی انجام می شه
      مقاله شما منقضی شدست و مال دراپ شیپینگ سه سال پیشه!
      این صنعت هم مثل همه صنعت های دیگه ای که تازه به ایران میان باهاش مثل ویدیو برخورد می شه ولی چون در کل دنیا هست و دقیقا به همین شکله روز به روز پیشرفت می کنه و چرخ تولید داخلی رو می چرخونه
      شما هم بد نیست کمی اطلاعاتتون رو به روز کنید و ببینید اصلا از ابتدای این صنعت تا به حال حتی یک شرکت دراپ شیپینگ سایت 500 هزار تومانی نفروخته
      سپاس
      مهندس سعید خوشبخت

      پاسخ ها

      • علی امیدی

        مرسی که توضیح دادید
        مقاله پر است از ابهامات و گاف های فراوان.
        البته این سایت هم صرفا یک سایت زرد و متخصص در کپی مطالب و تولید محتوا به هر قیمتی است

      • میثم

        متاسفانه ایشون جناب هادی زاده و هادی زاده ها راجب همه چیز اینقدر راحت نظر میدن. دراپ شیپینگ یک دانشگاه است و برای اینکه کسی بخواد راجبش صحبت کنه حداقل چند سال باید وقت پگذاشته باشه ایشون نمیدونم از کجا اینقدر اطلاعات آوردند همه آنها هم کذب محض. یک ستون هم به من نوعی اختصاص بدید راجب تجارت الکترونیک صحبت کنیم. تا مقاله شمارا به چالش بکشیم.

    • علیرضا

      خواهشا اگه اطلاعی از موضوع دراپ شیپینگ ندارید اینطور ملت رو سردرگم نکنید.
      دراپ شیپینگ یه روش خیلی رایج تو دنیا هست. منتهی ما ایرانی ها عادت کردیم هر چیزی که وارد ایران میشه اول بگیم کلاهبرداریه!
      اینکه یکی دو تا کانال تلگرامی اومدن کلاه برداری کردن دلیل نمیشه که بقیه شرکت های فعال تو این زمینه رو که دارن خدمات واقعی ارائه میدن (یا خواهند داد) رو قضاوت کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج