جاباما
۷۲۰۴۴۹
۱۵ نظر
۵۰۰۸
۱۵ نظر
۵۰۰۸
پ

نرخ رشد جمعیت ایران کاهشی است

رئیس کمیته مطالعات جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نرخ رشد جمعیت کشور کاهشی است.

خبرگزاری مهر: رئیس کمیته مطالعات جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نرخ رشد جمعیت کشور کاهشی است.

محمدجواد محمودی در برنامه زنده تلویزیونی اظهار داشت: سالانه حدود ۹۵۰ هزار نفر به جمعیت کشور افزوده می شود این در حالی است که زمانی این رقم حدود دو میلیون نفر بود. روی هم رفته نرخ رشد جمعیت به نوعی از ۳،۴ درصد به ۱،۲ درصد تقلیل یافته است.

او ادامه داد: تعداد فرزندان نسبت به هر زن در سال ۶۵ حدود ۶،۵ فرزند بود این رقم در سال ۹۰ به ۱،۷ رسید و تا سال ۹۵ این نرخ به حدود ۲ افزایش یافت که این افزایش به دلیل ازدواج جوانان دهه شصتی بود.

محمودی نرخ زاد و ولد در سال ۹۰ را حدود ۱۸،۴ نسبت به هر ۱۰۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: این رقم در سال ۹۴ به ۱۹،۸۴ درصد رسید و این رقم در سال ۹۶ به ۱۸ تقلیل یافت.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم گفت: در دوره ای از رشد جمعیت به سر می بریم که به آن می گویند پنجره طلایی جمعیت، طبیعتاً نیروی انسانی هر کشور دلیل رشد و ترقی هر کشور محسوب می شود و در ایران این منبع تحصیلکرده هستند.

او افزود: چه جمعیت افزایش یابد و چه کاهش، به دلیل افزایش امید به زندگی در ایران با خطر وجود سالمندان بیشتری در آینده مواجه خواهیم بود. حتماً زمانی می رسد که حدود ۱۰ میلیون نفر بالای ۶۰ سال خواهیم داشت اگر تا سال ۱۴۰۰ جمعیت میانسال کشور به حدی نباشد که چرخه اقتصادی کشور را بگرداند یا صندوق بازنشستگی را تأمین کند یا به نوعی اثرگذار باشد حتماً سالمندان ما در آن دوره برای حداقل های زندگیشان هم با مشکل مواجه می شوند.

قاضی زاده هاشمی تأکید کرد: اگر رشد جمعیت فعال و شاغل و سالمند در کشور به هم بریزد مجبوریم که دروازه ورود مهاجران به کشور را باز کنیم.

حسین مروتی کارشناس و پژوهشگر مسائل جمعیت هم گفت: سال ها پیش سازمان ملل رشد جمعیت ایران در سال ۱۴۸۰ حدود ۳۱ میلیون نفر پیش بینی کرده بود که احتمالا از هر دو نفر یکی بالای ۶۰ سال خواهند بود. این تصور و پیش بینی به قدری وحشتناک بود که بر سیاست جمعیتی کشورمان اثر گذاشت.

سال ها قبل هم شاهد تبلیغات زندگی تک فرزندی توسط وزیران بهداشت وقت بودیم که می توان این تصمیمات اشتباه مدیریتی را خیانت محض عنوان کرد.

علی اکبر محزون مدیرکل جمعیت مرکز آمار ایران هم گفت: آمار ولادت های ثبت شده در سال های ۹۴ تا ۹۶ را به ترتیب یک میلیون و ۵۹۴، یک میلیون و ۵۲۸ و در سال ۹۶ یک میلیون و ۴۸۷ نفر بود این در شرایطی است که متولدین دهه ۶۰ در حال خروج از سن فرزندآوری هستند.

مروتی هم گفت: قانونی برای ممانعت با پیر شدن جمعیت نداریم.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی گفت: در ۷ سال گذشته قوانینی داشتیم اما چندان اثرگذار نبوده است از دیگر اقدامات قانونی در این خصوص می توان به قانون جلوگیری از ناباروری اولیه و حمایت بیمه ای از ناباروری ثانوی اشاره کرد.

او افزود: تمایل به فرزندداری و تشکیل خانواده باید در مدارس و از سنین پایین به صورت یک فرهنگ آغاز شود در زمان قدیم بازی با عروسک و تفکر مادر بودن در فرزندان وجود داشت که حالا این تفکر و فرهنگ رنگ باخته است.

محمودی گفت: ایجادفرهنگ و قوانین مؤثر، وظیفه دولت است دولت می تواند با فراهم سازی زیرساخت های اثرگذار به رشد مثبت جمعیت کشور کمک به سزایی داشته باشد.

مروتی نیز گفت: ایران قبل از رسیدن به رشد و توسعه مطلوب به پیری جمعیت خواهد رسید و این اصلاً خوب نیست. متأسفانه در مجلس هیچ تصمیم و حمایتی برای جلوگیری و یا پیشگیری از سقط جنین نشده است و وزارت بهداشت هم همچنان اقدامی نمی کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بهتررررر

    • بدون نام

      با این دزدیها و بی مدیرتیها و بیکاری و فقر و ......پس دوست داشتی افزایشی باشه الله و اکبر رو که نیست سنگ پای قزوینه

    • بدون نام

      افزایش جمعیت . نیاز به زیر ساخت و بستر مناسب دارد .
      وقتی روابط خوب خارجی منجر به روابط خوب اقتصادی شد.
      کشوری غنی از ثروت می‌تواند با رفاه متوسط رو به بالا باشد .
      آنوقت مشاغل ثابت و خوب و جلو گیری از مشاغل واسطه گری .
      و جلوگیری از خروج ثروت به خارج از کشور .
      زندگی شاد و رفاه اجازه می دهد جوان بتواند با خیالی راحت ازدواج نماید . زندگی کنونی و تحصیلات تکمیلی دکتر و فوق دکترا و پی اچ دی باعث افزایش سن و انتخاب همسر با توقع بالا می شود و نبود کیس مناسب یا منجر به تاهل نمی شود یا پس از زندگی مشترک کوتاه طلاق می گیرند . و اصلا فرزند آوری ملاک آنها نیست .

    • بدون نام

      جمعیت گرسنه و بیمار نمی خواهیم. یک کم شعور داشته باشید.

    • بدون نام

      بعد خیلی عذر می خوام این قاضی زاده هاشمی چه نسبتی با اون قاضی زاده هاشمی عزیز دارند؟ ملت نون نداره بخوره اینا همشون رییسن

    • فیروز

      درود
      هزینه ی پرورش فرزند بشرطی که سالم باشد و دوا و دکتر نخواهد انقدر بالاست که هر کمری را می شکند بنده با سه فرزند که ان ها را با خفت و خواری در روستاها ی بدون مهد و بدون یک ریال کمک هزینه ی دولت از اب و گل در اوردم بخاطر معلم بودن مادرشان.شما فقط حرف و شعار می گویید در عمل هیچ.

    • بدون نام

      خدارو صد هزار مرتبه شکر که شعور و آگاهی مردم رفته بالا....

    • مسکین

      شما هوای همین جمعیت رو داشته باش. رشد جمعیت پیش کش. بهترین مغزهامون یا از کشور فراری شدن رفتن اونور آب یا بیکارند یا معتادند. وقتی کار نیست. وقتی مخارج زندگی بالاست مگه کسی مغز خر خورده بچه دار بشه. وقتی خودم گدا زنم گدا یه خونواده گدا برا چی می خوایم

    • رامین

      من اگه جای شما و اشراف زاده بودم دوست داشتم که صدتا فرزند داشته باشم تو که نمیدونی وقتی نتونی برنج یا روغن یا میوه بخری چه زجری داره
      انشالله که هرکی حق مردم میخوره بچش بد دردی بگیره

    • بدون نام

      ببخشبد انگار نفستان ازجای گرم بلند میشه مردم به نان شبشون محتاجند انوقت شما انتظاردارید موالید زیاد بشه اصلا مردان مادیکه توان تولید بچه راهم ازدرد گرسنگی ندارند

    • محمدرضا بختیار

      با اوضاع بازار و رفاه عمومی و نبود مشکلات و ایجاد فضایی همچو مدینه فاضله برای آرامش ملت هستید که دنبال نرخ جمعیت اونم از نوع افزایش هستید !!!

    • بدون نام

      اره، با این حال و روز کشور افزایشی هم باشه، همین مونده
      خوبه مردم اینو دیگه عقلشون میرسه، به تبلیغاتم تا حالا روی خوش نشون ندادن

    • مقدم

      ما هنوز برای همین جمعیت کار نداریم اونوقت میخواهند در مهاجرت رو باز کنند از خارج بیارند خیلیا یادشونه که روی تاید صابون پفک وغیر.... مینوشتند فرزند کمتر زندگی بهتر البته اقایون مسول کسی از بچه بدش نمیاد ولی نه با این هزینه های سر سام اور خدا کمکمون کنه انشاالا

    • حسین عابدزاده

      ای بنده خدا پول نداریم نون بخوریم

    • بدون نام

      اخه مردم رو چی فرض کردند درازگوش یا ...کارمندم حق اولاد هر فرزند 40هزار تومن است با این حقوق و این تورم و گرونی توقع دارید یه مشت بی کار و بزه کار و علاف به جامعه اضافه بشه خدایا خودت به فریاد برس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج