۷۲۰۵۰۹
۱۸ نظر
۵۰۰۶
۱۸ نظر
۵۰۰۶
پ

چگونگی خروج ۳۰ میلیارد دلار از کشور

حرارت التهاب بازار ارز در روزهای اخیر، کمی نسبت به گذشته کمتر شده و به نظر می رسد، آرامش نسبی در بازار ایجاد شده است؛ هرچند همچنان تهیه ارز برای افراد کمی با مشکل روبه روست و هنوز قیمت ارز بازار با قیمت تعیین شده آن فاصله زیادی دارد.

تابناک در گزارشی نوشت: حرارت التهاب بازار ارز در روزهای اخیر، کمی نسبت به گذشته کمتر شده و به نظر می رسد، آرامش نسبی در بازار ایجاد شده است؛ هرچند همچنان تهیه ارز برای افراد کمی با مشکل روبه روست و هنوز قیمت ارز بازار با قیمت تعیین شده آن فاصله زیادی دارد.

با وجود این، برخی اقدامات دولت، از جمله تعیین نرخ ارز ثابت و برخی اقدامات دیپلماسی، باعث شده تا کمی از التهاب روانی بازار کاسته شود. با این حال، تعیین قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت، در حالی که نرخ ارز در قانون بودجه ۳۷۰۰ تومان در نظر گرفته شده، با انتقاداتی از سوی نمایندگان روبه رو شده است.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: دولت مدتی است در بحث ارز، با التهاب مواجه شده و به همین دلیل، تصمیم گرفته شد، برای برقراری آرامش وضعیت، نرخ ارز ثابتی در نظر گرفته شود؛ هرچند در این کار با مجلس مشورت نکرد و رأسا اقدام کرد و اشکالات جدی را به وجود آورد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: روشی که دولت برای نرخ ارز اجرا کرد، مغایر ـ صریح ـ با قانون بود؛ اما امکان دارد در شرایط اضطرار، موقت تصمیماتی گرفته شود. نکته دوم این بود که باید حوزه های تصمیم را هم در نظر می گرفتیم.

وی در خصوص اینکه چرا نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده است، گفت: محاسبات دولت بر پایه تفاوت نرخ تورم داخلی و نرخ تورم خارجی و تعدیلی که در سالی که دولت روحانی بر روی کار آمده بود و بر اساس سنواتی که سپری شده بود.

زمانی که کاهش معادلات خرید در کشوری رخ می دهد ـ خواه ناخواه ـ ارزش پول ملی کاهش پیدا می کند؛ بنابراین، مبنای تعیین مبلغ ۴۲۰۰ تومان بر اساس نرخ تورم بوده و محاسبات به این عدد رسیده است.

این نماینده مجلس در خصوص برخی ادعاها مبنی بر اینکه دست های پشت پرده از سوی برخی نهادها، ارز را از بازار جمع کرده اند تا دولت را ناکارامد نشان دهد نیز گفت: اساسا چنین فضایی در کشور وجود ندارد و نمی تواند، کسانی در کشور باشند که این التهاب را ایجاد کنند، و این قابل شناسایی و رصد هم نباشد، امکان پذیر نیست.

اگر جایی اخلالی در نظام اقتصادی ایجاد شده، وزارت اطلاعات که بازوی دولت است، باید رسما اعلام کند؛ یعنی اگر وزارت هرگونه گزارشی مبنی بر اینکه دست هایی در کار بودند که التهابات را دامن بزنند، حتما قابل بررسی در مجلس است و تا کنون چنین گزارشی به دست ما نرسیده است.

البته برخی افراد سودجو در حوزه های مختلف هستند که فردی و شخصی ورود می کنند و البته در هر بازاری این گونه موارد وجود دارد، ولی سیستم ساماندهی شده ای باید این کار را با هدف فشار به دولت و از نگاه سیاسی دنبال کند و مورد تأیید وزارت اطلاعات باشد که چنین گزارشی وجود ندارد.

این نماینده در مورد بحث خارجی و خروج ارز از کشور نیز گفت: گزارش های ما نشان می دهد، برخی از دشمنان روی این قضیه حساب باز کرده و اتاق فکر تشکیل داده اند و رصد اقتصادی ما را کاملا در دست دارند و برای آن برنامه ریزی می کنند. هدف آنها، ایجاد نارضایتی در بین مردم است؛ نمونه آن، ناآرامی های سال گذشته بود و الان نیز چیزی شبیه به این را برنامه ریزی می کنند.

وی همچنین یادآور شد: البته اینها نمی توانند ارز را از بازار جمع آوری کنند، بلکه می توانند، جلوی عرضه یا انتقال آن را بگیرند، ولی اینکه خودشان متقاضی شوند، چنین گزارشی به ما نرسیده است.

این نماینده در خصوص خروج ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور نیز گفت: در سال گذشته، آمار به دست آمده، نشان داد، چیزی حدود ۳۰ میلیارد دلار منابع ارزی ما به خارج کشور انتقال پیدا کرده است.

وی در خصوص نحوه انتقال این ارز نیز گفت: چند روش برای انتقال وجود دارد: روش نخست اینکه صادرات انجام می شود، ولی پول آن به کشور بازنمی گردد. یعنی هر کس چیزی صادر می کرد، پول وارد نمی کرد؛ بنابراین پول در آنجا می ماند.

روش دوم از محل واردات است؛ یعنی ارز به تولیدکننده خارجی داده می شد، ولی کالا وارد کشور نمی شد و خلاصه آنکه واردات و صادرات صوری انجام می گرفت.

روش سوم، پیش اظهاری و کم اظهاری است. امکان دارد در صادرات عددی که اعلام می شود برای صادرات مثلا ۱۰۰۰ واحد باشد و در صورتی که به جای آن ۲۰۰۰ واحد صادر شده باشد، آن میزانی که اعلام نمی شود، کم اظهاری است و ارز آن از کشور خارج می شود.

وی در پایان افزود: در واردات نیز کم اظهاری وجود دارد؛ مثلا اگر قیمت کالایی که وارد کشور می شود، ۵۰۰ واحد باشد، این گونه اعلام می شود که ۱۵۰۰ واحد است و ارز ۱۵۰۰ برای آن اختصاص داده می شود، در صورتی که ۱۰۰۰ واحد این ارز در خارج از کشور می ماند و نتیجه این که در سال گذشته ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا از خدا نمی ترسید این مردم در سرخترین شرایط زندگی میکنن چهار روز خوشی دنیا را به آخرت جادوانه فروختید به خشم خدا چه خواهید کرد

    • ظلم پایدار نخواهد بود

      چگونه خارج کردن ؟؟؟ مقامات و مسولین دلارها رو دسته کردن وتو صندوقها جای دادن وبا هواپیماهای اختصاصی به کشورهای روسیه ، انگلیس ، فرانسه ، استرالیا ،آلمان وآمریکا وبعضی از کشورهای دیگه بردن همشون هم از قبل ویلاهاشون تو خارج آماده بود وحالا با پولای این ملت بدبخت دارن عیش ونوش میکنن

    • بدون نام

      ی نهاد خاص! سی میلیار دلار از کشور خارج کرد و هیچی وارد نکرد! گفته نماینده مجلسه

    • بدون نام

      خداوند لعنت تون کنه

    • بدون نام

      ۳۰۰۰۰میلیارددلار؟؟؟؟؟این پول توآمریکاهم وجودنداره یکم دقت کن مجیددلبندم!!!!!!

    • رضا

      مردم را خ فرض کردند با این نظر شون

    • بدون نام

      میگویید نارضایتی مردمی اما برای آن چه کردید بار روی بار گذاشتید...امروز مردی برای جریمه نشدن پیش افسری بسیار بد برخورد و هتاک التماس میکرد مامور نامحترم به طرز خیلی بدی همه رانندگان خاطی را اول به ضبط کارت و گواهینامه و سپس جریمه های سیصد و شصت هزار تومانی میکرد .این اتفاق ها در زندگی روزمره این مردم رنجدیده تکرار میشود.بهتر است به قول رئیس جمهور یک کم این مردم را به حال خود بگذارید.برای التماس آن مرد با زبون روزه بی اختیار اشک ریختم .چه فزهنگ بدی را برای مردم جا انداختید ......این مردم گرسنه و خسته نیاز به آرامش درونی دارند .واقعا دیگه نمیدونم چی بگم .

    • بدون نام

      وزارت اطلاعات توانايي كشف اين تناقضات و دستگيري اين افراد را داره

    • بدون نام

      نمایندگان ملت دیگر نماینده مردم نیستن ، وگرنه این وضع مملکت نبود !

    • ابن‌احمد

      بابان فرستادشون

    • بدون نام

      اقا جان همه میدونند چند ده میلیارد دلار ارز ارز کشور توسط چه کسانی از کشور خارج شده وباعث افزایش قیمت دلار شده لطفا لا پوشانی نکنید

    • بدون نام

      یعنی میفرمایین نارضایتی مردم از وضعیت افتضاح اقتصادی کشور و رکود عمیق و فراگیر و بیکاری و گرانی هر روزه کالاها هم کار دشمنه؟؟؟؟!!!!!!!چرا نمیفرمایی از بی عرضگی و بی کفایتی خود شما مسؤلانه؟؟؟؟!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      30 هزار میلیارد دلار؟؟؟؟!!!!!!

    • بدون نام

      ژن های خوب بردن. نترس چاپ کن

    • بدون نام

      مگر توی مجلس آدم باسواد و کاردان هم وجود داره که دولت باهاشون مشورت کنه؟؟؟؟
      دختر خوشگلا تون چه خبر نمایندگان بی سواد....
      از موزه لور چه خبر....

    • محمدرضا بختیار

      آقای پور ایراهیمی این چرندیات یعنی چی؟!برادر من اینجا ایران است اوهام و خیال هم نهایتی دارد مجلس در مبحث فیلترینگ نتوانست جلسه تشکیل دهد و رای گیری کند انوقت تو مبحث امنیت ملی و پشت پرده ای می تواند جلسه بررسی تشکیل دهد شما خیلی خود باوری دارید پس شورای امنیت ملی کشور این وسط چیکاره هستش!!!وزارت اطلاعات در هیچ دوره ای اطلاعات امنیتی و سری فوق امنیتی را در اختیار مجلس قرار نمی دهد و نخواهد داد این فرافکنی ها و نقش هزار رنگ برای خود ترسیم کردن در پی چه اهدافی هستش

    • ela

      30میلیارد دلار نیس به همین راحتی. هیشکیم نمیدونه کجاس البته 3 روش نوشته شده ولی معلوم نیس کجاس. البته پولیم نیستا که اصلا حرفشو بزنیم.ولش کن اصلا

    • ارز

      30 میلیارد دلارررر
      به تومان دو سطر صفر میشه
      کی پاخگو این سو مدیریته تکلیف اونهمه دلار چی میشه بخدا مردم گرفتارند و بی پول
      با این پول میشه تا 10 سال خرج مردم ایران رو بدی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج