۷۲۰۶۴۲
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

پیشنهادِ هفته‌ای ویژه برای موزه‌های کشور

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران پیشنهاد کرد: هفته‌ای ویژه با هدف معرفی موزه‌های سراسر کشور در خانه هنرمندان برگزار شود.

خبرگزاری ایسنا: دوشنبه ۳۱ اردیبهشت، در یازدهمین آئین انتخاب موزه‌های برتر که در خانه هنرمندان و با حضور جمع زیادی از موزه‌داران و مسئولان سازمان میراث فرهنگی برگزار شد؛ مجید رجبی معمار با بیان این‌که موزه‌ها و مکان‌های تاریخی زیادی که در کشور وجود دارند که تاکنون نام بسیاری از آنها هنوز به گوش هیچ‌کس نخورده است، خطاب به مسئولان میراث فرهنگی و به خصوص مدیر ایکوم ایران گفت: برای سال آینده خانه هنرمندان ایران حاضر است هفته‌ای ویژه در اخیتر موزه‌هیا سراسر کشور قرار دهد تا همه‌ی موزه‌های کشور با نقشه، آدرس، نام، کاربری و هر آنچه در موزه‌هایشان اتفاق می‌افتند، معرفی شوند.

او همچنین با اشاره به اینکه سال آینده خانه هنرمندان ایران ۲۰ ساله می‌شود، افزود: به همین زودی هر چه داریم موزه‌ای می‌شوند، لطفا ۳۰ سال دیگر برای موزه‌ای شدن خانه هنرمندان ایران هم فکری کنید.

در حوزه موزه‌داری تاخیرمان کمتر از 30 سال است

سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این آئین در سخنانی با اشاره به شعار ایکوم جهانی برای روز جهانی موزه اظهار کرد: در چند دهه گذشته موضوع ارتباطات و فناوری در عالم موزه‌داری به کار گرفته شده است. اگر نقاط مختلف دنیا را در عرصه‌های مختلف ببینید از این فناوری‌ها به خصوص با هدف برقراری ارتباط با مخاطب استفاده می‌کنند.

او با بیان این‌که در بسیاری از عرصه‌ها تاخیری حدود ۳۰ ساله داریم اما در حوزه موزه‌داری این مدت‌زمان کمتر است، ادامه داد: نوع مواجهه ما در دوران جدید نسبت به فناوری متفاوت بوده است، این علم کمک می‌کند تا نیازها را مرتفع کنیم.

او استفاده از فناوری در دوران جدید را مشابه به زمانی دانست که زائران برای رسیدن به امامزاده داوود (ع) مجبورند از قاطر استفاده کنند وافزود: فناوری مانند قاطر است اما باید مراقب باشیم که فناوری را سوار قاطر کنیم نه این‌که برعکس آن رخ دهد. در این شرایط ممکن است مواجهه ما با فناوری جدید خطرساز باشد یعنی مخاطبان خود را از دست دهیم، به فناوری اکتفا کنیم و بگوییم دیگر نیازی به موزه‌دار نیست، یک ماشین ماموریت‌ها را انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر این‌که اگر نسبت‌مان را با فناوری به درستی تعریف کنیم شعار انتخاب شده برای موزه‌ها در سال ۹۷ نیز درست است، اظهار کرد: همه‌ی تکنولوژی‌هایی که بشر تا ۱۰۰ سال آینده می‌تواند ایجاد کند جانشین موزه‌داری نمی‌شود. شخص موزه‌دار معتبر و موثر است، از سوی دیگر قدیمی‌ترین ارتباط با موزه نیز از طریق موزه‌دار برقرار می‌شود.

سال سخت موزه‌داری برای موزه‌های کشور

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در سخنانی با اشاره به برگزاری سالانه آیین انتخاب موزه‌های برتر، گفت: با برگزاری چنین مراسمی مشارکت مردم در موضوع میراث فرهنگی را تسهیل می‌کنیم. مشارکت مردم و ایجاد موزه‌های خصوصی تا امروز نشان از موفقیت در این زمینه داشته است.

وی با بیان این‌اعتقاد که امسال باید موزه‌های خصوصی بیشتری در کشور ایجاد شود، ادامه داد: امسال کار سختی در ارتباط با شعار روز جهانی داریم و آن آشنا کردن موزه‌ها با فناوری‌های دنیاست.

او برگزاری این آئین را مراسمی با جنبه‌ی مستندسازی دانست و افزود: مستندات همیشه هستند و پژوهشگران به آنها رجوع می‌کنند. معیارهای مشخص شده برای انتخاب موزه‌های برتر نیز نشان می‌دهد که چه میزان موزه‌دارها باید به جنبه‌های آموزش و مستندسازی کمک کنند.

لزوم تکمیل طرح هیات امنایی شدن موزه‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی

سیداحمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم - کمیته ملی موزه‌ها - ایران نیز در سخنانی با اشاره به شعار امسال ایکوم جهانی «ارتباطات نوین، خلاق، رویکردهای جدید و مخاطبان جدید»؛ مفهوم این شعار را فراتر از کار انفرادی دانست و ادامه داد: رسیدن به این شعار نیاز به کار جمعی دارد تا بتواند مخاطبان را در دنیا جذب کند.

او تامل در دو شاخصه‌ی مهم در موزه‌ها یعنی "داشتن استقلال مالی" و دیگر موارد در این نهادهای فرهنگی، طبق آن‌چه که بیانیه شورای موزه‌های جهانی اعلام کرده و اجرائی کردن طرح "هیات امنایی" در موزه‌های دولتی که از یکی دو سال گذشته مورد توجه بوده است، را از مواردی دانست که باید هر چه زودتر برای موزه‌های کشور اجرائی شوند و برای عملیاتی شدن آن‌ها به خصوص بحث هیات امنایی شدن موزه‌ها از سازمان میراث فرهنگی درخواست یاری کرد.

وی رویکرد اصلی جریان موزه‌ها را گسترش آن‌ها در سطح کشور و جغرافیای عظیم آن‌ها دانست و ادامه داد: امیدواریم نهادهای غیردولتی مانند انجمن مجموعه‌داران و سایر نهادها که زیرساخت و بانی توسعه موزه‌ها را فراهم می‌کنند، گسترش پیدا کنند.

او در ادامه به توجه هیات اجرایی ایکوم ایران به بخش نوجوانِ جامعه، معلولان و کم‌توان‌ها اشاره کرد و افزود:‌ جامعه باید بتواند خدمات حداقلی به این گروه ارائه کند. سازمان‌های مسئول و نهادهایی که به توسعه و گسترش موزه‌ها کمک می‌کنند و ایجاد موزه‌های جدید را مدنظر دارند باید این قضیه را مدنظر قرار دهند.

محیط طباطبایی با اشاره به برگزاری اجلاس "آسپک" در بندر چابهار در سال گذشته به عنوان مهمترین فعالیت کمیته مل موزه‌های ایران بیان کرد: امسال نیز با همکاری موزه دفاع مقدس، اجلاس رسمی "ایکوفوم" با نام «موزه و تقدس» در تابستان برگزار می‌شود.

وی سپس از فعالیت موزه ملی ایران در طول یک سال گذشته تقدیر کرد و گفت: این موزه در این مدت تغییر رفتار و نگاه متفاوتی داشته است.

70 موزه با 12 شاخص برتر شدند

علیرضا قلی‌نژاد، دبیر آیین معرفی موزه‌های برتر و عضو هیات اجرائی ایکوم نیز در گزارشی از استقبال موزه‌های سراسر کشور برای حضور در این مراسم سالانه خبر داد و گفت: نگاه‌های جدید موزه‌ها به همه شئونات کشور سایه انداخته است. جامعه به رقم دشواری‌ها در جهت کمی و کیفی شدن بهتر موزه‌ها تلاش می‌کند.

او با اشاره به ۱۲ شاخص انتخاب موزه‌های برتر شامل آموزش، بازدید از موزه، معرفی، نگهداری و حفاظت، پژوهش، توسعه مدیریت، خلاقیت و نوآوری، گردآوری، تلاش برای بقا، شعار روز جهانی موزه، کودک و نوجوان و اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی اظهار کرد: با ارسال فراخوان به همه موزه‌ها ۹۵ موزه با ارسال مدارکی آمادگی خود را برای حضور در این مراسم اعلام کرده‌اند. پس از بررسی داوران ۷۰ موزه امتیاز ورود به مرحله داوری گرفته‌اند و ۶۰ داور پیشکسوت وظیفه داوری آنها را برعهده داشتند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج