۷۲۰۷۹۸
۱ نظر
۸۹۲۸
۱ نظر
۸۹۲۸
پ

زورخانه‌های فعال در تهران کدامند؟

اگر چه این روز‌ها با تغییر سبک زندگی، زورخانه‌ها کارکرد سابق را از دست داده اند، اما هنوز هم زورخانه‌های سرپای شهرها، محلی برای ورزش و پرورش بدن و شنیدن مناجات‌هایی با صدای خوش آهنگ مرشد زورخانه و دورهمی مردان و انجام بعضی مراسم اجتماعی اند. برای دیدن این ورزش باستانی، چند زورخانه فعال تهران را معرفی کرده ایم.

ماهنامه همشهری سرزمین من - سام شرف زاده: در میان ورزش های باستانی ایران، یکی از همه معروف تر است؛ ورزشی که روزگاری برای جنگاوران بود تا بخشی از فنون رزم را در گود زورخانه ها یاد بگیرند.

اگر چه این روزها با تغییر سبک زندگی، زورخانه ها کارکرد سابق را از دست داده اند اما هنوز هم زورخانه های سرپای شهرها، محلی برای ورزش و پرورش بدن و شنیدن مناجات هایی با صدای خوش آهنگ مرشد زورخانه و دورهمی مردان و انجام بعضی مراسم اجتماعی اند. برای دیدن این ورزش باستانی، چند زورخانه فعال تهران را معرفی کرده ایم.

چطور بگردیم؟

زورخانه‌های فعال در تهران کدامند؟

آداب زورخانه

بسیاری از زورخانه های شهر تهران یا به مرور تخریب شده یا تغییر کاربری داده اند اما پس از بازسازی، درِ چندین زورخانه به روی ورزشکاران این رشته باز شده است که می توانید ورزش زورخانه ای را در آنجا ببینید.

زورخانه شیرافکن: زورخانه شیرافکن یکی از قدیمی ترین زورخانه های تهران است که در خیابان قصرالدشت کوچه پیرمرادی قرار دارد؛ زورخانه ای که بیش از ۸۰ سال قدمت دارد. ساعت کار این زورخانه در ایام هفته بین ساعت ۱۷ تا ۲۲ و روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۴ است.

زورخانه نیروی یزدان: این زورخانه در میدان رازی و با بیش از ۱۰۰ سال قدمت قرار دارد. موسس آن مرحوم مرشد علی قدرخان بوده است و امروزه سیروس قدرخان آن را اداره می کند.

زورخانه قائم: زورخانه در میدان سرآسیاب دولاب، خیابان کرمان، کوچه مژده کار واقع شده. این زورخانه حدود ۷۰ سال قدمت دارد که اواخر سال ۸۸ به دلیل فرسودگی تخریب و دوباره بازسازی شد. ساعت کار این زورخانه بین ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲:۳۰ است.

زورخانه جوانمردان: زورخانه جوانمردان به نام زورخانه شهدای کن هم معروف است. با ۷۵۰ متر مساحت اولین زورخانه غرب تهران نام گرفته. زورخانه جوانمردان پنجشنبه ها تعطیل است و جمعه ها ساعت ۱۱ تا ۱۴ میزبان علاقه مندان به این رشته باستانی است. روزهای زوج از ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۲ و روزهای فرد از ساعت ۱۸ تا ۲۰ می توانید به آنجا بروید.

زورخانه هژبر: زورخانه هژبر، یک زورخانه قدیمی است اما به دلیل آن که مدتی ورزشکاران رشته های دیگر در آنجا تمرین می کردند، کارکرد زورخانه ای خود را از دست داد اما امروزه تا حدودی به روال سابق برگشته. اگر سمت سه راه آذری باشید و سراغ این زورخانه را بگیرید، به شما نشانی خیابان لقمان را می دهند. در این زورخانه روزهای زوج از ساعت ۱۹ و جمعه ها از ساعت ۱۱ به روی ورزشکاران باستانی باز می شود. برای تکمیل اطلاعات تان می توانید با شماره ۰۹۱۲۳۷۵۴۵۸۵ تماس بگیرید.

نکته

برای دریافت اطلاعات از این ورزش با فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای با شماره های ۸۸۸۱۲۶۰۱ و ۸۸۸۱۲۶۹۰ (۰۲۱) تماس بگیرید یا به نشانی dalirestan.ir سر بزنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • چاووش چگنی

      اگروزیرورزش بودم درکل کشور ودرهرمحله ای یک زورخانه برای جوانان کشور جهت فراگیری إداب ورسوم جوانمردی وفتوت ووووو تاسیس میکردم وسمت راستش هم یک کله وپاچه فروشی وسمت چپش هم یک قهوخانه سنتی فقط چای میگنجاندم برای پیشرفت وتعالی روح جوانمردی فراموش شده تاریخ کهن سرزمینمان انشاله که روزی اتفاق بیافتد هرچه زودتر انشاله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج