جاباما
۷۲۰۸۳۵
۲۵ نظر
۵۰۰۱
۲۵ نظر
۵۰۰۱
پ

توضیح ندهید آقای کی‌روش!

چرا نمی‌شود حرفهای کی‌روش درباره حذف چند نام خاص از تیم ملی را جدی گرفت؟

ورزش سه: بیست و چهار ساعت بعد از انتشار فهرست ۲۴ نفره تیم ملی برای حضور در جام جهانی روسیه، کارلوس کی‌روش بالاخره سکوت‌اش را شکست و تصمیم گرفت با یک مونولوگِ تند و بحث‌برانگیز، به همه ابهاماتی که در اطراف لیست تیم ملی وجود دارد، پاسخ بدهد. بهانه‌های او اما به مراتب گمراه‌کننده‌تر و شوکه‌کننده‌تر از فهرست ۲۴ نفره به نظر می‌رسیدند.

سرمربی تیم ملی می‌توانست به این حقیقت تکیه کند که انتخاب اسامی همیشه بر اساس سلایق مربی شکل می‌گیرد و مسئولیت این انتخاب نیز بر عهده اوست اما به جای این توضیح ساده و پذیرفتنی، برای توجیه کنارگذاشتن چند بازیکن خاص از بهانه‌هایی استفاده کرد که برای جدی‌نگرفتن و باورنکردن‌شان، چند دلیل مشخص وجود دارد. تجربه نشان می‌دهد اگر او قصد داشته باشد پای بازیکنی بایستد، این کار را به هر قیمتی انجام خواهد داد. اشکان دژاگه بدون تیم، همواره در اردوهای تیم ملی حاضر است و «مصونیت» ویژه‌ای دارد. رامین رضاییان بعد از اخراج‌شدن توسط برانکو و بدون تیم ماندن، همچنان در تیم ملی به میدان می‌رود. در این شرایط، چرا باید باور کنیم یک بازیکن به خاطر تغییر پست در چند مسابقه، دیگر شایستگی حضور در تیم ملی را ندارد؟

سن و سال؛ از جلال تا پژمان

تنها دلیل خط خوردن سیدجلال حسینی از نگاه کی‌روش، فاکتور «شرایط سنی» بوده است اما آیا او تنها بازیکن سی و چند ساله لیست ۳۵ نفره محسوب می‌شد؟ اگر برای کنار رفتن پیرمردها از تیم ملی برنامه‌ریزی خاصی وجود دارد، پس پژمان منتظری، رضا قوچان‌نژاد و اشکان دژاگه در فهرست ۲۴ نفره چه می‌کنند؟ بدون تردید از بین پژمان و سیدجلال، مدافع پرسپولیس فصل به مراتب بهتری را پشت سر گذاشت و برای حضور در تیم ملی شایسته‌تر بود. کی‌روش اما جلال را در تهران جا گذاشت و پژمان را با خودش به اردوی ترکیه برد. مرد پرتغالی در مصاحبه‌های قبلی‌اش بارها تاکید کرده بود که میزان آمادگی بر اعداد روی شناسنامه فوتبالیست‌ها اولویت دارد اما در عمل، پا به سن گذاشتن به عنوان عامل کناررفتن سیدجلال از تیم ملی عنوان می‌شود. کی‌روش تلاش می‌کند تا حذف حسینی را یک اتفاق عادی و یک روند مرسوم در فوتبال دنیا جلوه بدهد اما این ماجرا حتی برای افراد نزدیک به کی‌روش نیز تعجب‌برانگیز بوده است. چرا که درست در همان روز انتشار اسامی، بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود میثاق‌نامه بازیکنان تیم ملی برای شرکت در جام جهانی در مراسم بدرقه، توسط سیدجلال قرائت شود! او خط زدن سید را دورخیز برای تغییر نسل در جام ملت‌ها می‌داند. همان تورنمنتی که حاضر نشد در مراسم قرعه‌کشی‌اش حضور پیدا کند. چرا که باور داشت ممکن است در زمان شروع جام سرمربی تیم ملی نباشد.

وریا غفوری و رامین رضاییان؛ یک داستان تکان‌دهنده

کارلوس کی‌روش به جای پذیرفتن مسئولیت حذف وریا، وینفرد شفر را در جایگاه متهم ردیف اول قرار می‌دهد و این مربی را برای تغییر پست بازیکن‌اش در چند مسابقه سرزنش می‌کند. شاید تصور کنید وریا در تمام فصل «هافبک راست» بوده اما غفوری در لیگ هفدهم ۲۲ مسابقه را به عنوان مدافع راست آغاز کرده و تنها در دو بازی، از ابتدا به عنوان هافبک راست به میدان رفته است. مدافع کناری استقلال قبل از آغاز جدال حساس و تعیین‌کننده تیمش با ذوب‌آهن، حاضر نشد در خط میانی به میدان برود و برای این کار حتی تا مرز درگیری با سرمربی‌اش نیز پیش رفت. کی‌روش انتظار دارد وریا پست بازی خودش را در استقلال تعیین کند اما سوال اینجاست که اگر بازیکنی به خودش اجازه بدهد و در تیم مرد پرتغالی، از مربی‌اش بخواهد که جایگاه‌اش را در زمین عوض کند، واکنش خود کارلوس چه خواهد بود؟ اگر تغییر پست غفوری به این اندازه حائز اهمیت بوده، چرا کی‌روش مستقیما این موضوع را با شفر در میان نگذاشته است؟

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم رامین رضاییان به عنوان انتخاب نهایی کی‌روش برای سمت راست خط دفاعی تیم ملی، به ندرت در باشگاه‌اش در این پست به میدان رفته است. رامین در همه جام‌های این فصل، فقط سه بار «مدافع راست» بوده و در سایر دیدارها به عنوان وینگر راست، هافبک راست و حتی دفاع چپ بازی کرده و با این وجود به تیم ملی دعوت شده است. کارلوس به گفته خودش، یک مدافع راست مستحکم می‌خواهد اما رضاییان حتی در بهترین روزهایش، هیچوقت شمایل یک دفاع مستحکم را نداشته و تنها به خاطر قدرت نفوذهایش به یک ستاره تبدیل شده است. مرور گذشته به وضوح نشان می‌دهد «تغییر پست» نقشه همیشگی سی‌کیو برای مهره‌های تیم ملی است. مرتضی پورعلی‌گنجی بعد از یک فصل کامل بازی در خط میانی نفت تهران، در جام ملت‌های ۲۰۱۵ ناگهان مدافع میانی شد. پژمان منتظری نیز به عنوان مدافع میانی به تیم جام جهانی ۲۰۱۴ ملحق شد اما در دفاع راست به میدان رفت. حتی روزبه چشمی نیز برای اولین بار در تیم ملی به یک مدافع میانی تبدیل شد. تناقض بزرگ‌تر در مقایسه وریا با نفرات حاضر در اردوی ترکیه شکل می‌گیرد. آیا علی‌قلی‌زاده که نامش در فهرست مدافعان قرار گرفته، در سایپای علی دایی نیز به عنوان یک مدافع به میدان می‌رفت؟ آیا شهریار پست بازی این ستاره را تغییر داده بود؟ آیا کریم انصاری فرد و مهدی طارمی در باشگاه‌های‌شان مثل تیم ملی دور از دروازه بازی می‌کنند؟

فراموشی به سبک کی‌روش

نیمکت‌نشینی سیدحسین حسینی در هفته‌های پایانی فصل، دلیل قرارگرفتن این بازیکن روی حالت «استندبای» در تیم ملی عنوان می‌شود اما «امیر عابدزاده» از هفته اول تا هفته بیست و پنجم لیگ پرتغال روی نیمکت بوده و فقط در ۹ دیدار آخر به میدان رفته است. کارلوس از نیمکت‌نشین‌شدن سیدحسین به دست شفر «تعجب» کرده تا موقعیت تازه‌ای برای سرزنش مربی آلمانی خلق کند اما آیا خود او نیز به خاطر حفظ نظم و دیسیپلین در تیمش، «سیدمهدی رحمتی» را کنار نگذاشت؟ سیدحسین حسینی به نیمکت تبعید شد، چرا که بعد از رکوردشکنی با ماجراهایی مثل درگیری با فرشید باقری و جنجال اینستاگرام، نظم استقلال را به هم ریخته بود. شفر، منطقی‌ترین تصمیم را در مورد این بازیکن گرفت اما هنوز هم در مورد توانایی فنی گلر استقلال و قابلیت‌های او برای کمک در تیم ملی هیچ تردیدی وجود ندارد. چه اینکه او، همواره در اردوهای تیم ملی بر خلاف استقلال، آرام و بی هیاهو بوده است.

قربانی آلمانی

آخرین اظهارنظرهای کارلوس کی‌روش، مشتی بود که به طرف صورت وینفرد شفر پرتاب شد. سرمربی استقلال از زمان ورود به ایران، تقریبا در هر شرایطی از کی‌روش حمایت کرده بود و حتی با برنامه ۴۰ روزه این مربی مخالف به نظر نمی‌رسید. کارلوس ابدا به تماشای دیدارهای استقلال نمی‌رفت اما شفر برای دیدن دیدار دوستانه ایران با امیدهای ازبکستان خودش را به ورزشگاه آزادی رساند و از کوچک‌ترین فرصت برای برقراری دیالوگ با سرمربی تیم ملی استفاده کرد. با این وجود کی‌روش ناگهان او را به گوشه رینگ کشاند. حالا وریا و سیدحسین سرمربی المانی را عامل غیبت شان در جام جهانی می دانند. به نظر می‌رسد سرمربی پرتغالی تیم ملی در روزهای پرهیاهویش در ایران، به دنبال یک «قربانی» بود و شفر به این جستجو پایان داد. بازیکنان بزرگی که جام جهانی را از دست داده‌اند، بازنده «شطرنج برره‌ای» کی‌روش هستند اما بازنده بزرگ‌تر این بازی، احتمالا وینفردشفر خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کیروش از لحظ ادبی فوق العاده بی شخصیت است و اصلا با شفر و برانکو قابل مقایسه نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ازغارنشین موزامبیکی بیشترازاین انتظارنمیره

    • بدون نام

      مرگ بر کیروش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هزار لایک

    • بدون نام

      خخخخخخخ

    • شایگر

      کی روش تو یک حیوانی...جلال حسینی رو خط زدید درست اشکالی نداره اما ووریا وحسین حسینی رو چرا حیوان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حیوان مقابل کیروش آقاست
        شان حیوان رونیارپایین

      • بدون نام

        کثیفترازکیروش وجود ندهره

      • بدون نام

        کثیفترازکیروش وجود نداره

    • مصطفی

      فقط پول مفت میگیره حرومش بشه

    • س

      کیروش خودش میداند بازنده بزرگ جام است .و هیچ شانسی ندارد .و پس از جام هم باید برود چون او دیگر برای فوتبال ایران یک معظل شده و رفتارش باعث شد که دیگر کسی به او اعتماد نکند..کاش دایی خودش را خرج چنین احمقی نمیکرد در روز اخر

    • داوودی جم از دزفول

      دیگه همه متوجه شدن کارلوس یه سیا باز تمام عیاره... خود وریا و حسینی هم بچه‌ نیستن که بخوان فک کنن شفر مقصره... وگرنه از قلی زاده بگیر تا طارمی و کریم هیچکدوم توی تیم باشکاهیشون تو پست مدنظر کی روش بازی نکردن

    • حسین

      واقعا ننگ برما ایرانیها
      کیروش رونازشو زیاد کشیدیم هر قلطی میخا دمیکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرد ایرانی. مرد اریایی .باید خجالت کشید از اونها که جواب محکمی به یه بیگانه نمی دن . به اسطورهای فوتبال ایران بی حرمتی می کنه مثل علی کریمی و دیگران کسی نیست که حدوحدودش رو بهش بگه داره واسه باشگاهها هم تعین تکلیف می کنه وقتی به بزرگان فوتبال ایران توهین می کنه چه رسد به مردم ایران ما غیرت ایرانی و اریایی خودمون رو با ختیم به مدیریت بی لیاقت . تمام بازیکنهایی که حقشونه تو جام جهانی بازی کنن و تو لیست نیستن با خاطر لج و لج بازیه

    • بینام

      تف به حیثیت تاج ساکت و کیر کیر کیر وش

    • سید جلال و وریا و سید حسین حسینی

      مرگ بر دلال موزامبیکی کثافت

    • ع.م

      احتمالا الان آقای شفر، تازه متوجه شده که چرای برانکوی پرسپولیس، خودش را به کیروش نزدیک نکرد و اصلا به او محلی نمی گذاشت. آقای شفر و آقای ایوانکوویچ، شایسته دوستی بیشتر با هم، در مقابل کیروش بی تربیت و خودخواه، هستند. به امید موفقیت ایرانیان، در جام باشگاه های آسیا.

    • سجاد

      واقعا بی انصافیه اگه وریا و سید بخوان شفر ومقصر بدونن
      این مرتیکه دلال دنبال بهونه بود تا بازیکنای موردعلاقشو ببره
      میگن تا نباشد چیزکی مردم....
      علی کریمی حتما توتیم ملی ازین مرتیکه دلال یه چیزی دیده که الان بهش میگه دلال
      معلوم نیس چقد پول گرفته تا بازیکن ببره
      کسی که تبلیغ بانک میکنه بدونین چقدر دنبال پوله
      این همه سال مفت خوری کرد بیشرف

    • بدون نام

      احسنت واقعا تحلیل خوبی بود. باعث شد کار لووووس کیروش رو بیشتر بشناسیم

    • افشين اقاربيع

      خجالت بكشين ادماي دورو ،تا ديروز بهترين مربي براي ايران بود،،تا موقعي كه ادماي دورو وجود داره تو فوتبال ،هر كي بيشرفت كنه ميكشنش بايين،مشكل مربياي بزرك نيستن ،مشكل فرهنك اشتباه ايرانياس كه وقتي همه جي وفق مراده خيلي تعريف تمجيد ،وقتي بدشون مياد بدترين فحشها وطرف نفرت انكيز ميشه،،،كمي خجالت بكشين،لااقل از عراق و افغان ياد بكيرين كه دارن با فرهنك كمتر از ما بيشرفت بيشتري از ما دارن،،واقعا شرم به ادماي دورو

    • بدون نام

      فضولی پژمان نکن

    • علی

      نتیجه چاپلوسی شفر همینه.حالا هستش بیرون بنداز

    • امین مرادی

      چرا بازنده وینفرد شفر باشه ؟!

    • بدون نام

      چرت پرت نگیدنادان کیروش جزو۱۰تااول جهان منم به خط خوردن این ۴تابازیکن انتقاددارم ولی فراموش نکنیدبهترین موفق ترین مربی ایران وجهان

    • بدون نام

      اولا‌همه‌چیزایی‌که‌به‌کیروش‌نصبت‌دادین‌لایق‌خودوخانواده‌نداشته‌تونه.دوما‌خاک‌برسرتون‌کنن‌که‌چنین‌راحت‌بایه‌متن‌ازیه‌سیاه‌نماخرمیشید!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج