۷۲۱۵۵۵
۱۲ نظر
۵۰۷۲
۱۲ نظر
۵۰۷۲
پ

بزرگترین و سنگین‌ترین پول دنیا را این جزیره دارد

هیچکس نمی‌داند دقیقا چه زمانی مردم یاپ (یک جزیره میکرونزی کوچک)، شروع به استفاده از دیسک‌های سنگ آهکی غول پیکر به عنوان پول کردند، اما پول سنگی منحصر به فرد آن‌ها تا به امروز قرن هاست که استفاده می‌شود.

برترین‌ها : هیچکس نمی‌داند دقیقا چه زمانی مردم یاپ (یک جزیره میکرونزی کوچک)، شروع به استفاده از دیسک‌های سنگ آهکی غول پیکر به عنوان پول کردند، اما پول سنگی منحصر به فرد آن‌ها تا به امروز قرن هاست که استفاده می‌شود.

جزایر میکرونزی از دلار آمریکا به عنوان پول رسمی خود استفاده می‌کنند، اما مردم جزیره یاپ از یک پول بسیار عجیب استفاده می‌کنند؛ دیسک‌های سنگی بسیار بزرگی که وزن برخی از آن‌ها از یک خودرو هم بیشتر است. صد‌ها دیسک سنگی در سراسر این جزیره پراکنده شده، برخی از آن‌ها بیرون هتل‌ها و بقیه در اعماق جنگل قرار دارند، اما بیشترشان در بانک‌های پول سنگی نگهداری می‌شوند. حدود ۱۳۰۰۰ دیسک سنگی در گردش در یاپ وجود دارد که قطرشان از ۳۰ سانتیمتر تا ۳.۵ متر متغیر است و هرچه بزرگتر باشند باارزش ترند.

بزرگترین و سنگین‌ترین پول دنیا را این جزیره دارد

دقیقا معلوم نیست کی این اتفاق افتاد، اما مردم درباره دریانورد مشهوری می‌گویند که به پالائو سفر کرده و سنگ آهک را آنجا یافته است. او ابتدا به مردانش گفته که سنگ‌ها را به شکل ماهی بتراشند. بعد به ماه کامل نگاه کرده و سنگ او را یاد رنگ روشن درخشان ماه انداخته است؛ بنابراین دستور می‌دهد سنگ‌ها را به شکل دیسک درآورند و وسطش را سوراخ کنند تا بتوانند حرکت دهند.

طولی نکشید که دیسک‌ها از فاصله ۴۰۰ کیلومتری به عنوان شکلی از پول به یاپ رسیدند. ابتدا سنگ‌ها را هدیه می‌دادند، اما کم کم به عنوان پول استفاده شدند. اندازه فاکتور اصلی بود که ارزش این دیسک‌ها را تعیین می‌کرد، اما تنها معیار نبود.

بزرگترین و سنگین‌ترین پول دنیا را این جزیره دارد

ماجرای پشت هر قطعه هم در ارزش گذاری آن مهم بود. چون زمانی هر پول سنگی شجره‌نامه خودش را داشت. اگر یک دریانورد خاص در آوردن قطعه سنگی نقش داشت یا اگر افراد زیادی برای به دست آوردن آن می‌مردند ارزشمندتر تلقی می‌شد.

یکی از ویژگی‌های جالب پول سنگی این است که به ندرت دست به دست می‌شود به خصوص دیسک‌های بزرگ. برخی از آن‌ها چندین تن وزن دارند، بنابراین حرکت دادن آن‌ها تقریبا غیرممکن و خطرناک است؛ بنابراین جای سنگ تغییر نمی‌کند بلکه مالکیت آن عوض می‌شود. در واقع، حتی لازم نیست سنگ‌ها در جزیره یا حتی در دسترس باشند تا ارزش داشته باشند.

بزرگترین و سنگین‌ترین پول دنیا را این جزیره دارد

مثلا می‌گویند که ملوانی در حال آوردن یک دیسک سنگی بزرگ به جزیره بوده که قایقش در طوفان آسیب می‌بیند. این پول سنگی ارزشمند به ته اقیانوس رفت، اما خدمه به همه گفتند چه اتفاقی افتاده است؛ بنابراین پول هنوز ارزش داشت و خانواده‌ای که آن را از پالائو آوردند مالکش بودند. امروزه، حدود یک قرن بعد از آن ماجرا، یک نفر در یاپ صاحب این دیسک است. حتی با اینکه هیچکس از زمان غرق شدنش آن را ندیده است.

بزرگترین و سنگین‌ترین پول دنیا را این جزیره دارد

یک چیز مهم دیگر درباره پول سنگی یاپ این است که هرگز به عنوان پول روزمره استفاده نمی‌شود، بلکه بیشتر مثل طلا است و برای معاملات مهم مثل مهریه دختر استفاده می‌شود. امروزه دیسک‌های سنگی یاپ معادل پول واقعی هستند. شاید به نظر ما احمقانه بیاید و فکر کنیم چرا آن‌ها این سنگ‌ها را ارزشمند می‌دانند. خب چرا برای مردم جوامع دیگر طلا و نقره را ارزش دارد؟

منبع: odditycentral

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا شفا بده.
      اونوقت ین ژاپن از سبکی روی آب وامیسته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا شما رو هم شفا بده
        چون هر چی باشه از ریال خودمون خیلی بهتره

      • بدون نام

        بدون نام 15:11
        کمی کله رو به کار بندازی میفهمی که موضوع مربوط به وزن فیزیکی پوله، نه ارزش اون

      • بدون نام

        بدون نام ۱۰:۱۵
        بی تربیت از هر نظری مقایسه بشه باز هم از ریال خودمون خیلی یهتره، حتی ممکنه این تخته سنگها هزار دلار هم ارزش داشته باشند! و اینکه بخوابی بلند کنی از ریال هم سبکتر باشه! پس هیچ وقت خودت رو عاقلتر از دیگران ندون!

      • بدون نام

        بدون نام 14:29
        ترجمه کن ببینیم منظورت چیه؟ اصلا ماجرا رو نگرفتی کلا

    • بدون نام

      متعجبم

    • بدون نام

      نویسنده خیلی قشنگ بود

    • بدون نام

      عجب احمقی که طلا و نقره را با سنگ مقایسه میکنی

    • asali

      صد در صد مطمئنم که از ریال ایران معتبر تره و اگه پول افغان ۶۹ تومنه اینم حدوداً ۳۵نومنی هست

    • بدون نام

      امروزه ارزش پولهای کاغذی با اعتبار دولت چاپ کننده ان حساب میشود وگرنه پشتوانه ندارند احتمالا این پول سنگی جز اولین شکلهای پولهای اعتباریست

    • علی اصل

      جالب بود ، خوشم اومد :-)

    • حشمت عزیزی ملک آبادی

      همین الان ارزشش از پول ما بالاتره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج