۷۲۲۵۷۳
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

وزارت ارتباطات فرافکنی می‌کند؛

فیلترینگ و ضعف زیرساخت عامل اختلال اینترنت

محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی جلسه‌ای یک ضرب‌الاجل ۲۴ ساعته برای اپراتورها و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت در رابطه با رفع اختلالات اینترنتی تعیین کرد. این دستور روز اول خردادماه صادر شد. این در حالی است که به گفته کارشناسان فناوری اختلالات اینترنتی در اثر فیلترینگ گسترده تلگرام و اقدامات بعدی برای از کار انداختن و قطع اتصال فیلترشکن‌ها ایجاد شده است.

روزنامه جهان صنعت: محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی جلسه‌ای یک ضرب‌الاجل ۲۴ ساعته برای اپراتورها و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت در رابطه با رفع اختلالات اینترنتی تعیین کرد. این دستور روز اول خردادماه صادر شد. این در حالی است که به گفته کارشناسان فناوری اختلالات اینترنتی در اثر فیلترینگ گسترده تلگرام و اقدامات بعدی برای از کار انداختن و قطع اتصال فیلترشکن‌ها ایجاد شده است. بنابراین اختلالات اینترنتی نمی‌تواند ارتباطی با شرکت‌های عرضه‌کننده اینترنت داشته باشد. از سویی دیگر متخصصان فناوری اطلاعات بر این باورند که زیرساخت‌های اینترنت و پهنای باند در ایران ضعف‌ها و کمبودهایی دارد. به طور کلی به گفته بسیاری از کارشناسان، به دلیل فیلترینگ سرعت اینترنت پر سرعت و پهنای باند کاهش یافته تا اتصال فیلترشکن‌ها قطع شود. به باور برخی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با این ضرب‌الاجل‌ها و درخواست رفع اختلالات اینترنتی از سوی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت و پهنای باند، در واقع مسوولیت اختلالات اینترنتی را به گردن این شرکت‌ها می‌اندازد و خود را مبرا می‌کند. اگرچه دستور فیلترینگ تلگرام از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صادر نشده بود اما این وزارتخانه می‌توانست اقداماتی را در پیش گیرد که اینترنت کشور در اثر فیلترینگ دچار اختلال و افت سرعت نشود. به هر روی این نخستین بار نیست که شاهد فیلتر شدن یک شبکه مجازی هستیم و آخرین بار نیز نخواهد بود، مردم نیز به مشتریان دائمی فیلترشکن‌ها تبدیل شده‌اند. بنابراین این پرسش مطرح می‌شود که آیا قرار است پس از فیلترینگ‌های بعدی در رابطه با شبکه‌های مجازی، پیام‌رسان‌ها و سایت‌ها باز هم شاهد اختلالات اینترنتی باشیم؟

به هر روی به نظر می‌رسد شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت و پهنای باند به راستی موفق شدند مشکل اختلالات اینترنتی را رفع کرده و پس از گذشت ۲۴ ساعت به گفته مجید حقی، معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ۸۵ درصد از اختلالات اینترنتی رفع شده است.

رفع اختلالات اینترنتی ظرف ۲۴ ساعت

اپراتورها و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت در ایران با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مکلف به رفع اختلالات اینترنتی ظرف ۲۴ ساعت آینده شدند.

به گزارش مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ با توجه به دریافت گزارش‌هایی از اختلال در اینترنت، عصر روز سه‌شنبه اول خردادماه جاری، جلسه‌ای با حضور محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و اپراتورهای تلفن همراه برگزار شد.

در این جلسه گزارشی از دلایل بروز برخی از اختلالات در اینترنت مطرح و پس از بحث و بررسی درباره این موضوع و ارائه راهکارهای فنی، مقرر شد تمام شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت و اپراتورها حداکثر ظرف ۲۴ ساعت بر اساس راهکار‌های مطرح شده نسبت به رفع اختلالات در اینترنت اقدام کنند و همچنین تمام گزارش‌های مردمی در این خصوص بررسی و در اسرع وقت مشکلات مطرح شده رفع شود.

۸۵ درصد اختلالات اینترنتی برطرف شد

به دنبال دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به اپراتورها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت مبنی بر فرصت ۲۴ ساعته برای رفع مشکل سرعت اینترنت، معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از برطرف شدن ۸۵ درصد اختلالات اینترنتی خبر داد. مجید حقی، معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد نتیجه دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رفع اختلالات اینترنتی گفت: با توجه به دستور و تاکید آقای آذری‌جهرمی بر رسیدگی سریع و موثر در خصوص اختلالات رخ داده در سرویس‌های اینترنتی کارگروهی، این موضوع از روز گذشته با حضور مدیران عامل و تیم‌های فنی شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی و با محوریت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با برگزاری جلسات فشرده رفع اشکالات و اختلالات پیگیری شد. وی ادامه داد: اولویت‌های کارگروه‌های تشکیل شده به ترتیب رفع اختلال کسب‌وکارهای فعال در بستر اینترنت، برنامه‌های کاربردی پرطرفدار و دیگر کاربردهاست.

فیلترینگ، دلیل اصلی اختلالات اینترنتی

کارشناسان معتقدند اختلالات اینترنتی به دلیل سیاست‌های محدود‌کننده و فیلترینگ است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه مقصر نیست اما زیرساخت‌های اینترنت در کشور از گذشته مشکل داشته که باید رفع شوند.

نمی‌توان جلوی جریان آزاد اطلاعات را گرفت

این کارشناس تجارت الکترونیک با اشاره به اینکه دنیای اطلاعات آزاد است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت اظهار کرد: دنیای اطلاعات در فضای مجازی مانند جریان اکسیژن است و به هیچ عنوان نمی‌توان از ورود آن جلوگیری کرد. اکنون که این‌گونه با شبکه‌های مجازی برخورد می‌کنیم در آینده که وارد دنیای اینترنت اشیا می‌شویم چه خواهیم کرد؟ به زودی شاهد خواهیم بود که یخچال با یخچال ارتباط برقرار می‌کند.زینی‌وند درباره چگونگی رفع اختلالات اینترنتی از سوی شرکت‌های عرضه‌کننده اینترنت بیان کرد: ممکن است به این شیوه عمل شود که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سرعت اینترنت را افزایش دهد اما از شرکت‌هایی مانند مبین نت، صبا نت، شاتل و ارائه‌دهندگان اینترنت درخواست کند دسترسی IP‌هایی که از فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند را محدود کنند.

شرکت‌ها نقشی در اختلالات اینترنتی ندارند

نایب‌رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران معتقد است که درخواست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از شرکت‌های عرضه‌کننده اینترنت مبنی بر لزوم رفع اختلالات اینترنتی منطقی نیست.علی توسلی در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از اختلالات اینترنتی به دلیل نقصان‌ها و ضعف زیرساخت‌های اینترنت کشور بوده و شرکت‌های عرضه‌کننده اینترنت نقشی در این زمینه ندارند.او افزود: شرکت‌های عرضه‌کننده اینترنت در کشور هیچ نقشی در پهنای باند و سرعت اینترنت ندارند و اینترنت را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت کرده و به کاربران و مشتریان عرضه می‌کنند اما به هیچ‌وجه اینترنت را دستکاری نمی‌کنند.توسلی در ادامه بیان کرد: منطقی در این گفته که شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت باید اختلالات اینترنتی را رفع کنند وجود ندارد. حدود ۱۰ سال گذشته شرکت‌های عرضه‌کننده اینترنت به کاربران می‌توانستند پهنای باند اینترنت را دستکاری کنند اما اکنون در ایران دیگر چنین اختیاری ندارند و رفع اختلالات اینترنتی از سوی این شرکت‌ها منطقی نیست.

سخن آخر

در حالی ادعا می‌شود که اختلالات اینترنتی از سوی شرکت‌های عرضه‌کننده اینترنت رفع شده که نه سرعت اینترنت تغییری کرده و نه این شرکت‌ها نقشی در رفع اختلالات بر عهده دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج