۷۲۲۵۷۹
۲۱ نظر
۵۰۸۴
۲۱ نظر
۵۰۸۴
پ

ناصر ملک مطیعی؛ داستان یک ممنوعیت مضحک

حالا که ناصر ملک مطیعی فوت کرده است حجم خشم مردم بیشتر از انده است درمیان تمام واکنش ها این واکنش امیر پوریا شاید وصف حال مردم باشد. در مطلب زیر یک واکنش به عنوان نمونه ای از کلیت واکنش ها را می خوانید و بعد اتفاقات این چند وقت اخیر حول ملک مطیعی را مرور می کنیم.

برترین ها: حالا که ناصر ملک مطیعی فوت کرده است حجم خشم مردم بیشتر از اندوه است. درمیان تمام واکنش ها این واکنش امیر پوریا شاید وصف حال مردم باشد. در مطلب زیر یک واکنش به عنوان نمونه ای از کلیت واکنش ها را می خوانید و بعد اتفاقات این چند وقت اخیر حول ملک مطیعی را مرور می کنیم:

امیر پوریا در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: مرگ که مرگ است؛ دست کسی نیست و برخی اوقات، تقصیر کسی هم نیست. اما مرگ در حین حیات، چهل و چند سال ممنوع الکاری، البته که مقصر دارد و حالا اندوه فقدان آقای ناصر ملک مطیعی با خشم نسبت به مسببین ممنوعیت او، چنان درآمیخته که اغلب، دومی بر اولی چیره می شود. می شود گفت این مجوز چند سال پیش که تنها به بازی در فیلم زیرمتوسط «نقش نگار» منتهی شد، بیشتر در حکم «نوشدارو» و «سنگی بر گوری» بود: تصویر یکی از مظاهر قهرمانی را زمانی بر پردهٔ سپید می افکنیم که جان و جلوهٔ تداعی آن دوران را نداشته باشد. می شود پرسید اگر کار در سینمایی که شرایط ایجاب می کرد، بعدها با تغییر شرایط، گناه محسوب شود، چه طور مجید مجیدی و فرج الله سلحشور که در دهه شصت بازیگر فیلم های محسن مخملباف بودند، با صدور حکم «معاندت» مخملباف از سوی نگرش رسمی ما، ممنوع الکار نشدند؟ پاسخ ساده و قابل درکی چون «اون مخملباف که این مخملباف نبود» و «اونها چه می دونستند بعداً این جوری می شه»، دقیقاً دربارهٔ آن همه بازیگر ممنوع الکار شده از زمان انقلاب ، قابل تکرار نیست؟

ناصر ملک مطیعی؛ داستان یک ممنوعیت مضحک

ملک مطیعی از دههٔ سی باید با این احتمال که بعدها حکومت اسلامی می آید، در هیچ فیلمی عاشق نمی شد و کاباره نمی رفت؟!! تازه او که اغلب از همان ارزش های ناموسی دفاع می کرد که بعدها هم ارزش ماند! تکلیف ممنوعیت منجر به مهاجرت صدها سینماگر آن سال ها و در رأس شان بهروز وثوقی ، پاسخ حسرت ده ها نفر که در ایران مانده اند و مانند ملک مطیعی حتی صدا و سیما از نمایش تصویر آنها در سالخوردگی، می هراسد و جلوگیری می کند، چیست؟ حضرات مدیر فرهنگی امروز که با تماشای بریده جراید احضار بازیگران به دادسرا در سال پنجاه و هشت، پوزخند می زنند و سری به نشانهٔ تاسف تکان می دهند، در ماهیت و با این خوش خدمتی های اضافه بر سازمان، چه تفاوتی با آن قضات و بازپرس های تندرو دارند؟ همین ماندن و زیستن کسانی چون زنده یاد فردین، خانم پوری بنایی، جعفر پناهی و بسیاری دیگر در ایران، دلیلی کامل و کافی برای رفع ممنوعیت از ابتدا مضحک شان نبوده و نیست؟

ناصر ملک مطیعی؛ داستان یک ممنوعیت مضحک

واکنش ملک مطیعی به سانسور شدنش در دورهمی و من و شما

می خواهم در مورد ماجرای رفتن شما به تلویزیون و ضبط برنامه هایی که پخش نشد صحبت کنم. ناگفته نماند مردم چنان حمایتی از شما کردند که انگار آن برنامه ها 10 بار پخش شده. یعنی این پخش نشدن انگار از پخش برنامه تاثیرش بیشتر بود و مردم بدون آن که شما را ببینند انگار شما را دیدند...

- اتفاقا خودم هم ناراحت شدم و خجالت کشیدم. دوست نداشتم توی تلویزیون با مردم این طور روبرو شوم. تلویزیون هم برای مملکت خودمان هست و آنها هم لابد دلایلی دارند. بارها گفتم و صمیمانه و از ته دلم می گویم که هیچ گله و شکایتی از کسی ندارم چون من تابع و شهروند این مملکت هستم و قواعد آن برای من محترم است. هزاران نفر می گویند خط قرمز و من هم اینجا باید این مسئله را قبول کنم. این است که هیچ وقت گله و شکایتی نداشتم و مخلص همه شان هم هستم. برای آقای مدیری و آقای قندی و آقای ظلی پور هم احترامات فوق العاده قائلم. آنها هم تقصیری نداشتند.

می خواستند شب یلدا برنامه را پخش کنند و آن شب هم زلزله آمد.

- بله. یکسری اتفاقاتی افتاد کهت بخشی از آن هم گردن ما افتاد. ما هم قبول کردیم.

ولی با وجود پخش نشدن برنامه انگار پخش شد، اینقدر که مردم دوست تان دارند...

- لطف دارند. می خواستند من را ببینند و به همین خاطر ناراحت شدند. حالا ایشالا که ببینند.

به مردم برای ماجرایی که اخیرا پیش آمده و حمایتی که از شما کردند چه پیغامی دارید؟

برای این همه لطف مردم واژه ها خیلی نارساست. بارها این را گفتم. کلمات قاصر است که بتوانم آن جور که شایسته است تشکر کنم. مردم واقعا صمیمانه از من حمایت کردند و من زندگی ام را مدیون شان هستم. از خدا می خواهم کاری بکنند و اسبابی را فراهم بیاورد کهت من تلافی کوچکی کرده باشم و آرزو می کنم هر وقت فرصتی باشد باهم روبرو شویم و آنچه از دلم بر می آید را صادقانه به آنها بگویم.

چرا ناصر ملک مطیعی سانسور شد؟!

قرار بود ناصر ملک‌مطيعي پس از سال‌ها از قاب تلويزيون با طرفدارانش صحبت کند. حضور اين بازيگر پيش‌کسوت پس از سال‌ها در رسانه ملي به اندازه وسعت انتشار خبرش، غافلگيرکننده و جذاب بود. حضور ناصر ملک‌مطيعي در برنامه «دورهمي» و گفت‌وگويش با مهران مديري به‌سرعت خبرساز شد و هم‌زمان با اين خبر، حضورش در برنامه‌اي ديگر با عنوان «من و شما» نيز توجهات بسياري را به ويژه‌برنامه‌هاي شب يلدا در رسانه ملي و تغيير رويکرد اين رسانه مبني‌بر حضور بازيگري که سال‌ها در قاب تلويزيون ديده نشده است جلب کرد و طبعا بينندگان مشتاق تلويزيون پيگير و علاقه‌مند حضور ناصر ملک‌مطيعي و شنيدن صحبت‌هايش بودند. گويا پخش ويژه برنامه «من و شما» به‌جاي پخش در روز جمعه به چهارشنبه منتقل شد و قرار بود اين برنامه زودتر از برنامه «دورهمي» روي آنتن برود، اما اين برنامه که قرار بود با حضور ناصر ملک‌مطيعي و علي پروين، از شبکه شما پخش شود، لحظاتي پس از صحبت‌هاي ابتدايي مجري قطع شد و سپس، در زيرنويس تلويزيون اعلام شد که اين برنامه، امشب به دليل مشکل فني پخش نمي‌شود. اما هادي قندي، تهيه‌کننده برنامه «من و شما»، به قطع اين برنامه واکنش نشان داد. او با انتشار پستي در صفحه اينستاگرامش نوشت که خودش هم دليل قطع برنامه را نمي‌داند.

ناصر ملک مطیعی؛ داستان یک ممنوعیت مضحک

قطعا کنجکاوي‌ها برای حضور ناصر ملک‌مطيعي به‌عنوان ميهمان برنامه مهران مديري جذاب‌تر بود، اما دقايقي پيش از آغاز زلزله تهران و در ابتداي پخش برنامه «دورهمي» و وقتي بسياري نگاهشان به معرفي ناصر ملک‌مطيعي به‌عنوان میهمان برنامه بود، باز هم خبري از پخش گفت‌وگوي ملک‌مطيعي که به صورت توليدي ضبط شده و آماده پخش بود، نشد. گمانه‌زني‌ها بر سر اينکه به چه دليل باوجود خبررساني‌هايي که درباره حضور اين بازيگر پيش‌کسوت در تلويزيون صورت گرفته و به‌نوعي اجازه حضور او در رسانه ملي صادر شده است، اما به‌ناگاه تلويزيون اقدام به قطع اين دو برنامه در ميانه‌هاي پخش کرد، بيان شد. چندساعت پس از بحث‌هايي که در فضاهاي مجازي و رسانه‌ها در مورد اين اتفاق انجام شد، کانال برنامه کات از اتفاقات پشت‌پرده پخش‌نشدن اين دو برنامه نوشت. طبق توضيحات اين کانال خبري، ماجرا از اين قرار بوده که آرش ظلي‌پور، مجري برنامه من و شما، چند روز پيش با همراهي عوامل برنامه‌اش، از مديران تلويزيون مجوز حضور ناصر ملک‌مطيعي در تلويزيون را مي‌گيرد. او سپس اين بازيگر پيش‌کسوت را به برنامه‌اش دعوت مي‌کند و ملک‌مطيعي دعوتش را مي‌پذيرد و به شبکه شما مي‌رود. برنامه به طور کامل ضبط و آماده‌ انتشار مي‌شود. طبق کنداکتور رسمي تلويزيون، برنامه «من و شما» هر هفته، جمعه ساعت ۱۴ از شبکه شما پخش مي‌شود. به همين خاطر ظلي‌پور و گروهش منتظر روز جمعه مي‌مانند تا «آس» خود را رو کنند، اما در اين ميان اتفاق عجيبي رخ مي‌دهد و آن هم اينکه خبر اين ماجرا به گوش مشاور، دوست و همراه مهران مديري مي‌رسد و او در اقدامي غيرحرفه‌اي به مديري پيشنهاد مي‌دهد حالا که تا جمعه چندروزي باقي است و مجوز حضور ملک‌مطيعي در تلويزيون هم چند روز قبل صادر شده، بهتر است آنها سريع ملک‌مطيعي را به برنامه خود دعوت کنند و به برنامه من و شما رودست بزنند!

عجيب‌تر آنکه مديري پيشنهاد همکارش را مي‌پذيرد و ملک‌مطيعي را به‌سرعت به برنامه خود دعوت مي‌کند تا افتخار اولين حضور ملک‌مطيعي در تلويزيون به نام او و برنامه‌اش ثبت شود. عوامل برنامه من و شما که متوجه اين ماجرا مي‌شوند تصميم مي‌گيرند همان‌طور که پيش از مديري، ملک‌مطيعي را به برنامه خود آوردند، با هماهنگي مديران شبکه شما، برنامه خود را اين هفته به طور استثنا جلو بيندازند و روز چهارشنبه ساعت ۱۹ روي آنتن ببرند تا برنامه روز جمعه‌شان تحت‌تأثير دورهمي قرار نگيرد. اين بخشي از روايت اين کانال خبري درباره حواشي حضور ناصر ملک‌مطيعي در تلويزيون بود.

ناصر ملک مطیعی؛ داستان یک ممنوعیت مضحک

از سوي ديگر اميرعلي ملک‌مطيعي، فرزند اين بازيگر پيش‌کسوت، در بخشي از يادداشتش در واکنش به عدم پخش دو برنامه‌اي که ملک‌مطيعي در آنها حضور پيدا کرده بود، نوشت: «قرار بود که مصاحبه پدرم در برنامه (من و شما) و ديگر گفت‌وگويش در برنامه (دورهمي) از تلويزيون پخش شود، هر دو در يک روز البته، که هيچ‌کدام پخش نشد، دليلش را نمي‌دانم. عده‌اي گفتند که دليلش، رقابت بين سازندگان اين دو برنامه بوده، هرکدام خواسته‌اند اولين برنامه‌اي باشند که ناصر ملک‌مطيعي را به مخاطبان نشان مي‌دهند، عده‌اي گفتند؛ حضور ملک‌مطيعي باعث پخش‌نشدن و متوقف‌شدن اين دو برنامه شده، شايعات مختلفي هست و دلايل متعدد، دنبال دليلش نيستم، دنبال آرزويم هستم، مي‌خواهم به آرزويم برسم، من منتظرم، هنوز هم پاي تلويزيون نشسته‌ام، خسته‌ام اما نمي‌خوابم، در انتظار ديدن پدرم هستم. مسئولان محترم صداوسيما! با احترام، از شما مي‌خواهم تصوير و مصاحبه پدرم ناصر ملک‌مطيعي را پخش کنيد!به غير از من، طرفداران و دوستداران پير و جوان پدرم هم، مثل من منتظرند.

ما چشم به راهيم / لطفا همراهي کنيد

به همراهي و همياريتان بسيار خوش‌بينم و اميدوار...». حواشي چرايي عدم پخش دو برنامه‌اي که با حضور ناصر ملک‌مطيعي در تلويزيون ضبط شده بود، همچنان ادامه دارد و قطعا بسياري دنبال پاسخ شفاف‌تري از رسانه ملي براي اين پرسش و البته پيگير پخش اين دو برنامه هستند.

بايد حرمت اين مرد را داشته باشيم

بهزاد فراهاني، بازيگر پيش‌کسوت سينما و تئاتر، نيز در واکنش به اين اتفاق به «شرق» گفت: «ناصر ملک‌مطيعي پدر سينماي ايران است و اگر ما اين نامهرباني را در حق اين مرد مي‌کنيم مشکل از ماست، بايد حرمت اين مرد را داشته باشيم. آنچه که ناصر ملک‌مطيعي در شناسنامه‌اش دارد، هم شريف است، هم بالنده... اينکه تحت چه شرايطي و اعمال سياست‌هايي، جلوي اين شخصيت را گرفتيم و اگر نگذاشتيم سال‌هايي از زندگي‌اش را خوشبخت زندگي کند اين مشکل ماست».

بخش هایی از فیلم گفتگوی سانسور شده با ناصر ملک مطیعی را در ادامه ببینید

ناصر ملک مطیعی؛ داستان یک ممنوعیت مضحک
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدایش بیامرزد
      و البته به قول قدیمیا هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی...
      به هر حال مردم خوب و بد و از هم تشخیص میدن حتی اگه سکوت کنن!

    • بدون نام

      خدا بیامرزتت.دوست داشتم میموندی و هنرنماییت رو روزی میدیدم .خدا خوار و ذلیلشون کنه .شما ها سرمایه های مملکت بودید .خیلیا هم که زنده هستن و در ایران نیستن.جای تاسف داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه مملکت بدبختیه اون مملکتی که این بنده خدا سرمایه اش باشه

    • بدون نام

      کاربر۱۰:۲۹ هنوز اعتقادداریدمیموندتا....ببینی! مگه شو میخواستی ببینی! یه گفتگوی ساده رو که حال واحوال بود جلوش گرفتن واگر ناصرخان حتی اعتراض میکرد میگفتن ساکت شو مرد نمیبینی هفته بعدش زلزله امد! نکنه اه ونفرین کردی! تف به اوجی نزول خوار و رشوه گیر، تف بر مدیری لیبرال وساواکی!ننگ ماصداوسیمای ما.تف برشرف تمامی خیانت کنندگان به ایران .تف بر تمام کسانی که به خون شهیدان بالا اومدن ولی فقط شعار دین وعدالت را به تصویرکشیدند! شرمم میاد انسانهای ازاده ممنوع التصویر میشن.ناصر هنرپیشه بود ولی اینها حتی معاویه رو روسفید کردن!! همین پشت علی نماز میخونم پلوی معاویه خوشمزه تره بهتره بهشون میاد. تف به شرف صداوسیمایی که زنهای شوهردارفاحشه شدند وهنوز تابو میدونه راجبش حرف بزنه!ناصرملک مطیعی بهانه است برای لعنت کردن به تلویزیون وسینمای فاسد ایران اسلامی

      پاسخ ها

      • عزیزم

        احسنت.اگر ناصر خان ممنوع التصویر شد,باید بهزاد فراهانیم با اون دخترش بشه.

      • بدون نام

        برو بابا بی سواد انقدر تف تف نکن خیر سرت احمق از ادبیاتت معلومه کی هستی و دقیقا چی میخای

    • رضا پارسا

      الهی.. ادم دلش میگیره پیرمرده مظلوم و خسته مگه چی میخواس؟.. خااااک..

    • رضا

      گیرم که میکشید. گیرم که میزنید . با رویش ناگزیر جوانه چه میکنید . .

    • بدون نام

      کار درست همینه که نذاری کسی واست شاخ بشه و قد قد کنه. چه هنرمند چه خواننده چه فوتبالیست ...

    • بدون نام

      هنر مندای ما واقعا هم از توبره میخورن و هم از آخور! هنرشون و کارهاشون بر مبنای سلیقه و پسند اونوری هاس و از این وری ها هم تقاضای حمایت و تمجید و تشکر دارن. نه بابا ترش نکنید با این اشتها

    • بدون نام

      بایکوت بایکوت بایکوت.تو ایران همیشه خوبا بایکوت میشن خوب زیادی که باشی چشم دیدنت ندارن.

    • بدون نام

      این مردم کم سواد از هر کسی برای خودشون بت میسازن بدبختا...ناصر خان کی بوده بابا؟

    • بدون نام

      به اون کاربر ۳.۰۲ که زیر کامنتم اظهار نظر کرده میگم که چه مملکت بدبختی وقتی که افکار مضحکی چون افکار پوسیده و مسخره شما وجود داره
      اگه ایشون سرمتیه نیست شما بفرمایید که کی سرمایه هست؟لابد خودتون رو میگید!!!برو بفهم اول معنای سرمایه رو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افکار پوسیده متعلق به جامعه بیسوادیه که فقط بلدن از هنرپیشه ها و فوتبالیستها بت بسازن...یکی مثل توی کم سواد...ده ها جوان اندیشمند و
        افتادن گوشه خونه از بیکاری ناله دارن جامعه تحویلشون نمیگیره

    • بدون نام

      من نمی خوام وارد بحث شماعزیزان بشم فقط مخوام بگم بنظرم عجیب که ملک مطیعی بخاطر چیزی ممنوع الکارشد که اگه شمافیلمهای عزت اله انتظامی جمشیدمشایخی ومرحوم داوودرشیدی درقبل ازانقلاب راببینید بدت از اون رامی بینید ولی اونا ممنوع الکار نشدند این دوگانگی چرا ؟بهترنبود این مسولایی که خودراعقل کل میدونن یکم فکرمیکردن

    • بدون نام

      کاربر۱۷:۴۹ منم حرف شمارو میزنم که سیاست کلی غلط بوده وهست و واضح ومشخصه معیار اشتباه بوده یاباید همه رو کنار میذاشتن یا فکردیگه یی میکردن! سن ماکه قدیم رو یاد آور نیست و فیلمهای قدیمی نه دیدم نه علاقه یی دارم ولی از کارنامه یکی بعنوان چماق ودیگری باهمان کارنامه نمره قبولی دادن کارناثوابی هست!

    • بدون نام

      یعنی ملک مطیعی بدترازحسین گیل بود

      پاسخ ها

      • ناشناس

        نه دوست عزیز سعید راد که بدتر از همه است که الان داره فیلم بازی میکنه دورهمی هم اومد چند از فیلم های قبل انقلابشو بزنید نگاه کنید همه شطرنجی ماشالله

    • بدون نام

      خدا رحمت کنه ناصرخان رو اما به حقایق و واقعیتهای موجود فکرکنین نه شلوغ باازی برای خاکسپاری

    • کمی فکر کنیم عزیز من

      با پوزش از طرفداران سینه چاک استاد دقیقا میشه بفرمایید هنر ایشون به حز قمپز در کردن و ارزش دادن به فرهنگ لات و لوتی چه بوده؟ اصلا به بازیگری که توی همه فیلم ها و نقش هاش همون یک نقش همیشگی را مرتب تکرار می کنه و فقط تکرار میشه چقدر میشه بها داد؟ این بزرگ نمایی ها فقط از فقر فرهنگی ما ریشه می گیره و از اینکه چقدر ادم های جوگیری هستیم. بهتره قبل از بزرگ کردن هر چیزی در موردش فکر کنیم. فرهنگ لاتی افتخار نداره بیخود نیست که ما فحاش ترین ملت دنیا هستیم کسی که الگوی فرهنگی و هنریش میشه داش فرمون و قیصر نباید هم زبونی به جز ناسزا و توهین و یاوه ازش انتظار داشت.

    • ناشناس

      ببخشیدا برترین جان چرا قیاس معا الفارغ میکنید مقایسه کسانی که در فیلمهای جناب مخملباف بازی کردند با کسای که در فیلمهای زمان شاه بازی کردند مقایسه غلطی است چون بحث از این نیست که چه کسی تو دوره چه ادمی وچه زمونه ای بازی کرده بحث سر اعتقاداتهوفرهنگی که فیلم رواج می داد بله جناب ملک مطیعی نمی دونستند بعدا انقلاب میشه اما اگه مسلمون بودند همون موقع هم می دونستندکه فیلمها درش شرعیات رعایت نشده وروابط غیر مشروع واین موارد تو فیلمهاست ولی در فیلمهای مخملباف زمانی که ممنوع الکار نشده بود اتفاقا حرف از خدا ویغمبر ومذهب .شرعیات بودپس لطفا درست فکر کنید ومقایسه کنید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج