جاباما
۷۲۳۸۴۴
۹ نظر
۵۰۰۵
۹ نظر
۵۰۰۵
پ

خطر فیلترشکن‌ها بیشتر از تلگرام است

بعد از فیلتر تلگرام، استفاده از فیلترشکن‌ها در بین کاربران بیش از ۴۰ میلیونی این شبکه اجتماعی به‌صورت گسترده‌ای افزایش یافت و در پی گستردگی استفاده از فیلترشکن‌ها برخی مسئولان از جمله وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها درخصوص خطرات فیلترشکن‌ها هشدار دادند. جهرمی در این خصوص گفت:«یکی از دلایل مخالفت دولت با اعمال محدودیت کلی بر پیام رسان‌ها، فراگیر شدن فیلترشکن‌ها بود.

روزنامه ایران: بعد از فیلتر تلگرام، استفاده از فیلترشکن‌ها در بین کاربران بیش از ۴۰ میلیونی این شبکه اجتماعی به‌صورت گسترده‌ای افزایش یافت و در پی گستردگی استفاده از فیلترشکن‌ها برخی مسئولان از جمله وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها درخصوص خطرات فیلترشکن‌ها هشدار دادند. جهرمی در این خصوص گفت:«یکی از دلایل مخالفت دولت با اعمال محدودیت کلی بر پیام رسان‌ها، فراگیر شدن فیلترشکن‌ها بود. اگر ظنی بر ارتباط برخی پیام رسان‌ها با سرویس‌های اطلاعاتی وجود دارد، در مورد برخی فیلترشکن‌ها این ارتباط دیگر ظن نیست، بلکه یقین است». البته هشدار در خصوص تبعات منفی استفاده از فیلترشکن‌ها مخصوص وزیر ارتباطات نبود و بسیاری از مسئولان و کارشناسان نیز در این باره هشدار دادند، اما براستی فیلترشکن‌ها چه تبعات منفی و خطراتی برای کشور دارد که هر روز مسئولان و کارشناسان امنیتی درباره فراگیر شدن استفاده از فیلترشکن‌ها هشدار می‌دهند؟ روزنامه ایران برای تبیین بهتر خطرات و تبعات منفی استفاده گسترده از فیلترشکن‌ها به سراغ کارشناسان و استادان دانشگاه رفته و نظر آنان را در این باره جویا شده است.

سلب امکان ردیابی اخلالگران امنیت

امید توکلی، طراح و راهبر امنیت راهکارهای فناوری اطلاعات و عملیات، ابتدا درباره مفهوم فیلترشکن گفت: مفهومی که در ادبیات عمومی اینترنت کشور با عنوان «فیلترشکن» از آن یاد می‌شود، در واقع به روشی متداول با نام anonymity یا «ناشناسی در فضای مجازی» اشاره می‌کند که طی آن با «بی‌نام‌سازی» و «رمزنگاری» اطلاعات کاربران، نه تنها حریم خصوصی آنها حفظ، بلکه هویت آنها در اینترنت گمنام می‌شود.

توکلی با اشاره به اینکه سرویس‌های فیلترشکن فارغ از فناوری مورد استفاده، قاعده عملیاتی ساده‌ای دارند، گفت: عملکرد هر سرویس فیلترشکن شامل ایجاد ارتباط رمزنگاری‌شده از رایانه یا تلفن‌همراه کاربر تا سرور فیلترشکن در خارج از کشور و سپس انتقال اطلاعات کاربر از سرور فیلترشکن تا پلتفرم مسدودشده و بالعکس است. بدین‌ترتیب کاربران اینترنت در کشور به جای اطمینان به حاکمیت، حریم خصوصی داده‌های خود را به تأمین‌کنندگان سرویس‌های فیلترشکن می‌سپارند.

آسیب‌پذیری حریم مجازی کشور

علیرضا هاشمی گلپایگانی استاد دانشگاه امیرکبیر گفت: با استفاده روزافزون فیلترشکن‌ها، با انواع آسیب پذیری‌ها در کشور مواجه هستیم که خود می‌تواند از نظر حفظ حریم خصوصی افراد و نگهداری حریم مجازی کشور بسیار خطرناک باشد چرا که با استفاده گسترده از فیلترشکن‌ها، کنترل و پایش دستگاه‌های کاربران از سوی سرورهای فیلترشکن‌ها امکانپذیر می‌شود و این خطر بزرگی است.

هاشمی گلپایگانی افزود: فیلترشکن‌ها به صورت رایگان فعالیت نمی‌کنند چون در قبال خدمتی که ارائه می‌دهند، انتظاراتی دارند و کاربران از این انتظارات بی‌خبر هستند. از سوی دیگر ۹۵ درصد فیلترشکن‌های نصب شده روی تلفن همراه کاربران دارای حفره‌های امنیتی هستند. بنابراین نباید خودمان شرایطی ایجاد کنیم تا کاربران از فیلترشکن‌ها استفاده کنند. وی در ادامه گفت: باید به این نکته توجه داشت که فیلترشکن‌ها حاوی بدافزار هستند پس سیستم کاربران هر لحظه در خطر امنیتی قرار دارد حتی از طریق فیلترشکن‌ها امکان حملات سایبری به سرویس‌های داخلی کشور نیز وجود دارد و می‌تواند آنها را از کار انداخته یا تخریب کند.

این استاد دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه فیلترینگ تلگرام به این سبک و سیاق اشتباه بزرگی بود، گفت: اگرچه تلگرام خود دارای تهدیدهای اقتصادی، امنیتی و... بود ولی باید انتقال از تلگرام به پیام رسان‌های داخلی در پی اجرای فرآیندهای چندگانه صورت می‌گرفت. به‌عنوان مثال ابتدا باید ظرفیت‌های داخلی فعال تر می‌شدند و از سوی دیگر باید مردم را به مرور زمان آماده می‌کردند تا از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنند. به عبارتی نباید فکر می‌کردند که اسباب‌کشی از تلگرام به پیام رسان‌های داخلی یک شبه اتفاق می‌افتد در صورتی که باید انتقال آرام را در دستور کار قرار می‌دادند اما متأسفانه شاهد هستیم با فیلتر تلگرام به نوعی فیلترشکن‌ها بشدت رواج یافته‌اند و در حال حاضر همه به تلگرام دسترسی دارند و تنها به تهدیدهای امنیتی افزوده شده است.

هاشمی گلپایگانی با اشاره به اینکه باعث تأسف است که از سوی برخی مسئولان بحث فیلتر کردن فیلترشکن‌ها نیز مطرح شده است، گفت: بعید می‌دانم این خواسته امکانپذیر شود چون به لحاظ فنی و تئوری کار بسیار سختی است و در صورت ممکن شدن هم هزینه بسیار زیادی در بر دارد، چرا که یک جنگ تمام عیار نفسگیر خواهد بود. فیلترشکن‌ها پیوسته در حال تغییر هستند و دنبال کردن تغییرات تعداد بسیار زیاد فیلترشکن‌ها سخت و هزینه بر است.

جمع‌آوری اطلاعات امنیتی و سیاسی

مهدی شجری استاد امنیت اطلاعات دانشگاه امیرکبیر نیز درباره استفاده از فیلترشکن‌ها گفت: نگرانی عمده این است که فیلترشکن‌های بسیاری در دسترس کاربران قرار دارد و از آنجایی که کاربران کشور ما اکثراً آموزش دیده نیستند، هر برنامه‌ای را که در دسترس آنها قرار می‌گیرد نصب می‌کنند غافل از اینکه تنها باید برنامه‌ای را روی تلفن همراه و دیگر دستگاه‌های خود نصب کنند که به آن اعتماد وجود داشته باشد. شجری با بیان اینکه گستردگی فیلترشکن‌ها دارای نکات منفی است، افزود: در بین فیلترشکن‌ها ممکن است برخی واقعاً فیلترشکن باشند و امکان باز کردن سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده را مهیا کنند ولی اکثر فیلترشکن‌ها در ظاهر فیلترشکن هستند ولی در باطن هدف آنها جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی، سیاسی، امنیتی و... کشور است و می‌توانند مخل امنیت باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باتوجه به تیتر:خب بازکنن تلگرامو ب زندگیمون برسیم...بقیشم ک بما مربوط نیست

    • مجتبی

      امان از برخی مسئولان بی فکر..‌ فرق گوگل و فیلترشکن رو‌نمی دونه .

    • بدون نام

      آقا من خطر فیلترشکنو دوست دارم

    • قادری

      بنده به شخصه حاضرم حریم خصوصی خودم رو در فضای مجازی به دست بیگانه بسپارم ولی خودی نه چون خودی قابل اعتماد نیست و هر آن احتمال داره علیه ات جبهه گیری کنه.فقط و فقط خارجی

    • بدون نام

      فقطمیتونم بگم واقعا برای تند روهای این مملکت متاسفم . اصلا براشون امنیت اطلاعات مردم و کشور مهم نیست . مهم اینکه خودشون سرکار باشن

    • بدون نام

      اینطوری میگین مردم فیلترشکن نصب نکنن !!!! :)

    • بدون نام

      دنیاوفیلترشکن

    • بدون نام

      هرعملی یه عکس العملی داره؛باید زودتر فکرشو میکردید

    • بدون نام

      من شخصا به خارجیا اعتماد دارم ولی به ایرانی جماعت نه پس سلام برفیلترشکن وپروکسیها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج