جاباما
۷۲۳۹۴۴
۱۲ نظر
۵۰۱۱
۱۲ نظر
۵۰۱۱
پ

بالاخره نمایندگان صدای کامیون‌داران را شنیدند!

نمایندگان مجلس که بارها در شنیدن صدای اعتراض شهروندان عملکرد قابل قبولی نداشته اند و آنچنان که باید برای حل مشکلات شهروندان به موقع اقدام نکرده اند، در رابطه با اعتراضات دامنه دار کامیون داران نیز دوباره رفتار مشابه خود را تکرار کردند.

تابناک: نمایندگان مجلس که بارها در شنیدن صدای اعتراض شهروندان عملکرد قابل قبولی نداشته اند و آنچنان که باید برای حل مشکلات شهروندان به موقع اقدام نکرده اند، در رابطه با اعتراضات دامنه دار کامیون داران نیز دوباره رفتار مشابه خود را تکرار کردند. آنها اکنون در حالی برای حل مشکل کامیون داران کمیته تشکیل داده اند که اعتراضات بعد از سالها نشنیده ماندن، به اوج رسیده و حواشی ای آفریده است.

مدتی است که جمع زیادی از کامیون داران و رانندگان کامیون در نقاط مختلف کشور دست به یک اعتصاب فراگیر زده اند و با امتناع از بارگیری کالا و جابجایی بار مشکلات فراوانی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده اند؛ شهروندانی که به رغم اهمیت بالای شغل شان هیچگاه مورد توجه جدی نبوده اند و بارها در حق آنها آشکارا ظلم شده است.

این اعتراض فراگیر که تقریباً همه شهرستان های کشور را در برگرفته و اتفاقاً فرصتی به دست داده است تا عموم مردم و مسئولان با جمعیت قابل توجه و اثرگذار آنها از نزدیک آشنا شوند، محدود به روزهای اخیر نیست و بررسی ها نشان می دهد که آنها در سال های گذشته و به ویژه یک سال اخیر بارها و بارها البته در سطح کوچکتر اعتراضات خود را علنی کرده بودند.

رانندگان و کامیون داران کشور در اعتراض های گذشته خود که در آن تأکید داشتند حرکت شان سیاسی نیست و صرفاً به دنبال تحقق مطالبات صنفی خود هستند، موضوع تبعیض در اعلام بار و نوبت دهی در پایانه ها را مورد اشاره قرار می دادند و از افزایش هزینه های نگهداری کامیون در برابر درآمد ثابت و ناچیزشان شکایت می کردند.

کامیون داران در اعتراض های پیشین خود آورده بودند که فساد مالی در پایانه ها و مراکز بارگیری به حداکثر ممکن رسیده است و در حالی که برخی رانندگان علی رغم روزها انتظار، امکان بارگیری ندارند، برخی رانندگان به راحتی و بدون نوبت بارگیری خود را انجام می دهند.

برخی افراد صاحب نفوذ در پایانه ها با خرید کامیون و استخدام چند راننده، فرصت های عالی حمل و نقل جاده ای را از آن خود می کردند و امکان بهره مندی رانندگان و کامیون داران عادی را از فرصت ها به حداقل می رساندند.

این اعتراض ها به گونه ای نبود که شنیده نشوند و بارها با تجمع های گروهی ولی کوچک رانندگان در رسانه ها منعکس شده بود، اما عدم توجه مسئولان به این اعتراضات حالا سبب شده تا شاهد این تجمع و اعتصاب های فراگیر باشیم.

برخلاف برخی گروه ها و رسانه ها که ادعا می کنند این حرکت سیاسی و تحت مدیریت مراکز تصمیم گیر خارجی است، واقعیت این است که مشکلات موجود در صنف کامیون داران و هزینه های سنگین کار آنها را هیچ کس نمی تواند، انکار کند.

این مشکلات آنقدر افزایش یافت و فشارها را بر کامیون داران و رانندگان بالا برد که دیگر امان این گروه از شهروندان ایرانی بریده و منجر به اعتراضات فراگیر شد؛ اتفاقی که شاید اگر در همان مقاطع اولیه به آن رسیدگی شده بود، با این حجم گسترده پی گرفته نمی شد و اقتصاد کشور را به چالش نمی کشید.

این صدای اعتراض این روزها آنقدر بلند شده است که نمایندگان مجلس هم آن را شنیده اند و برای رسیدگی به آن کمیته پیگیری تشکیل داده اند.

خدیجه ربیعی، نماینده بروجن در همین رابطه به «ایرنا» گفت: کمیته ای با مسئولیت بنده در مجلس شورای اسلامی به صورت تخصصی و ویژه پیگیر مطالبات به حق رانندگان کامیون داران و اتوبوس ها را بر عهده گرفته است.
ربیعی تصریح کرد: مطالبات رانندگان کامیون و کامیون داران به حق و صنفی است و با توجه به نقش مهم رانندگان در حوزه های اقتصادی و حمل و نقل این مطالبات باید در بستر قانونی پیگیری شود.

وی گفت: حقوق اجتماعی و سختی شغل این صنف باید مورد تاکید قرار گیرد هر چند سال گذشته سختی کار رانندگان کامیون و خودروهای سنگین در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اما در صحن علنی با کمترین اختلاف این طرح رای نیاورد.

وی با بیان اینکه بحث افزایش نرخ کرایه کامیون ها بجا و به حق است، افزود: در این زمینه نیز کمیسیون اجتماعی مجلس نشست مشترکی را روز گذشته (یکشنبه) با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، پلیس راه و اتحادیه کامیون داران و اتوبوسرانی برای احقاق حق رانندگان برگزار کرد.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: در این نشست افزایش 20درصدی کرایه های حمل و بار مورد بررسی قرار گرفت که نمایندگان وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند اکنون این افزایش نرخ کرایه خودروهای سنگین اجرایی و در برخی استانها نیز بزودی اجرایی خواهد شد.

بنابر این، مجلسی ها اکنون و در روزهایی که موج اعترضات کامیون داران بیش از حد افزایش یافته و چرخ اقتصاد و حمل و نقل کالای کشور را به چالش کشیده است، از سر ناچاری و اجبار به این موضوع ورود کرده اند و تصمیم دارند به مشکلات این صنف رسیدگی کنند.

این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که همانطور که اشاره شد، اعتراضات و مشکلات صنفی کامیون داران یک شبه پدید نیامد و آنها بارها در سال های گذشته برای تحقق مطالبات خود اعتراض و تجمع های آرام برگزار و حتی نامه نگاری کرده بودند.

با این توصیفات، پرسش مهم و جدی این است که به راستی چرا و تا کی نمایندگان مجلس و سایر مسئولان با فرض بی اهمیت بودن اعتراضات کوچک چندان به آن توجهی نمی کنند و با همین بی توجهی خود زمینه های ورود خسارت های سنگین به اقتصاد و امنیت کشور را فراهم می کنند؟

حالا و با شرایط مورد اشاره برخورد با کامیون داران و متهم کردن آنان به اقدام علیه امنیت اقتصادی و ملی کشور صحیح تر است، یا متهم کردن مسئولان به ورود دیرهنگام به مشکلات و تلاش های دیر آنها برای حل مشکلات؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      احتمالا متهم کردن آنان به اقدام علیه امنیت اقتصادی و ملی کشور صحیح تر است ...خخخخ

    • مهدی

      حتما تقصیر تلگرام ودشمنان خارجی است

    • اهوازی

      4 سال داد زدن کسی گوش نداد حالا بر چسب بزنید اگر کامیون دارا 10 روز کلا باستن مملکت فلج میشه اما فلج بودن رانندها مهم نیست که زیر بار قرض شدن بابا از خدا بترسید بار یک میلیون دوست تومان با ربریها حواله را به رانند 500هزار تومان به راننده میفروشن ووووووووووووووووبسه دیگه اینها یکی از شرینهای حیاتی اقتصاد مملکت هستن

    • بدون نام

      تا زمانی که این موضوعِ "اقدام علیه امنیت ملی" ، در ذهن مسئولین وجود داره ، اوضاع عوض نمیشه و راه فراراز مسئولیت برای مسئولان نالایق ،باز می مونه ، کاش یه جایی بود میشد بریم تعهد بدیم که به ولله با امنیت ملی کاری نداریم ، فقط میخوایم مشکلات حل بشه ، میخوایم زندگی بهتری داشته باشیم ، میخوایم مثل انسان زندگی کنیم ، میخوایم آدمهای فاسد و نالایق مسئولیت نداشته باشن ، میخوایم نقش تخصص در کنار تعهد پررنگ بشه ، و صد ها خواسته به حق دیگه که الان مطرح کردنش و تلاش در جهتش یعنی متهم شدن به دهها جرم و گناهِ نکرده و عاقبتش هم معلومه

    • بدون نام

      والا یک کامیون دار از صد نماینده بهتر است .
      اگر یک روز نباشد مملکت لنگه ولی اگر نمایند حالا یک روز نطق نکند آسمان به زمین میاد . فقط یک عده مفت خور .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک داری حرف راست

    • بدون نام

      اعتصاب همچنان ادامه داره

    • بدون نام

      اول اینکه پدر زن اینجانب کامیوندار است البته سوخت نه باربری دیشب کامیونها را در پارکینگ شرکت نفت خواباندند وکار تعطیل واین اعتصاب تا اخر هفته بعد حتمی است ،خب حالا مشکل کجاست مشکل کرایه حمل،بالا بودن لوازم یدکی،بیمه،واز همه مهمتر پارتی بازی وتبعیض در بارنامه میباشد مثلا بارهای خوب وبا کرایه خوب رو خودشان میگیرند ودوم اینکه دلال این وسط از خود راننده بیشتر به جیب میزنه،واز همه مهمتر خدیجه چه ربطی به کامیون داشت اون از کامیون چه میفهمه ومشکل اساسی همینه غیر متخصص!!!

    • حامد

      درود ب شرف رانندگانی که اعتصاب کردن و نفرین تمام رانندگان به افراد نخاله ای که تو اعتصاب به همکاراشون خیانت کردن.

    • بدون نام

      او وه بوق ماشین تا مجلس رفته خدارا شکر
      پس شنیدن......‌‌‌

    • بدون نام

      باید کارشناسی دقیق انجام گیرد از سال ۸۸ کرایه ها ثابت مونده.

    • بدون نام

      اینا از عملکرد بانک فاسد مرکزیه که نتونست جلوی تورم رو بگیره و با بالا رفتن نرخ ارز و سقوط پول ملی باعث گرونی و بدبختیه مردم شده. افرادی مثل سیف باید دادگاهی بشن نه اینکه ابقا بشن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج