۷۲۴۰۷
۷۳ نظر
۶۴۳۲
۷۳ نظر
۶۴۳۲
پ

بهترین درمان برای منافذ پوست

بارها جلوی آینه می‌روید و از نزدیک صورت‌تان را زیر نور برانداز می‌کنید و می‌بینید روی پوست‌تان به خصوص ناحیه گونه‌ها و بینی سوراخ‌های زیادی درکنار هم قرار دارند و کنار بعضی از آنها جوش‌های ریز و درشت سرسياه و سرسفید درآمده است.

مجله زندگی ایده آل: بارها جلوی آینه می‌روید و از نزدیک صورت‌تان را زیر نور برانداز می‌کنید و می‌بینید روی پوست‌تان به خصوص ناحیه گونه‌ها و بینی سوراخ‌های زیادی درکنار هم قرار دارند و کنار بعضی از آنها جوش‌های ریز و درشت سرسياه و سرسفید درآمده است. درست انگار که یک پرتقال برداشته‌اید و دارید به پوست دون دون آن نگاه می‌کنید! درحالی که بیشتر دوستان‌تان پوست سفید و صاف و بدون جوش دارند این وضعیت واقعا باعث افسردگی و ناراحتی‌تان می‌شود.

اما آیا واقعا راهی برای کوچک کردن این منافذ و سوراخ ها وجود دارد؟ ۳ نفر از برترین متخصصان پوست و زیبایی ایران به شما توضیح می‌دهند.

پوست‌های چرب بیشتر گرفتار می‌شوند!

منافذ پوست، مجاری طبیعی هستند که چربی‌های ترشح شده ازغدد چربی از آنها عبور می‌کنند و از کنار فولیکول‌های مو به سطح پوست می‌رسند. طبیعی است این مجاری در افرادی که پوست چرب دارند بازتر است. درواقع چربی برای اینکه بهتر تخلیه شود منافذ را بازتر می‌کند. اگر چه این حالت کاملا طبیعی است ولی بعضی افراد دوست ندارند مجاری پوست‌شان باز باشد.
بهترین درمان برای منافذ پوست
در این صورت توصیه می‌شود پوست‌شان را خشک نگه دارند. دفعات شست‌وشو را بیشتر کنند، از داروهای خشک کننده پوست استفاده کنند و از مصرف کرم‌های چرب خودداری ورزند. به این ترتیب می‌توان تاحدودی منافذ را جمع‌تر کرد. در هر حال با گذشت زمان و افزایش سن پوست همه افراد رو به خشکی می‌رود و منافذ کوچک‌تر می‌شوند.

ارثی هم می‌تواند باشد

نوع پوست افراد از جمله چرب، خشک و ... به صورت ارثی تعیین می‌شود بنابراین از آنجایی که بازبودن منافذ و جوش زدن در پوست‌های چرب بیشتر دیده می‌شود می‌توان گفت این موارد نیز به صورت غیرمستقیم ارثی هستند. اما با این حال ممکن است فردی پوست چرب را به ارث ببرد اما زیاد جوش نزند و منافذ پوستش خیلی باز نباشد.

فقط به یک شرط آرایش کنید!

اگر لوازم آرایشی از نوع چرب باشند قطعا می‌توانند باز بودن منافذ پوست را تشدید کنند بنابراین اگر دچار این مشکل هستید اصلا نباید از موادي مثل کرم پودر استفاده کنید. توصیه می‌شود به جای آن، پودر، پنکیک، لوازم آرایشی و ضدآفتاب فاقد چربی مصرف کنید. حتی اگر دچار لک و کک و مک باشید باید از کرم ها و داروهای ضدلک فاقد چربی استفاده کنید.

مهم‌ترین کار شست‌وشوی مرتب است

مهم‌ترین کار برای کوچک کردن منافذ پوست شست‌وشوی مرتب است. همچنین داروهای کاهنده چربی پوست می‌توانند بسیار کمک کننده باشند. همیشه سعی می‌شود از داروهای موضعی استفاده شود تا داروهای خوراکی اما اگر شدت این وضعیت زیاد باشد لازم می‌شود از داروهای خوراکی نیز استفاده كرد. لیزر و پیلینگ نیز در درمان جای جوش و منافذ باز کمک‌کننده هستند.
در بازار شوینده‌های خاصی تحت عنوان اسکراب وجود دارند. این مواد کار خاصی انجام نمی‌دهند و مثل سایر شوینده‌ها هستند بنابراین نباید از آنها انتظار درمان کامل داشت. اصل درمان خشک کردن پوست است، چه با صابون معمولی و چه با کرم‌ها و لایه‌بردارها. در درمان‌های خانگی نیز اگر ماده‌ای خوراکی وجود داشته باشد که پوست را خشک کند استفاده از آن می‌تواند مفید واقع شود؛ همان‌طور که بسیاری از افراد برای این منظور از پوست میوه‌جات استفاده می‌کنند. اسید میوه به کار رفته در کرم‌های لایه‌بردار نیز از همین طریق باعث بهبود پوست می‌شود.
بهترین درمان برای منافذ پوست

شست‌وشوی بیش از حد هم درد سرساز است!

در درمان جوش یک اصل مطرح است. اگر چربی پوست و جوش‌های صورت در حد ملایم باشند استفاده از شوینده‌ها تا حدودی به رفع آنها کمک می‌کند اما اگر فرد دچار چربی و جوش شدید باشد و بدون استفاده از درمان دارویی فقط به شست‌وشوی زیاد پوست بپردازد این کار باعث می‌شود بعضی از میکروب‌های مفید که به طور طبیعی روی سطح پوست زندگی می‌کنند از بین بروند. درست مانند میکروب‌های مفید معده و روده که باعث قوام مدفوع می‌شوند و اگر فرد به عنوان مثال برای درمان گلو درد از آنتی‌بیوتیک استفاده کند این میکروب‌های مفید از بین می‌رود و دچار اسهال می‌شود.
میکروب‌های مفید روی پوست نیز مانع از رشد میکروب‌های مضر گرم منفی می‌شوند. این میکروب‌ها در اثر شست‌وشوی زیاد یا استفاده زیاد از داروهای ضدعفونی‌کننده مثل بتادین، الکل و... از بین می‌روند و میکروب‌های مضر فعال می‌شوند. به این ترتیب جوش‌ها و چربی پوست تشدید می‌شود بنابراین شست‌وشوی تنها، فقط در افرادی که جوش و چربی ملایم دارند تاثیرگذار است. اگر فرد از مواد شوینده استفاده کرد و در کوتاه‌مدت جوابی نگرفت باید درمان دارویی را شروع کند. در غیر این صورت میکروب‌های مضر فعال می‌شوند و فولیکولیت (التهاب شدید فولیکول مو) ایجاد می‌کنند که از جوش هم وخیم‌تر است!

درمان صد درصدی نداریم!

اگر بتوانیم فعالیت غدد چربی را کمتر کنیم به طور حتم منافذ پوست هم جمع‌تر می‌شوند. برای این منظور می‌توان از کرم‌های خاص مثل ترتینوئین و اسید میوه استفاده كرد. استفاده طولانی مدت از آنها باعث می‌شود منافذ پوست به تدریج کوچک شوند و کلاژن سازی افزایش یابد.
درواقع افزایش کلاژن سازی باعث می‌شود ناحیه دور منافذ غدد چربی بسته شود. استفاده از این کرم ها معمولا با دوز کم، هفته‌ای یک تا دو بار شروع می‌شود و به تدریج تعدات دفعات مصرف بیشتر می‌شود. میکرودرم و لیزرهای تحریک کننده کلاژن ساز نیز می‌توانند کمک کننده باشند. البته این لیزرها پاسخ صد درصدی ندارند و فقط نوعی درمان نسبی محسوب می‌شوند. آنها نیز باید 2 تا 3 جلسه با فاصله یک ماهه تکرار شوند. جالب است بدانید نوع تغذیه تاثیری بر باز بودن منافذ پوست ندارد.

جدیدترین راه درمان کدام است؟

پوست‌های چرب را باید به وسیله پاك كننده‌های مخصوص همیشه تمیز نگه داشت و بهداشت را كاملا رعایت كرد تا از به وجود آمدن منافذ باز (بازتر از حد معمول) جلوگیری كرد. علت اصلی به وجود آمدن منافذ باز این است كه گرد و غبار موجود در هوا با چربی روی پوست تركیب شده و مجرای خروجی سبوم یا چربی را مسدود می‌كند و چربی تولید شده كه زیادتر از حد معمول است برای خارج شدن به تدریج روزنه خروجی خود را گشاد كرده و منافذ باز كاملا مشخصی را روی پوست پدید می‌آورد.
بهترین درمان برای منافذ پوست
درمان قطعی برای این مشكل پوستی وجود ندارد اما میكرودرم ابریژن، لیزر IPL و استفاده از كرم‌های آلفاهیدروكسی اسید و پیلینگ تا حدودی می‌تواند در بهبود آن موثر باشند. یکی از رویکردهای نوین در درمان منافذ باز پوست Fractional photothermolysis است. در این روش با ایجاد ستون‌های میکروسکوپیک حرارتی توسط نوعی دستگاه لیزر، اپیدرم به شکل موضعی در مقطعی نکروز می‌شود اما بافت اطراف این ستون حرارتی سالم می‌ماند و این امر موجب تسریع روند ترمیم پوست از طریق سلول‌های سازنده درم و اپیدرم باقیمانده مي‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عارف

      پاک کننده صورت سینره با اسم "تونر" رو من امتحان کردم عالیه واسه منفذ

    • سامی

      تو رو خدا هرکس راهی دارویی چیزی استفاده کرده که مفید بوده بگه هر کاری کردم منافذ روی بوستم نه تنها بهتر نشده بدتر شده؛منتظرم

      پاسخ ها

      • mohsen

        از صابون زردچوبه استفاده کنید . منافذ رو کم کم تنگ میکنه. صابون دست ساز سیندرلا. صد در صد هم گیاهیه

    • setare

      سلام
      بهترین راه همینه که پوست روتحت بخارگذاشته تامنافذگشادترشه
      بعدبریدجلوآینه وبانوک انگشت فشاربدیدتاتخلیه شن
      توحموم انجام بدی بهتره
      ایناهمه دودوغباروکثافت هستش که توسوراخ رفته

    • ساناز

      ستاره جان به نظر من یکم با صورتت مهربان تر باشی واست خیلی خوب این چه نظری دار ی میدی خواهر من اینطوری که جاشون همه رو صورتت میمونه بهترین روش رفتن به دکتر خوب که تحت درمان باشین واسه من که جواب داد الهی که شما هم روزی شه شکایت از صورتتون نداشته باشین

    • مرضیه

      اصلا خوب نبود ما دنبال درمان هستیم درمان کم هزینه نه میلیونری درمان با طب سنتی چرا به این موارد فکر نمیکنید؟

    • سیمین

      یه راهکار خوب بدید.لطفا

    • اتابک

      منم این مشگلو دارم متاسفانه درمان قطعی پیدا نکردم.

    • fati

      سلام تودوخدا کمکم کنین من صورتم چربه و روزنه صورتم بازهس و
      جوش هم میزنه.چیکار کنم؟؟؟؟

    • ترنم

      خوبه

    • علي اقا

      ١بار اسكراپ فيس دوكس و استفاده كنيد معركس

    • زهرا سادات

      من مدت زیادی از ماسک جوانه گندم و ماسک لیموی تازه استفاده کردم ولی هیچ نتیجه ای ندیدم لیموی تازه که باعث پررنگ تر شدن جای جوشام شد.

    • بدون نام

      بچه ها پروفاینر خیلی خوبه امتحان کنید

    • الهام

      آیامصرف لایه بردارهاتاثیری ازلین بردن لکهای ایجادشده وهمچنین منافذبازشده دارد؟؟؟

    • مهمان

      به نضر من فقط لیزرررررررررررررررررررررر.راحت شدمممممممممممممم

      پاسخ ها

      • بی نام

        اسم جایی که لیزر کردی کجاس؟

      • الهام

        چه لیزری؟ من که هم فرکشنال کردم هم co2 و هم میکرونیدلینگ اصلا فایده نداشت فقط صورتم حساس و ملتهب شد به نور خورشید

    • بدون نام

      کسی از لیزر برای منافذ باز استفاده کرده که راضی باشه

    • پری

      سلام دوستان به نظر من صابون خاویار و تی تری عاااالیه...

    • ناشناس

      سلام
      من بارها از این دستور ها برای بسته شدن منافص استفاده کرده ام و فایده ای نداشته نمی دانم چرا خیلی هم دکتر رفته ام ولی دکترها هم دارویی که بتواند منافض من را ببند نداشته و هرچه دارو داده اند بدون فایده بود که دکترهایی که نتوانسته اند هنوز دارویی پیدا کنند واقعلا واقعلا چه بگویم

    • مریم

      به نظرم اب لیمو ترش و نارنج موثرهستن

    • بدون نام

      آب نارنج و گلاب واقعا موثره از بين نميره ولي خيلي بهتر ميشه البته براي دفعه اول يه بخور و پاكسازي انجام بديد دفعات بعد همون نارنج و گلاب و تميز نگه داشتن پوست

    • فریبا

      سلام پوست صورت من هم منافذ بسته هست چند بار تا حالا لیزر کردم ولی نتیجه ندا اگه کسی در این مورد منو راهنمایی کنه خیلی ممنون میشم

    • ارزو

      تونر سینره عالیه

    • بدون نام

      خیلی بد بود

    • پریا

      سرماش.خیلی.خوبه

    • مهدیس

      سلام هیچ درمان قطعی وحودنداره اما کمترمیشه من دکترخیلی رفتم خیلیم دارواستفاده کردم ولی فقط مراقبت تغذیه ای دمیخادتمیزکردن پوست با صابون و اسکراپ و اینا همین

    • بدون نام

      سلام پوست صورتم منافذ باز است هر کاری میکنم از بین نمیره لطفا راهنمای کنید لطفا

    • بدون نام

      سلام من خیلی داروی شیمیایی استفاده کردم گاهی اوقات سرگونه ام میخاره وگاهیم اطراف صورتم وسرگونه هام لک وروزنه داره دوستان عزیزم واقعاراهنمایم کنیدچون ازصورتم خسته شدم میخوام صورتم لیزرکنم بهترین راه لیزرچیه ممنونم

    • بدون نام

      سفيداب كردن عاليه حتما امتحان كنيد

    • عبدالله

      برید بلک ماسک بگیرید عالیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مزخرفه بلک ماسک

    • بدون نام

      ینی واقعا تاثیر داره

    • زرگل

      لطفا یه راه مطمئن یه محصول مطمئن برای بستن منافذرو پیشنهاد کنین خواهش میکنم چندماه دیگه عروسیه

    • عامر

      منم این مشکل رو دارم.لطفا کمک کنید

    • بدون نام

      بلک ماسک عالیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        كرو كترل عالي هس براي منافذ پوست

    • بدون نام

      آب پیاز خیلی خوبه عالیه امتحان کنید

    • بدون نام

      سلام من بیش ترازدهساله که باروزنه های پوستم می جنگم،همه کارکردم ازلیزر گرفته تامیکرودرم وسابسیژن ومیکرونیدنینگ لایه برداری کرم های قوی لایه برادطب سوزنی باورکنید هشت میلیون تواین چندسال سالی سه بارلیزربابهترین دکترهای مطرح ایران مثل پروین منصوری و....نتیجه درحدود ده درصدراضی بودم .پولتون روبرای لیزر هدرندید فقط زودبه زودحمام بریدووقتی میوه می خوریداون روبه صورتتون بمالید وخودتون نتیجه روببینید.

    • بدون نام

      سلام صورتم خیلی منافذه صورت بازه نمیدونم چکارکنم خواهش یه داروی بم معرفی کنید

      پاسخ ها

      • mohsen

        صابون دست ساز و گیاهی سیندرلا رو بهتون بهتون پیشنهاد میکنم. زردچوبه صددرصد کم میکنه

    • اکبر

      منم رفتم میکرو ندلینگ . ۴۰ درصد خوب بود

    • Ssss

      سلام منم لیزر کردم ۴۰%خوب شده صورتم لیزر از همه درمانها بهتره

    • میلاد

      سرکه سیب با پمبه بمالید به صورتت تان حتما نتیجه خواهید دید
      مرتبا روزی پنج بار صورت خود را با اب سرد بشوید

    • Sahar

      سلام.هیچکدوم از این راه ها رو من اثر نداشت.الان روزی 3 بار صبح و بعدازظهر و شب صورتمو با دستمال مرطوب تمیز میکنم صورتم صافه صاف شده خیلیم راضیم☺

    • سمیه

      خخخخخخخ

    • علی

      سه ساله دکتر میرم برای منافذ باز پوست ..از دی پاویت گرفته تا افسان هیچی جواب نداده ...از سرکه توت سفید گرفته تا انواع ماسک هیچی تاثیر نداشه ..انواع دارو گرفتم..یک جلسه میکرونیدلینگ انجام دادم فعلا هیچ نتیجه ای نگرفتم ..بنظرم یک بار برای همیشه خودتون خلاص کنید وعمل جراحی ساده انجام بدید ..بعد میکرو همین کارو میکنم که خیلیم دیر شده

    • نداا

      هرشب قبل از خواب یع دوش بگیرید موثره خیلی روی پوست تاثیر میزاره

    • بدون نام

      منم سه جلسه میکرونیدیلنگ انجام دادم چهارجلسه کربکسی کردم،چن سال ازپن انتی باکتریال استفادمیکنم کرم دس سازم گرفتم هیچ نتیجه نداشت..واقعاخسته شدم

    • بدون نام

      منم سه جلسه میکرونیدیلنگ انجام دادم چهارجلسه کربکسی کردم،چن سال ازپن انتی باکتریال استفادمیکنم کرم دس سازم گرفتم هیچ نتیجه نداشت..واقعاخسته شدم

    • بدون نام

      سلام خواهش میکنم یه درمان قطعی بگین یاحداقل چیزی که مطمنین 50درصدتاثیرداره،منافذبازپوستم بخصوص روبینیم اعتمادبنفسموخیلی آورده پایین کمک کنین لطفا

    • پریا

      اب سیب زمینی خام یا گلاب با زرد چوبه

    • پریا

      اب سیب زمینی خام یا گلاب با زرد چوبه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بخار اکالیپتیوس عالیه یا سرم الارو

    • بدون نام

      واقعاتاثیری داره؟

    • nadi

      من ۸میلیون دادم لیزر اربیوم یاگ انجام دادم۵۰ درصد راضی ام ولی خییییییییییلی درد و سختی داشت.الان ۶ماه گذشته تازه داره یکم بهتر میشه.گفته تا ۱سال طول میکشه خوب شه تا ببینیم چی میشه ولی ارزششو نداشت

    • الهام

      کافیه فقط صورتتون همیشه تمیز بماند همین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        راه چی راهی داره یان

    • فریبا

      سلام منم این موشکلو دارم

    • بدون نام

      یکی بمن کمک کنه صورتم چرب جوش میزنه و منافذش بازه...افسردگی گرفتم

      پاسخ ها

      • سید هادی

        منشاء جوش فقط چرب بودن صورته
        شما روزانه با صابون معمولی فیروز کودکان صورتت رو بشور بعد یک ماه هیچ جوش جدیدی نمیزنی و جای جوش قبلی ها هم به مرور خوب میشه نگران نباش من تجربه داشتم

      • الهام

        سلام معمولا صورتهای چرب جوش دار و دارای منافذ باز هستند شما نه روغن های گیاهی نظیر زیتون و خیلی روغن های دیگه به هیچ عنوان نباید
        استفاده کنید ..فقط مالیدن یک لیمو ترش تازه در روز منافذ و جوش
        صورت رو از بین میبره اسارس غذاهای چرب رو باید از منوی غذایی خودتون حذف کنید تا یک مدت ...آرایش نباید رو صورت زیاد بمونه...ازلوازم آرایش فاقد پربی استفادا کنید....انشالله که صورتتون بهتر میشه ت

    • سید هادی

      فقط و فقط با یک صابون معمولی صورتتان را روزی چندبار خیلی ملایم بشورید (مثلا با هر بار وضو گرفتن) صد در صد خوب میشه من درگیر جوش و منفذ باز بودم، خوب شد.
      باید همیشه پوست شما خشک باشد

    • لارا

      با سلام خدمت همه دوستان،من پوستم چرب و منافذ باز اسکار هم داشتم الان جلسه چهارمه که یک در میان پانچ و لیزر و پانچ و میکروندلینگ انجام میدم 50 درصد بهتر شده م کرم ویتامین سی الارو هم استفاده میکنم خودم که راضی هستم اطرافیان هم تأیید میکنند.

    • اسما

      سلام منم همین مشکل دارم لطفا راهنماییم کنید

    • ارکیده

      منپارسال لیزر کردم کلیهم پول کرم گرون خارجی بعد لیزر رودادم بیست درصد خوبشدن الان بعد یکسال بااینکه خیلیهم مراعات کردم دوباره منافذم باز شدن بهنطرم منافذ درمان ندارن

    • نازنین

      صابون زردچوبه خوبه.ولی سفیده تخم مرغ میگن عالیه

    • الهام

      سلام برای درمان این مشکل ...فقط کافیست از لوازم آرایشی فاقد چربی استفاده کنید ...اب یا لیمو ترش تازه هر روز ..با هیچ عنوان هیچ نوع روغنی مثل روغن زیتون یا هر نوع روغن دیگه اصلا استفاده نشه ...آرایش به لیچ عنوان بیشتر از 4 ساعت نمونه رو صورت ...با آرایش نخوابید ..صورتتون دو بایک تونر شستشو بدید ...و از یک مرطوب کنندا استفاده کنید ....

    • رانا

      سلام دوستان من هفده سالمه رو صورتم کلی منافذ گشاد دارم تو رو خدا یه راهی بهم بگید آنقدر صورتم بد شده چند ماه یه بار هم از خونه بیرون نمی رم کلا افسرده شدم.

    • ستایش

      سلام یک روز در میون قطعه یخ بزارید و ب صورت دورانی 5دیقه ماساژ بدی خیلی کمک میکنه

    • بدون نام

      سلام خانوما صابون زرد چوبه خوب رو از کجا بگیریم

    • بدون نام

      سلام چه میوه ای یا چه راه کاری برای کم کردن منافذ پوست خوبه؟ لطفا راهنمایی کن یک مرسی

    • سلما

      بخار اکالیپتیوس و سرم الارو برای منافذ عالیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج