۷۲۴۲۲۲
۵ نظر
۵۰۰۹
۵ نظر
۵۰۰۹
پ

انتقاد شدید از جاسوس خواندن دوتابعیتی‎ها

محمدجواد فتحی گفت: نسبت به دوتابعیتی‎ها یک نگاه افراطی را تحمیل می کنیم و تلاش می کنیم این نگاه افراطی را به کرسی بنشانیم.

خبرآنلاین: محمدجواد فتحی گفت: نسبت به دوتابعیتی‎ها یک نگاه افراطی را تحمیل می کنیم و تلاش می کنیم این نگاه افراطی را به کرسی بنشانیم.

محمدجواد فتحی نماینده مردم تهران و استاد حقوق دانشگاه تهران درباره ممنوعیت به کار گرفتن مسوولان دوتابعیتی گفت: به نظر می رسد چنین طرح هایی از اساس مشکل دارند چرا باید منافع ملی و عموم ملت از تخصص افراد، به دلیل دوتابعیتی بودن آنان محروم بمانند؟

او ادامه داد: اینکه عنوان می شود دو تابعیتی ها ممکن است جاسوس باشند، دلیل قابل قبولی نیست و حتی اگر این استدلال را هم ببپذیریم، باید به جای آنکه دوتابعیتی را از مسئولیت منع کنیم، بر مسئله تعصب ملی آنان کار کنیم و تلاش کنیم حس وطن دوستی را بین افراد تقویت کنیم. مضاف بر آنکه لازم است یک مطالعه آماری انجام دهیم و ببینیم تا کنون افرادی که به عنوان جاسوس دستگیر شده اند آیا دو تابعیتی بوده اند یا تک تابعیتی؟!

او افزود: بر فرض هم که یکی دو جاسوس، دوتابعیتی بوده اند؛ آیا این تصمیم که ما خودمان را از تخصص، فکر و مهارت چنین افرادی محروم کنیم، تصمیم عاقلانه ای است؟

فتحی در واکنش به اینکه مخالفان منع مدیریت دوتابعیتی ها به فرار خاوری استناد می کنند و در پی قانونی برای ممانعت از تکرار این اتفاق هستند، گفت: قوانین ما در رابطه با تابعیت، قوانین پیشرفته ای است و دراین زمینه هیچ خلا قانونی نداریم. اگر هم خلایی وجود دارد ما باید به سمت رفع ایرادات برویم نه اینکه طرحی بیاوریم که همه آنچه قابل دفاع است را هم دچار مشکل کنیم و شیرازه‌اش را از هم بپاشیم.

این نماینده مجلس همچنین گفت: به نظر می رسد برخی نسبت به دوتابعیتی ها یک نگاه افراطی را تحمیل کرده و تلاش می کنند این نگاه افراطی را به کرسی بنشانند. درحالی که قوانین کنونی ما هیچ خطری برای کشور نداشته و بعد ازاین هم خطری نخواهد داشت.

فتحی با بیان اینکه این استدلال ها نمی تواند قانع کننده باشد؛ چراکه احتمال ارتکاب به جرم یک فرد دو تابعیتی با یک فرد یک تابعیتی یکسان است، گفت: ما باید به سمت همکاری با پلیس اینترپل و تقویب قراردادهای استرداد مجرمین برویم تا اگر کشوری ببیند تبعه‌اش جرمی مرتکب شده است، خود را ملزم به محاکمه او ببیند. برای مثال اگر فردی در ایران مرتکب جرمی شود و به کشور دیگری که تابعیت آنجا را هم دارد، فرار کند؛ قراردادهای استرداد مجرمین بین ایران و آن کشور تکلیف این موضوع را روشن می کند. مثلا در مورد ایران و فرانسه، قوانین به گونه ای است که فرانسه یا باید مجرم را به ایران تحویل دهد و یا خود این کشور وی را مجازات کند و اسنادش را در اختیار ایران بگذارد.

او افزود: درمورد تعقیب کیفری و اجرای مجازات دوتابعیتی ها نیز از طریق بازنگری در قراردادهای استرداد مجرمین، موضوع قابل اصلاح است.

فتحی درباره نگاه های جناحی به موضوع دوتابعیتی ها نیز گفت: صد در صد نگاه ها به این موضوع نگاه های جناحی و افراطی و البته بدبینانه نسبت به اتباع کشور است

نماینده حقوق دان تهران، با بیان اینکه عده ای در تلاشند تا یک جو روانی ایجاد کنند و به جز این هیچ منطقی ندارند، گفت: در همه دنیا مسئله دو تابعیتی ها حل شده است و اساسا مرزهای جغرافیایی با علم و تکنولوژی امروز وجود خارجی ندارند. مگر در حوزه اخبار و اطلاعات می توان به موضوع مرز قائل بود؟ مسلم است که مرز دیگر آن معنای سنتی خود را از دست داده و مصداق بارز از بین رفتن آن را در بحث اتحادیه اروپا به وضوح می بینیم. مگر در آنجا بحث ارتکاب جرم وجود ندارد؟ ما باید مسئله ارتکاب جرم و رسیدگی به جرائم را از طریق دادگاه های صالحه و اصلاح قراردادهای استرداد مجرمین حل کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کسی که دوتابعیتی است قسم خورده که برای منافع ان کشور بجنگد چرا چرت و پرت میگویید

    • بدون نام

      جاسوس نیستن الکی گفتن

      اونا فقط دزد هستن،میدزدن بعد میرن اونجا که تابعیت دارن

      زن و بچه هاشونم که اونجا هستن


      خلاصه گفتم الکی انگ جاسوسی نزنید به این مسئولین

    • بدون نام

      اگه جاسوس نیستند چه هستند ،چه لوزومی داره مسول یا مدیر کشور تابعیت یه کشور دیگه رو داشته باشه غیر از این چه می تونه باشه،اقایون که پرچم آتیش می زنند بچه هاشو انور ابن خودشون تابعیت دوگانه دارن فقط دارن دلار می فرستن اونور آب یک از دلایلی دلار گران و نایاب شد همینه آقایون تو این وسط دودش تو چش ما می‌ره همه چی سه برابر قیمت باید بخریم

    • بدون نام

      حتما خودش یا یکی از عزیزانش دو تابعیتی است که این حرفها را زده .... وگرنه همه میدانند دو تابعیتی ها منتظر فرصت میمانند تا پول مملکت را اختلاس کنند و بروند کانادا ...

    • بدون نام

      چرا تا وقتی که یک تابعیتی ها اینقدر زیادند باید از مدیران دو تابعیتی استفاده کرد؟؟! اگر اینکار اشکال ندارد چرا در کشورهای دیگر استفاده نمی کنند؟؟؟!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج