۷۲۴۳۷۷
۲۹ نظر
۵۰۱۵
۲۹ نظر
۵۰۱۵
پ

لحظات معنوی افطار، بدون «ربنا» کم‌رونق است

سال ١٣٥٨ با توجه به تغییرات سیاسی و مذهبی ایران رییس وقت رادیو، آقای وجیه‌اللهی تصمیم گرفت برای دعای سحر و مناجات سحر که آن زمان با صدای مرحوم ذبیحی بود جایگزینی پیدا کند. وجیه‌اللهی از محمدرضا شجریان خواست برای لحظات افطار، مناجات و اذان کاری کند.

روزنامه اعتماد: سال ١٣٥٨ با توجه به تغييرات سياسي و مذهبي ايران رييس وقت راديو، آقاي وجيه‌اللهي تصميم گرفت براي دعاي سحر و مناجات سحر كه آن زمان با صداي مرحوم ذبيحي بود جايگزيني پيدا كند. وجيه‌اللهي از محمدرضا شجريان خواست براي لحظات افطار، مناجات و اذان كاري كند. محمدرضا شجريان دو شاگرد خود را براي اين كار به استوديو راديو ايران آورد و دعايي كه شامل ٤ آيه از قرآن بود را خواند تا شاگردان تمرين كنند.

لحظات معنوی افطار، بدون «ربنا» کم‌رونق است

«ربنا» ضبط شد. آقاي وجيه‌اللهي كار استاد را به شاگردان ترجيج داد و برخلاف ميل شجريان اين اثر را پخش كرد و به سرعت مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. ازآنجايي‌كه اين قطعه صرفا براي تمرين ضبط‌شده بود و مورد تاييد شجريان نبود تا سال‌ها اسمي از خواننده اين اثر برده نمي‌شد. علاقه و استقبال مردم از اين كار باعث شد كه محمدرضا شجريان اعلام كند كه اين اثر را خوانده است. ربنا پاي ثابت ماه رمضان بود حتي سال ٧٤ محمدرضا شجريان اولين نامه‌ خود را به علي لاريجاني، رييس اسبق تلويزيون نوشت و از او خواست كه از پخش آثارش به دليل عدم رعايت حقوق هنرمندان خودداري كند اما او همان سال اجازه پخش ربنا و ادعيه (مثنوي افشاري) را به دليل علاقه مردم به تلويزيون داد.داستان پخش ربنا در دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري ايران سياسي شد. او در دومين نامه اعلام كرد كه پخش سرودهاي ميهني به‌ويژه سرود «اي ايران‌اي سراي اميد» متعلق به سال‌هاي ١٣٥٧ و ١٣٥٨ است و هيچ ارتباطي به شرايط كنوني جامعه ندارد. برخلاف اينكه او همان سال در گفت‌وگويي كه در سايت دل‌آواز منتشر شد اعلام كرد، «ربنا متعلق به همه مردم است» اما مديران وقت تصميم گرفتند مردم را از عادت ٣٠ ساله شنيدن ربنا محروم كنند.

در تابستان ۱۳۸۹ و هم‌زمان با آغاز ماه رمضان، سازمان صداوسيما پخش دعاي ربنا با صداي محمدرضا شجريان را بطور كامل در تمام شبكه‌ها ممنوع كرد. اين سازمان اعلام كرد كه حتي از پخش آگهي‌هاي بازرگاني كه معمولا در ماه رمضان با نواي اذان يا دعا همراه است درصورتي‌كه صداي ربنا زير صداي آگهي قرارگرفته باشد ممانعت مي‌كند؛ امري كه تا به امروز ادامه داشته است. طي اين ٨ سال تلويزيون ربناهاي مختلفي با خوانندگان مختلف توليد كرده است، اما مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفته است.

حميدرضا نوربخش در گفت‌وگويي با ايلنا درباره ارتباط مردم با ربناي استاد شجريان گفت: «مردم با اين صدا انس گرفتند و همين انس، «ربنا» را جاودانه كرد و جزو لاينفك زندگي مردم روزه‎دار شد؛ يعني در لحظات افطار، گويا بدون اين «ربنا» روزه افطار نمي‌شود.»مديرعامل خانه موسيقي توضيح داد: «اين لحظات معنوي افطار، بدون «ربنا» كم‌رونق است و مردم ‌دوست دارند پخش شود ولي متاسفانه كسي گوشش بدهكار نيست.»اين خواننده آواز ايراني با اشاره به ربناهاي متعددي كه بعدازاين اتفاقات توسط سازمان صداوسيما توليد شد، ادامه داد: «يك كار ناشيانه ديگري هم كه سازمان صداوسيما كرد اين بود كه اصلا توجه نكرد كه ربناي استاد يك آهنگسازي رويش انجام‌شده است و يك ملودي رويش هست كه مال استاد شجريان است. اين خيلي مهم است. اين چه‌كار ناشيانه و غيراخلاقي‌اي است كه ما اين كار را‌برداريم و بدهيم يك نفر ديگر اجرا كند؟! روي ديگرِ ماجرا لحن، نوا و آهنگي است كه هنرمند روي اين آيات پياده كرده است.»

نوربخش افزود: «وقتي ملودي متعلق به يك نفر ديگر است و آن آدم نشسته، فكر كرده و ملودي را خلق كرده است با چه استدلالي مي‌گوييد اين فقط آيات قرآن است و مي‌شود خواندنش را به هركسي سپرد؟! اگر كسي مي‌خواهد بخواند هم بايد با يك ملودي ديگر بخواند كه بعضي‌ها هم با يك ملودي ديگر و با يك لحن ديگر خواندند، حالا آن اشكالي ندارد ولي اين نه اين كار خيلي ناآگاهانه و ناشيانه‌اي است كه اصلا متوجهش نيستند. متوجه نيستند كه اين كار مال آن آدم است. محصول ذوق و احساسش است و خودش به اين شكل رويش ملودي‌پردازي كرده است!»از سال ١٣٨٧ ثبت اين اثر در فهرست آثار ملي ايران به گوش رسيد. اين اثر سرانجام در ارديبهشت سال ٩٦ در فهرست ملي ايران ثبت شد.

* شجريان در دومين نامه‌اش اعلام كرد كه پخش سرودهاي ميهني به‌ويژه سرود «اي ايران‌اي سراي اميد» متعلق به سال‌هاي ١٣٥٧ و ١٣٥٨ است و هيچ ارتباطي به شرايط كنوني جامعه ندارد. برخلاف اينكه او همان سال در گفت‌وگويي كه در سايت دل‌آواز منتشر شد اعلام كرد، «ربنا متعلق به همه مردم است» اما مديران وقت تصميم گرفتند مردم را از عادت ٣٠ ساله شنيدن ربنا محروم كنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حامد

      سلام.
      آدم روزه رو برای خدا میگیره. لحظات معنویشم فقط برای خداست. نه شخص خاصی مثل شجریان. شجریان نباید قبله ما باشه که! قدیم که شجریانی نبود روزه همه باطل بود؟؟؟ یا لحظات معنویشون کم بود؟
      اینا همش سیاسی کاری های منافقانه هست. کسی دلش برای معنویت مردم نمیسوزه.
      کسی که دل در گرو خدا و راه راست داره با روخوانی ساده ی دعای ربنا هم به لحظات معنوی خیلیییی بیشتری میرسه. لازم نیست فتنه گران دعای ربنا بخونند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه خیلی دوست دارین گوش بدین خوب برای خودتون صدای ضبط شده اش رو گوش بدهید اگه روزه میگیرید من که روز برای خدا میگیرم

    • مهدی تهرانی

      با سلام و ادب و احترام
      لطفاً به مسئولین روزنامه اعتماد اطلاع بدهید که از خودشان مایه بزارند و بابت اهداف پلید سیاسی خود از مردم و آقای شجریان مایه نگذارند. ضمناً الحمدالله برنامه های مذهبی تلویزیون در ماه مبارک رمضان رونق بسیاری در خانه ها دارد. خود آقای شجریان هم راضی نیستند که شماها این همه از اسم ایشان سوءاستفاده میکنید. اگر لازم بدانند خودشان اعلام میکنند که صدایشان پخش شود همان طوری که خودشان فرمودند دوست ندارند صدایشان از صدا و سیما پخش شود. همچنین ایشان یکسری فرمایشات سیاسی دارند که در مصاحبه با رسانه هایی نظیر بی بی سی مطرح نموده اند که مغایر با جمهوری اسلامی ایران و روحانیت میباشد. لطفا بدون سانسور نظر اینجانب را نشان دهید. ممنون از لطفتان

    • بدون نام

      حالا چرا اینقدر برای شجریان تبلیغ میکنید اگه واقعا ربنا کمه خوب ربنای یکنفر دیگه بجز شجریان رو گوش کنید ومگه رادیو تلویزیون فقط ملک شجریانه! چندین سال برامون پخش کردید بستون نیست!

    • شهین سیفی

      عوضش بهنام بانی وگروه هوروش بر وزن کورش نه هوروش بر وزن مهوش که هنوز اسمی که قردادند بلد نیستند بخوانند چه برسه باشعار خوب وسلفژ جای او را پر کردند

    • چویل

      خودش خواسته صداش پخش نشه
      حالا چه فرق داره ربنا باشه یا ای ایران یا آستان جانان

    • چویل

      خودش خواسته صداش پخش نشه
      حالا چه فرق داره ربنا باشه یا ای ایران یا آستان جانان

    • بدون نام

      متاسفانه قدر اسطوره های کشورمونو نمی دونن

      اسطوره هایی که جایگزینی ندارند و نخواهند داشت..

      فقط همه چیز، فدای خودخواهی های یه سری شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود بر استاد بزرگ آواز ایران آقای شجریان

    • اسماعیل

      دقدقه کسی که برای رضای خدا و اطاعت از واجبات خدا روزه می گیره چیزی غیر از شنیدن بهترین موسیقی ها است ، هر سال با جو سازی و سروصدای بسیار بجای تبلیغ اطاعت از فرمان الهی و نفی روزه خواری علنی و اعلام سرکشی برای خدا ، توسط تعداد محدودی از مردم ،که سال به سال افزایش پیدا می کنه تبلیغات و سروصدا می شه که چرا صدای استاد شجریان پخش نمی شه و چنین و چنان (البته اگه صدا و سیما دست از لجبازی و تفکرات ضربتی برداره بهتر است)نا گفته نماند در اطراف بنده بیشتر کسانی تقاضای صدای استاد رو دارند که اصلا روزه نمی گیرند

    • ایرانی

      من که هر روز افطاری رو با ربنای شجریان شروع میکنم خیلی لذتبخشه

    • کاردوک

      رونق نداره چیه ،اصلا خدا خودش گفته که بدون ربنای شجریان روزه هیچکس مقبول واقع نمیشه.

    • بدون نام

      الحمدلله ما لحظات افطارمون خیلی هم معنویه ، ربنا شجریان رو هم گوش نمیدیم خخخخ

      پاسخ ها

      • ای خدا

        با ربنای شجریان ماه رمضان يه چيز ديگه بود

    • بدون نام

      برای مسئولین تنها چیزی که اصلا مهم نیست خواست مردمه

    • بدون نام

      حیف که صدای شجریان درموقع افطارپخش نمیشه خدالعنت کند تمامی کسانی که باعث قطع صدای استاد شده اند.این ادمها باعث تنفر ادمها از دین هم شدند

    • بدون نام

      این روزنامه های اجاره ای پول می گیرند که برای مردم گرفتار، دغدغه درست کنند. مردم در مشکلاتی که همین طیف برایشان بوجود آورده اند غرق می شوند آنوقت ربنای شجریان می شود الویت اول...
      الان هرکس بخواهد از لحظات بظاهر معنوی ربنای شجریان بهره مند شود می تواند از گوشی موبایلش آنرا پخش کند و معنوی بشود البته اگر روزه دار باشد که بعید است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین حرف دل مارو زدی روزنامهای اجاره ای

    • نیلوفر

      خودمون میتونیم اذان جناب اردبیلی وربنای جناب شجربان ودعای سحر جناب ذبیحی نصب کردیم وگوش میدهیم ولذت سحر وافطار وبوی قدیم درخونه مادر برزگ رااحیاء کنیم یاحق

    • بدون نام

      ربنا باید از حنجره فرد موجه و قابل قبول بیرون بیاید شجریان مطرود است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا درسته نه یکفرد مترود ......

    • بدون نام

      خوب بذار توی اون گوشی لامصبت گوش بده عجبا ها ان شاءالله زا ربنای شجریان محشور بشی

    • ناصر

      چون برای خدا نخوانده.برای مردم خوانده و مردم هم او رآ فراموش کردند.کار باید خالص برای خدا باشه وگرنه پس مدتی فراموش خواهد شد.

      پاسخ ها

      • ای خدا

        مردم فراموش نکرده و نمیکنند

    • بدون نام

      این ربنا بخونه یاد عکساش با گوگوش میوفتم.

    • ابراهیمی

      مراسم افطار بدون ربنای شجریان لطفی ندارد مسئولان محترم صدا د سیما این دعای خاطره انگیز را پخس کنند .

    • فریبا

      با اون ربنا و با سابقه خوانندش بودش معنویت نداشت!!!

    • علی

      دردوبلاش بخوره توی سرمتحجرین بی مخ.استادنفست حقه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ان شاءالله باهاش محشور بشی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج