۷۲۴۵۹۹
۸ نظر
۵۰۲۰
۸ نظر
۵۰۲۰
پ

تنش آبی در کدام شهرها بیشتر است؟

شهرهایی که بیشترین تنش آبی برای آنها پیش‌بینی شده نظیر اصفهان، بندرعباس، بوشهر، شیراز، کرمان، مشهد و تقریباً تمام شهرهای استان اصفهان و یزد است که به نظر می‌رسد در فصل تابستان با چالش‌های بزرگ آبی مواجه شوند.

خبرگزاری ایسنا: شهرهایی که بیشترین تنش آبی برای آنها پیش‌بینی شده نظیر اصفهان، بندرعباس، بوشهر، شیراز، کرمان، مشهد و تقریباً تمام شهرهای استان اصفهان و یزد است که به نظر می‌رسد در فصل تابستان با چالش‌های بزرگ آبی مواجه شوند.

وضعیت کشور به دسته‌های تنش آبی و بدون تنش تقسیم می‌شود؛ به این ترتیب که اگر میزان تأمین با مصرف یکی باشد گفته می‌شود تنشی وجود ندارد، اما اگر تا ۱۰ درصد میزان منابع آبی به نسبت تقاضا (آب مورد نیاز) کاهش داشته باشد، اصطلاحاً گفته می‌شود که آن منطقه در مرحله تنش زرد است و اگر این اختلاف ۲۰ درصد باشد، تنش نارنجی و اگر بیش از ۲۰ درصد باشد، تنش قرمز نامیده می‌شود.

در حال حاضر ۴۴ درصد جمعیت کشور بدون تنش آبی، ۱۷.۱ درصد درمحدوده تنش آبی زرد، ۱۱ درصد در محدوده تنش نارنجی و ۲۷.۹ درصد نیز در وضعیت تنش آبی قرمز قرار دارند.

حال اگر بخواهیم این عدد را براساس تعداد شهرها بگوییم باید گفت تعداد شهرهایی که دارای تنش آبی هستند زیاد نیست؛ چراکه ۷۱.۱ درصد از شهرها (به لحاظ تعداد) هیچ تنش آبی ندارند، اما شهرهایی که دچار تنش آبی هستند ۶۶ درصد جمعیت شهرها را تشکیل می‌دهند.

مجموعاً در سه محور زرد، نارنجی و قرمز از ۱۱۵۷ شهر، ۳۳۴ شهر تنش آبی دارند که بیشتر آنها در محور زرد و قرمز قرار گرفته‌اند و کار شرکت‌های آب و فاضلاب این است که این شرایط را در فصل تابستان مدیریت کنند که البته برای این مسئله نیز راهکارهایی درنظر گرفته شده است.

در این بین رضا اردکانیان - وزیر نیرو - چندی پیش به ایسنا گفت:حدود ۳۰۰ شهر کشور با جمعیت حدود ۱۷ میلیون نفر در تنش آبی هستند. اگرچه در استانی مانند کرمانشاه کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته در حد چند درصد بوده، اما در برخی از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و... ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته داریم.

وی افزود: از سوی دیگر با تغییرات اقلیمی هم مواجه هستیم، بگونه‌ای که نسبت به ۵۰ سال گذشته حدود دو درجه افزایش دما داریم و حتی اگر بارندگی هم مناسب باشد این گرم شدن هوا میزان تبخیر را نیز بالا می‌برد. علاوه بر این افزایش جمعیت و بالا رفتن مصرف نیز عامل دیگر تشدید بحران در کشوراست.

وضعیت فعلی بیانگر تابستانی سخت در حوزه منابع آبی است؛ تا جایی که اگر از هم اکنون تدابیر مدیریتی در این حوزه اتخاذ نشود به گفته بسیاری از کارشناسان و مسوولان با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد؛ لذا انتظار می‌رود دولت نگاه ویژه‌تری نسبت به این مساله داشته باشد. همچنین مشترکان نیز با رعایت مصرف از تنش آبی امسال بکاهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر از هم اکنووون ،،،،،
      اعصابمونو خرد کردین مسیولین بی مسیولیت
      مثل اینکه تازه از خواب 50 ساله بیدار شدین
      اصلا حرف حسابتون چیه
      چرا نمیزارین راحت باشیم

    • بدون نام

      این یزدیا و کرمانیاا اصفهانو بدبخت کردن
      خاتمی اومد آبو برد یزد
      رفسنجانی برد کرمان
      احمدی نژادم که رفت چهارمحال گفت پمپ بزنین چاه بزنین آب مال شماست
      زاینده رودو نابود کردن

    • بدون نام

      بیشترازاینهاکم ابی داریم خشکسالی چه جالب درست همون تعداداتباع بیگانه افغانی کهحدود۱۶ملیون هستن باعث کم ابی بی ابی هستن چون همین تعدادروزی۳۰لیترم اب مصرف میکنن کم کم بهداشت سرویش بهداشتی حمام وخوردوخوراک و۱۰ملیون شغل که اشغال کردن همه همه بااب سرکاردارن وانجام میش وتازحق ابه ایران نمیدن هیلمن وهامون سیستان خشک کردن پسبیش از۹۰درصدمشکلات وطن وهم وطن توهمه لحاظاین اتباع بیگانه افغانین چرااخراج نمکنیدمگه ایران وایرانی ودوست ندارین لعنت به خاینین وطن وهم وطنان نادان پولکی

    • بدون نام

      من اصفهانم منطقه ما از ساعت۷ صبح تا۲نیمه شب اب نیست وقتیم میاد فرصت نمیشه تانکرها پر بشه چون اپارتمان۳۰واحدی بابا از بحرانم رده مرگ تتریجی تو ایران

    • سعید

      من اصفهان زندگی میکنم اصلا اب نیست چندوقتم هست ک دارند اب فاضلاب ب خوردمون میدن بو گند میده اب هرچی هم زنگ میزنیم اداره اب چرتو پرت جوابمونا میده

    • نیما طهماسبی

      همه کشور داره به یه بیابون تبدیل میشه

    • نظر

      سلام چرامنطقه تورک نشین آذربایجان...ارومیه ودریاچه اش ذکرنشده%همه ش،مناطق فارس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ,کل ایران رو هواست
        ترک و فارس نداره برادر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج