۷۲۴۷۷۰
۵۰۵۹
۵۰۵۹
پ

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید و کیا اپتیما هیبرید

در اینجا ۲ سدان کره ای هیبرید را در مقابل یکدیگر قرار دادیم. هیوندای سوناتا و کیا اپتیما هیبرید. اما این ۲ تفاوت هایی از نظر شرایط حضور در بازار ایران دارند. مدل قبلی سوناتا هیبرید در بازار حضور داشته و مدل جدید نیز به تازگی راهی خیابان های کشور شده.

هفته نامه گزارش بازار: در چند سال اخیر فرهنگ استفاده از خودروهای پاک به مراتب بیشتر از قبل در کشور جا افتاده و در روزهایی که آلودگی هوا نفس شهرهای شلوغ را به شماره می اندازد، توجهات به سمت خودروهای هیبرید می رود. تنوع خودروهای هیبرید در بازار ایران رو به افزایش است، اما در سال گذشته افزایش عجیب تعرفه واردات این گونه خودروها انتقادات فراوانی را به همراه داشت. ولی در ابتدای سال ۹۷، مصوبه کاهش تعرفه خودروهای هیبرید به دستگاه های مربوط ابلاغ شد.

در اینجا ۲ سدان کره ای هیبرید را در مقابل یکدیگر قرار دادیم. هیوندای سوناتا و کیا اپتیما هیبرید. اما این ۲ تفاوت هایی از نظر شرایط حضور در بازار ایران دارند. مدل قبلی سوناتا هیبرید در بازار حضور داشته و مدل جدید نیز به تازگی راهی خیابان های کشور شده. اما بعد از رونمایی از کیا اپتیما هیبرید در نخستین نمایشگاه خودرو تهران در سال ۹۶، دیگر خبری از این خودرو در بازار نشد. اما مشخص شدن خودروهای مجاز برای ثبت سفارش در سال ۹۷ و حضور اپتیما هیبرید در این لیست، احتمال حضور این سدان کره ای دوست دار محیط زیست را تقویت کرد و ما را بر آن داشت تا آن را در مقابل رقیب سنتی اش قرار دهیم.

هیوندای سوناتا هیبرید

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید و کیا اپتیما هیبرید

بر محبوبیت خودروهای کره ای و بازار پررونق آنها نمی توان چشم پوشید. هر چقدر هم تنوع بازار خودروهای وارداتی افزایش باید و برندهای جدید با محصولات جدید به ایران بیایند، باز هم کره ای ها به لطف حجم واردات قابل توجه، سهم فراوانی از بازار خودروهای وارداتی دارند. در بین کره ای ها، هیوندای بیشترین سهم خودروهای وارداتی را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر هیوندای در ایران ۳ نماینده رسمی دارد. کرمان موتور سفت و سخت ترین نماینده هیوندای در ایران، آسان موتور به عنوان دیگر نماینده ای که چند سالی است در بازار فعالیت دارد و شرکت پاکرو که به عنوان نماینده محصولات هیبریدی و برقی هیوندای در ایران شناخته می شود و مدت کوتاهی از آغاز فعالیت آن می گذرد.

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید و کیا اپتیما هیبرید

پیش از این پاکرو مدل قبلی هیوندای سوناتا LF هیبرید را عرضه می کرد که بخشی از این سوناتاهای وارد شده به عنوان خودروهای ناوگان تاکسی نیز مورد استفاده قرار گرفتند. نسل هفتم سوناتا اما به تازگی دستخوش تغییراتی شده و هیوندای آن را فیس لیفت کرده و از این مدل جدید در نمایشگاه خودرو نیویورک رونمایی کرده است. پای نسخه هیبرید سوناتا 2018 به ایران باز شده و اتفاقا این خودرو در نمایشگاه خودرو تهران سال 96 نیز نمایش داده شد و در 3 تیپ GL، GLS و GLS پلاس در بازار ایران عرضه شده است.

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید و کیا اپتیما هیبرید

البته ابتدای حضور مدل جدید سوناتا هیبرید در ایران با افزایش قیمت چشمگیر به دلیل افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید و نوسانات نرخ ارز همراه شد. اما پیش بینی می شود با کاهش تعرفه هیبریدی ها، قیمت سوناتا نیز کاهش داشته باشد. تغییرات ظاهری سوناتا ۲۰۱۸ آن قدر گسترده است که نمی توان آن را یک فیس لیفت ساده برشمرد. تمام المان های ظاهری نوک دماغه خودرو تا انتهای صندوق عقب تغییر کرده و با یک طراحی کاملا به روز روبرو هستیم.

فرم سپر جلو با خطوط شکسته و تند و تیز روح گرفته و جلوپنجره بزرگ چیزی است که ظاهر سوناتا را بهبود بخشیده. چراغ های عقب نیز با گرافیک جدید ظاهر جسورانه تری به سوناتا بخشیده اند. در صندوق بار و سپر عقب نیز با قبل متفاوت است. در نسخه هیبرید شاهد استفاده از رینگ های متفاوت، رنگ بندی متفاوت چراغ های عقب و حذف خروجی اگزوز و تغییراتی در سپر عقب نسبت به مدل معمولی هستیم.

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید و کیا اپتیما هیبرید

همه اینها در حالی است که تغییرات کابین نسبت به بدنه کمتر است و همان سبک و سیاق سابق را شاهد هستیم البته غربیلک فرمان تغییر شکل داده و کیفیت دکمه و کلیدهای کنترلی بهبود پیدا کرده است.

تیپ GLS پلاس بالاترین سطح تجهیزات را میان سایر تیپ ها دارد. سوناتا هیبرید 2018 یکی از کامل ترین خودروهای هیبرید بازار است و در نمای ظاهری نیز با رینگ های 17 اینچی از سایر مدل ها متمایز می شود. فاصله بین 2 محور سوناتا هیبرید به 2.8 متر می رسد و از این جهت کابین جاداری دارد. صندلی های جلو به صورت برقی تنظیم می شوند و در نسخه فول آپشن هر 4 صندلی به گرمکن و صندلی های جلو به سیستم تهویه مجهز شده اند.

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید و کیا اپتیما هیبرید

هیوندای سوناتا هیبرید از چرخه برقی بنزینی متشکل از یک موتور ۴ سیلندر بنزینی ۲ لیتری با تکنولوژی GDI و یک موتور برقی ۵۶ کیلوواتی بهره می برد. توان پیشرانه بنزینی ۱۵۶ اسب بخار و توان موتور برقی ۵۱ اسب بخار است که این مجموعه روی هم ۲۰۱ اسب بخار را به محور جلو منتقل می کند. موتور بنزینی ۱۹۳ نیوتن متر و موتور برقی ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند تا سوناتا هیبرید ۲۰۱۸ در شروع حرکت کاملا تروفرز و پرشتاب به نظر برسد. در بحث ایمنی نیز باید گفت تعداد ایربگ های سوناتا به ۷ عدد افزایش یافته و این نسخه پیشرفت هایی را در بحث ایمنی تجربه کرده است.

کیا اپتیما هیبرید

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید و کیا اپتیما هیبرید

خوشبختانه سبد خودروهای هیبریدی بازار ایران روز به روز در حال متنوع شدن است. استارت حضور خودروهای هیبریدی در ایران با محصولات تویوتا و لکسوس خورد و حالا کره ای هایی که بیشترین حجم واردات خودرو به ایران را به خود اختصاص داده اند نیز می خواهند سهمی از بازار خودروهای پاک را به خود اختصاص دهند. بدون شک تنوع خودروهای هیبرید در کلاس سدان های نیمه لوکس از سایر دسته های خودرویی بیشتر است.

نخستین نمانیده هیبریدی این کلاس تویوتا کمری هیبرید بود و پس از آن هیوندای سوناتای هیبرید خودش را برای رقابت با کمری به بازار ایران رساند. البته تویوتا کمری هیبرید به دلیل اینکه در آمریکا مونتاژ می شود، از ورود به بازار ایران منع شده و حالا راه برای سدان های کره ای باز است. حالا در ادامه این روند، کیا اپتیمای هیبرید خودش را در حاشیه زمین این رقابت گرم می کند تا با حضورش در ایران، جمع سدان های نیمه لوکس هیبریدی جمع شود.

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید و کیا اپتیما هیبرید

تولید نسل چهارم کیا اپتیما با کد JF از سال 2015 آغاز شد. این خودرو روی پلت فرم هیوندای سوناتا تولید می شود و همواره با سوناتا شباهت های فراوانی داشته و از این نظر می توان این 2 را یک روح در 2 بدن خطاب کرد در نمایشگاه خودرو شیکاگو 2016 کیا از 2 نسخه هیبرید و پلاگین هیبرید اپتیما JF رونمایی کرد. پس از گذشت چند ماه از این رونمایی، این بار نوبت نمایشگاه خودرو تهران 95 بود تا محلی باشد برای عرض اندام اپتیما هیبرید در مقابل رقبای قدرتمند و گردن کلفت اش.

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید و کیا اپتیما هیبرید

البته برخلاف شیوه مرسوم، اطلس خودرو از نسخه پایه اپتیمای هیبرید رونمایی کرد که حتی از سانروف و صفحه نمایش نیز بی بهره بود. البته به گفته مسئولان این شرکت، نسخه فول آپشن این سدان برقی بنزینی در ایران عرضه خواهد شد، چراکه ۲ رقیب دیگرش از نظر سطح تجهیزات جای هیچ گله ای را باقی نمی گذارند و اپتیما باید در مقابل آنها حرفی برای گفتن داشته باشد.

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید و کیا اپتیما هیبرید

اپتیما هیبرید در ظاهر تفاوت هایی با نسخه بنزینی دارد. از مهم ترین ویژگی های ظاهری اپتیمای هیبرید می توان به سپر متفاوت جلو با هواکش های منحصر به فرد، جلوپنجره یک تکه براق با نام انحصاری اکتیو ایر فلپ، نشان اکو هیبرید با زمینه آبی روی گلگیرهای جلو، سپر متفاوت عقب با فرمی متفاوت، شبرنگ های عمودی و دیفیوزر متفاوت که خروجی اگزوز از روی آن حذف شده و در نهایت طرح متفاوت رینگ ها با نسخه بنزینی اشاره کرد. کیا اپتیمای هیبرید یکی از آیرودینامیک ترین سدان ها در سگمنت خود به شمار می رود.

داخل کابین اما تغییر خاصی نسبت به نسخه بنزینی صورت نگرفته و تنها به تغییر نشانگر دور موتور مطابق با خودروهای هیبریدی، اضافه شدن چند دکمه برای تنظیم قوای محرکه و شارژر بی سیم موبایل بسنده شده است. هم چنین سیستم کمکی پارک به صورت عمودی و افقی نیز در نسخه های فول آپشن جلب توجه می کند.

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید و کیا اپتیما هیبرید

همان طور که انتظار می رفت، اپتیمای هیبرید از نظر مشخصات فنی تفاوت چندانی با سوناتای هیبرید ندارد. بخش بنزینی تولید کننده نیروی محرکه اپتیما را یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری با تکنولوژی GDI تشکیل می دهد که می تواند ۱۵۴ اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین یک موتور برقی متشکل از باتری های لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۱.۶۲ کیلووات در قسمت عقب تعبیه شده که توسط پیشرانه بنزینی شارژ می شود. این موتور برقی ۳۸ کیلووات قدرت تولید می کند و هنگام شارژ بودن، در سرعت های پایین، در حالت توقف و دنده عقب فعال می شود.

طبق بررسی های صورت گرفته، کیا اپتیمای هیبرید تنها ۴.۷ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کند و از این نظر می تواند عنوان یکی از کم مصرف ترین سدان های بازار خودرو کشور را به خود اختصاص دهد. اپتیمای هیبرید قرار بود در سال ۹۶ در بازار خودرو ایران عرضه شود، اما خبری از حضورش نشد. همان طور که پیش تر گفتیم نامش در میان خودروهای مجاز برای ثبت سفارش در سال ۹۷ آمده و بعید نیست پایش به ایران باز شود.

پیشنهاد نهایی

بر اساس قانون جدید، خودروهای هیبرید با حجم موتور درون سوز جرقه ای احتراقی ۱۵۰۰ سی سی و کمتر با ورودی مصوبه ۵ درصدی، حجم موتور پیستونی درون سوز جرقه ای احتراقی ۱۵۰۱ سی سی تا کمتر از ۲ هزار سی سی و ۲۰۰۱ سی سی و ۲۵۰۰ سی سی هر کدام ۲۵ درصد حقوق ورودی مصوب دارد. هیوندای سوناتا هیبرید و کیا اپتیما هیبرید با بهره بردن از موتور درون سوزی ۲ لیتری، با تعرفه ۵ درصدی وارد کشور می شوند و در صورت مدیریت مناسب قیمت توسط شرکت های وارد کننده، می توانند مزیت رقابتی نسبت به سایر خودروهای وارداتی داشته باشند و بیش از پیش خریداران را به استفاده از خودروهای پاک تشویق کنند و فرهنگ استفاده آنها را جا بیندازند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج