جاباما
۷۲۵۹۶۳
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

در لاتاری، غیرت و مردانگی به اوج خودش می‌رسد

«لاتاری» فیلمی ساختارمند و با کیفیتی که تصویری از یک قهرمان با غیرت ایرانی را در پرده نقره‌ای متجلی می‌کند، این بار در ضیافت رمضانی سینما زندگی حاضر شد و سیدمحمود رضوی هم با دانشجویان و خانواده‌های ایرانی گفتگویی داشت.

خبرگزاری تسنیم: "فیلم ببینیم، کتاب بخوانیم و گفتگو کنیم" شعاری است که سینما زندگی سرلوحه کار خودش قرار داده و در قالب ویژه برنامه‌ ماه مبارک رمضان با فیلم "لاتاری" گفتمانی سازنده و فضای مفرح علمی، آموزشی و فرهنگی را برای خانواده‌های ایرانی فراهم می‌سازد. فارغ از بهره‌مندی از معنویت‌های رمضان بایستی برای القای مفاهیم درست زندگی کردن هم قدم برداشت و رمضان ماه تمرکز بر خوبی‌ها و مقابله با هر زشتی و بدی است. قبل از اکران به سراغ مسئول این اندیشه فرهنگی رفتم و با حجت‌الاسلام محمد برمایی گفت‌وگویی کوتاه ترتیب دادم که مشروح آن را می‌توانید در ادامه بخوانید:

حجت‌الاسلام محمد برمایی مدرس دین و روان و از اساتید حوزه جامعه‌شناسی با اشاره به جریان‌سازی فرهنگی با ابزار سینما، تأکید کرد: چقدر خوب است که در ماه مبارک رمضان نگاهی به اشتباهات و انحرافات در زندگی و جامعه‌مان بیندازیم. سینما زندگی این جریان‌سازی فرهنگی را به راه‌انداخته تا بتواند به نحو شایسته‌ای، نقاط ضعف، انحرافات و اشتباهات اجتماعی را رصد نماید و برای آن راهکار ارائه دهد. خانواده‌ها بایستی بتوانند با صمیمیت رفتار و گفتار با هم تعامل و گفتگو داشته باشند.

ارائه بهترین و مناسب‌ترین مدل سبک زندگی اسلامی و ایرانی با ابزار سینما و کتاب

او با بیان اینکه سینما زندگی در تلاش است تا فرهنگ "با هم فیلم دیدن، با هم کتاب خواندن و با هم گفتگو کردن" را در جامعه و در میان خانواده‌ها نهادینه کند، افزود: سینما زندگی می‌کوشد فضای نقدپذیری را با ارتقاء سواد رسانه‌ای و اشاعه فضای تعاملی و گفتگوهای سازنده خانوادگی، ترویج دهد. در حالی سومین دورهمی خانوادگی سینما زندگی برگزار می‌شود که با استفاده از دو سرمایه ارزشمند و تأثیرگذار فرهنگ و هنر یکی کتاب و دیگری سینما سعی داریم بهترین و مناسب‌ترین مدل سبک زندگی اسلامی و ایرانی را ارائه دهیم.

"لاتاری" را یک فیلم خانوادگی با هیجان بالای سینمایی می‌دانم

برمایی اشاره کرد: فیلم "لاتاری" را که هنوز در سینماهای سراسر ایران بر روی پرده سینماها قرار دارد و مردم هم نسبت به تماشای این فیلم استقبال کم‌نظیری از خود نشان داده‌اند؛ "لاتاری" را یک فیلم خانوادگی با هیجان بالای سینمایی می‌دانم. اتفاقات، شخصیت‌های اصلی فیلم و داستان فیلم لاتاری در بستر و مجاورت خانواده روایت می‌شود. عشق دختر و پسر، گرفتاری‌های مالی یک خانواده، تلاش بی‌وقفه و جسورانه برای تشکیل خانواده، حضور قهرمانان ارزشی یک جامعه برای حفظ خانواده و موضوعات خاص و مهم دیگر ما را مصمم کرد تا در سومین گام، ضیافت سینما زندگی را به این فیلم اختصاص دهیم.

پوسته اصلی خانواده را دریابید!

استاد برمایی در پایان خاطرنشان کرد: جامعه علاقه‌مند به فرهنگ و هنر و خانواده دوست ایرانی امروز بایستی بیش از هرچیز، پوسته اصلی خانواده را دریابند که گرفتار تبلیغات شوم دنیای غرب نشود. امیدواریم با ارائه الگوهای مناسب و فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی این دورهمی‌های خانوادگی در سینما زندگی به سرانجام خوشایندی برسد و جامعه ما از این حجم الگوبرداری‌های غلط فاصله بگیرد و مسیر درستی را در پیش گیرد.

برشی از استقبال بی‌نظیر جامعه‌شناسان،‌ فرهیختگان، دانشجویان و جوانان از "لاتاری"

سالن‌ پر، تشویق‌های متوالی، آمیختگی اشک و لبخند و حس غرور. این، خلاصه‌ اکران «لاتاری» در سالن ۸ پردیس سینمایی باغ کتاب بود. سومین فیلم سینمایی محمدحسین مهدویان، حسابی خودش را در دل مخاطب جا می‌کند؛ تلفیق یک نگاه ملیِ غیرت‌مندانه با مهارت‌های قصه‌گویی و داستان‌پردازی، از لاتاری یک فیلم موفق ساخته و برای هر مخاطبی با هر سلیقه‌ای، جذاب است. وقتی با مردم هم هم‌کلام‌ می‌شویم به معجزه قصه‌گویی کارگردان این فیلم اشاره می‌کنند. شاید هم این مهمترین برگ برنده همه آثار اوست که بارها و بارها در جریان فیلم، سازندگان و بازیگران را با تشویق تماشاگران مواجه می‌کند. غیرت و عشق دو مؤلفه‌ای هستند که لاتاری را جذاب‌تر و دلنشین‌تر کرده‌اند.

باید از "غیرت" صحبت می‌کردیم

سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده فیلم با حجت‌الاسلام محمد برمایی استاد جامعه‌شناسی و روانشناسی اجتماعی گفت‌وگو کردند. این تهیه‌کننده که تا به امروز در مورد لاتاری و عمده آثارش زیاد تمایلی به صحبت کردن ندارد و اکثراً دوست دارد بشنود در این محفل و دورهمی خانوادگی شرکت کرد و گفت: معمولاً درباره هیچ فیلمی از آثار خودم صحبت نمی‌کنم و دوست دارم مخاطب نظر بدهد. چرا که می‌دانم مخاطبین بهترین منتقدین و تماشاگران فهیمی هستند که می‌توانند راهنمای خوبی برای کارهای بعدی باشند. یکی از مسائلی که در "لاتاری" برای ما مهم بود، صحبت از مفاهیم حلقه مفقوده امروز اجتماع یعنی غیرت بود. زیرا طی سالیان اخیر غیرت به یک امر مزاحم تعبیر شده اما هم‌نسل‌های ما می‌دانند که به واسطه غیرت یک بسته حمایتی در اختیار دیگران قرار می‌گیرد.

پسرهای نوجوان و جوان امروز کارهای بزرگ انجام می‌دهند

وی افزود: ما آمدیم برای نوجوانان و جوانان ۷۰ و ۸۰ که شور و شوق خاصی دارند از غیورمردان و پهلوانان‌مان بگوییم که نشان می‌دهد با اوج غیرت و مردانگی، اهداف حمایتی محقق می‌شود. ما در "لاتاری" نشان دادیم که پسرهای جوانی که می‌گویند باری نمی‌توانند بردارند یا اصطلاحاً عرضه کارهای بزرگ ندارند این‌طور نیست. "لاتاری" حداقل ما را با اتفاقات زندگی روبرو می‌کند. جایی که موسی(هادی حجازی‌فر) می‌خواست به امیرعلی(ساعد سهیلی) کمک کند اما با وجود حضور دخترش نامی از او نبرد تا همه بدانند قهرمان اصلی داستان درد اجتماعی دارد و نه شخصی! می‌دانید که گاهی جامعه در غیرت‌ورزی هم دچار افراط و تفریط می‌شود که به تعبیر بسیاری از کارشناسان این فیلم جامعه را به سمت میانه رفتار کردن هدایت می‌کند که ما هرکاری را در مسیر درست خودش انجام دهیم.

باید اسطوره‌سازی را رونق بدهیم

رضوی با بیان اینکه اسطوره‌سازی در فیلم‌ها باید دوباره رونق پیدا کند، اظهار کرد: یک نکته‌ای که باید در فیلمسازان به یک اصل تبدیل شود اینکه جامعه امروز نیاز به اسطوره‌سازی و معرفی الگوهای مناسب دارد. ما در "لاتاری" سعی کردیم که کنش قهرمانانه درستی داشته باشیم، چرا که به واسطه اسطوره باید درباره مفهومی اجتماعی و فرهنگی به نام غیرت و مردانگی صحبت کنم که نیاز به اسطوره‌سازی و معرفی الگوی مناسبی بود که این پیام را مقتدرانه و شکوهمندانه به جامعه برساند؛ من فکر می‌کنم این اتفاق در فیلم ما افتاد و امیدوارم دوباره در صنعت فیلمسازی ما به عنوان یک اصل مهم موردتوجه قرار گیرد.

این تهیه‌کننده سینما در پایان اشاره به اینکه ۱۴ مشاوره در مشاغل مختلف به "لاتاری" کمک مشاوره‌ای دادند، گفت: برخلاف بسیاری که محتوای این فیلم را زیر سوال می‌برند و اعتقاد دارند که ناآگاهانه و از روی تخیلات ساخته شده،‌ باید این پاسخ را بدهم که این فیلم ۱۴ مشاوره در بخش‌های مختلف حقوقی، قضایی، اجتماعی، انتظامی و... داشته است. زیرا در صورت رسیدن از جزئیات به کلیات، نیازمند جزئی‌نگری دقیقی هستیم که اگر این جزئیات نسنجیده کنار هم قرار بگیرد، هم در کلیات دچار اشتباه می‌شویم و هم از هدف اصلی، دور می‌شویم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج