جاباما
۷۲۶۱
۴ نظر
۵۰۲۹
۴ نظر
۵۰۲۹
پ

از ظاهر خود به سادگی نگذرید

کشف بیماری ها در آينه

همه ما هنگام قرار گرفتن در برابر آینه، فقط به زیبایی و آراسته بودن صورت خود توجه می‌كنیم اما تحقیقات نشان می‌دهد، با یك نگاه دقیق‌تر به‌صورت‌مان می‌توان مانند پزشكان، بسیاری از بیماری‌ها را در مراحل اولیه تشخیص داد.

کشف بیماری ها در آينه

کشف بیماری ها در آينه

همه ما هنگام قرار گرفتن در برابر آینه، فقط به زیبایی و آراسته بودن صورت خود توجه می‌كنیم اما تحقیقات نشان می‌دهد، با یك نگاه دقیق‌تر به‌صورت‌مان می‌توان مانند پزشكان، بسیاری از بیماری‌ها را در مراحل اولیه تشخیص داد. برای مثال چند هفته پیش پزشكان متوجه شدند، ظاهر شدن چین و چروك روی صورت می‌تواند یكی از نشانه‌های هشدار‌دهنده ابتلا به پوكی استخوان باشد. هرچه قدر میزان چین و چروك‌ها روی صورت يك خانم بيشتر باشد، به همان اندازه احتمال دچار شدن او به پوكي استخوان هم افزايش پيدا مي‌كند. علاوه‌بر پوكي استخوان، صورت شما مي‌تواند رازهاي مخفي بسياري را در مورد وضعيت سلامت‌تان فاش كند. براي مثال قرمز‌شدن پوست صورت يكي از نشانه‌هاي احتمالي درست كار نكردن دريچه‌هاي قلب و در نتيجه افزايش فشار خون است. با خواندن اين مطلب شما هم مي‌توانيد با يك نگاه دقيق به‌صورت خود بعضي از بيماري‌هاي پنهان شده در بدن‌تان را شناسايي كنيد.


وقتي چشم‌ها خبر مي‌دهد از سر درون

  • وقتي نمي‌توانيد چشم‌هاي‌تان را باز كنيد
افتادگي پلك‌ها (بيماري‌هاي احتمالي: سكته، سرطان ريه و فلج عصبي صورت)

بيماري‌هايي كه روي عصب‌هاي صورت اثر مي‌گذارند مي‌توانند باعث ضعف يا فلج شدن بخشي از صورت شوند، به اين ترتيب علائمي مانند افتادگي پلك‌ها، مشكل در باز و بسته‌كردن آن‌ها و شل شدن پوست اطراف دهان آشكار مي‌شود. تصور مي‌شود يك ويروس كه عموما عامل ظاهر شدن تبخال درصورت است، باعث متورم شدن اعصاب مي‌شود. به اين ترتيب انتقال پيام‌ها از مغز به عضلات صورت دچار اختلال شده و بعد از مدتي علائم آن به شكلي كه در بالا اشاره شد ظاهر مي‌شوند. افتادگي پلك‌ها يكي از نشانه‌هاي احتمالي سكته مغزي هم هست كه همراه با آن علائم ديگري مانند اختلال در گفتار، احساس ضعف هنگام باز كردن دهان و حركت دادن بازوها احساس مي‌شود. در موارد نادر حتي اين عارضه نشان‌دهنده ابتلا به سرطان ريه است. تومورهايي كه در قسمت فوقاني ريه‌ها رشد مي‌كنند، فشار زيادي را به گروهي از عصب‌هاي بدن وارد مي‌كنند كه اثر خود را روي چشم‌ها نشان مي‌دهند. در اين موارد علائم ديگري مانند احساس درد در شانه‌ها و بازو، ضعيف شدن بازوها و احساس سوزش در دست هم گزارش شده است.
  • چشم‌هاي خون افتاده
قرمزي چشم‌ها (بيماري‌هاي احتمالي: آلرژي‌هاي فصلي، فشار خون بالا و نقص در سيستم ايمني بدن)

قرمزي و احساس خارش در چشم‌ها، اغلب يكي از نشانه‌هاي آلرژي‌هاي فصلي است. در اين هنگام سيستم ايمني بدن انسان نسبت به برخي مواد بي‌ضرر مانند گرده‌هاي گياهان بيش‌از‌حد طبيعي واكنش نشان مي‌دهد و در اين جاست كه علائم آلرژي خود را نشان مي‌دهند. تورم عنبيه هم يكي ديگر از عوامل احتمالي است. در اين بيماري، قسمت رنگي چشم كه از آن با عنوان عنبيه ياد مي‌شود در اصل بروز نقص در سيستم ايمني بدن انسان متورم مي‌شود و بافت‌هاي آن مورد حمله خود بدن قرار مي‌گيرد. يكي ديگر از عوامل شايع قرمز شدن چشم فشار خون بالاست. اين بيماري باعث ايجاد شدن پارگي‌هاي بسيار ريز در رگ‌هاي خوني چشم مي‌شوند و به اين ترتيب در پشت كره چشم خونريزي‌هاي بسيار كوچك اتفاق مي‌افتد.
  • وقتي چشم مي‌گيرد
انقباض غيرارادي چشم (عوامل احتمالي: استرس و بيماري ام‌اس)

انقباض غيرارادي چشم زماني رخ مي‌دهد كه عضلات بسيار ريز مردمك‌ چشم هر چند ثانيه يك‌بار دچار گرفتگي و حتي تشنج خفيف مي‌شوند. در افرادي كه دائما احساس استرس دارند، بدن نمي‌تواند به اندازه كافي ويتامين B مورد نياز خود را جذب كند و به اين ترتيب عضلات بدن به‌تدريج قدرت خود را از دست مي‌دهند. البته اين انقباضات مي‌تواند در قسمت‌هاي ديگر بدن از جمله شكم هم خود را نشان دهند. در افرادي كه اين حالت را به‌طور مرتب طي چند روز يا چند هفته تجربه مي‌كنند، احتمال ابتلا به بيماري‌هاي نابود‌كننده سيستم عصبي مانند‌ ام‌‌اس هم وجود دارد. احساس بي‌حسي، تار شدن بينايي و مشكل در حفظ تعادل از ديگر علائم مهم بيماري‌ ام‌‌اس است.


وقتي مس در بدن‌تان زيادي مي‌كند

ظاهر شدن حلقه در چشم، (بيماري‌هاي احتمالي: كلسترول خون بالا و بيماري ويلسون)

ظاهر شدن حلقه‌هاي سفيد رنگ در اطراف عنبيه چشم، يكي از معمول‌ترين نشانه‌هاي بالا رفتن كلسترول خون است. همچنين اين بيماري مي‌تواند باعث انباشته شدن چربي‌هاي زرد و سفيد زير پوست يا اطراف پلك‌هاي چشم شود. ظاهر شدن حلقه‌هاي قهوه‌اي رنگ در اطراف عنبيه چشم يكي از نشانه‌هاي مهم بيماري ويلسون است. ويلسون يك بيماري ژنتيك است كه در آن بدن توانايي خود را در دفع مس اضافي از دست مي‌دهد. نخستين قسمت بدن كه در اثر اين بيماري آسيب مي‌بيند كبد است اما بعد از مدتي مس انباشته شده در بدن وارد رگ‌هاي خوني شده و به ديگر قسمت‌هاي بدن از جمله چشم‌ها حركت مي‌كند. مس شديدا به بافت‌هاي بدن آسيب وارد مي‌كند كه با علائمي مانند مشكل در راه رفتن، احساس گيجي، رعشه و لرزش غيرارادي خود را نشان مي‌دهند. معمولا اين بيماري در افراد زير ۳۵ سال ديده مي‌شود.


کشف بیماری ها در آينه

چشم‌هايي كه يك دست سفيد مي‌شوند

پلك‌هاي رنگ پريده(بيماري احتمالي: كم‌خوني)

زماني كه قسمت داخلي پلك‌ها رنگ قرمز خود را از دست داده و بي‌رنگ شود، بايد به سرعت به فكر كم‌خوني بيفتيد. كم‌خوني در اثر كاهش آهن در بدن به‌وجود مي‌آيد و به اين ترتيب سلول‌هاي خوني در انجام وظايف طبيعي خود دچار مشكل مي‌شوند. البته اين بيماري در قسمت‌هاي ديگري از بدن مانند دهان، پشت ناخن‌ها و حتي روي گونه‌هاي صورت هم خود را نشان مي‌دهند. براي پيشگيري از كم‌خوني، مردان در هر روز بايد ۸/۷‌ميلي‌گرم آهن مصرف كنند. اين در حالي است كه زنان نياز به مقادير بيشتري از آهن دارند و بايد هر روز ۱۴/۸ ميلي‌گرم آهن وارد بدن خود كنند تا بتوانند از دست دادن خون در دوره قاعدگي را جبران كنند.


گلگون شدن شايد نشانه سلامت نباشد

قرمز‌شدن پوست(عوامل احتمالي: بيماري قلبي، يائسگي و لوپوس)

قرمزي پوست يكي از علائم وجود اختلال در سيستم ايمني بدن انسان با نام لوپوس است. علاوه بر درد مفاصل و احساس خستگي، اين بيماري باعث قرمز شدن پوست در اطراف بيني و گونه‌ها مي‌شود. در اين بيماري، سيستم ايمني بدن انسان به بافت‌هاي خودش از جمله پوست حمله مي‌كند كه اين حالت با قرار گرفتن در برابر نور خورشيد شدت بيشتري مي‌يابد. زماني كه دريچه ميترال قلب به‌خوبي باز نشود، فشار خون در سراسر بدن افزايش پيدا مي‌كند كه خود را با قرمز شدن در اطراف بيني و پوست صورت نشان مي‌دهد. پوست صورت از قسمت‌هاي ديگر بدن نازك‌تر است و به همين دليل رگ‌هاي خوني تراكم بيشتري در اين قسمت دارند. پس درصورت قرمز شدن دائمي پوست به فكر بيماري‌هاي قلبي هم باشيد و حتما با يك پزشك متخصص مشورت كنيد.

قرمز شدن پوست در ناحيه صورت و گردن يكي از نشانه‌هاي شايع يائسگي است. تغيير در ميزان هورمون‌هاي ترشح شده در بدن باعث ايجاد تغييراتي در قسمت‌هايي از مغز مي‌شود كه گرماي بدن را كنترل مي‌كنند. در نتيجه اين عمل، مغز تصور مي‌كند دماي بدن بالا رفته و بايد هر چه سريع‌تر آن را پايين بياوريد. براي اين كار مغز به رگ‌هاي خوني دستور مي‌دهد خود را عريض‌تر كند كه اين حالت با قرمز شدن پوست و احساس گر گرفتگي خود را نشان مي‌دهد.


كابوسي براي زنان

بزرگ شدن بيني(بيماري‌هاي احتمالي: روزاسه و آكرومگالي)

روزاسه يكي از بيماري‌هاي مزمن و شايعي است كه در اثر بروز ناهنجاري در رگ‌هاي خوني صورت به‌وجود مي‌آيد. در اثر اين بيماري بيني متورم مي‌شود كه مهم‌ترين دليل آن افزايش اندازه غده‌هاي ترشح‌كننده چربي در اين عضو از صورت هستند. دوري از عوامل تحريك‌كننده مانند نور آفتاب، استرس و غذاهاي تند، و استفاده از درمان‌هاي دارويي مي‌تواند شدت قرمزي و تورم در بيني را كاهش دهد اما در موارد شديدتر بايد به فكر استفاده از جراحي‌هاي زيبايي بود. در يك بيماري ديگر به نام آكرومگالي، تغييراتي در ظاهر بيني به‌وجود مي‌آيد كه البته در ديگر قسمت‌هاي بدن مانند دست‌ها، آرواره‌ها و زبان هم ديده مي‌شود. اين بيماري زماني اتفاق مي‌افتد كه هورمون رشد در بدن بيش از اندازه ترشح مي‌شود و باعث افزايش غيرطبيعي اندازه استخوان‌ها و عضلات بدن و برخي از اعضاي صورت مانند بيني مي‌شود.


کشف بیماری ها در آينه

وقتي شبيه پفك مي‌شويد

چاق‌شدن و پف‌كردن صورت (عوامل احتمالي: كم كاري تيروئيد و اوريون)

زماني كه تيروئيد به اندازه كافي هورمون تيروكسين را توليد نكند، سرعت سوخت‌و‌ساز بدن كند مي‌شود. اين هورمون ميزان سوزاندن كالري را كنترل مي‌كند و كم شدن مقدار آن در بدن، خود را به شكل افزايش وزن در قسمت‌هاي مختلف بدن از جمله صورت نشان مي‌دهد.

بعضي از بيماري‌هاي سيستم ايمني، آسيب‌ديدگي تيروئيد، داروهاي ضد‌افسردگي و بيماري‌هاي قلبي مي‌توانند باعث كم‌كاري تيروئيد شوند. از ديگر علائم شايع اين بيماري‌ مي‌توان به احساس خستگي، افسردگي و دردهاي عضلانی اشاره كرد. پف كردن صورت و متورم شدن بافت‌های آن علائم مهم ابتلا به بیماری اوريون است؛ در این بیماری غده‌هایی كه درست در زیر گوش قرار گرفته‌اند عفونت می‌كنند و با نشانه‌های دیگری مانند احساس درد، كم شدن اشتها و دردهای مفصلی همراه می‌شوند. اگرچه اوریون چندان بیماری نگران‌كننده‌ای نیست اما علائم آن با برخی از بیماری‌های عفونی خطرناك و بسیار جدی مشترك است و به همین دلیل بهتر است درصورت متورم شدن زیر گوش‌ها هرچه سریع‌تر به پزشك مراجعه كنید.


زردي تو از. . .

تغییر رنگ صورت(عوامل احتمالی: برونشیت، آسم و یرقان)

بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت باعث تغییر رنگ صورت می‌شوند. دلیل این موضوع هم كاملا واضح است، چرا كه اكسیژن كافی به بدن نمی‌رسد. تغییر رنگ صورت یكی از راحت‌ترین روش‌ها برای شناسایی حملات آسم در كودكان مبتلا به این بیماری است. زرد شدن رنگ پوست از مهم‌ترین روش‌های شناخت بیماری یرقان است. در این بیماری بعد از متلاشی شدن سلول‌های موجود در خون، ماده‌ای زرد رنگ منتشر می‌شود كه بعد از مدتی با تغییر رنگ صورت قابل شناسایی است.


کشف بیماری ها در آينه

وقتي هميشه پوست‌تان مي‌خارد

احساس خارش درصورت(عوامل احتمالی: اگزما، بارداری و حساسیت به آنتی‌بیوتیك)

خشك شدن پوست، احساس خارش و درد از علائم مهم شناسایی اگزماست. این بیماری بیشتر خود را در اطراف چشم‌ها و گوش‌ها نشان می‌دهد. علاوه بر اگزما، بارداری به‌خصوص در ماه‌های آخر باعث احساس خارش در پوست می‌شود. به‌نظر می‌رسد تغییر در میزان ترشح هورمون‌های بدن باعث ایجاد اختلال در ترشح ماده‌ای از كبد می‌شود كه به مراحل هضم غذا كمك می‌كند. به این ترتیب این ماده به جای آن‌كه وارد سیستم گوارش شود، در رگ‌های خونی منتشر شده و احساس خارش شدید را به همراه می‌آورد. بعضی از داروها مانند آنتی‌بیوتیك‌ها هم كه برای درمان بیماری‌های تنفسی و مالاریا، بیماری‌های منتقل‌شونده از راه جنسی به كار می‌روند، باعث بروز احساس خارش درصورت می‌شوند.


پف كردن صورت و متورم شدن بافت‌های آن علائم مهم ابتلا به بیماری اوريون است؛ در این بیماری غده‌هایی كه درست در زیر گوش قرار گرفته‌اند عفونت می‌كنند و با نشانه‌های دیگری مانند احساس درد، كم شدن اشتها و دردهای مفصلی همراه می‌شوند.


لب‌هايي كه هميشه خشك هستند

ترك خوردن لب‌ها (عوامل احتمالی: دیابت و كم‌خونی)

ظاهر شدن ترك و زخم در گوشه‌های دهان یكی از نشانه‌های كم‌خونی است كه در اثر كمبود آهن در بدن به‌وجود می‌آید؛ به این ترتیب تولید سلول‌های قرمز خون كاهش پیدا می‌كند و در نتیجه شكاف‌هایی در لب‌ها ظاهر می‌شوند. یكی دیگر از عوامل اصلی ظاهر شدن ترك‌ها بیماری دیابت است كه باعث می‌شود گلوكز زیادی در خون تجمع پیدا كند. دیابت همراه با خود علائم دیگری مانند تشنگی، تكرر ادرار و خستگی شدید را هم به همراه دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • niki

      salam mamnoon ali bood

    • نسیم

      سلام ممنون از اطلاعاتی که میگذارید.

    • samiet

      dameton garm ha kardam

    • محمد

      ضمن تشکر از درج این اطلاعات اما در عین حال باید گفت که هرکس باخواندن این گونه مطالب فکر میکند که علایمی از موارد فوق را دارد در حالیکه بدن فرد کاملا سالم و نگرانی وی بی مورد بوده است لذا باید در درج این گونه اطلاعات سعی شود تا خوانندگان بیش از اینکه مضطرب و نگران شوند بیشتر آگاه گردند. با تشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج