۷۲۶۶۲۴
۱۷ نظر
۵۰۱۱
۱۷ نظر
۵۰۱۱
پ

تهدید «تخت‌ جمشید» با خوره‌ی گلسنگ‌ها

گلسنگ‌ها، شاید مهمترین آفتی باشد که طی سال‌های اخیر به جان عظیم‌ترین و قدیمی‌ترین بنای سنگی بازمانده از گذشته‌ی تاریخ و تمدن بشری افتاده است؛ خوره‌ای که به جان نقش‌برجسته‌ها افتاده و گویی می‌خواهد تا محو شدنشان ادامه یابد.

خبرگزاری ایسنا: گلسنگ‌ها، شاید مهمترین آفتی باشد که طی سال‌های اخیر به جان عظیم‌ترین و قدیمی‌ترین بنای سنگی بازمانده از گذشته‌ی تاریخ و تمدن بشری افتاده است؛ خوره‌ای که به جان نقش‌برجسته‌ها افتاده و گویی می‌خواهد تا محو شدنشان ادامه یابد.

مدیر پایگاه تخت‌جمشید و پاسارگادا با بیان اینکه گلسنگ‌ها در قالب یک برنامه مطالعاتی در این دو مکان تاریخی از سال‌ها قبل کلید خورده است، گفت: فاز نهایی مطالعات در حال انجام است‌.

تهدید «تخت‌ جمشید» با خوره‌ی گلسنگ‌ها

حمید فدایی با ابراز امیدواری از اینکه در سال جاری فاز نهایی شناسایی انواع گونه‌های گلسنگ بر روی آثار سنگی تخت‌جمشید و پاسارگاد به اتمام برسد، خاطرنشان کرد: با اتمام مطالعات، یک اطلس از پراکندگی انواع گونه‌های گلسنگ در این دو مکان تاریخی منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: برحسب شناسایی انواع گلسنگ‌ها است که می‌توان اطمینان داشت که راهکاری مناسب و علمی برای کنترل آن انتخاب کرد.

مدیر پایگاه تخت‌جمشید و پاسارگاد با تصریح بر این نکته که براساس نتیجه مطالعاتی که تاکنون انجام شده، با یک فرسایش گسترده از انواع گلسنگ‌ها در این دو مکان مواجه نیستیم، اظهار کرد: آنقدر که عوامل محیطی بر فرسایش آثار سنگی تخت‌جمشید و پاسارگاد تاثیرگذارند، گلسنگ‌ها اثر ندارند.

فدایی بیان کرد: موضوع پاکسازی گلسنگ‌ها به شکل مکانیکی در سال‌ها قبل دنبال شده بود اما اطلاعات شناختی حاکی بر این نیست که لزوما ابزار مکانیکی می‌تواند بر پاکسازی این پدیده اثرگذار باشد.

وی با یادآوری این نکته که گلسنگ‌ها رویش بسیار خفیفی در حد میکرون دارند و دریک فرآیند دراز مدت و چند صد ساله اثر خود را نشان می‌دهند، گفت: گونه‌هایی از گلسنگ‌ها که در تخت‌جمشید و پاسارگاد رویش دارند، از گونه‌های مخرب نیستند اما در این باره هم کنترل برای نمونه‌های کم‌خطر دنبال خواهیم کرد.

تهدید «تخت‌ جمشید» با خوره‌ی گلسنگ‌ها

مدیر پایگاه تخت‌جمشید و پاسارگاد با تاکید بر اینکه تا داده‌های شناختی ما کامل نشود نمی‌توان رویکرد علمی مطلوبی را در پیش گرفت، یادآور شد: در حال حاضر با یکی از متخصصین در حوزه گلسنگ شناسی از پژوهشگاه علمی صنعتی کشور و متخصصینی از اسپانیا مطالعات را دنبال می کنیم تا به یک نتیجه واحد برسیم.

فدایی همچنین خاطرنشان کرد: به دلیل گستردگی بیشتر سطوح سنگی در تخت‌جمشید میزان گلسنگ‌ها بیشتر مجموعه تاریخی پاسارگاد است اما به لحاظ آسیب در یک سطح قرار دارند.

کارشناسان معتقدند یکی از بهترین راهکارهای کاستن از سطح تخریب بناهای تاریخی سنگی مانند آنچه از زمان هخامنشیان بازمانده و از سنگ ساخته شده، کم کردن از میزان رطوبت هوای منطقه است؛ حال آنکه علی‌رغم خشکسالی‌های اخیر، احداث سد سیوند در بالادست ۲ مجموعه‌ی جهانی پاسارگاد و تخت‌جمشید، بستر ساز رطوبتی بیشتر بود که زمینه را برای رشد گلسنگ‌ها مساعد کرد.

اگر روزگاری گلسنگ‌های انسانی بناهای تاریخی برجا مانده از دوران هخامنشیان را با لودر و بلدوزر تهدید می‌کرد و موجب دلشوره‌های فراوان برای همه دوستداران تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران شده بود، امروز گلسنگ‌های طبیعی به جان این اثر باستانی افتاده است و اگر تدبیری درست اندیشیده نشود، به‌حتم آینده‌ی خوبی در انتظار بزرگترین و قدیمی‌ترین سازه‌ی سنگی جهان نخواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا رو شکر

      پاسخ ها

      • لیلی

        تا ابد میماند.خوشحال نشید دشمنا

    • رامین رضایی

      سلام.واقعا حیف هست این بنا خراب بشه.ما پارسال از این بنای عظیم بازدید داشتیم از مسئولین محترم ذیربط خواهش میکنم هرچه سریعتر این مشکل را حل کنند.

    • سام

      متاسفانه از زمانیکه سد سیوند احداث شد عامل رشد این گلسنگ ها شده تا قبل از اینکه این سد احداث شود از این مساله نداشتیم.

    • حسام

      کوروش چند صد سال پیش کلی کار کارشناسی کرده بوده برای مکان تخت جمشید و نوع سنگ هایی که استفاده کرده حتی میگن بعضی از سنگ هایی که استفاده کرده مشابه آن در یاسوج پیدا شده مثل شما ها الکی کار نکرده. حالا شما ها میاید نزدیک اون بنا سد میزنید ریل قطار میزنید و هزار تا کا غیر کارشناسی بعد توقع دارید هیچ بلایی سر اون بنا نیاید.الان هم اگر دارید مطالع میکنید در مورد این مشکل مطمئن باش داری بیزینس میکنی پول در میاری وگرنه دلت برای تخت جمشید نمیسوزه

    • بدون نام

      کسی رسیدگی نمی کنه
      چون دوست دارن خراب بشه و چیزی از امپراتوری ایرانی ها باقی نماند

      ....

      خدایش نمایش بده

    • بدون نام

      خدا رو شکر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به کوری چشم شما وطن فروشان چون یک اثر جهانیه نمیتونن بزارن آسیب ببینه!

    • بدون نام

      نشانه ای از نابودی تمام چیزهایی که یه زمانی با شکوه هرچه تمام تر داشتیم و حالا رو به زواله ... مثل اخلاق و فرهنگمون ....

    • مخلوق

      به امید خدا هر چه سریعتر نمادهای طاغوت و بی بند و باری در سراسر جهان از بین خواهند رفت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا كه متأسفم براتون

      • مخلوق

        باش تا اموراتت بگذره!
        واسه خودت متاسف باش که برای یک بنایی که پادشاهان کشور گشای قبلی ساختن تعصب الکی داری!
        پادشاهانی که هزاران هزار انسان رو در فتح حدود نصف دنیا به خاک و. خون کشیدند و هیچ فرقی با امثال چنگیز اسکندر هیتلر و غیره ندارن و فقط تعصب الکی نمیزاره شماها فقط جانگ بابل رو ببینید از ده ها جنگی که به
        راه انداختن رو نبینید

      • بدون نام

        طرز فکرت=جهل کامل

      • بدون نام

        داداش تازه اومدی شهر اول برو یکمی تاریخ مطالعه کن بعد بیا راجب ظلم وستم نظر بده...

    • بدون نام

      به نظرم به غیر از خوره سنگ که مسببش ، احداث و آبگیری سیوند بوده یه خوره دیگه هم در اطراف محوطه هست که باعث میشه تصویر زیبا و با شکوه اونجا رو خراب کنه. بنر هم داشته و داره

    • بدون نام

      مهم نیست که، فدای سرتون
      فقط شما مواظب آثار باستانی سوریه و لبنان و یمن باشین یه وقت آسیب نبینن

    • بدون نام

      سلام اینها ویرانگران تاریخ و تمدن ایران زمین هستن.گلسنگها هم بر اثر فعالیتهای غیر علمی همین دشمنان تمدن ایران بوجود امده اند .من از تمام ایرانیان عزیز و دوستدار تمدن باستان ایران از زیست شناسان و باستانشنان دانشمندان پژوهشگران مربوطه چه داخل و چه خارج از کشور تقاضا دارم بکمک تخت جمشید بیایید. ایا ساختن سد در زیر دست ای تمدن ای شناسنامه بزرگ ایران خیانت بکشور نبود.به امید و ارزوی انروز که بتونیم همه ویرانگران تاریخ و تمدن ایران باستان را به دار مجازات اویزان کنیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج