۷۲۶۶۹۰
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

لطفاً در شب‌های قدر مردم را سیاسی نکنید

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: چندسالی است که جلسات مذهبی به ویژه در تهران رنگ و بوی سیاست به خود گرفته است. برخی از جلسات مذهبی رسما تبدیل به پایگاه‌های احزاب سیاسی شده است. در این جلسات مردم به جای شنیدن پندهای اخلاقی و عرفانی بیشتر درگیر مسائل سیاسی و حزبی هستند. سخنرانان و مداحان در این جلسات با استفاده از شور مذهبی مردم، نگاه‌های سیاسی خود را به مستمع تلقین کنند.

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: چندسالی است که جلسات مذهبی به ویژه در تهران رنگ و بوی سیاست به خود گرفته است. برخی از جلسات مذهبی رسما تبدیل به پایگاه‌های احزاب سیاسی شده است. در این جلسات مردم به جای شنیدن پندهای اخلاقی و عرفانی بیشتر درگیر مسائل سیاسی و حزبی هستند. سخنرانان و مداحان در این جلسات با استفاده از شور مذهبی مردم، نگاه‌های سیاسی خود را به مستمع تلقین کنند.

علیرضا پناهیان یکی از واعظان مشهور پایتخت در خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران گفته بود:« اینکه برخی به واعظان می‌گویند نباید در شب قدر حرف سیاسی زد، جای تاسف دارد؛ بهترین واعظ در شب قدر کسی است که درباره سیاست صحبت کند.»

بعد از خروج آمریکا از برجام هم شاهد بودیم که برخی از مداحان، به توافق هسته‌ای و دولت تاختند و در جلساتی که به نام ائمه اطهار است تا آنجا که می‌توانستند برجامی حرف زدند.

هنوز حرف‌هایی یکی از مداحان معروف تهران که بسیاری او را رئیس صنف مداحان می‌دانند علیه روسای جمهور سابق ایران را فراموش نکرده‌ایم. هنوز حرف‌های تند مداح معروف غرب تهران در مورد رییس جمهور مستقر در ذهن‌مان مانده است.

حالا به نظر می‌رسد باید در شب‌های قدر، شب‌هایی که از آن به عنوان شب‌های نزدیکی با خدا و راز و نیاز یاد می‌کنند، منتظر شنیدن حرف‌های سیاسی و ضد برجامی باشیم.

این رفتار سیاسی واعظان و مداحان اما باعث می‌شود مردم از هیات‌های مذهبی فاصله بگیرند. نیت مردم از حضور در چنین مراسمی استفاده از فضای معنوی آن است. بسیاری از کسانی که در این مراسم‌ها شرکت کنند به این نیت که ساعتی از مسائل دنیوی دور باشند و حالتی عرفانی پیدا کنند و به قول خود هیئتی‌ها «سبک بشوند» در این جلسات شرکت می‌کنند. این معنا نشان می‌دهد که مردم دوست ندارند نیت آنها که گریه بر مصیبت‌های اهل بیت است آمیخته به مسائل سیاسی شود.

رهبری بارها تاکید کرده‌اند که هیات های مذهبی نباید سکولار باشند. اما این سکولار نبودن را با برخی با سیاسی بودن اشتباه گرفته‌اند و تازه سیاسی بودن را نیز بعضا با سیاسی کاری و اغراض جناحی.آنها برای اینکه سکولار نباشند حزبی شده‌اند و تمایلات سیاسی خود را وارد جلسات مذهبی کرده‌اند.

نکته‌ای که در ادامه باید به آن اشاره کرد این مساله است که مداحان برچه اساسی به خود اجازه می‌دهند در هیات‌های مذهبی در مورد مسائل مختلف کشور از سیاسی تا فرهنگی و ورزشی سخن بگویند. از آنها باید پرسید آیا داشتن صدای خوب و خواندن، یک انسان را کارشناس ارشد مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... می‌کند؟

در پایان باید گفت که بهتر است مداحان به واسطه امکانی که در اختیار دارند اجازه بدهند مردم از مراسم مذهبی، فیض معنوی ببرند و نگذارند نیت‌های خالص مردم بازیچه مسائل سیاسی شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برجام چرا دربارش حرف نزنن شماکه ۵ سال واسش بشکن میزدین تا اونجا که آقای رئیس جمهور عزیزتون اومد گفت کفر نعمت اگر کسی درباره برجام بد بگه حالا یادتون رفت شما که توی هر محفل میرفتین تعریف از برجام بود حالا دربارش حرف نزنن کلاهی به این‌گشادی سر ملت گذاشتید دربارش حرف نزنیم یعنی
      عجبا که روی سنگ پای قزوین را سفید نموده اید
      سنگ پای قزوین باید بیاد جلوی شما لونگ‌بندازه

    • بدون نام

      یه زمانی برجامشون فتح‌الفتوحات بود هر جا میرفتن اسم نحسشو میوردن همین روحانی هرجا میرفت اگر ۳۰ کلمه حرف میزد ۲۰تاش برجام بود

    • حامدزارع

      باسلام. این دوست عزیزمون که این خبروگذاشته یامفهوم سیاست رونمیدونه یا خودشوزده به به اطلاعی!تاکی میخواید اصل سیاست ودیانتی که امام حسین به ما آموخت رونفهمید!بس نیست این همه فلاکت. وتحقیر ودرماندگی به قول امام حسین اگردین نداریدآزاده باشید!این قدرسعی نکنید مردم رافقط برای چنددقیقه رازونیازوبدون اینکن بفهمن دوروورشون چه خبرهست یاچه کلاهی داره به سرشون میره فقط وفقط برن مراسم دعا !وقعا جای تاسف داره این چنین عزاداری

    • بدون نام

      پس این بازگرا هم لطف کنن صرفا به خاطر بازی تو چندتا سریال واسه مسایل فرهنگی ورزشی زر اضافی نزنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج