۷۲۶۷۳۷
۵ نظر
۵۰۰۳
۵ نظر
۵۰۰۳
پ

چرا معلمان آزاد آماج حمله‌ها قرار می‌گیرند؟

معلمان آزاد می‌گویند: نباید مسئولان، معلمان مدارس غیردولتی را در حادثه مدرسه غرب تهران مقصر بدانند.

خبرگزاری ایلنا: پس از بروز واقعه دردناک در مدرسه‌ای در غرب تهران و روانه شدن انتقادها به سمت معلمان مدارس غیردولتی، جمعی از این معلمان در نامه‌ای مشترک خواستار این شدند که مسئولان، معلمان آزاد را مقصر قلمداد نکنند و حساب فرد خاطی را از بدنه معلمان جدا کنند.

در این نامه آمده‌‌است:

«در چنین شرایطی رسیدگی به موضوع و در وهله بعدی بازگرداندن آرامش به جامعه وظیفه مسئولان امر است. التیام‌بخشی به احساسات جریحه‌دار شده مردم، اصولی را دربردارد که عذرخواهی مسئولان و حتی استعفای آنان از مسئولیت خود، نمود بارز آن در جوامع مترقی است. وقوع چنین عمل دهشتناکی در دستگاه تعلیم و تربیت، فاجعه کوچکی نیست، اما براساس آنچه شاهد بودیم، مسئولان امر نه‌تنها به خاطر این موضوع از مردم عذرخواهی نکردند، بلکه سعی کردند با مطرح کردن اینکه فرد خاطی نیروی آزاد و غیررسمی بوده است، فرافکنی کنند؛ حال آنکه نیروی غیررسمی هم عضوی از همین دستگاه تعلیم و تربیت است. آنچه مهم است اینکه به‌طور کلی در دستگاه تعلیم و تربیت نباید چنین مسائلی رخ دهد؛ حال توسط نیروی رسمی بوده باشد یا غیررسمی.

اینکه وزیر آموزش‌وپرورش در توئیت خود بعد از ابراز تاثر از جنایت شرم‌آور در دبیرستان مذکور، تاکید کرده‌اند که «فرد خاطی نیروی آزاد و غیررسمی بوده و بدون طی مراحل قانونی به کار گرفته شده بود و همه مسببان آن مسئولند» جای درنگ دارد.

البته به تبعیت از ایشان، از رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش و مدیر آموزش‌و‌پرورش منطقه ۲ شهر تهران گرفته تا برخی از نمایندگان مجلس، همگی نقطه عطف سخنانشان را تاکید بر نیروی غیررسمی بودن فرد خاطی قرار داده‌اند.»

در ادامه این نامه، معلمان آزاد به توضیح نکاتی در ارتباط با اشتغال در مدارس غیردولتی پرداخته‌اند:

شکی نیست که مدارس غیردولتی هم جزء بدنه دستگاه تعلیم و تربیت است و به اذعان مسئولان سازمان مدارس غیردولتی، قریب به دو میلیون دانش‌آموز در حدود ۱۲ هزار مدرسه غیردولتی مشغول به تحصیل هستند. بدیهی است که اغلب نیروهای این مدارس را معلمان و کارکنان آزاد و غیررسمی تشکیل دهند، به‌طوری که طبق گفته مدیرکل سابق مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش، بیش از ۲۰۰ هزار نیروی آزاد و غیررسمی با مدارج علمی بالا در سراسر کشور مشغول به ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به فرزندان این مرز و بوم هستند که کیفیت آموزشی آن‌ها از خروجی کلاس‌هایشان مشخص است و نیازی به توضیح نیست. این تعداد کثیر از معلمان آزاد از فیلترهای گزینشی آموزش‌وپرورش عبور کرده و سپس در مدارس غیردولتی مشغول به کار شده‌اند، حال اگر عده‌ای به‌واسطه داشتن ژن خوب، بدون فیلتر وارد محیط مقدس مدرسه شده‌اند، دلیل بر کلی‌گویی و زیر سوال بردن نیروهای غیررسمی نیست. طی سالیان مدیدی که از زمان تاسیس مدارس غیردولتی و سپس ورود و فعالیت نیروهای غیررسمی در این مدارس می‌گذرد، این معلمان اگرچه هرگز از حداقل حقوق قانونی خود بهره‌مند نبوده‌اند، اما همواره با وجدان بیدار خدمت کرده‌اند و اتفاقا فعالیت آن‌ها در حوزه آموزشی و تربیتی به مراتب بیش از نیروهای رسمی در مدارس دولتی مورد ارزیابی قرار گرفته و زیر ذره‌بین بوده است.

جناب آقای وزیر! آیا برجسته کردن این نکته که فرد خاطی در جریان دبیرستان مذکور، یک نیروی آزاد بوده، به‌منظور پاک‌کردن صورت مسئله است؟ گویا شما مدارس غیردولتی و خیل عظیم نیروهای غیررسمی را از بدنه آموزش‌وپرورش نمی‌دانید! در حالی که آن‌ها معلم‌اند و تنها تفاوتشان با نیروهای دولتی، بی‌بهره بودن از حداقل حقوق قانونی و حمایتی از ناحیه دستگاه متبوعشان است. در این میان آنچه نباید اهمیت داشته باشد، نیروی رسمی یا غیررسمی بودن فرد خاطی است؛ چراکه موضوع اساسی این است که به‌طور کلی در دستگاه تعلیم و تربیت نباید چنین اتفاقاتی رخ دهد و البته که همه مسئولان، از عالی‌ترین رتبه در دستگاه تعلیم و تربیت تا همکاران آن مدرسه در قبال این موضوع ناگوار مسئولند.

نکته بعدی متوجه نمایندگان مجلس است که برخی از آن‌ها نیز در این جریان، محور سخنان خود را نیروهای غیررسمی قرار داده بودند. آنچه در اینجا برای خیل عظیم معلمان مدارس غیردولتی جای تعجب و حیرت است، اینکه وقتی این نیروها برای رسیدن به حقوق خود، از قانونگذاران کشورشان استمداد کردند و خواستار تصویب قانونی برای سامان دادن وضعیت بی‌سامان شغلی خود بودند، قریب به اتفاق نمایندگان از وجود چنین نیروهایی در بدنه آموزش‌وپرورش اظهار بی‌اطلاعی کردند و سوال مشترک اکثر آن‌ها درباره بیش از ۲۰۰ هزار نیروی آزاد در سطح کشور، این بود که معلمان آزاد به چه کسانی اطلاق می‌شود؟! و حالا شاهدیم که برخی از همین عزیزان برای ارائه مصاحبه و ابراز تاثر از این فاجعه و برخی دیگر به‌منظور زیر سوال بردن عملکرد وزیر آموزش‌وپرورش و نیز مدارس غیردولتی، نیروی غیررسمی بودن فرد خاطی را مستمسک سخنان خود قرار می‌دهند، حال آنکه فرزندان بسیاری از همین نمایندگان و مسئولان در مدارس غیردولتی، دانش‌آموز نیروهای غیررسمی هستند!

و نکته پایانی اینکه ما معلمان مدارس غیردولتی با همه سختی‌هایی که در موقعیت شغلی خود با آن مواجه هستیم؛ همواره با وجدان انسانی و بیدار پای کار بوده‌ایم و با عشق به تعلیم و تربیت، از هیچ تلاشی برای پرورش آینده‌سازان این مرز و بوم فروگذار نکرده‌ایم. فاجعه اخلاقی رخ‌داده در یکی از دبیرستان‌های تهران، قلب ما را به درد آورد و البته همپای آن، عکس‌العمل مسئولان بود که ما را آزرده‌خاطر ساخت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پیری

      یعنی میفرمااین که ایشون میخوان مثلا بپچانن که هیچ تحاوزی وازاری صورت نگرفته وبگن همه چیارومه اخه من نمیفهمم حتی اگه طرف حق التدریسم باشه شماا پی میگن میگید غیررسمی واقعا ادم دیگه مونده چی بگه به شما

    • بدون نام

      نكنه خودت معلمي .
      باشه ما نديد ميگيريم .
      حمله هم نميكنيم .
      وجدان خودت رو قاضي كن .....

    • بدون نام

      ما ایرانی‌ها جو گیر میشیم نمیدونم چرا ما نباید به همه قشر زحمتکش معلمین و ناظیم مدارس توهین کنیم توی هر قشر و گروهی آدم نخاله هست

      پاسخ ها

      • معلم بازنشسته

        مسلما معلمان ازاد با دیگر معلمان فرق دارند اینها با اشنایی وفقط مدرک تحصیلی دارند ودر مدارس غیر انتفاعی شروع بکار میکنند

    • بدون نام

      ناراحت نباشیدبه قول زیبا کلام دیواری کوتاهتر از شما گیر نیاوردن !همیشه همین بوده و هست که تقصیر وبندازن گردن ضعیفت ترا تا کلفت ترا آسیب نبینن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج