۷۲۷۱۰۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

فینال جام جهانی ۲۰۰۶ و قهرمانی زیدان!

تصویر ماندگار فینال جام جهانی ۲۰۰۶ فوتبال نه شادی ایتالیایی‌های بحران‌زده بلکه حرکت متهورانه زین‌الدین زیدان بود.

ایسنا: جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان پایان دراماتیکی داشت و هرگز کسی تصور نمی‌کرد ایتالیای بحران زده بتواند جام قهرمانی را بالای سر ببرد. آتزوری‌ها در حالی در این بازی‌ها حاضر شدند که به تازگی قضیه کالچوپولی را پشت سر گذاشته بودند.

کمتر کسی تصور می کرد ایتالیا حتی بتواند به فینال برسد اما این تیم با هدایت مارچلو لیپی بازی‌ها را یکی از پس دیگری با پیروزی پشت سر گذاشت. آن‌ها ابتدا غنا را شکست دادند و پس از تساوی یک بر یک مقابل آمریکا، با پیروزی ۲ بر صفر برابر چک به عنوان صدرنشین به دور بعد صعود کردند. قرعه بعدی برای ایتالیا آسان بود اما این تیم با یک پیروزی خفیف برابر استرالیا توانست به یک چهارم صعود کند. در ادامه آتزوری‌ها به مصاف اوکراین رفتند و با سه گل پیروز شدند. با این حال برای رسیدن به فینال باید آلمان میزبان را پشت سر می‌گذاشتند. گل‌های فابیو گروسو و آلساندرو دل پیرو در دقایق پایانی وقت‌های اضافه ایتالیا را به فینال رساند.

در مقابل فرانسه با حضور بازیکن بزرگی به نام زین الدین زیدان می‌خواست بهترین پایان را داشته باشد. هافبک فرانسوی آخرین حضورش را در جهان فوتبال تجربه می‌کرد. او پس از یک دوران باشکوه در رئال مادرید می‌توانست در تیم ملی نیز به بهترین شکل ممکن خداحافظی کند. آبی‌ها شروع درخشانی نداشتند و به تساوی بدون گل برابر سوییس دست یافتند. در ادامه نیز مقابل کره یک بر یک متوقف شدند. در نهایت خروس‌ها توانستند با دو گل توگو را شکست دهند تا به عنوان تیم دوم به دور بعد صعود کنند. حریف بعدی فرانسه، اسپانیا بود که توانست ۳ بر یک این تیم را شکست دهد. در ادامه فینال ۱۹۹۸ تکرار شد و باز هم فرانسه، برزیل را شکست داد و با یک برد خفیف به نیمه نهایی صعود کرد. پرتغال نیز حریف فرانسه نشد و خروس‌ها فینالیست شدند.

فینال جام جهانی ۲۰۰۶ و قهرمانی زیدان!

با توجه به وضعیت دو تیم، فرانسه شانس بیشتری برای قهرمانی داشت اما این اتفاق نیفتاد. دیدار فینال در ورزشگاه المپیک برلین در حضور ۷۵ هزار نفر برگزار شد و یک میلیارد نفر از تلویزیون شاهد این بازی بودند. خروس‌ها در دقایق نخست به گل رسیدند. خطای مارکو ماتراتزی در محوطه جریمه روی مالودا یک پنالتی را برای شاگردان ریموند دومنک به ارمغان آورد. زیدان ستاره این رقابت ها پشت ضربه ایستاد و آن را به گل تبدیل کرد تا شروع درخشانی در فینال داشته باشد. یازده دقیقه بعد ماتراتزی اشتباه خود را جبران کرد و توانست بازی را به تساوی برساند. با این حال تنها برتری ایتالیا در مالکیت توپ بود. در نهایت نیمه اول با نتیجه یک بر یک پایان یافت.

فرانسه در نیمه دوم کاملا برتر بود و بهترین نمایش خود را با حضور فرانک ریبری و تیری آنری در این رقابتها داشت. آتزوری‌ها کاملا محو شده بودند و هر حمله خروس‌ها لیپی را وحشت زده می‌کرد. آسیب دیدگی دیارا قدرت خط میانی فرانسه را کمتر کرد و باعث شد ایتالیایی‌ها کمی نفس راحت بکشند. برای نخستین بار بود که یک فرانسه قدرتمند برابر ایتالیای ضعیف دیده می‌شد. آتزوری‌ها نتوانستند نمایش خوب خود را مقابل آلمان در نیمه نهایی تکرار کنند و تنها منتظر سوت پایان بودند.

بازی باید در وقت‌های اضافه دنبال می‌شد. در این لحظات مهم‌ترین اتفاق فینال رخ داد. در حالی که ۱۰ دقیقه به پایان باقی مانده بود ماتراتزی پیراهن زیدان را چند بار کشید. زیدان به او گفت: اگر پیراهنم را می‌خواهی، از من درخواست کن، در پایان دیدار آن را به تو خواهم داد. مدافع ایتالیایی پاسخ هافبک فرانسه را با توهین به خواهرش داد. واکنش زیدان به این حرف به مهم‌ترین تصویر جام جهانی تبدیل شد. او با یک ضربه سر محکم به قفسه سینه ماتراتزی زد تا دوران ورزشی‌اش با کارت قرمز پایان یابد. او با این کار نه تنها مورد خشم فرانسوی‌ها قرار نگرفت بلکه به نوعی دیگر به قهرمان آنها تبدیل شد.

پس از اخراج زیدان توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد و ایتالیا در ضربات پنالتی توانست پیروز شود. مرد دیگری که در شکست فرانسه تاثیر گذار بود دیوید ترزگه نام داشت. او ضربه‌اش را نتوانست به گل تبدیل کند تا جام قهرمانی را فابیو کاناوارو بالای سر ببرد. مدافع ایتالیایی در حالی پس از قهرمانی توانست عنوان بهترین بازیکن سال فیفا را به دست آورد که می‌توانست این جایزه به زیدان برسد اما آن اتفاق باعث شد همه چیز عوض شود و ایتالیا برای چهارمین بار فاتح جام جهانی شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج